Luistercijfers feb-mrt 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

radiofreak90

Re: Luistercijfers feb-mrt 2019

Bericht door radiofreak90 » 26 apr 2019 10:25

jessica schreef:
26 apr 2019 10:02
radiofreak90 schreef:
26 apr 2019 09:38
In de meeste doelgroepen is Veronica Inside ook echt gestegen in marktaandeel, zie onderstaand:
Dit zegt niet zoveel. Een aantal mensen dat naar de top2000 heeft geluisterd is teruggekomen bij Veronica. Dit zie je bij alle stations.
In april - mei zou je dit veel beter kunnen vergelijken.
Het zegt wel degelijk wat als je iets verder terugkijkt, zo was het marktaandeel man 20-49 in sept/okt 5,4%. Nu toch echt een stuk hoger.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 26 apr 2019 13:02

radiofreak90 schreef:
26 apr 2019 09:38
In de meeste doelgroepen is Veronica Inside ook echt gestegen in marktaandeel, zie onderstaand:

Afbeelding
Is er een vergelijking met dezelfde periode exact één jaar geleden?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Osker

Bericht door Osker » 27 apr 2019 23:03

Dat radio 2 überhaupt bestaat in het huidige format is een schande. Ze voegen niets toe ten opzichte van de commerciële zenders. Al die dj’s zitten hun standaard riedeltjes af te draaien op kosten van de belastingbetaler.

De P.O. moet in een drastisch afgeslankte vorm met een paar zenders zich alleen op nieuws en cultuur richten. Alles wat commerciële stations doen moet geschrapt worden bij de P.O.

Smid70

Bericht door Smid70 » 27 apr 2019 23:15

Osker schreef:
27 apr 2019 23:03
Dat radio 2 überhaupt bestaat in het huidige format is een schande. Ze voegen niets toe ten opzichte van de commerciële zenders. Al die dj’s zitten hun standaard riedeltjes af te draaien op kosten van de belastingbetaler.

De P.O. moet in een drastisch afgeslankte vorm met een paar zenders zich alleen op nieuws en cultuur richten. Alles wat commerciële stations doen moet geschrapt worden bij de P.O.
Wat een onzin. Zij voegen juist iets toe, ze maken goeie radio volgens de meeste mensen momenteel.
Waarom de PO alleen maar nieuws en cultuur zou moeten brengen is me niet duidelijk.
Er is vooralsnog geen enkel commercieel radiostation waar ik een hele dag met plezier naar kan luisteren.

Osker

Bericht door Osker » 27 apr 2019 23:20

Wat doet radio 2 wat commerciële stations niet doen?
Publieke omroep moet zich beperken tot wat commerciëlen niet doen (omdat het commercieel niet aantrekkelijk is). Daarvoor kan en mag belastinggeld gebruikt worden.

Het bieden van licht amusement wat precies hetzelfde is als alle commerciële stations is een verspilling van belastinggeld.

jessica

Bericht door jessica » 27 apr 2019 23:47

Osker schreef:
27 apr 2019 23:20
Publieke omroep moet zich beperken tot wat commerciëlen niet doen (omdat het commercieel niet aantrekkelijk is). Daarvoor kan en mag belastinggeld gebruikt worden.
Het bieden van licht amusement wat precies hetzelfde is als alle commerciële stations is een verspilling van belastinggeld.
Niet eens.
De publieke omroep is er voor iedereen. Moeten ook een groot publiek aanspreken. Dat doet Radio2.
Radio2 is de meest gevarieerde zender op landelijk FM, minste herhaling van liedjes en de meeste titels.
Niet alle Dj's zijn mijn smaak, maar dat is op geen enkel station. Naar Radio2 kan je makkelijk meer dan een paar uur luisteren zonder dat je steeds dezelfde muziek hoort als bij de commercielen. De aanpak is rustiger en ik heb ook niet het idee dat bepaalde platen gepusht moeten worden wat ik bij alle commerciele radiostations wel heb. Dus wat mij betreft is Radio2 zeker anders om te luisteren dan een commercieel station.

Pot

Bericht door Pot » 27 apr 2019 23:49

Osker schreef:

Maar wie zegt dat Radio 2 als de commerciële omroepen doen? Waarom doen de commerciële omroepen niet als de publieke omroep. Er wordt wel zo leuk gezegd dat PO als CO doet, maar het is maar hoe je het bekijkt.
Ik word er alleen helemaal gek van dat mensen zeggen dat NPO niets toevoegd. Blijkbaar doet R2 wel wat het volk wil, gezien de luistercijfers, zo kun je zien.
Oortjes open!

Smid70

Bericht door Smid70 » 27 apr 2019 23:52

Osker schreef:

Nogmaals wat loop jij hier een ongelooflijke onzin te verkondigen.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 28 apr 2019 00:34

Osker schreef:

Ik denk niet dat publieke omroepen moeten doen wat commerciële omroepen niet doen. Dat zou tot rare publieke zenders leiden. Ik denk wel dat publieke omroepen meerwaarde moeten hebben die publieke financiering rechtvaardigt. Die mis ik ook bij Radio 2, gedraagt zich gewoon als een commerciële partij.
Rock 'n roll is better than music!

Osker

Bericht door Osker » 28 apr 2019 04:33

Smid70 schreef:
27 apr 2019 23:52
Osker schreef:

Nogmaals wat loop jij hier een ongelooflijke onzin te verkondigen.
Wellicht kunt u proberen mijn vraag beantwoorden waarin radio 2 zich van een commerciële zender onderscheid.

Los van persoonlijke voorkeur voor een dj die u wellicht heeft is dat onderscheid er niet. Er is geen enkele reden belastinggeld uit te geven aan een zender zonder toegevoegde waarde.

Pot

Bericht door Pot » 28 apr 2019 10:22

Maar wat ik me afvraag, in wat voegt Radio 2 niets toe toz van de commerciële omroepen?
Oortjes open!

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 28 apr 2019 10:31

Osker schreef:
Het punt is: dit is jouw visie van hoe een publieke omroep zou moeten handelen. Echter is dat niet wat er in de mediawet staat.

Daar staat namelijk: 'De publieke omroep moet gevarieerde programma’s uitzenden op het gebied van informatie, cultuur en educatie.' Waarbij bij de laatste wijziging is aangemerkt dat er een duidelijkere profilering moet zijn tov de commerciële omroepen. Dat wijst weliswaar een beetje in jouw richting, maar is dus niet wat jij zegt/vindt/denkt.

Het punt is: er zijn geen harde lijsten waarop je kunt afvinken wat een duidelijke profilering is. Radio 2 draait weliswaar deels dezelfde muziek als een 538 of Radio 10, maar is alleen daardoor natuurlijk niet direct gelijk. Het gaat om het totaal plaatje. De feel is anders, de insteek, de vorm deels, etc. Maar dat moet je wel Willen horen/zien natuurlijk.

Uiteraard is een groot deel van Radio 2 gewoon amusement, maar dat is niet verboden. In het verleden was het zelfs een kerntaak van de PO, dat is nu echter geschrapt, maar het is ook niet uit den boze. Daarbij is het de taak om een groot deel van de bevolking te bedienen, gezien de luistercijfers lukt dat goed momenteel.

Het blijft al met al een rare gedachte dat de PO alleen maar de dingen zou moeten doen die een CO laat liggen, dat ze in een moeilijke hoek zouden moeten werken, met niches, etc. Dat kun je wensen, maar dat is gewoon niet wat er in de mediawet staat.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 28 apr 2019 11:25

Ingebruik schreef:De publieke omroep moet gevarieerde programma’s uitzenden op het gebied van informatie, cultuur en educatie.'
Dit is een hele brede definitie, maar ik herken Radio 2 toch niet helemaal in deze definitie. Ik zou zeggen gerichte programma' s met populaire deuntjes, amusement en kort nieuws. En dat is een heel commercieel concept.
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 28 apr 2019 12:08

jessica schreef:
27 apr 2019 23:47
Radio2 is de meest gevarieerde zender op landelijk FM, minste herhaling van liedjes en de meeste titels.
Het draaien van de meeste titels met de minste herhaling is geen publieke taak. Overigens zal een doorsnee luisteraar dat nog niet eens opvallen. Wanneer ik switch tussen Radio 2 en Veronica bijvoorbeeld is er een erg grote kans dat ik dezelfde titels hoor.
jessica schreef:
27 apr 2019 23:47
Naar Radio2 kan je makkelijk meer dan een paar uur luisteren zonder dat je steeds dezelfde muziek hoort als bij de commercielen.
Het urenlang kunnen luisteren naar een publieke radiozender zonder dezelfde muziek te horen is ook geen publieke taak.

Het verschil tussen Radio 2 en commerciële radiozenders is flinterdun. De publieke waarde van Radio 2 is te verwaarlozen.

Radio 5 daarentegen voegt echt iets toe en bedient een groep luisteraars die door geen andere zender bediend wordt. Geef die zender een FM frequentie ten koste van Radio 2 of 3.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

2unlimited

Bericht door 2unlimited » 28 apr 2019 12:27

Wat een onzin om een pleidooi te houden dat radio 2 van de fm moet. Ze zijn marktleider en zullen dat wel even blijven.

Plaats reactie