Serious Request 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

Plaats reactie
Bart144

Serious Request 2019

Bericht door Bart144 » 08 mei 2019 18:21

Eind 2019 de tweede editie van The Lifeline:
3FM SERIOUS REQUEST: LIFELINE KOMT TERUG

ÉÉN DOEL
In 2018 waren er drie goede doelen: reanimeren in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlogen en conflicten. Uit onderzoek blijkt dat de meeste donateurs blij waren dat ze konden kiezen. Maar de praktijk was anders: driekwart van het geld ging naar alle doelen bij elkaar. Vandaar dat we dit jaar weer voor één doel gaan. Daarnaast blijft het belangrijk dat er aandacht is voor het buitenland, vandaar dat er geen puur binnenlands doel wordt gekozen.

DE VOETTOCHT
Waar de drie teams precies gaan lopen staat nog niet 100% vast. Er wordt hier en daar nog aan gesleuteld, maar het wordt in ieder geval weer aanpoten voor de dj's! Vorig jaar liep ieder team zo'n 180 km in 7 dagen tijd.
Op Twitter stond nog deze reactie na een klacht over te weinig entertainment:
Hi Marcus, wat jammer! We hebben het event van vorig jaar in < 3 maanden tijd opgebouwd. Dit jaar hebben wij een stuk meer tijd om 3FM Serious Request: Lifeline voor te bereiden + natuurlijk de nodige aanpassingen van vorig jaar! 🙌 Wij verwachten een prachtige tweede editie.
Ik ben benieuwd naar de aanpassingen!

Pot

Re: Serious Request 2019

Bericht door Pot » 08 mei 2019 18:37

Ik ook! In 3 maanden tijd hebben ze toch wel iets OK's neergezet. Nu hebben ze genoeg tijd om te sleutelen. Ik had persoonlijk van 3FM Serious Request er NPO Serious Request van gemaakt. Met 3FM alleen ben ik bang dat het bedrag nog wel eens lager kan uitvallen. Misschien had ik toch iets van het glazen huis gehouden.
Zelf (zonder financiële beperking) had ik het ongeveer zo gedaan.
● 4 teams met 2 DJ's. 1 DJ van 3FM en 1 van een van de andere NPO radiostationen (dus 1,2,4 en 5). Dus bijvoorbeeld: 06:00-09:00/21:00-00:00 Radio 1 (met bijv Sander Hoogendoorn & Jurgen van der Berg). 09:00-12:00/21:00-00:00 Radio 5 (met bijv Jorien Renkema en Hans Schiffers) enz. 's Avonds gewoon herhalen met dezelfde personen.
● Blokken van 3 uur in plaats van 4 uur.
● Niet continu liveverslag doen van de Lifeline, vond ik persoonlijk na een uurtje luisteren wat saai worden. In het Glazen Huisje het programma maken, waar op 3FM vaak geschakeld wordt naar de lopers.
● (zoals hierboven) Een Glazen Huisje plaatsen met 2 DJ's die niet meedoen. Maar dus wel muziek instarten en het programma maken, overschakelen vanuit het glazen huis
● Op de NPO-zender (1,2,4,5) waar de DJ met een DJ van 3FM loopt. Af en toe laten overschakelen.
● In de uren dat de DJ's lopen verzoekjes aanvragen voor geld. 3 en 4 matchen helemaal niet dus beide apparte verzoekjes, net als op de andere stations. Op R1 gewoon de nieuwsprogramma's laten
● ^ Hierbij wordt er op de beide zenders niet tegelijk gepraat, dus ook op een andere moment muziek ingestart.
● Uiteindelijk op kerstavond lopen alle DJ's het laatste stuk tussen bijv. 20:00-21:00 waarna de 2 DJ's in het Glazen huis vrij worden gelaten.
● Misschien het niet-eten afschaffen. (Ookal zit er dan niet echt iets heel bijzonders aan)
● Niet in een te grote stad zitten (zoals Utrecht) daar leeft het vaak minder, maar naar een stad als bijv. Dordrecht, Breda, Deventer, Leeuwarden (ik noem maar wat).

Ik weet niet of het helemaal overkomt zoals ik bedoel. Maar dit zal me persoonlijk wel wat lijken, ookal wordt dit het zeer waarschijnlijk niet.
Laatst gewijzigd door Pot op 08 mei 2019 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 08 mei 2019 19:58

Toch weinig reacties via de Socials. Zacht uitgedrukt. Zelfs geen haatberichten.

Pot

Bericht door Pot » 08 mei 2019 20:05

Herman ven Schippers schreef:
08 mei 2019 19:58
Toch weinig reacties via de Socials. Zacht uitgedrukt. Zelfs geen haatberichten.
Misschien ook een beetje vers. SR is al ca 5 maanden geleden maar zit bij mij nog vers in het achterhoofd.

castmember

Bericht door castmember » 09 mei 2019 09:24

Ik vind het stoer dat 3FM vorig jaar een andere opzet heeft durven proberen. Het was niet zaligmakend maar wel verfrissend ten opzichte van het glazen huis in de jaren ervoor. Ik ben het dan ook eens met het grootste deel van de puntenlijst van Pot maar ik wil daarbij wel zeggen dat ik met de minimale aandacht die Serious Request afgelopen jaar kreeg de opbrengst nog best goed vindt. Zeker voor een radiozender die bijna uit de top 10 is gevallen.

Verder zou ik het Glazen Huis, het centrale honk, wel in of in de buurt van Utrecht houden maar de rol van die locatie groter maken. Afgelopen jaar waren het enkel de instarts van het nieuws en dan kan je nog zulke grote dingen in TivoliVredeburg organiseren maar zonder de juiste exposure komt daar geen hond op af. De focus lag teveel bij de wandel teams en ik snap het, dit maakt de verandering in opzet van SR duidelijker zichtbaar. Maar ik vond het geen evenement meer waarvoor ik bij de buis bleef hangen. En dat had ik bij iedere Glazen Huis editie wel.

Door het missen van de meute voor een glazen huis was voor mij ook het “wij” gevoel weg.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 09 mei 2019 09:27

Het moet weer radio worden wat de moeite waard is om op tv te volgen wat mij betreft. Dat was vorig jaar totaal afwezig. Slechte beelden van de lopers en niets te zien bij de dj's in Utrecht.

density1

Bericht door density1 » 09 mei 2019 10:55

Jammer weer dit. Het evenement van vorig jaar was totaal niet TV-like, wat het andere evenement nog wel was. Het klonk en zag er allemaal erg experimenteel en onbeholpen uit waardoor een grote doelgroep afhaakte. Ik weet niet hoe ze nu het tij kunnen keren waardoor het wel weer leuk wordt naar te kijken en bovenal te luisteren....

Kailayla

Bericht door Kailayla » 09 mei 2019 11:13

density1 schreef:
09 mei 2019 10:55
Jammer weer dit. Het evenement van vorig jaar was totaal niet TV-like, wat het andere evenement nog wel was. Het klonk en zag er allemaal erg experimenteel en onbeholpen uit waardoor een grote doelgroep afhaakte. Ik weet niet hoe ze nu het tij kunnen keren waardoor het wel weer leuk wordt naar te kijken en bovenal te luisteren....
Het WAS ook experimenteel en onbeholpen, omdat ze nauwelijks tijd hadden om alles op te zetten.
Nu hebben ze veel meer tijd voor de voorbereidingen. Hopelijk werpt dat zijn vruchten af.

castmember

Bericht door castmember » 09 mei 2019 11:50

Het te weinig tijd hebben om iets goeds neer te zetten is een beetje een drogreden natuurlijk.

Je weet hoeveel tijd het kost om een Glazen Huis ergens neer te zetten, en als je een beetje een goede project coordinator bent weet je ook dat je meer tijd nodig gaat hebben dan bij het oude concept. En mij ga je niet vertellen dat grote edities van het glazen huis in 3 maanden werden opgebouwd. Dus als je iets nieuws wil gaan doen dan moet je die knoop ergens in januari / februari doorhakken en in maart / april beginnen met het opzetten van de nieuwe plannen. Als je er dan voor kiest om het varkentje pas vanaf oktober te gaan wassen dan heb je het zelf toch niet goed bekeken . . . maar om daar alle missers aan op te hangen vind ik zwak.

jessica

Bericht door jessica » 09 mei 2019 12:03

Als je een evenement op TV wilt moet je een TV concept uitdenken. Radio = Radio
Je kan hele andere dingen doen met Radio. Misschien is beeld alleen een beperking.

2unlimited

Bericht door 2unlimited » 09 mei 2019 13:07

Wat een onzin, die vlieger gaat al een hele tijd niet meer op. De kracht van het glazenhuis was dat je kon meekijken. En tegenwoordig wil iedereen mee kijken in de studio. Dus je kan dit niet alleen maar beperken tot radio.....

castmember

Bericht door castmember » 09 mei 2019 14:09

Precies, mee eens hoor, radio kijken is heerlijk :smile:

Phoenix

Bericht door Phoenix » 09 mei 2019 14:41

Serious Request was/is een multimediaal concept. Vanuit de kern is het een radio-event, maar later is daar al snel TV en social media bij betrokken.

De laatste editie (lifeline) is volledig langs me heen gegaan, dus ik weet niet hoe deze is gepositioneerd, maar het lijkt me dat naast radio ook TV en social media uitvoerig zijn betrokken bij het evenement. Het zou me ten zeerste verbazen als dit niet geval is geweest.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

marcelb

Bericht door marcelb » 09 mei 2019 18:16

Het verrast mij dat ze gewoon doorgaan met dit idee/concept. Volgens mij leefde het totaal niet vorig jaar.

In plaats van in 3 maanden tijd iets uit de grond stampen hadden ze er volgens mij beter aan gedaan om een of twee jaar helemaal niets te doen in de kersttijd en die tijd gebruiken om een goed idee (eventueel in een andere periode) uit te werken.

Een NPO brede actie lijkt mij niet verkeerd.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 09 mei 2019 20:34

Ten aanzien van de TV-waardigheid van het evenement valt er nog wel veel te winnen, ja. Maar dat lijkt me het minste probleem.

Veel belangrijker is dat het in deze vorm echt veel moeilijker is om de interesse van heel Nederland te wekken. De actie is vrij lokaal omdat ze door dorpen en steden lopen; je kunt daar wel gaan kijken maar dat is een heel ander gevoel dan wanneer je duizenden mensen op 1 plek ziet. Bij het Glazen Huis kon je als bedrijf je cheque inleveren en kwam je in de uitzending, nu moet dat maar net passen in het loopschema van de DJs en is je moment of fame wel kleiner.

Ik heb het vorig jaar wel gezien en ben blij met het nieuwe concept, maar om het zo aan te passen dat iedereen het erover heeft is nog een helse klus.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Plaats reactie