Talkradio format nieuw leven in blazen

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

progmog

Re: Talkradio format nieuw leven in blazen

Bericht door progmog » 02 feb 2019 21:32

density1 schreef:
02 feb 2019 21:18
progmog schreef:
02 feb 2019 21:15
density1 schreef:
02 feb 2019 20:28
Het is maar hoe duur je het zelf wil maken natuurlijk. Je zit zoals gezegd niet aan buma/stemra kosten dus het lijkt me sowieso goedkoper dan muziekradio. En 1 of 2 andere programma's in hetzelfde format zoals Nachtzusters of het programma van Raymann op BNR vind ik niet per definitie concurrentie.
Ik wil je niet teleurstellen maar buma kosten zijn maar een fractie van je personeelskosten. :wink:
Tja, maar met zo'n instelling kom je nergens natuurlijk. Niet denken in problemen maar in oplossingen. Ik weet zeker dat het in deze tijd echt van de grond kan komen. Je zou ook met vrijwilligers kunnen draaien b.v. Het is maar hoe je het bekijkt allemaal.
Het werken met vrijwilligers is een goed idee. Daar heb je gelijk in, Maar vrijwiligers hebben brengt ook weer andere problemen met zich mee. En tja, ik blijf graag bij de werkelijkheid en de oplossing zie ik alleen in het hebben van een enorm zak geld.

density1

Bericht door density1 » 02 feb 2019 21:42

Zeker, maar per definitie is zo'n talkradio project zeker niet onhaalbaar. Zeker als je het vergelijkt met project uit 1997. Mislukt toen, maar dat vond ik toen niet eens zo gek want je wil in deze tijd niet op AM zitten. Internet is er overal, reactie mogelijkheden te over dus. Er is nu meer dan ooit ruimte voor zo'n project. Je zou het zelfs niet vanuit 1 centrale studio dus geheel zelf supporting hoeven doen maar dat is een technisch verhaal.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 02 feb 2019 22:16

Talkradio is niet rendabel te krijgen.

Het 'probleem' zijn de hoge personeelskosten en het feit dat de doorluistertijd gewoon kort is bij zo'n zender. Niemand (het gewone publiek) gaat uren achtereen naar zo'n zender luisteren. Als je kijkt naar de huidige doorluistertijd van bijvoorbeeld BNR, zie je ook dat die flink lager is dan de muziekstations. Daarbij kun je heel moeilijk een doelgroep targetten, op wie richt je je? Als je 24/7 in de lucht wil zijn, kun je er haast niet omheen breed in de onderwerpen te gaan zitten.

Al met al geen goede basis om geld te verdienen dus. Vrijwilligers zou kunnen, maar dat brengt inderdaad een hoop andere uitdagingen met zich mee.

Desalniettemin uiteraard een sympathiek idee, waarna ik zelf ook zeker zou luisteren, maar ik zie het er niet van komen.

density1

Bericht door density1 » 03 feb 2019 01:03

De doelgroep zou ik goed over na denken. De doelgroep van Talkradio 1395 was...ehmm, nou van alles wat. Tenminste kreeg het idee dat ze maar wat deden en er niet echt een plan was maar dat wisselde ook vaak door wisseling van leiding dus het zwalkte teveel mede de oorzaak van de ondergang van deze zender helaas. Gek genoeg werd er in de laatste fase van Talkradio best wel weer veel gebeld had ik de indruk, maar toch ging de stekker er uit en werd het Business Nieuws Radio, later BNR. Het was soms erg links maar toch ook weer wat rechts met name de programma's van Theo van Gogh. De onderwerpen varieerde sterk. Echt nieuwsgericht was het niet echt, alleen als daar een reden toe was. Het was zeker niet zo strak als LBC dat in Londen is. Ik denk dat dit een goed ijkpunt is zoals het zou kunnen klinken maar misschien moet het ook wel veel jonger gericht worden of op sommige momenten van de dag je hier op richten.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 03 feb 2019 10:53

Ik denk dat er wel interesse voor Talkradio-format is, maar bij een kleine doelgroep. Het zou zeker een mooie aanvulling in het radiolandschap zijn, maar ik betwijfel of je het financieel rendabel kunt krijgen.

Werken met vrijwilligers is een optie, want geen personeelskosten. Maar ik verwacht dat het moeilijk zal zijn om een 24/7 programmering te maken met alleen vrijwilligers. Veel mensen moeten overdag werken (en slapen daarom 's avonds). Ook kunnen vrijwilligers van de één-op-andere-dag stoppen. Dan zit je met een gat in je programmering. Beide problemen kun je oplossen door programma's te herhalen, maar dan heb je op die momenten geen interactie met je luisteraars. Ook is de kans groot dat luisteraars afhaken als ze iets horen dat ze al eerder gehoord hebben. Net als personeel moet je ook vrijwilligers begeleiden. Onderschat dat niet want dat dat kost veel tijd.

Als je reclame gaat uitzenden om inkomsten te genereren, dan moet je ook aan de mediawet houden. Daar komt het nodige bij kijken, ook in de kosten.

Begin je als internet-only station dan zijn je kosten voor het uitzenden laag. Uitzenden via DAB+ is volgens mij erg kostbaar en ik vraag mij af of je daar veel luisteraars mee trekt die je anders niet had gehad. Juist omdat je een heel specifiek format hebt wat lang niet iedereen aan zal spreken.

Durashift

Bericht door Durashift » 03 feb 2019 20:47

density1 schreef:
02 feb 2019 18:04
Nu KINK weer terug is, zou een station met 24/7 gesproken woord ook wel weer een mooie toevoeging zijn aan het radiolandschap zijn m.i. Talkradio 1395 AM is jammerlijk mislukt in 1997, (..) Alleen mondjesmaat op BNR en Radio 1 maar meer in segmenten waar weinig tijd is om echt met luisteraars van gedachten te wisselen. (..)
Hoezo slechts 'mondjesmaat' op radio 1?

Ik luister daar op werkdagen een paar uur per dag naar.. en daar wordt veel gepraat en ook in interactie met luisteraars of een selectie daaruit.
Spraakmakers is een community.
In de middag de Nieuws & Co bus..

okay, wellicht dat Prem de meeste interactie met luisteraars heeft tijdens zijn 'show'.. dat zou kunnen.

Verder kunnen luisteraars tijdens andere programma's toch ook al veel inbellen / appen met verzoekjes, vind ik.
Naar mijn idee is er aan interactie met luisteraars geen gebrek. Ieder programma zet daar op in, is mijn beoordeling.

Overloos discuzeuren lijkt mij nou geen aantrekkelijke radio..

density1

Bericht door density1 » 03 feb 2019 21:21

Discuzeuren? Zo noem je dat, nou ok. Ik vind dat niet. Er zijn wereldwijd zenders met dit format dus is er een doelgroep voor. Zo ook in Nederland is mijn mening mits je het heel slim en goed aanpakt en het helemaal naar deze tijd trekt met alle mogelijkheden en technieken.

MFM

Bericht door MFM » 04 feb 2019 10:29

Overal is een doelgroep voor.
Alleen durven vaak investeerders het niet aan om de kar te trekken.
Kijk naar Kink hoelang het heeft geduurd.

De doelgroep voor talkradio formats kan net zo divers zijn als de beoogde doelgroepen voor muziekformats.
Dus wat dat betreft kom je met een goede voorbereiding, goed bussinessplan en duidelijk gestelde grenzen in het praatformat voor de presentatoren en redactie, al een aardig eind.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat (kijk naar de BNR niche luistercijfers die het in die doelgroep gewoon supergoed doet) er slechts een hele kleine markt voor dit soort radioformats is.

Succes!

density1

Bericht door density1 » 04 feb 2019 11:04

BNR is echt op de zakenmarkt gericht, dus ik zou met een echt talkradioformat toch voor een wat breder publiek gaan, meer de Radio 1 doelgroep. Kijk het kon in 1997, nu in 2019 kan het m.i. helemaal want we zijn zover in techniek en mogelijkheden dan vind het knap dat het geprobeerd is destijds maar sta ik er ook niet van te kijken dat het toen faalde uiteindelijk want het achterblijven van allerlei technieken die er nu wel zijn.

Doobie

Bericht door Doobie » 05 feb 2019 12:30

Je kan dit nooit rendabel krijgen. BNR is nu winstgevend omdat ze zich op een specifieke, vermogende doelgroep kunnen richten (selectieve doelgroep = hogere reclamemarges). Maar zelfs bij BNR zie je dat ze zich ook vol aan het inzetten zijn op podcasts, smartradio etc. om de verdienmodellen uit te kunnen breiden.

En met alle mogelijkheden van podcasts, internetstations etc. vraag ik me ook af wat een talkradiozender zou toevoegen anno 2019.

density1

Bericht door density1 » 05 feb 2019 12:59

De interactie want podcasts, geweldig allemaal, maar heeft dat niet.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 05 feb 2019 13:31

density1 schreef:
05 feb 2019 12:59
De interactie want podcasts, geweldig allemaal, maar heeft dat niet.
De vraag of de luisteraar wel zit te wachten op live interactie bij een podcast. Een podcast is juist de gelegenheid om relaxed on-demand te luisteren naar een interessant gesprek of interview. Vaak geven podcasts wel een optie om voor een volgende aflevering input te geven, dus op die manier is er een soort van interactie.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

density1

Bericht door density1 » 05 feb 2019 15:08

Ik heb het niet over interactie in een podcast maar in talkradio.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 05 feb 2019 15:40

Ja, maar je zegt toch juist dat het podcasts ontbreekt aan interactie?

Anyhow: ik zie vrij weinig in een 24/7 talkradio zender. Er zijn al zenders waar er veel gesproken wordt en je als luisteraar kan meepraten (zoals BNR en Radio 1) en zenders die daar lineair minder ruimte voor hebben of minder tijd aan willen besteden, doen dat door middel van podcasts nu.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

density1

Bericht door density1 » 05 feb 2019 15:42

Dan begrijp je het verkeerd. Podcast kunnen niet met interactie want niet live, daarom zou live talkradio wel wat kunnen toevoegen en haalbaar zijn. En dan bedoel ik talkradio met interactie/live bellers/app'ers.

Plaats reactie