Luistercijfers feb-mrt 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

Ingebruik

Re: Luistercijfers feb-mrt 2019

Bericht door Ingebruik » 28 apr 2019 12:36

Oortjes schreef:
28 apr 2019 11:25
Ingebruik schreef:De publieke omroep moet gevarieerde programma’s uitzenden op het gebied van informatie, cultuur en educatie.'
Dit is een hele brede definitie, maar ik herken Radio 2 toch niet helemaal in deze definitie. Ik zou zeggen gerichte programma' s met populaire deuntjes, amusement en kort nieuws. En dat is een heel commercieel concept.
Het is niet mijn definitie, het is precies wat er in de mediawet staat, ik kan er ook niks aan veranderen :smile:

Ik denk dat je overigens altijd deze discussie zult houden, wat de wet ook zegt, wat de PO ook doet. En misschien is dat nog goed ook.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 28 apr 2019 12:40

2unlimited schreef:
28 apr 2019 12:27
Wat een onzin om een pleidooi te houden dat radio 2 van de fm moet. Ze zijn marktleider en zullen dat wel even blijven.
Radio 2 mag op FM blijven. Maar de FM ruimte is natuurlijk wel schaars. Alle commerciële zenders vissen in dezelfde vijver. In dezelfde vijver is ook Radio 2 aan het vissen. En inderdaad. Radio 2 vangt de meeste vis. Radio 2 heeft natuurlijk op de beperkte FM band ook het beste bereik. Radio 2 is tot in iedere uithoek te ontvangen. Dit in tegenstelling tot de commerciële zenders. Dus dat Radio 2 de grootste is is wel verklaarbaar. Terwijl alle publieke en commerciële muziekzenders zich richten op dezelfde groep, zou je ook kunnen kijken naar welke groep nog niet bediend wordt. En dat is de steeds groter wordende groep 50+-ers. Daarvoor is er een prima zender, Radio 5, maar helaas niet op de FM te ontvangen. Vandaar mijn pleidooi om Radio 5 op de FM te krijgen. Dat hiervoor dan Radio 2 of 3 op FM moeten wijken is niet meer dan logisch.

Wat is het argument om Radio 5 niet op FM te plaatsen?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

density1

Bericht door density1 » 28 apr 2019 12:58

Dat argument is er niet, maar daar zou ik dan niet Radio 2 voor opofferen maar eerder 3FM of Radio 4. Ben wel van mening dat Radio 2 zich nog meer moet onderscheiden van de commercie en dat kan ook gewoon, ze kunnen het zo niche maken als dat zelf willen. Als het zich maar onderscheid van de commercie. Maar luistercijfers zijn nog steeds belangrijk krijg ik wel eens het idee waardoor ze me meer trendvolgers zijn dan trendsetters, en dan met name in hun populaire muziekkeuze. Bij Radio 2 in de UK zie je dat ook, ook heel erg veel verjonging en daar lees je de klachten ook dat de luisteraar het teveel op de commerciële zenders vinden lijken. En dat is nog wel bij het veel geroemde BBC.

Smid70

Bericht door Smid70 » 28 apr 2019 13:03

Osker schreef:
28 apr 2019 04:33
Smid70 schreef:
27 apr 2019 23:52
Osker schreef:
27 apr 2019 23:20
Wat doet radio 2 wat commerciële stations niet doen?
Publieke omroep moet zich beperken tot wat commerciëlen niet doen (omdat het commercieel niet aantrekkelijk is). Daarvoor kan en mag belastinggeld gebruikt worden.

Het bieden van licht amusement wat precies hetzelfde is als alle commerciële stations is een verspilling van belastinggeld.
Nogmaals wat loop jij hier een ongelooflijke onzin te verkondigen.
Wellicht kunt u proberen mijn vraag beantwoorden waarin radio 2 zich van een commerciële zender onderscheid.

Los van persoonlijke voorkeur voor een dj die u wellicht heeft is dat onderscheid er niet. Er is geen enkele reden belastinggeld uit te geven aan een zender zonder toegevoegde waarde.
Die toegevoegde waarde is er zeker wel, ze hebben een breder muziekpallet. Ik hoor daar toch echt meer diversiteit dan bij welke commercieel station dan ook. En programma's als die van Ruud de Wild en Gijs Staverman gaan regelmatig uitgebreid op maatschappelijke thema's in, dat zie ik de commerciële omroep ook niet doen.

Door die bredere muziekkeuze wordt er geleverd aan een grote groep mensen die toch wel het een en ander missen bij de commerciëlen.
Laatst gewijzigd door Smid70 op 28 apr 2019 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Smid70

Bericht door Smid70 » 28 apr 2019 13:08

Phoenix schreef:
28 apr 2019 12:40
2unlimited schreef:
28 apr 2019 12:27
Wat een onzin om een pleidooi te houden dat radio 2 van de fm moet. Ze zijn marktleider en zullen dat wel even blijven.
Radio 2 mag op FM blijven. Maar de FM ruimte is natuurlijk wel schaars. Alle commerciële zenders vissen in dezelfde vijver. In dezelfde vijver is ook Radio 2 aan het vissen. En inderdaad. Radio 2 vangt de meeste vis. Radio 2 heeft natuurlijk op de beperkte FM band ook het beste bereik. Radio 2 is tot in iedere uithoek te ontvangen. Dit in tegenstelling tot de commerciële zenders. Dus dat Radio 2 de grootste is is wel verklaarbaar. Terwijl alle publieke en commerciële muziekzenders zich richten op dezelfde groep, zou je ook kunnen kijken naar welke groep nog niet bediend wordt. En dat is de steeds groter wordende groep 50+-ers. Daarvoor is er een prima zender, Radio 5, maar helaas niet op de FM te ontvangen. Vandaar mijn pleidooi om Radio 5 op de FM te krijgen. Dat hiervoor dan Radio 2 of 3 op FM moeten wijken is niet meer dan logisch.

Wat is het argument om Radio 5 niet op FM te plaatsen?
Nou ik ben bijna 50 en met alle respect maar ik vind Radio 5 een 65+ zender die best op de FM mag.

Om nou te zeggen dat Radio 2 op 1 staat omdat ze overal te ontvangen zijn is natuurlijk ook een beetje onzin. Dat geld namelijk ook voor 538 en die stond dus ook lange tijd bovenaan. En Radio 10 stijgt ook.

Stephan123

Bericht door Stephan123 » 28 apr 2019 13:09

We kunnen het beste 3FM en Radio5 switchen op de FM frequentie.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 28 apr 2019 13:13

De maatschappelijke relevantie van Gijs Staverman en Ruud de Wild is me de afgelopen decennia ontgaan. Een plaatje meer of minder in de playlist rechtvaardigt volgens mij ook geen publieke financiering. Ik zeg niet dat publieken alleen mogen doen wat commerciëlen laten, dat zou tot rare situaties leiden.

Wel denk ik dat het meer maatschappelijke meerwaarde moet hebben dan commerciële stations, het moet meer zijn dan enkel een concurrent. Dat hoor ik nu niet op Radio 2.
Rock 'n roll is better than music!

Marcomarco

Bericht door Marcomarco » 28 apr 2019 13:23

Daarnaast beschikken de PO zenders niet alleen over de beste FM dekking maar bij DAB+ ook over de hoogste bitrates. DAB+ zit nagenoeg in alle nieuwe auto’s. Oneerlijke concurrentie, terwijl de PO zenders helemaal geen concurrenten zouden moeten zijn voor de commerciële.

Pot

Bericht door Pot » 28 apr 2019 14:17

Als R5 een FM-frequentie zou krijgen had ik hem bij de commerciële gehaald, Q en 538 kun je prima samenvoegen, desnoods binnen de PO bij 4. Natuurlijk onzin van 538 en Q, maar als R5 op FM wil lijkt het mij het meest logisch dat die van de commerciële omroepen komt.

Osker

Bericht door Osker » 28 apr 2019 14:22

Ingebruik schreef:
28 apr 2019 10:31
Osker schreef:
Publieke omroep moet zich beperken tot wat commerciëlen niet doen (omdat het commercieel niet aantrekkelijk is). Daarvoor kan en mag belastinggeld gebruikt worden.
Het punt is: dit is jouw visie van hoe een publieke omroep zou moeten handelen. Echter is dat niet wat er in de mediawet staat.

Daar staat namelijk: 'De publieke omroep moet gevarieerde programma’s uitzenden op het gebied van informatie, cultuur en educatie.' Waarbij bij de laatste wijziging is aangemerkt dat er een duidelijkere profilering moet zijn tov de commerciële omroepen. Dat wijst weliswaar een beetje in jouw richting, maar is dus niet wat jij zegt/vindt/denkt.

Het punt is: er zijn geen harde lijsten waarop je kunt afvinken wat een duidelijke profilering is. Radio 2 draait weliswaar deels dezelfde muziek als een 538 of Radio 10, maar is alleen daardoor natuurlijk niet direct gelijk. Het gaat om het totaal plaatje. De feel is anders, de insteek, de vorm deels, etc. Maar dat moet je wel Willen horen/zien natuurlijk.

Uiteraard is een groot deel van Radio 2 gewoon amusement, maar dat is niet verboden. In het verleden was het zelfs een kerntaak van de PO, dat is nu echter geschrapt, maar het is ook niet uit den boze. Daarbij is het de taak om een groot deel van de bevolking te bedienen, gezien de luistercijfers lukt dat goed momenteel.

Het blijft al met al een rare gedachte dat de PO alleen maar de dingen zou moeten doen die een CO laat liggen, dat ze in een moeilijke hoek zouden moeten werken, met niches, etc. Dat kun je wensen, maar dat is gewoon niet wat er in de mediawet staat.
de Mediawet is te vaag, uiteraard met het doel vele kanten op te kunnen.
Niets van wat je hierboven schrijft rechtvaardigt het bestaan van radio 2. Het budget van radio 2 (eerlijk is eerlijk) is niet schokkend, uit de grote belastingpot voor de PO van 800 miljoen per jaar is 8 miljoen voor radio 2, dus dat is niet enorm. Aan de andere kant blijft het publiek geld dat voor vele andere doeleinden gebruikt zou kunnen en moeten worden.

Pot

Bericht door Pot » 28 apr 2019 14:26

Osker schreef:
28 apr 2019 14:22
Ingebruik schreef:
28 apr 2019 10:31
Osker schreef:
Het punt is: dit is jouw visie van hoe een publieke omroep zou moeten handelen. Echter is dat niet wat er in de mediawet staat.

Daar staat namelijk: 'De publieke omroep moet gevarieerde programma’s uitzenden op het gebied van informatie, cultuur en educatie.' Waarbij bij de laatste wijziging is aangemerkt dat er een duidelijkere profilering moet zijn tov de commerciële omroepen. Dat wijst weliswaar een beetje in jouw richting, maar is dus niet wat jij zegt/vindt/denkt.

Het punt is: er zijn geen harde lijsten waarop je kunt afvinken wat een duidelijke profilering is. Radio 2 draait weliswaar deels dezelfde muziek als een 538 of Radio 10, maar is alleen daardoor natuurlijk niet direct gelijk. Het gaat om het totaal plaatje. De feel is anders, de insteek, de vorm deels, etc. Maar dat moet je wel Willen horen/zien natuurlijk.

Uiteraard is een groot deel van Radio 2 gewoon amusement, maar dat is niet verboden. In het verleden was het zelfs een kerntaak van de PO, dat is nu echter geschrapt, maar het is ook niet uit den boze. Daarbij is het de taak om een groot deel van de bevolking te bedienen, gezien de luistercijfers lukt dat goed momenteel.

Het blijft al met al een rare gedachte dat de PO alleen maar de dingen zou moeten doen die een CO laat liggen, dat ze in een moeilijke hoek zouden moeten werken, met niches, etc. Dat kun je wensen, maar dat is gewoon niet wat er in de mediawet staat.
de Mediawet is te vaag, uiteraard met het doel vele kanten op te kunnen.
Niets van wat je hierboven schrijft rechtvaardigt het bestaan van radio 2. Het budget van radio 2 (eerlijk is eerlijk) is niet schokkend, uit de grote belastingpot voor de PO van 800 miljoen per jaar is 8 miljoen voor radio 2, dus dat is niet enorm. Aan de andere kant blijft het publiek geld dat voor vele andere doeleinden gebruikt zou kunnen en moeten worden.
Als het zo'n klein bedrag is wat zoveel bereik heeft, is er toch geen reden om R2 af te schaffen. Nogmaals Osker, wat een onzin! Deze hele discussie slaat nergens op.

Osker

Bericht door Osker » 28 apr 2019 14:29

Het gaat om het principe.
De relevantie van radio 1 en 4 ten opzichte van commerciële stations is duidelijk over de overige publieke zenders moet gediscussieerd worden.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 28 apr 2019 15:04

Smid70 schreef:
28 apr 2019 13:08
Om nou te zeggen dat Radio 2 op 1 staat omdat ze overal te ontvangen zijn is natuurlijk ook een beetje onzin. Dat geld namelijk ook voor 538 en die stond dus ook lange tijd bovenaan. En Radio 10 stijgt ook.
Daarom is het zo ongelofelijk knap van 538 en Radio 10 dat deze zenders met een (veel) beperkter bereik toch op 1 staan of zo gigantisch kunnen groeien.

Overigens staat Radio 10 al niet lang boven Radio 2 als je het in verhouding tot de dekking gaat zien?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 28 apr 2019 16:06

Smid70 schreef:
Nee, dat geldt niet voor Radio 538. Er is wel degelijk een verband tussen bereik en marktaandeel.
Rock 'n roll is better than music!

Smid70

Bericht door Smid70 » 28 apr 2019 17:34

Oortjes schreef:
28 apr 2019 16:06
Smid70 schreef:
Nee, dat geldt niet voor Radio 538. Er is wel degelijk een verband tussen bereik en marktaandeel.
Welnee, dat overdrijven jullie schroomelijk.

Waarom staat 3fm dan niet hoger?
Overal te ontvangen, nee het gaat om de programma's de muziek de DJ's.
Om nu te stellen dat als je maar 100% bereik hebt je dan dus ook de meeste luisteraars zult krijgen is natuurlijk niet geheel waar.
Daarbij weet je niet waar die 8000 mensen wonen die nu voor iedereen de luistercijfers bepalen.
Nee ik vind die bewering een beetje te kort door de bocht.

Plaats reactie