Is radio de afgelopen paar jaar saaier geworden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Phoenix

Re: Is radio de afgelopen paar jaar saaier geworden

Bericht door Phoenix » 05 jan 2019 15:26

Oortjes schreef:
05 jan 2019 14:43
Helemaal eens. Alleen heb je het nu over de afgelopen decennia, terwijl dit topic gaat over de afgelopen paar jaar.
Is dat zo? Ik heb onze topicstarter al gevraagd om zijn referentie aan te geven, zodat we de discussie kunnen kaderen, maar daar is geen antwoord op gekomen. Jij zegt dat het gaat over de verandering van "de afgelopen paar jaar", terwijl de topicstarter het heeft over "vroeger". Als mijn kinderen het hebben over vroeger dan gaat het inderdaad over een paar jaar geleden, terwijl ik juist enkele decennia terug ga. Ook daarom heb ik naar de leeftijd van de topicstarter gevraagd. Op deze manier is het een lastige discussie en voert iedereen hier zijn eigen gelijk volgens zijn eigen referentiekader op.
Domol2 schreef:
03 jan 2019 19:16
Ik weet niet of het persoonlijk aan mij zelf ligt of dat ik gewoon de nostalgie van vroeger mis. Maar voor mijn gevoel zijn de progammas /dj van tegenwoordig een stuk saaier geworden. Ik kon mij nog herinneren dat ze vroeger nog wel is spraakmakend radio maakten of heeft het te maken met dat ze niet meer durven door de zeikmaatschapij waar wij tegenwoordig in leven. En dan heb ik het nog niet eens over de muziekkeuze van tegenwoordig want dat is tegenwoordig heel erg veilige muziek. Terwijl ze vroeger daar veel rebelser in waren voor mijn gevoel. Ik vindt dit persoonlijk wel een heel leuk punt om het is met jullie over te hebben.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 05 jan 2019 16:10

Phoenix schreef:
05 jan 2019 15:26
Is dat zo?
Het is de titel van het topic, dus dat lijkt me wel.
Rock 'n roll is better than music!

density1

Bericht door density1 » 05 jan 2019 16:34

Radio is wel saaier geworden en ja vroeger was het beter omdat er vrijer radio werd gemaakt, elke dag een andere omroep en eigen geluid kun je nu niet meer aan denken maar je wist precies waar je aan toe was en wanneer je wel moest luisteren en juist ook wanneer niet. Tussendoor luisterde je naar de grote vrije radio piraten op zee en aan land. Het is nu elke dag hetzelfde, hapklare brokken radio. Denk dat de huidige radiomarkt luier is geworden, er zijn immers zoveel alternatieven op internet waardoor de grote stations op safe blijven spelen en er weinig progressie in zit omdat ze bang zijn om elk marktaandeel te verliezen, bij Veronica zie je alleen nu langzaam aan iets veranderen maar voor het overgrote deel is er al jaren niets veranderd. Komt ook mede omdat de grote stations allemaal zijn opgekocht door 1 eigenaar zoals bij Talpa dat is nooit gezond voor de radiomarkt. Maar dan kijk ik ook naar de overheid die dit juist allemaal heeft goedgekeurd en regels heeft gemaakt bij de veiling waaraan stations moesten voldoen en daar zitten we heden ten dagen nog steeds mee opgescheept.
Laatst gewijzigd door density1 op 05 jan 2019 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 05 jan 2019 16:37

Oortjes schreef:
05 jan 2019 16:10
Phoenix schreef:
05 jan 2019 15:26
Is dat zo?
Het is de titel van het topic, dus dat lijkt me wel.
Titel en de initiële post spreken elkaar dan toch tegen. Als er wordt gesproken over de "nostalgie van vroeger" denk ik niet aan een paar jaar geleden.
Als we de huidige radio vergelijken met die van een paar jaar geleden, hoor ik geen gigantische veranderingen waardoor radio ineens saai is geworden. De afgelopen jaar is de radio in dat opzicht weinig veranderd.
Het zou fijn zijn als de topicstarter duidelijkheid verschaft in zijn stellingname, maar ik denk dat hij/zij na drie bijdragen het forum alweer heeft verlaten.
28-01-08 / 22-04-10

Phoenix

Bericht door Phoenix » 05 jan 2019 16:46

density1 schreef:
05 jan 2019 16:34
Radio is wel saaier geworden en ja vroeger was het beter omdat er vrijer radio werd gemaakt, elke dag een andere omroep en eigen geluid kun je nu niet meer aan denken maar je wist precies waar je aan toe was en wanneer je wel moest luisteren en juist ook wanneer niet.
Zoals ik al zei is er nu meer keus dan ooit. Eind jaren '80, toen ik begon met radio luisteren, had je op 3 een paar goede radiodagen, afgewisseld met mindere. Maar we waren voor popradio min of meer veroordeeld tot 3. Nu switch ik tussen 538, 10, Veronica, Radio 2, 3FM en soms BNR. Anderen in het gezin zetten de thuis- of autoradio nog wel eens op Q, Sky of 8FM. Keus te over.
Als ik 's ochtends naar Ekdom luister, schakel ik na 10 uur over op een andere zender, omdat Nieuwenhuyze niet mijn type jock is. Vroeger bleef je naar 3 gewoon luisteren ook al beviel het programma of jock niet. De enige optie die overbleef was het uitzetten van de radio.
28-01-08 / 22-04-10

Oortjes

Bericht door Oortjes » 05 jan 2019 16:54

density1 schreef:
Radio is wel saaier geworden en ja vroeger was het beter omdat er vrijer radio werd gemaakt, elke dag een andere omroep en eigen geluid kun je nu niet meer aan denken maar je wist precies waar je aan toe was en wanneer je wel moest luisteren en juist ook wanneer niet.
Dat verschil is er nog steeds. Het echte verschil is dat je toen wist wanneer je wel en niet kon luisteren, tegenwoordig weet welke frequentie je wel of niet moet opzetten. Ik heb nooit begrepen wat mensen goed vonden aan het toenmalige Hilversum 3, waar je zo te lezen op doelt. Ieder uur en ander format vond ik toen al waardeloos en ik ben nooit meer van mening veranderd daarover.

Dat er op sommige uren verschrikkelijk goede radio werd gemaakt, doet daar niets aan af.

Geen538

Bericht door Geen538 » 06 jan 2019 14:33

density1 schreef:
Radio is wel saaier geworden en ja vroeger was het beter omdat er vrijer radio werd gemaakt, elke dag een andere omroep en eigen geluid kun je nu niet meer aan denken maar je wist precies waar je aan toe was en wanneer je wel moest luisteren en juist ook wanneer niet. Tussendoor luisterde je naar de grote vrije radio piraten op zee en aan land. Het is nu elke dag hetzelfde, hapklare brokken radio. Denk dat de huidige radiomarkt luier is geworden, er zijn immers zoveel alternatieven op internet waardoor de grote stations op safe blijven spelen en er weinig progressie in zit omdat ze bang zijn om elk marktaandeel te verliezen, bij Veronica zie je alleen nu langzaam aan iets veranderen maar voor het overgrote deel is er al jaren niets veranderd. Komt ook mede omdat de grote stations allemaal zijn opgekocht door 1 eigenaar zoals bij Talpa dat is nooit gezond voor de radiomarkt. Maar dan kijk ik ook naar de overheid die dit juist allemaal heeft goedgekeurd en regels heeft gemaakt bij de veiling waaraan stations moesten voldoen en daar zitten we heden ten dagen nog steeds mee opgescheept.
Helemaal met je eens,
Muziekradio is tegenwoordig een grote eenheidsworst met een veel te hoog Ed Sheeran-gehalte,allemaal dezelfde programma’ s met flauwe items en zogenaamde BN’ ers die weer gebeld worden om een praatje te houden voor hun nieuwe programma( vooral in ochtend en middagshows,maar dat zijn de belangrijkste tijdslots)
We veramerikaniseren met vooral pleasen en iedereeen een veer in zijn kont te duwen
Uitzondering is Stenders,de enige die de luisteraar echt bediend in wat hij wil horen( alleen maar verzoekjes en af en toe een egotripje( Carolien vind ik niks toevoegen,vind Fred Siebelink een betere sidekick icm Rob)
Ruud de Wild ook vaak mensen van BN in het programma maar vind zijn stijl gewoon erg leuk.
Ik verlang ook terug naar de VPRO woensdagmiddag ( the Smiths ,Pixies) of de VARA dinsdag, ook Veronica op vrijdag was iconisch met Van Inkel,Bart van Leeuwen,Curry, Stenders , Alfred Lagarde.
Maar hij kan altijd op Studio Brussel,voor mij de beste muziekmix met weinig geleuter.

jessica

Bericht door jessica » 06 jan 2019 14:54

Ik ben het eens dat 4 zenders in een hand van Talpa niet echt goed is voor de radiomarkt. Heb nooit begrepen waarom ze het het maximale aantal van 2 naar 4 hebben verhoogd. Je ziet dat het ook moeilijk terugkomen is voor DJ's waar Talpa afscheid van heeft genomen.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 06 jan 2019 15:23

jessica schreef:
06 jan 2019 14:54
Ik ben het eens dat 4 zenders in een hand van Talpa niet echt goed is voor de radiomarkt. Heb nooit begrepen waarom ze het het maximale aantal van 2 naar 4 hebben verhoogd. Je ziet dat het ook moeilijk terugkomen is voor DJ's waar Talpa afscheid van heeft genomen.
Dat ben ik wel met je eens. Ik denk ook dat het voor de marktwerking beter was geweest als twee het maximum was gebleven. Mediabeleid is in de Nederlandse politiek nog nooit goed tot zijn recht gekomen.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 06 jan 2019 17:41

Klopt dat het vreemd is dat vier zenders in handen zijn van één partij, maar ik zie geen relatie met dit topic? Of maakt Talpa enkel saaie radio 😉 Nee, ik luister juist veel naar de Talpa zenders. Daar zitten uitstekende jocks. Ekdom, Ruyer, Duval, Verkerk, Van Someren, Dane, Feller, Diergaarde, Ouwehand. Allemaal prima jocks om naar te luisteren.
28-01-08 / 22-04-10

Oortjes

Bericht door Oortjes » 06 jan 2019 20:02

Phoenix schreef:
06 jan 2019 17:41
Of maakt Talpa enkel saaie radio 😉 Nee, ik luister juist veel naar de Talpa zenders.
Ik ben het met je eens dat Talpa niet enkel saaie radio maakt.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 07 jan 2019 11:34

Luistercijfers zijn het belangrijkste. Net als het niet te ver buiten de lijntjes kleuren want anders krijgt de zenders last van de 'verontwaardiging' op 'social' media.

Al die korte teentjes en het belang van de luistercijfers zorgen voor een risicoloos en vlak radiolandschap.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 07 jan 2019 13:27

Ane Sybesma schreef:
07 jan 2019 11:34
Luistercijfers zijn het belangrijkste. Net als het niet te ver buiten de lijntjes kleuren want anders krijgt de zenders last van de 'verontwaardiging' op 'social' media.

Al die korte teentjes en het belang van de luistercijfers zorgen voor een risicoloos en vlak radiolandschap.
Dat luistercijfers leidend zijn bij commerciële zenders is volledig logisch. De voorbeelden van niet-saaie radio uit het verleden die genoemd worden, refereren allen naar de publieke radio. We kunnen stellen dat (ook) de publieke radio voorzichtiger (en hierdoor saaier ?) is geworden. Dit brengt ons terug tot de discussie die we hier al zo vaak hebben gevoerd, dat de publieke radio steeds meer richting de commerciële radio is gekropen. Alleen het feit al dat achtereenvolgens vier à vijf jocks van Q naar Radio 2 gingen, zoals Arjan Snijders in gesprek met Patrick Kicken aangaf, geven duidelijk de intenties van de PO aan.
Dat vier zenders onder de Talpa vlag varen, kan niet als oorzaak van saaie radio genoemd worden. Het feit dat publieke radio naar commerciële radio toe kruipt juist wel.
28-01-08 / 22-04-10

jessica

Bericht door jessica » 07 jan 2019 16:17

Phoenix schreef:
07 jan 2019 13:27
Ane Sybesma schreef:
07 jan 2019 11:34

Dat luistercijfers leidend zijn bij commerciële zenders is volledig logisch. De voorbeelden van niet-saaie radio uit het verleden die genoemd worden, refereren allen naar de publieke radio. We kunnen stellen dat (ook) de publieke radio voorzichtiger (en hierdoor saaier ?) is geworden. Dit brengt ons terug tot de discussie die we hier al zo vaak hebben gevoerd, dat de publieke radio steeds meer richting de commerciële radio is gekropen. Alleen het feit al dat achtereenvolgens vier à vijf jocks van Q naar Radio 2 gingen, zoals Arjan Snijders in gesprek met Patrick Kicken aangaf, geven duidelijk de intenties van de PO aan.
Dat vier zenders onder de Talpa vlag varen, kan niet als oorzaak van saaie radio genoemd worden. Het feit dat publieke radio naar commerciële radio toe kruipt juist wel.
Hier ben ik het wel mee eens. De PO is zeker saaier geworden de laatste jaren. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. Maar dat er 4 zenders in handen van een partij als Talpa zijn helpt ook niet mee. Als dit 2 bedrijven met ieder 2 stations waren geweest, had de radio gevarieerder geklonken. Ik vind het nooit een goede zaak als er 1 blok heel veel TV of radiozenders heeft.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 07 jan 2019 19:20

De meest gedurfde radio die ik mij kan herinneren, werd gemaakt door de piraten in de jaren '80. Commerciëler kan ik het me niet voorstellen, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Vergeet niet dat we tot vijfentwintig wintig jaar terug alleen maar publieke radio met landelijk bereik hadden!

Op dit moment vind ik ook niet dat de commerciëlen saaiere radio maken dan de publieken. Volgens mij worden ze allemaal geil van doelgroepen, marktaandelen en andere marketing gerelateerde cijfers. Dit leidt echter niet per definitie tot saaie radio.

Plaats reactie