Ruud de Wild: 'radio nog nooit zo kut geweest met jonge mensen.'

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

RealSunchaser

Ruud de Wild: 'radio nog nooit zo kut geweest met jonge mensen.'

Bericht door RealSunchaser » 25 apr 2019 11:16

Bron: https://www.nporadio2.nl/podcasts/30-minuten-rauw

Ruud de Wild gaf een interview omdat hij 50 werd. Link hierboven
De belangrijkste uitspraak voor het radioforum, letterlijk op (34 min 10):

'Radio nog nooit zo kut geweest met jonge mensen. In Duitsland, Engeland etc, als je rond de 50 bent heb je pas wat te vertellen. Ik vind het in Nederland echt schaamteloos dat 1 of 2 mensen ineens hebben bedacht "We moeten verjongen!" Het is er niet beter op geworden en nu halen ze oude DJS terug om het op te lappen.
Ik had mezelf bij 538 laten zitten met een paar jonge gasten ernaast die ik t vak kan leren.'

---

Ik denk dat Ruud gelijk heeft, ik luister graag naar radio2 naar mensen met een verhaal. Die jonge egootjes boeien me niets.

Phoenix

Re: Ruud de Wild: 'radio nog nooit zo kut geweest met jonge mensen.'

Bericht door Phoenix » 25 apr 2019 11:20

RealSunchaser schreef:
25 apr 2019 11:16
Bron: https://www.nporadio2.nl/podcasts/30-minuten-rauw

Ruud de Wild gaf een interview omdat hij 50 werd. Link hierboven
De belangrijkste uitspraak voor het radioforum, letterlijk op (34 min 10):

'Radio nog nooit zo kut geweest met jonge mensen. In Duitsland, Engeland etc, als je rond de 50 bent heb je pas wat te vertellen. Ik vind het in Nederland echt schaamteloos dat 1 of 2 mensen ineens hebben bedacht "We moeten verjongen!" Het is er niet beter op geworden en nu halen ze oude DJS terug om het op te lappen.
Ik had mezelf bij 538 laten zitten met een paar jonge gasten ernaast die ik t vak kan leren.'

---

Ik denk dat Ruud gelijk heeft, ik luister graag naar radio2 naar mensen met een verhaal. Die jonge egootjes boeien me niets.
Ik begrijp de keuze van 538 wel om Coen & Sander binnen te halen. Deze gasten zijn heel commercieel bezig met bijvoorbeeld het Coen und Sander Fest. Dit is voor een commerciële zender/organisatie zeer interessant. Wanneer je de blik enkel beperkt tot radio heeft De Wild wellicht een punt, maar ik denk dat je de komst van Coen & Sander veel breder moet zien.

Overigens zijn Coen & Sander zelf ook geen jonkies meer.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 25 apr 2019 11:26

De wild heeft het ook over de radio in zn algemeen, dus ook Mattie, Wietze, Marieke, Ramon, Sander H, Domien, Frank Ellende, Eva, etc

Ik denk dat Frank Dane wel gezien kan worden als oude(re) rot in t vak. Coen en Sander spreekt idd een doelgroep aan en Sander die als 40 plusser scheten laat in de microfoon is gewoon sneu

density1

Bericht door density1 » 25 apr 2019 11:36

Ruud heeft wel gelijk vind ik. Ik ben ook van mening dat er jaren ook niet echt een goede een aansprekende lichting DJ's bij gekomen is. Ruud komt, en trouwens ook de andere jocks van zijn generatie uit een tijd dat radio nog echt radio was en personality's. Het is een leeftijd dingetje denk ik ook. Maar de jongere garde borduurt daar niet verder op door ook omdat de tijden veranderen van het luisteren naar audio, want radio mag je het niet meer noemen volgens de 'kenners' blijkbaar.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 apr 2019 11:38

Ik snap zijn opmerking "en nu halen ze oude DJS terug om het op te lappen." niet.

Bij 538 is hij vervangen door Coen & Sander inderdaad. Maar verder heeft de zender geen oude DJ's terug gehaald om iets op te lappen.
Bij Radio 2 zijn succesvolle DJ's van 3FM en commerciële zenders binnengehaald, waardoor de zender is doorgestegen naar de nummer 1/2 van NL. Ook dit was onderdeel van de verjongingsdrift.
3FM is daardoor ook verjongd, maar ook hier zijn geen oude DJ's terug gehaald om iets op te lappen.

Er is inderdaad een verjongingsdrift gaande, die ik ook niet kan volgen. Maar ik zie niet waar oude DJ's zijn terug gehaald om de schade veroorzaakt door jonge DJ's op te lappen. Waar doelt De Wild hier op?
28-01-08 / 22-04-10

big T

Bericht door big T » 25 apr 2019 11:41

Tja het buitenland, komt bij mij over als het gras is bij buurman altijd groener........
Daar kan ik niet zo veel mee, radio in Nederland is professioneel geworden.
Doelen moeten gehaald worden en geld moet rollen.
De schoorsteen moet wel blijven roken, of zal dit in het buitenland niet gelden?
Sent from my laptop using Windows

Feivel

Bericht door Feivel » 25 apr 2019 12:53

big T schreef:
25 apr 2019 11:41
Tja het buitenland, komt bij mij over als het gras is bij buurman altijd groener........
Daar kan ik niet zo veel mee, radio in Nederland is professioneel geworden.
Doelen moeten gehaald worden en geld moet rollen.
De schoorsteen moet wel blijven roken, of zal dit in het buitenland niet gelden?
Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat je alleen aan jongeren iets kunt verdienen. Die jongeren zitten nu vooral op Spotify, kijken Netflix, bekijken filmpjes op YouTube. Is het niet nu tijd om juist ook eens op de oudere doelgroep in te zetten? Vanuit commercieel opzicht zou die best interessant kunnen zijn. De oudere doelgroep heeft namelijk geld en heeft nog het geduld radio te luisteren. Dat zou het succes van Radio 2 wel kunnen verklaren.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 25 apr 2019 16:05

Ik vond het radio-inhoudelijk niet echt een heel verdiepend gesprek, kan ook zijn omdat ik Olcay niet echt de meest geschikte persoon voor dit gesprek vond. Al snap ik de keus van Ruud wel. Waar de RAUW gesprekken soms nog wel eens schuren, vond ik het nu alsof ik aanwezig was bij hun eerste date.

Daan!

Bericht door Daan! » 25 apr 2019 17:05

Phoenix schreef:
25 apr 2019 11:38
Ik snap zijn opmerking "en nu halen ze oude DJS terug om het op te lappen." niet.
Niek van der Bruggen misschien?

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 apr 2019 17:14

Daan! schreef:
25 apr 2019 17:05
Phoenix schreef:
Ja, tuurlijk, Ruud dacht aan Niek toen hij deze uitspraak deed. 538 en Radio doen stuivertje wisselen om de nummer 1 en 2 positie en 538 haalt Niek terug om het op te lappen :lol:
28-01-08 / 22-04-10

Oortjes

Bericht door Oortjes » 25 apr 2019 17:28

Ruud zijn frustratie richting 538 begrijp ik wel. Overigens denk ik dat 538 het commercieel goed gedaan heeft met Coen en Sander.

Verder ben ik het maar heel beperkt met hem eens. Bij Veronica zie ik wat Ruud uitspreekt, maar dat is onderdeel van een heel lange rij wisselingen. Bij andere stations zie ik wel verjonging, maar dat lijkt me logisch en terecht.
Rock 'n roll is better than music!

Daan!

Bericht door Daan! » 25 apr 2019 17:44

Phoenix schreef:
25 apr 2019 17:14
Daan! schreef:
25 apr 2019 17:05
Phoenix schreef:
Ja, tuurlijk, Ruud dacht aan Niek toen hij deze uitspraak deed. 538 en Radio doen stuivertje wisselen om de nummer 1 en 2 positie en 538 haalt Niek terug om het op te lappen :lol:
Haha, het is de enige die terug is gekomen bij één van die zenders.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 apr 2019 18:32

Ruud wekt ten onrechte de indruk dat de ingezette verjonging is teruggedraaid door oudere DJ’s terug te halen om door verjonging ontstane schade te herstellen.

Dit is absoluut niet het geval!

Bij Radio 2 is Ruud de Wild nota bene onderdeel van de verjonging en het succes hiervan. De ‘oude’ DJ’s en ‘oude’ luisteraars schuiven door naar Radio 5, dat op zijn beurt ook weer succesvol is.

Bij 3FM is de verjongingsdrift niet succesvol geweest, maar het verlies hier is weer de winst van Radio 2.

Radio 538 verjongt ook, maar doet dit veel gefaseerder en nieuwe, jongere jocks worden langzaam gebracht, zoals Wietze en Igmar.

De uitspraak van De Wild valt dan ook moeilijk te plaatsen en lijkt voornamelijk te zijn ontstaan uit een persoonlijke frustratie.
28-01-08 / 22-04-10

Osker

Bericht door Osker » 26 apr 2019 05:48

Natuurlijk weet ik dat Ruud een grote fanbase heeft en die ga ik nu tegen het zere been schoppen.
Ik ben nooit fan geweest van de Wild.
Ik vind hem een zeur, een huilebalk waarmee altijd iets is. Hij is nu een paar keer afgeserveerd en in plaats van zijn conclusie te trekken en full time te gaan verven (wat hij niet onverdienstelijk doet overigens) blijft hij het op de radio proberen. Ruud is te duur en vindt zichzelf veel beter en meer waard dan hij is. Dus wordt hij vervangen.
Die eeuwige slachtoffer rol, wordt hij daar zelf niet een keertje moe van?

MFM

Bericht door MFM » 26 apr 2019 07:27

Mwoah. Ze halen Beelen, Romijn, Genee en af en toe Evers naar Veronica.
Van Velthuyzen, de Wild, van Inkel en zelfs die van de jury’s op RTL4 vroeger naar de NPO en weet ik veel wie er nog op 100p binnengehaald zijn

Radio3, Slam! En Q klinken voor de old skool radio minded mensen inderdaad k.u.t. Mede omdat daar de vaak nieuwe lichting jocks totaal anders klinkt dan dat waar wij ouwetjes mee zijn opgegroeid.

Dus ja, als 50 plusser ben ik het er wel mee eens.
Zeker als je die uitspraak in de context van dat interview plaatst.

Los daarvan lopen er bij de regio commercielen en lokalo’s vaak ook guppies rond die men bij gebrek aan beter loslaat.

(En ja, er hangen hier 2 deWilds aan de muur in de hobbystudio)...

Plaats reactie