reunie radio nationaal op 5 mei 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

dickster

reunie radio nationaal op 5 mei 2020

Bericht door dickster » 04 mei 2019 19:56

Als fan van het eerste uur van Radio Nationaal speel ik al geruime tijd met het idee dat er op 5 mei 2020, 20 jaar na de start van Radio Nationaal, een reunie-uitzenddag/week zou moeten worden georganiseerd.
De rede dat ik er nu, een jaar voor die datum, alvast een onderwerp over start is vooral dat het me goed lijkt om bij tijds te beginnen met de organisatie.
vragen die in dit beginstadium een rol spelen zijn bijvoorbeeld:
- Is het originele team van Radio Nationaal bereid tot een dergelijke reunie? Bart van Leeuwen heeft in een ander topic hier al eens kenbaar gemaakt wel interesse te hebben. Ik zal binnenkort een aantal andere medewerkers benaderen met dezlefde vraag.
- Waar gaat deze reunie worden uitgezonden? Ik weet dat een klein internetradiostation het domein www.radionationaal.com bezit, mogelijk kunnen we hun stream voor deze uitzendingen lenen. Maar misschien is er wel ruimte voor een veel grootschaliger aanpak. Het dab+-netwerk van mtvnl loopt langzaam leeg, mogelijk dat zij bereid zijn een dergeljike reunie via hn dab+-netwerk door te geven. Ook kommen er vanaf 11 mei weer veel nieuwe am-zenders bij, afspraken maken voor doorgifte van de reunie-uitzendingen behoort tot de mogelijkheden.
- Hoe lang duurt de reunie? wordt het een dag, of net zoals bij de veronica-reunie van 1999 en 2004 een ruime week.
- is er nog een brede doelgroep aan luisteraars die deze reunie graag zou willen meemaken?
- zijn er mensen die dit lezen bereid om mee te werken om dit plan tot een succes te maken?
zomaar wat vragen voor deze start-post. Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

Oortjes

Re: reunie radio nationaal op 5 mei 2020

Bericht door Oortjes » 04 mei 2019 23:16

Het idee vind ik heel leuk. Radio Nationaal vond ik een buitengewoon sympathiek radiostation!

Het zou leuk zijn mannen als Bart van Leeuwen, Erik Jan Rosendahl, Rene Verstraten en Karel van Cooten weer eens op één zender te horen.
Rock 'n roll is better than music!

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 04 mei 2019 23:23

Ik kan je helaas niet helpen, maar was een leuke zender. Mooi en uniek format dat volgens mij in deze tijd ook nog heel succesvol zou kunnen zijn, misschien zelfs wel alsinternetstation in een wat kleinere vorm. Daar is het onderscheidend genoeg voor.

dickster

Bericht door dickster » 05 mei 2019 12:53

Ik vond het format ook erg prettig. ik denk dat het in deze tijd zeker nog zou aanslaan, al denk ik dat het misschien een klein beetje zou moeten worden aangepast: levenslied is veelvuldig te horen op radionl en sterren.nl, dus dat vervangen door nederpop vanaf de 60s tot nu, met een vleugje kleinkunst(herman van veen/rases shaffy/lenny kuhr etc.)
maar in een eventuele reunie-week zouden ook oude uitenzingen kunnen worden uitgezonden.
Ik ga dit verder uitwerken, updates volgen.

density1

Bericht door density1 » 05 mei 2019 13:06

De kracht van Radio Nationaal was het format bedacht door Bart van Leeuwen, muzieksamensteller meen ik. Veel Nederlandstalig, maar ook de niet Nederlandstalige muziek, van The Beatles en Cliff Richard/The Shadows en meer van dat soort voorbeelden, als het maar in het hele plaatje paste en wat de juiste mix maakte. Het oude Holland FM had ook een soortelijk doordacht format en dat sloeg enorm aan. Met daarbij het stukje nostalgie wat werd uitgedragen toen ze op AM kwamen met Holland FM en het vergelijk met de zeezender Veronica veelvuldig gemaakt werd. Dat had Radio Nationaal een stuk minder maar de muziek was dus wel in die stijl.

dickster

Bericht door dickster » 05 mei 2019 14:10

klopt, het format was geweldig. Hoewel ik een lichte voorkeur had voor het format van radio nationaal voor het faillisement. na het faillisement was het format iets strakker/commercieeler, in elk geval in de gepesenteerde programma-uren.

density1

Bericht door density1 » 05 mei 2019 14:14

Dat eerste format bedoel ik ook. Toen die toeteraar nog de baas was, Riny Schreijenberg.

dickster

Bericht door dickster » 05 mei 2019 14:49

;-)inderdaad. toen ze nog uitzonden op 1035 en 1332 am, en de slogan nog luidde: gewoon gezellig. In 2002 verschoof dit naar: het beste van eigen bodem, maar juist die sfeer uit het eerste tijdperk, is wat radio nationaal voor mij bijzonder maakte. Zeker die laatste maanden waarin het elke ochtend maar afwachten was of er nog muziek uit de radio zou komen was een bijzondere periode.
Ik vraag me trouwens af: de bbc gebruikt die middengolfzenders in engeland niet meer, maar ik weet niet of ze nog inzetbaar zijn. Zo ja, dan zou het natuurlijk fenomenaal zijn om voor een week een dergelijke zender te huren zodat de reunie in heel nederland en belgie te horen is, geen idee of hier toevallig iemand meeleest met voldoende geld om zoiets mogelijk te maken.

density1

Bericht door density1 » 05 mei 2019 14:58

Die 1296 AM is ontmanteld op Orfordness, staat nu alleen de 648 van Caroline nog maar.

dickster

Bericht door dickster » 07 mei 2019 13:16

als er al een reunie komt dan wordt dat een besloten bijeenkomst voor medewerkers, zonder uitzending. Helaas is voor een reunie-uitzending geen interesse.

density1

Bericht door density1 » 07 mei 2019 13:28

Het is ook allemaal erg lang geleden. Ik snap de beslissing. Uitzending heeft dan geen meerwaarde.

dickster

Bericht door dickster » 07 mei 2019 14:54

Ik snap de beslissing niet, maar uiteindelijk gaan de medewerkers daarover natuurlijk.
veronica had na 25 jaar een geweldig succesvolle reunie op de 1224, en uiteindelijk jaren lang in radio 192. Ik dacht dat op zijn minst een reuni na 20 jaar(nu alle mensen ngo leven, imca marina en pierre kartner zijn op een leeftijd waarop je niet weet of die kunnen wachten tot 25 jaar)
maar helaas.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 07 mei 2019 17:06

dickster schreef:
07 mei 2019 14:54
Ik snap de beslissing niet, maar uiteindelijk gaan de medewerkers daarover natuurlijk.
veronica had na 25 jaar een geweldig succesvolle reunie op de 1224, en uiteindelijk jaren lang in radio 192. Ik dacht dat op zijn minst een reuni na 20 jaar(nu alle mensen ngo leven, imca marina en pierre kartner zijn op een leeftijd waarop je niet weet of die kunnen wachten tot 25 jaar)
maar helaas.
Ik had het ook erg leuk gevonden maar ik kan me voorstellen dat Radio Nationaal voor Karel, Bart en Bob niet bepaald het hoogtepunt van hun carriere was. Ook is niet iedereen leuk weg gegaan destijds, zoals Jan Rietman en volgens mij ook Imca Marina.

dickster

Bericht door dickster » 07 mei 2019 17:34

@johanneke:
ik denk dat als een station mislukt dat niet per definitie betekent dat het niet het hoogtepunt uit je cariere is. dat radio nationaal commercieel niet aansloeg was 1 ding, maar bart van leeuwen die ik het vorig jaar vroeg vond radio nationaal juist wel een hoogteputn uit zijn cariere en had wel interesse in een reunie.
ook bij ruzies uit het verleden link ik maar weer naar veronica: ruzies verwateren, die zijn ze na al die jaren weer vergeten of zijn niet zodanig van belang dat je na 20 jaar nogsteeds niet met elkaar door 1 deur kan.
sterker nog, het schijnt dat de gitarist en de zanger van de rolling stones een gigantische hekel aan elkaar hebben, toch werken ze al 50 jaar samen. als 50 jaar lukt, moet 1 dag/week toch ook lukken.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 07 mei 2019 19:37

Dat een zender het financieel niet redt, wil niet zeggen dat het voor de medewerkers en andere betrokkenen geen fijne club was.
Rock 'n roll is better than music!

Plaats reactie