Het Grote Ochtendshowtopic

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
RealSunchaser

Het Grote Ochtendshowtopic

Bericht door RealSunchaser » 27 feb 2019 10:47

Het AD analyseert de ochtendshows deze week

AD over de ochtendshow van radio2

Jan-Willem Start Op: braaf, maar geen acteurs
Zoekt u na het vertrek van Edwin Evers nog naar een nieuwe ochtendshow op de radio? Onze verslaggever Gudo Tienhooven luistert deze week naar de vijf populairste shows en geeft zijn oordeel.

Gudo Tienhooven

Urgentie
NPO Radio 2 krijgt vaak het verwijt onvoldoende ‘publieke waarde’ te hebben en eigenlijk een verkapt hitstation te zijn. Met een kleine 30 platen in krap drie uur heb je de schijn wel tegen. Wat de actualiteit betreft: alles passeert kort de revue, al krijgen (in een wat nieuwsluwe ochtend) de kijkcijfers van De Luizenmoeder en een aandoenlijke crowdfundingactie voor een bestolen bejaard echtpaar voorrang op de laatste Brexit-update. Wie dát wil horen, moet maar naar Radio 1. Een lang blok waarin het afgelopen sportweekend wordt doorgenomen, kan de niet-sportliefhebber doen afhaken. Gelukkig is Erik Dijkstra altijd een aanstekelijke verteller.

Humor
Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte zijn geen geboren komieken. Het zijn eerder twee vrolijke vrienden die samen een muurtje witten en tussendoor gezellig ginnegappen. Kijk in de Vegte: ,,Imca Marina herstelt goed van haar heupoperatie.” Roodbeen: ,,Gelukkig, er is nog ‘heup’.” De Oscars hadden ditmaal geen presentator? Dan was dit ‘de Sky Radio van de Oscaredities’. Het is geen humor die je doet blozen, het heeft zelden een randje. Onschuldig en ontspannen ochtendvoer is het absoluut.

Chemie
Roodbeen is de doorgewinterde radiomaker, de olie tussen de raderen. Kijk in de Vegte meer de prettige stoorzender die zijn mening durft te geven. Of zijn collega uit het niets vraagt hoe het met zijn ‘tiet’ is, waarna Roodbeen aan de luisteraar moet opbiechten dat hij tijdens een bezoek met zijn kinderen aan een boerderij in zijn borst werd gebeten door een lama. Een geoliede machine. Alsof ze al jaren in die studio zitten.

Eindoordeel
Jan-Willem Start Op is een optimistisch geladen, draaiboekloze show met aan het hoofd twee blije eieren. Als Kijk in de Vegte ‘kut’ roept, biedt hij daar direct zijn excuses voor aan. De cynicus noemt het misschien brave radio waar je moeder naar luistert. Maar dit zijn allesbehalve zelfgenoegzame blaaskaken, ze staan zelden op de acteerstand. Daar kunnen veel dj’s nog wat van leren.

RealSunchaser

Re: Het Grote Ochtendshowtopic

Bericht door RealSunchaser » 27 feb 2019 10:48

Ekdom in de Morgen (Radio 10): Vermoeiend in de ochtend

DE NIEUWE NUMMER 1 | Zoekt u na het vertrek van Edwin Evers nog naar een nieuwe ochtendshow op de radio? Onze verslaggever Gudo Tienhooven luistert deze week naar de vijf populairste shows en geeft zijn oordeel. Vandaag: Ekdom in de Morgen (Radio 10).

Urgentie
Óf er was dinsdagochtend simpelweg meer nieuws, óf het commerciële Ekdom in de Morgen besteedt daadwerkelijk meer aandacht aan de actualiteit dan het publieke omroepprogramma Jan-Willem Start Op, dat gisteren op deze plek werd besproken. Beursnieuws is het natuurlijk niet. A la Evers ziet Ekdom in elk opvallend item aanleiding voor een telefoontje. Laten met dit fraaie lenteweer de eerste asperges zich al zien? Even bellen met iemand van het Asperge Genootschap. De man blijkt de Freek Vonk onder de aspergekenners en zodra de dj dat doorheeft, geeft hij zijn gast alle ruimte om te schitteren.

Chemie
Evelien de Bruijn vervangt sinds kort nieuwslezeres Lot Lewin, die met zwangerschapsverlof is. De klik is er zeker, maar een geolied team is het nog niet. Dat blijkt onder meer om 06.00 uur als De Bruijn een stilte laat vallen en Ekdom zich hardop afvraagt of het nu de bedoeling is dat hij iets roept. Maar chemie vindt de presentator met bijna iedereen. Wordt er al veel ijs geschept? Even bellen naar een willekeurige ijssalon. Ekdom vergeet ene Claudio niet te vragen naar de laatste rages (eenhoornijs, zo blijkt!).

Humor
Vast niet iedereen is dol op Ekdoms onophoudelijke stroom woordgrappen. ,,Mijn hond Twitter kwam laatst met 140 teken het bos uit.’’ Dat niveau. De Bruijn maakte het onbewust grappiger door te vragen of zijn hond echt Twitter heet. Anno 2019 is de nu veertiger soms toch een beetje die foute oom op een verjaardag, die het niet kan laten iemand op de dag van haar bruiloft succes te wensen met de huwelijksnacht. ,,Je weet naar wie je de video kan sturen, hè?!’’

Eindoordeel
Ekdom vlamt nog altijd. Vooral Dr. Pop is leuk: luisteraars zijn de naam van een liedje kwijt en komen met vage aanwijzingen (‘Iets met o na na na’) waarna de popprofessor natuurlijk direct titel en artiest weet te noemen. Zijn liefde voor muziek werkt aanstekelijk en zijn voelsprieten voor talent is hij nog niet kwijt (‘Yola, mijn God wat is dit goed! Alsof Dusty Springfield nog leeft!’). Tussendoor plamuurt hij nog steeds elk gaatje dicht met jingles en geluidseffecten. En elk uur moet hij minstens drie keer zijn eigen woorden van een diepe echo voorzien. Ekdom in de Morgen schudt je beslist wakker, maar je wordt er op den duur ook een beetje moe van.

scstan94

Bericht door scstan94 » 27 feb 2019 11:03

Kan me goed vinden in beide analyses

willemm

Bericht door willemm » 27 feb 2019 11:14

Ik ook

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 27 feb 2019 11:37

Dat is de reden dat ik Ekdom nooit heb geluisterd in de ochtend, je bent meteen murw. Janwillem en KidV zijn veel prettiger om naar te luisteren, met Carmen erbij.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 27 feb 2019 11:38

Overigens zou ik het, ook al vind ik hem vreselijk vervelend om naar te luisteren, niet eerlijk vinden als Dane ook een recensie krijgt, hij is pas 7 weken bezig.

Daan!

Bericht door Daan! » 27 feb 2019 11:44

Aan de andere kant, zet Dane een goede show neer na zeven weken...

Phoenix

Bericht door Phoenix » 27 feb 2019 11:54

RealSunchaser schreef:
27 feb 2019 11:38
Overigens zou ik het, ook al vind ik hem vreselijk vervelend om naar te luisteren, niet eerlijk vinden als Dane ook een recensie krijgt, hij is pas 7 weken bezig.
AD recenseert de ochtendshows na het stoppen van Edwin Evers. Daar hoort Frank Dane ook bij. Daarnaast worden Mattie & Marieke en Giel Beelen nog gerecenseerd.
Sander Hoogendoorn zal niet worden beoordeeld door het AD. Al is het niet beoordelen van Hoogendoorn tegelijktijd misschien wel een hele harde beoordeling!
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 27 feb 2019 11:55

Ik luister nu JWSO, maar Van Inkel heeft ook een aardigde show, alleen wat te gezapig. Die van Radio1 ken ik niet, is dat echt een ochtendshow?

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 27 feb 2019 12:15

Phoenix schreef:
27 feb 2019 11:54
RealSunchaser schreef:
27 feb 2019 11:38
AD recenseert de ochtendshows na het stoppen van Edwin Evers. Daar hoort Frank Dane ook bij. Daarnaast worden Mattie & Marieke en Giel Beelen nog gerecenseerd.
Sander Hoogendoorn zal niet worden beoordeeld door het AD. Al is het niet beoordelen van Hoogendoorn tegelijktijd misschien wel een hele harde beoordeling!
Beetje cherrypicking van het AD... de vijf populairste ochtendshows. Daar hoort Veronica helemaal niet tussen. Als ze puur kijken naar marktaandeel zouden ze 538 (23,3%), Radio 2 (14,5%), Qmusic (13,9%), Radio 10 (11,1), en Radio 1 (4,4%) moeten recenseren. Sky Radio zit daar nog tussen maar geen presentator. Maar goed, ik had liever nog wel analyses gezien van Radio 1, Veronica, Radio 5 en 3FM. Dan heb je een goed beeld
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 27 feb 2019 12:16

RealSunchaser schreef:
27 feb 2019 11:55
Ik luister nu JWSO, maar Van Inkel heeft ook een aardigde show, alleen wat te gezapig. Die van Radio1 ken ik niet, is dat echt een ochtendshow?
Zeker; het NOS Radio 1 Journaal, maar daarin ligt dat focus natuurlijk op nieuws en actualiteit met af en toe een plaatje. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

Pot

Bericht door Pot » 27 feb 2019 12:57

Giel Beelen wordt er neergezet vanwege zijn naam.
Ik ben het met Jules eens: meerdere ochtendshows mogen er ook van mij tussen staan. Dit geeft echt een beperkt beeld van alle ochtendshows. Van mij mogen Radio 1 en 5, 100%NL, 3FM en Kink of Sublime er ook wel tussen.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 27 feb 2019 16:46

Pot schreef:
27 feb 2019 12:57
Giel Beelen wordt er neergezet vanwege zijn naam.
Ik ben het met Jules eens: meerdere ochtendshows mogen er ook van mij tussen staan. Dit geeft echt een beperkt beeld van alle ochtendshows. Van mij mogen Radio 1 en 5, 100%NL, 3FM en Kink of Sublime er ook wel tussen.
Ja exact! Maar goed, het is het AD. Die zijn nooit zo goed in beoordelingen en testjes...

Sqwest

Bericht door Sqwest » 27 feb 2019 17:05

Ad > Persgroep > Q-Music ... rara wie zou er het beste uit de ‘test’ komen..

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 27 feb 2019 18:14

JWSO kwam er ook best goed uit

Plaats reactie