Talkradio format nieuw leven in blazen

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
density1

Talkradio format nieuw leven in blazen

Bericht door density1 » 02 feb 2019 18:04

Nu KINK weer terug is, zou een station met 24/7 gesproken woord ook wel weer een mooie toevoeging zijn aan het radiolandschap zijn m.i. Talkradio 1395 AM is jammerlijk mislukt in 1997, mede door tegenvallende luistercijfers en niet goed opgezette programmering en content. Ik kom hier op omdat via diverse kanalen te horen krijg dat zo'n station node gemist wordt in dit radiolandschap, met name radiocoach Pierre Papa en Arjan Snijders hadden het hier over in respectievelijk De Radio Podcast en de 100 Jaar Radio podcast van NH Radio. Pierre Papa speelt zelfs met de gedachten om dit format nieuw leven in te blazen. Ik moet zeggen ik juich elke initiatief in deze richting erg toe omdat ik denk dat het zeker in deze tijd echt wat toe kan voegen. Je hebt immers geen talkradio in Nederland. Alleen mondjesmaat op BNR en Radio 1 maar meer in segmenten waar weinig tijd is om echt met luisteraars van gedachten te wisselen. Talkradio 1395 was vaak erg vaag, niet echt urgent, en daar kwam ook nog eens de belabberde ontvangst bij. Alleen in s'avonds ging de zender een aantal uren uit en verder belabberde kabelradio ontvangst. In deze tijd van internet radio en DAB zou dit dus uitstekend passen en financieel best haalbaar zijn want geen buma/stemra voor muziekrechten hoogstens alleen voor de vormgeving maar dit terzijde. Ook het inbellen hoeft in deze tijd niet moelijk te zijn en kan bovendien gratis d.m.v. allerlei app's dus in die techniek zijn we ook vooruitgegaan in vergelijking met 1997... Hoe denken jullie over zo'n initiatief en welke talkshow hosts/anchors zou je geschikt vinden om hier programma op te gaan doen? Even puur hypothetisch natuurlijk, maar wie weet komt dit ooit weer van de grond. Zou geweldig zijn.
Laatst gewijzigd door density1 op 02 feb 2019 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Oortjes

Re: Talkradio format nieuw leven in blazen

Bericht door Oortjes » 02 feb 2019 18:14

Het lijkt mij best moeilijk om talkradio 24/7 te vullen met programma's die daadwerkelijk wat toevoegen. Ik zou dan toch eerder voor een combinatie met nieuwsradio gaan.

Rob Trip zou wellicht geschikt zijn. Het in ieder geval een goede interviewer en presentator. Voor Edwin Evers is het misschien een leuke volgende stap. Hij kan het in ieder geval gezellig maken, en toch de goede vragen stellen.
Rock 'n roll is better than music!

density1

Bericht door density1 » 02 feb 2019 18:22

Ik denk dat je het best 24/7 zou kunnen vullen. Het gebeurde bij Talkradio 1395 ook en LBC in Londen doen ze het ook. Dat is erg gericht op het nieuws maar op een andere manier gebracht met opinie van luisteraars en soms gasten. Maar de luisteraar staat centraal dus echt 2 richtingen. Het is gewoon een kwestie van goede items bedenken. Dus in de daluren talkradio en de drivetime uren vind ik niet zo goed zitten eigenlijk. Dit is al eens geprobeerd door BNR maar jammerlijk mislukt ook. Dus je kunt beter daar gelijk duidelijk in zijn vind ik. En je hebt tegenwoordig ook diverse social media wat je er bij kunt betrekken natuurlijk, dus aan content geen gebrek. Ik denk dat het dus easy is om een 24/7 talkradio station te runnen, no doubt. Marketing is natuurlijk ook erg belangrijk. Je moet dat gelijk wel goed aanpakken en dat luisteraars je gelijk vinden.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 02 feb 2019 18:45

Met een breed aanbod aan uiteenlopende podcasts, lijkt me dit niet echt een gat in de markt, imo.

density1

Bericht door density1 » 02 feb 2019 18:49

Podcasts, natuurlijk. Maar het gaat met name om live radio uiteraard. Interactie, dat mis je bij podcasts.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 02 feb 2019 18:57

Ah, op die fiets. Ja, dan heb je aan podcasts niks. Persoonlijk luister ik liever naar boeiende podcasts over onderwerpen die mij aanspreken, dan naar een programma waar de interactie met de luisteraar aangegaan wordt. Mijn inziens komt dit de gesprekken nooit echt ten goede.

density1

Bericht door density1 » 02 feb 2019 19:03

Dat ligt dan met name aan de host m.i. Die moet zo'n gesprek leiden en waar nodig bij te sturen, te prikkelen etc. Wilfred Genee zou ik b.v. een goede host hierin vinden.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 02 feb 2019 19:08

density1 schreef:
02 feb 2019 19:03
Dat ligt dan met name aan de host m.i. Die moet zo'n gesprek leiden en waar nodig bij te sturen, te prikkelen etc. Wilfred Genee zou ik b.v. een goede host hierin vinden.
Zeker, maar dat is voor een normaal interview al lastig genoeg voor sommige mensen. Zo'n gesprek valt of staat met de inbreng van je gesprekspartners. Persoonlijk heb ik nog nooit bij een dergelijk gesprek het gevoel gehad dat de inbreng van een willekeurige luisteraar het niveau omhoog heeft gehaald. Je werkt als interviewer ergens naar toe, lijkt me. Dit verstoord dan het proces.

density1

Bericht door density1 » 02 feb 2019 19:13

Ja dat kan, maar het ene gesprek is het andere niet. Het is nooit perfect maar kan soms best subliem zijn. Dat is het mooie er van. Op 1395 AM ging het ook vaak nergens over, met name in de nacht. En soms belde er niemand en vond ik het knap dat ze toch uren vol konden maken, een ware sport. Levert best mooie radio op dan.

progmog

Bericht door progmog » 02 feb 2019 20:06

Een Talkradio format in Nederland lijkt mij persoonlijk leuk maar lijkt mij niet haalbaar. Er is genoeg content met podcasting en de interactie met de luisteraar is niet zo sterk meer dan jaren geleden toen er nog geen internet/forums was (en radiostations toen het medium was om iets over uit te spreken). Daarbij is er concurrentie in de nacht met NPO Radio 1 Nachtzuster.

Houd er ook rekening mee dat de exploitatiekosten van zo'n station vele maler hoger ligt dan bij een traditioneel muziekzender. Bovenop de standaard kosten moet moet 24 uur per dag personeel actief zijn (technicus, ondersteuning voor de presentator etc.) en dat maakt zo'n station echt erg duur. Een muziekzender kan nog een computer inzetten, talkradio niet.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 02 feb 2019 20:27

Gaaf idee; zeker nu met DAB+ waarbij gebrek aan ruimte in de ether geen probleem is. Talkradio 1395 had ik destijds veel aanstaan, fantastische en vaak zinloze discussies maar ik vond ze prachtig. Theo van Gogh, Beau van Erven Dorens en Frederique Spigt hadden leuke programma's. Ik zou op een eventueel nieuw station graag de stem van Beau en die van Bas van Werven, Humberto Tan, Prem Radhakishun, Margriet van der Linden, Nadia Moussaid, Soundos El Ahmadi of Johan Derksen horen ;)
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 » 02 feb 2019 20:28

Het is maar hoe duur je het zelf wil maken natuurlijk. Je zit zoals gezegd niet aan buma/stemra kosten dus het lijkt me sowieso goedkoper dan muziekradio. En 1 of 2 andere programma's in hetzelfde format zoals Nachtzusters of het programma van Raymann op BNR vind ik niet per definitie concurrentie.

density1

Bericht door density1 » 02 feb 2019 20:32

Madurodam FM schreef:
02 feb 2019 20:27
Gaaf idee; zeker nu met DAB+ waarbij gebrek aan ruimte in de ether geen probleem is. Talkradio 1395 had ik destijds veel aanstaan, fantastische en vaak zinloze discussies maar ik vond ze prachtig. Theo van Gogh, Beau van Erven Dorens en Frederique Spigt hadden leuke programma's. Ik zou op een eventueel nieuw station graag de stem van Beau en die van Bas van Werven, Humberto Tan, Prem Radhakishun, Margriet van der Linden, Nadia Moussaid, Soundos El Ahmadi of Johan Derksen horen ;)
Goeie namen. Er zijn zoveel mensen die dit format zouden kunnen dragen tegenwoordig. Spraakmakers met een eigen mening, ik zou dan ook denken aan iemand als Jan Mulder of een Victoria Koblenko. En nieuw talent uiteraard, mensen die echt wat te melden hebben en gesprekken kunnen dragen en luisteraars 'te verleiden' om in te bellen/reageren op stellingen.

progmog

Bericht door progmog » 02 feb 2019 21:15

density1 schreef:
02 feb 2019 20:28
Het is maar hoe duur je het zelf wil maken natuurlijk. Je zit zoals gezegd niet aan buma/stemra kosten dus het lijkt me sowieso goedkoper dan muziekradio. En 1 of 2 andere programma's in hetzelfde format zoals Nachtzusters of het programma van Raymann op BNR vind ik niet per definitie concurrentie.
Ik wil je niet teleurstellen maar buma kosten zijn maar een fractie van je personeelskosten. :wink:

density1

Bericht door density1 » 02 feb 2019 21:18

progmog schreef:
02 feb 2019 21:15
density1 schreef:
02 feb 2019 20:28
Ik wil je niet teleurstellen maar buma kosten zijn maar een fractie van je personeelskosten. :wink:
Tja, maar met zo'n instelling kom je nergens natuurlijk. Niet denken in problemen maar in oplossingen. Ik weet zeker dat het in deze tijd echt van de grond kan komen. Je zou ook met vrijwilligers kunnen draaien b.v. Het is maar hoe je het bekijkt allemaal.

Plaats reactie