Waar zijn de luisters van Evers Staat Op naar overgestapt? Of wellicht toch gebleven bij 538?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Domol2

Re: Waar zijn de luisters van Evers Staat Op naar overgestapt? Of wellicht toch gebleven bij 538?

Bericht door Domol2 » 20 jan 2019 19:16

Orange schreef:
20 jan 2019 12:56
Op het hele en halve uur reclame vind ik prima te doen. Liever minder natuurlijk, maar ik stoor me er verder niet zo aan.
In de tijd dat commerciele radio op kwam (begin van 538 enzo) was er ook een tijd dat er iedere 20 minuten een commercialblok was. Dat is niet lang zo gebleven. Blijkbaar trekken luisteraard dat iig slecht.
Ik kan mij nog herinneren dat even denken een jaar of 5 geleden q music in Nederland ook om de 20 min reclame had.

Durashift

Re: Waar zijn de luisters van Evers Staat Op naar overgestapt? Of wellicht toch gebleven bij 538?

Bericht door Durashift » 03 feb 2019 20:54

Ik heb het nog niet gevonden bij Frank en cornuiten. Bij het wakker worden even luisteren is wel leuk, het brengt wat sfeer erin bij mij.
Maar als ik dan onjuistheden hoor in de berichten of discussie, ben ik al snel klaar. Men moet de feiten wel helder hebben, vind ik.

Ook de vooraankondiging van het nieuwsblokje, vóór de reclamebreak, vind ik to much. Moet allemaal snel/snel.. dat gejaag maak het niet prettiger om naar te luisteren. Hannelore vind ik er ook nog niet echt tussen passen.. 4 personen is misschien ook nét wat te veel?

Maar goed, schakel ik dan over naar radio 2.. ben ik dat ook wel weer zat na een uurtje..

Daan0612

Bericht door Daan0612 » 06 feb 2019 22:14

Zoals op 18 januari van dit jaar beloofd zou ik nog terugkomen op mijn onderzoekje waarvan ik de resultaten in een Excel sheet heb bijgehouden. Dat heeft het onderstaande resultaat opgeleverd (tot nu toe).
Ik zal de leeftijdscategorie erboven zetten en dan eronder waar men naar overgestapt is en indien er meerdere personen zijn overgestapt; hoeveel personen er zijn overgestapt naar die betreffende zender.

15-25 jaar:

Radio 2 1 persoon is hier naar toe overgestapt
Q-Music 1
3FM 1

25-35 jaar:

Radio 10 1
Radio 2 1

35-45 jaar:

Radio 538 4 man zijn er gebleven (waarvan er nog wel 1 gaat shoppen komende tijd)
Studio Brussel, Radio 2 en Radio 10 1 oftewel deze persoon switcht
Sublime FM 1

45-55 jaar:

Radio 538 2 man zijn er gebleven
Zwevend 1
Radio 5 1

55-65 jaar:

Radio 2 1

En nog een aantal mensen die geen leeftijd genoemd hebben:

Radio 10 2
Radio 5/Q-Music 1
Radio 2 1
Probeert er verschillende (Radio 2, 3FM, Radio 10) 1
Radio Veronica 1
Radio 538 1
Zoekende (Radio 2, 3FM, Radio Veronica, Radio 10) 1
Radio 2/Q-Music 1

Voor de oplettende mensen onder ons; ik had zelf gezegd een aantal zenders te gaan proberen en dat is ook klaar eind van de week. Ik zal hier dan ook nog terugkoppelen wat het bij mijzelf geworden is óf wat mij aan staat.

jessica

Bericht door jessica » 07 feb 2019 01:12

Dit is allemaal veel te weinig om er echt conclusies aan te verbinden welke zender de winnaar wordt. Het enige dat duidelijk wordt is dat er mensen zoekende zijn en dat er beweging is. Maar dat was van te voren ook te voorspellen. Maar toch leuk dat het gedeeld wordt!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 08 feb 2019 12:57

https://www.mediacourant.nl/2019/02/bij ... ertrokken/
Bijna een kwart van het aantal luisteraars van Evers Staat Op is afgehaakt nu Edwin Evers is opgevolgd door Frank Dane. Maar liefst 22 procent is overgestapt naar een ander station of zelfs helemaal gestopt met radio luisteren in de ochtend. Dat blijkt uit onderzoek van marketing- en mediabureau Mediaxplain onder een ‘representatieve groep’ van 175 Nederlanders. Het duurt nog maanden voordat de luistercijfers een beeld geven, dus liet Mediaxplain zelf onderzoek uitvoeren.
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

Orange

Bericht door Orange » 08 feb 2019 15:29

Er staat in dat bericht dan "maar liefst", maar persoonlijk vind ik 22% meevallen. Evers was de koning van de ochtend met een hoog marktaandeel en voor 538 een iets te oud luisterpubliek. Als dan 22% afhaakt, valt me dat mee. Ook omdat ik er vanuit ga dat Frank Dane ook een aantal nieuwe luisteraars trekt.

Persoonlijk vraag ik me ook af wat dan een goed alternatief is. Als je van Evers hield, dan zit Frank Dane toch het meest dicht bij dat programma. Ik hoorde gisteren een stuk van de podcast met Toine van Peperstraten en die gaf aan dat hij verwacht dat Radio 10 nummer 1 gaat worden. Dat sluit ik niet uit, maar feit is dat Ekdom toch een totaal andere ochtendshow maakt dan dat Evers deed. Is een grote overstap van 538 naar 10 dan echt aan de orde?

Mediaxplain heeft vast ook gevraagd naar wie luisteraars dan zijn overgestapt. Dat lijkt mij wel een interessant lijstje.

Willembever

Bericht door Willembever » 08 feb 2019 18:09

Een enquete onder 175 personen.... Dat alleen lijkt al niet erg 'representatief'

Janno

Bericht door Janno » 08 feb 2019 18:40

Orange schreef:
08 feb 2019 15:29
Er staat in dat bericht dan "maar liefst", maar persoonlijk vind ik 22% meevallen. Evers was de koning van de ochtend met een hoog marktaandeel en voor 538 een iets te oud luisterpubliek. Als dan 22% afhaakt, valt me dat mee. Ook omdat ik er vanuit ga dat Frank Dane ook een aantal nieuwe luisteraars trekt.

Persoonlijk vraag ik me ook af wat dan een goed alternatief is. Als je van Evers hield, dan zit Frank Dane toch het meest dicht bij dat programma. Ik hoorde gisteren een stuk van de podcast met Toine van Peperstraten en die gaf aan dat hij verwacht dat Radio 10 nummer 1 gaat worden. Dat sluit ik niet uit, maar feit is dat Ekdom toch een totaal andere ochtendshow maakt dan dat Evers deed. Is een grote overstap van 538 naar 10 dan echt aan de orde?

Mediaxplain heeft vast ook gevraagd naar wie luisteraars dan zijn overgestapt. Dat lijkt mij wel een interessant lijstje.
Naar dat laatste ben ik ook wel benieuwd. Er zijn weinig programma´s vergelijkbaar met Evers staat op. Persoonlijk heb ik gekozen voor Roodbeen en KidV op radio 2, wat prima bevalt. Maar wat heeft de rest gedaan?

Overigens heb je wel een punt dat het programma van Frank Dane veel lijkt op ESO, maar de persoon Dane is zo anders dan de persoon Evers dat het toch een totaal andere show is geworden. Evers werd door vrijwel iedereen gepruimd, bij Frank Dane is dat niet vanzelfsprekend.
Kan de autotune-hype nu klaar zijn alsjeblieft?

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 08 feb 2019 19:06

Orange schreef:

Ik hoorde gisteren een stuk van de podcast met Toine van Peperstraten en die gaf aan dat hij verwacht dat Radio 10 nummer 1 gaat worden.
Doel je op het gesprek met Patrick Kicken? Of een andere podcast? Zo ja > welke?

Johanneke

Bericht door Johanneke » 08 feb 2019 19:10

Volgens mij een typisch gevalletje Fake News, 175 luisteraars... is inderdaad niks representatiefs aan. Maar iemand wil natuurlijk de eerste zijn, ik denk echter geen handige manier om zo je als Mediaxplain op de kaart te zetten. Wel bijzonder dat het toch klakkeloos wordt overgenomen door Mediacourant en Mediamagazine.
Ben benieuwd wat het straks echt zal doen, ik kan me ook niet voorstellen dat de luisteraars van Evers naar Ekdom zijn gegaan. Als je 538 gewend bent, lig je met Radio 10 alweer te slapen voordat het 10u is. :wink:
En vergeet inderdaad niet dat er ook nieuwsgierige luisteraars bij komen. Ben er zelf eentje van, luisterde al 1,5 jaar niet meer naar 538 in de ochtend maar ben de laatste weken aardig verslaafd aan het raken aan Frank, Jelte, Jelmer, Hannelore en Henk. :D

Pot

Bericht door Pot » 08 feb 2019 19:30

Ik was zelf geen vaste luisteraar van Evers, maar luisterde het toch ongeveer 3 dagen in de week. Ik zit 's ochtends vanaf 8:45 in de auto, heb slechts 1 keer Dane opgehad maar voorlopig geen tweede keer. Voor mij Bart Arens (en dat kleine stukje van JW en KidV). En heel af en toe een stukje 3FM.

jessica

Bericht door jessica » 09 feb 2019 02:38

Willembever schreef:
08 feb 2019 18:09
Een enquete onder 175 personen.... Dat alleen lijkt al niet erg 'representatief'
Het is hoe je representief wil definieren.
Je hebt het betrouwbaarheidsniveau en het foutpercentage.
Je betrouwbaarheids niveau zou nog wel op 95% kunnen blijven, maar je foutpercentage stijgt wel naar de 10% of meer. Wat de meting niet erg zuiver meer maakt. Als ze een enquete hadden gedaan onder de dubbele personen 350 dan was dit veel beter geweest en de foutmarge teruggelopen naar onder de 5%.

Een echte statisticus kan het helemaal zuiver uitrekenen.

In dit geval zegt het wel iets, maar ik zou het niet genoeg vinden om mijn reclame er op in te kopen.

Orange

Bericht door Orange » 09 feb 2019 16:13

Herman ven Schippers schreef:
08 feb 2019 19:06
Orange schreef:

Ik hoorde gisteren een stuk van de podcast met Toine van Peperstraten en die gaf aan dat hij verwacht dat Radio 10 nummer 1 gaat worden.
Doel je op het gesprek met Patrick Kicken? Of een andere podcast? Zo ja > welke?
Ja, die bedoelde ik idd.

Daan0612

Bericht door Daan0612 » 09 feb 2019 20:09

Voor de duidelijkheid; ik ben 'gewoon' een Radiofreak die deze enquête heeft opgezet en heb ábsoluut niets met Mediaxplain te maken.

Zoals ik in het topic al eerder gezegd heb ben ik afgelopen weken een zender of 5 af geweest en daaruit zijn er in ieder geval duidelijk alweer een aantal afgevallen. Om te zeggen dat ik voor vanaf week 7 en dus komende maandag een definitieve nieuwe zender heb gevonden gaat wat ver, maar dat er al wat zijn afgevallen is een goed teken.
Graag wil ik met jullie nog even terugkijken naar de afgelopen 3 weken dat ik Q-Music, 3FM en Radio 538 heb uitgeprobeerd. In de post van 18 januari op blz. 5 kunnen jullie zien hoe 2 andere zenders; te weten Radio 10 en Radio 2 mij bevallen zijn.

Afgelopen week heb ik geluisterd naar Q-Music als 28-jarige en ik moet zeggen dat dat me absoluut niet tegenviel. Mattie en Marieke doen het heel leuk samen en dat heeft absoluut niet (alleen) te maken met het winnen van de Radioring van Marieke Elsinga. Hier merk je een beetje de interactie zoals Evers die ook met zijn sidekicks had. De muziekmix is misschien niet helemaal een eerlijk vergelijk omdat maandag om 07.00u de Top 500 van de 90's begon en deze woensdag natuurlijk ook nog bezig was. Zelf ben ik geboren in 1989, dus hoe verder de jaren 90 vorderde hoe meer ik er bewust van meegekregen heb. Voor hetzelfde geld vind ik de muziekmix buiten de top 500 hélemaal niks.

Radio 538 heb ik speciaal een week naar voren gehaald zoals in de post van 18 januari te lezen omdat ik dan de laatste week van 'hier met je rekening' nog kon meepakken. Hier heb ik op de een of andere manier alleen de woensdag wat van meegekregen. De rest van de werkweek (ma, di) was ik voor degene die het betrof terug belde al uit de auto. De rest van de week is deze show mij (tegen alle verwachtingen in) ook totaal niet tegengevallen. Het scheelt natuurlijk dat Henk Blok gebleven is en Hannelore Zwitserlood als vrouwelijke sidekick erbij, Jelmer en Jelte zijn een leuk team. De muziekmix is ook niets veranderd dus zolang ik Dane nog kan 'verdragen' kan het zomaar zijn dat 538 voorlopig toch mijn zender blijft.

Dit in tegenstelling tot 3FM. Sanders Vriendenteam had ik eigenlijk na 1 dag al gehad, maar iedere zender moest en zou 3 dagen de kans krijgen dus de andere 2 dagen heb ik mezelf ook 'gedwongen' te luisteren naar zijn show. Ook de quiz waarin 1 zin uit het nieuws gehaald werd en waar N, O en S een antwoord waren kon mij absoluut niet bekoren. De naam suggereerde voor mij dat er een team zat, maar veel verder dan Sander Hoogendoorn zelf en nieuwslezeres Dieuwke Teertstra kwam ik niet. Ook de muziekmix van 3FM wat toch nog steeds meer op jongeren, en niet op 28-jarigen gericht is maakten mij niet blij.

Conclusie: bij mij maken Q-Music (afhankelijk van de muziekmix buiten de top 500 van de 90's), Radio 538 en Radio 2 (alleen jammer van de beroerde file-informatie) de meeste kans om mijn nieuwe ochtendzender te worden.

Osker

Bericht door Osker » 10 feb 2019 02:47

Niet langer zwevend, geland bij Dane.
Ik vind dat hij het uitstekend doet, hanelore is een grote aanwinst, jelte is grappiger dan bij eso en Henk is vertrouwd.

Evers opvolgen was niet gemakkelijk maar Dane heeft het binnen een paar weken aardig voor elkaar.

Plaats reactie