Het Grote Ochtendshowtopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pot

Re: Het Grote Ochtendshowtopic

Bericht door Pot » 01 mar 2019 07:55

https://www.ad.nl/show/frank-dane-radio ... ~a6c90e4d/

Door Gudo Tienhooven

Urgentie
Meligheid is troef in de vroege morgen van Radio 538, maar tussen het hoongelach door word je – misschien wel meer dan in andere ochtendshows – uitgebreid bijgepraat over het laatste nieuws. Ook de ‘moeilijke’ onderwerpen als het staatsbelang in KLM komen voorbij. Danes voorganger Edwin Evers zei in een interview met deze krant zich nooit iets te hebben aangetrokken van de wensen van stationsbaas John de Mol. Dat hier enthousiast wordt verwezen naar de finale van de SBS 6-kijkcijferflop DanceSing (ook van John de Mol) suggereert dat de verhoudingen nu anders liggen.

Humor
Er wordt veel gelachen. Héél veel. Soms is niet eens goed duidelijk waaróm. Nieuwslezer Henk Blok krijgt de slappe lach tijdens een van zijn journaalblokjes. Dane roept dat Jelte ‘iets in zijn thee heeft gedaan’. Het gehinnik gaat door, maar meer komen we niet te weten. Het zijn momenten waarop een luisteraar zich buitengesloten voelt. Best leuk: Hennie de Haan van de pluimveesector reikt de eerste ‘Hennie de Haan Cup’ uit aan iemand wiens naam slaat op zijn of haar beroep. Ze vindt het een lastige opgave (‘moet je er nog even op broeden, Hennie?’), maar ze wijst Wiel van der Wielen (expert in uitlijnen van wielen) aan als winnaar. Minder leuk: anekdotes van luisteraars over vakantie-ergernissen. Het blijken allemaal inkoppertjes. Maar er moet en zal gelachen worden.

Chemie
Het mag hier en daar wat geforceerd aanvoelen, de gezelligheid spat er vanaf. Vooral het snelle hakketakken van reacties op het nieuws en persoonlijke anekdotes, is amusant. Toch bekruipt je soms het gevoel dat de wat brave Hannelore er een beetje bij hangt. En de namen lijken al op elkaar, maar ook qua geluid (letterlijk en figuurlijk) zijn Jelte van der Goot en Jelmer Gussinklo nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Aan chemie met gasten ontbreekt het soms. Nick en Simon zijn al niet de meest sprankelende figuren, de plichtmatige vragen van Dane maken het item er niet beter op.

Eindoordeel
De nieuwe ochtendshow van 538 loopt verrassend gesmeerd. Er valt nog wel een hoop te winnen. Dane slikt veel van zijn natuurlijke sarcasme in, mogelijk om in de geest van zijn populaire voorganger te opereren. Je mist daardoor een duidelijke persoonlijkheid aan het roer. Dat hij het een minuut lang heeft over ene Floortje zonder te vermelden dat het Floortje Dessing betreft, is ook een punt van aandacht.

Janno

Bericht door Janno » 01 mar 2019 13:26

JulesKluivert schreef:
28 feb 2019 21:49
Janno schreef:
28 feb 2019 18:22
JulesKluivert schreef:
28 feb 2019 10:05

Ja, zie: Oliebollentest :lol:
Appels en peren. Of waren de winnende oliebollenverkopers ook lid van de persgroep? Want daar hadden we het over: dat een AD journalist zijn "eigen" radiozender zou moeten bevoordelen omdat ze lid zijn van dezelfde persgroep (wat zo te zien dus geenszins het geval is, dat bevoordelen, bedoel ik).
Die hele oliebollen- koffie- en ziekenhuistesten vond ik ook niets, maar we hebben het hier over radioprogramma's dacht ik.
Ik ben het wel met je eens hoor dat het om verschillende dingen gaat. Maar je kunt niet ontkennen dat het AD dankzij die oliebollentest de schijn tegen heeft. Sowieso vind ik dit soort vergelijkingen of recensies (zoals Angela de Jonge) altijd vrij persoonlijk. Het is maar een mening. Dat geldt ook voor deze vergelijkingen; het is beperkt (want ze meten maar vijf ochtendshows en niet eens de best beluisterde) en uiteindelijk is het maar een momentopname van één ochtend. Dus hoeveel is het dan waard?
Nou ja... zó belangrijk vind ik het ook weer niet hoor. Het is inderdaad niet meer dan de mening van 1 persoon en het is maar entertainment, de krant moet ook vol. Ik vind trouwens dat hij tamelijk mild is in zijn oordeel. Het is meer een opsomming van plus- en minpunten zonder het programma of de presentatoren echt tot de grond toe af te branden. Ik kan me over het algemeen ook goed vinden in zijn oordeel. Zo snap ik heel goed waarom ik Frank Dane minder goed kan hebben. Hij móét leuk doen en er móét gelachen worden, alsof hij zich wil spiegelen aan Edwin Evers. Maar bij Evers en zijn sidekicks was er vaak écht iets te lachen, terwijl in de versie van Frank er keihard gelachen wordt om niks. Of anders begrijp ik in elk geval de humor niet.

Ik denk dat Frank beter tot zijn recht komt als hij meer zichzelf blijft. Zie het als opbouwende kritiek.

Erwin1971

Bericht door Erwin1971 » 01 mar 2019 20:09

Ik kan me wel in vinden wat de AD schrijft.

Ekdom is niet echt vernieuwd, nog steeds een beetje hetzelfde wat die al jaren op radio 2 en op 3fm deed.

Matti en Marieke zijn vermoeiend als je drie uur naar luistert in de auto, dan kom je met hoofdpijn op je werk. AD schreef Jip en Janneke in de puberteit, dat klopt zeker.

Dane wil gewoon Evers na doen behalve de vele stemmetjes die Evers deed. Misschien moet Dane een complete nieuwe ochtendshow neerzetten maar op veel dingen lijk het op Evers.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 01 mar 2019 23:55

Giel kon vandaag dus extra zn best doen :D

Sqwest

Bericht door Sqwest » 02 mar 2019 07:40

Urgentie
Giel Beelen gaat in rap tempo door de belangrijkste actualiteiten, om het dan snel te kunnen hebben over lichte onderwerpen als het toegenomen aantal rijlessen voor een examen (‘daar geloof ik geen reet van, ze dwingen je gewoon meer lessen te kopen’) en de verjaardag van Piet Veerboot (alias Piet Veerman) om zijn Sailing Home te kunnen draaien. Van dat laatste krijgt hij spijt dus wordt de plaat al na een minuut afgebroken. Óók typisch Giel: wie is die vrouw die donderdag het nieuws haalde toen midden op de snelweg een stalen buis van een vrachtwagen schoof en dwars door haar voorruit knalde? Hij belt de dame wakker, vraagt hoe het gaat en doet haar een skydive-arrangement cadeau.

Humor
Wie de meest ongefilterde versie van Beelen wil horen, moet al vóór 06.00 uur inschakelen als. Of je moet walgen van een grap over ‘die lekkere’ winnares Sherefa van de SBS 6-talentenjacht DanceSing die naast zingen en dansen ‘misschien óók nog geweldig kan pijpen’. Ook in zijn drie officiële uren zoekt hij soms de rand op. Of hij laat het doen door sidekick Rob Scheepers die de week doorneemt in ‘oneliners’. ,,Dafne Schippers viel vorige week van de trap en legde de 13 treden af in 4.3 seconden. Dat is anderhalve seconde langzamer dan Olcay Gulsen die tijdens haar relatie met Edgar Davids het record liefst 17 keer heeft aangescherpt.’’

Wie hem niet bevalt, wordt de mond gesnoerd
Gudo Tienhooven
Chemie
De gastheer vindt het geen probleem zichzelf weg te cijferen om anderen te laten schitteren. Nieuwslezer Jeroen Latijnhouwers heeft een vrije dag, maar wordt toch even gebeld naar aanleiding van zijn uitspraak tijdens een eerder bulletin: ‘…en die voetbalwedstrijd wordt vanavond gewonnen door Willem II.’ Latijnhouwers had gelijk en is nog altijd door het dolle heen. ,,Mijn kinderen lagen al in bed, maar ik ben naar buiten gegaan en heb de hele avond toeterend door het dorp gereden.’’ Wat chemie met de luisteraar betreft: Giel heeft weinig geduld. Wie hem niet bevalt, wordt de mond gesnoerd.

Eindoordeel
Op Veronica horen we ’s ochtends meer en meer de oude – lees gevatte en uiterst onvoorspelbare – Beelen. Verwacht ook tijdens het plaatjesdraaien het onverwachte. Een nummer van het brave Skik kan hij ineens voorzien van een snoeiharde technobeat. Van de vijf grote ochtendshows laat Beelen verreweg het meest onderscheidende geluid horen.

Theimon

Bericht door Theimon » 02 mar 2019 08:34

Interessante conclusie. Zou Giel Beelen inderdaad nu meer een soort vrijheid krijgen/nemen om zijn ding te doen? Of voelt hij zich nu na een tijdje deze ochtendshow te doen meer op zijn gemak of plaats om die vrijheid te pakken?

Dorus82

Bericht door Dorus82 » 02 mar 2019 10:46

Dit zegt helemaal niets. Mening van 1 iemand. Nou leuk hij houdt van pijp grapjes. En door.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 02 mar 2019 10:49

Inderdaad een interessante conclusie. Als ik naar de luistercijfers kijk, hoort Giel in ieder geval niet bij de vijf grote ochtendshows.

Of de rest klopt? Geen idee, ben al heel snel na het vertrek van Niek van der Bruggen en Alex Oosterveen afgehaakt. Destijds was het plat en ongestructureerd met rommelige muziekkeuze, maar dat laatste zal tegenwoordig wel beter zijn.
Rock 'n roll is better than music!

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 02 mar 2019 11:39

Giel wist dat zijn show van vrijdag beluisterd en beoordeeld zou worden, als je als restaurant iemand van de michelingids ziet binnenkomen, zorg je ook voor een beter gerecht. Bewust of onbewust.

GielBeelen

Bericht door GielBeelen » 02 mar 2019 12:03

RealSunchaser schreef:
02 mar 2019 11:39
Giel wist dat zijn show van vrijdag beluisterd en beoordeeld zou worden, als je als restaurant iemand van de michelingids ziet binnenkomen, zorg je ook voor een beter gerecht. Bewust of onbewust.
Hoe had ik t kunnen weten dan eigenlijk?
Och man als ik t geweten had dan had ik waarschijnlijk wel iets meer kwaliteit erin gegooid 😬😂 op papier uit context lijken dingen nu wel heel plat.
Anyway ik ben blij dat er nog onbevooroordeeld beluisterd wordt ipv meningen die zijn gebaseerd op 1,5 jaar geleden op een totaal ander Veronica.
Luister eens 😅

Theimon

Bericht door Theimon » 02 mar 2019 12:18

GielBeelen schreef:
02 mar 2019 12:03
RealSunchaser schreef:
02 mar 2019 11:39
Och man als ik t geweten had dan had ik waarschijnlijk wel iets meer kwaliteit erin gegooid 😬😂 op papier uit context lijken dingen nu wel heel plat.
Anyway ik ben blij dat er nog onbevooroordeeld beluisterd wordt ipv meningen die zijn gebaseerd op 1,5 jaar geleden op een totaal ander Veronica.
Luister eens 😅
Als je toch zelf hier reageert (top trouwens); heb je het gevoel dat je nu wat losser kan zijn in presentatie dan toen je begon bij Veronica?

Phoenix

Bericht door Phoenix » 02 mar 2019 13:07

GielBeelen schreef:
Luister eens 😅
Het programma is er inderdaad in 1,5 jaar tijd op vooruit gegaan. Zowel inhoudelijk als muzikaal. Dat laatst geldt voor de gehele zender. Het programma bevat de herkenbare Giel onderdelen, zoals de Giel Mobiel, Opa Beelen en vaste items zoals de column van Rob Scheepers. De interactie met Jeroen Latijnhouwers is ook zeer prettig. Daarnaast speelt Beelen altijd in op de actualiteit, kan hij zeer snel schakelen, zit er een vlot tempo in en luistert prima weg.

Van alle beoordeelde ochtendshows vind ik die van Beelen het prettigst.
Ekdom is een prima DJ maar komt beter tot zijn recht op een ander tijdslot.
Van het type radio dat Mattie en Marieke maken ben ik geen fan. #selfieradio
De andere ochtendshows heb ik nog onvoldoende beluisterd om te beoordelen.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Radbi

Bericht door Radbi » 02 mar 2019 14:39

Dat de vaste sidekick Tamara niets toevoegt en zij de ochtendshow en Gerard geen push kan geven, mis ik nog in de analyse over Ekdom in de Morgen. Ook de vaste nieuwslezeres Lot Lewin is oersaai. Met deze dames ga je de oorlog niet winnen.
Met sterke sidekicks en nog wat kleine aanpassingen zal de show sterker worden, denk ik. Maar Gerard moet er ook open voor staan.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 02 mar 2019 14:53

GielBeelen schreef:

Omdat AD-journalist vantevoren aankondigde welke shows hij ging luisteren en jij was de laatste :) Of had je de vier voorgaande recensies gemist deze week?

Ik geef toe dat ik niet meer heb geluisterd na je eerste week van Veronica. Ik ga dat binnenkort wel eens doen en dan laat ik hier weten wat ik er oprecht van vind.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 02 mar 2019 14:57

Phoenix schreef:
02 mar 2019 13:07
Daarnaast speelt Beelen altijd in op de actualiteit, kan hij zeer snel schakelen,
Dat is idd een van de sterke punten van Giel Beelen, hij schakelt en improviseert makkelijk. Iemand als bv Timur produceert zijn items al dagen van te voren tot op de komma en als dat enigszins afwijkt dan kan hij er lastig in meegaan.

Mijn favoriete Giel-show was die van de Freaknacht, ik bleef er voor op.

Plaats reactie