Is radio de afgelopen paar jaar saaier geworden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Domol2

Is radio de afgelopen paar jaar saaier geworden

Bericht door Domol2 » 03 jan 2019 19:16

Ik weet niet of het persoonlijk aan mij zelf ligt of dat ik gewoon de nostalgie van vroeger mis. Maar voor mijn gevoel zijn de progammas /dj van tegenwoordig een stuk saaier geworden. Ik kon mij nog herinneren dat ze vroeger nog wel is spraakmakend radio maakten of heeft het te maken met dat ze niet meer durven door de zeikmaatschapij waar wij tegenwoordig in leven. En dan heb ik het nog niet eens over de muziekkeuze van tegenwoordig want dat is tegenwoordig heel erg veilige muziek. Terwijl ze vroeger daar veel rebelser in waren voor mijn gevoel. Ik vindt dit persoonlijk wel een heel leuk punt om het is met jullie over te hebben.

Oortjes

Re: Is radio de afgelopen paar jaar saaier geworden

Bericht door Oortjes » 03 jan 2019 19:47

Als je vindt dat wij tegenwoordig in een zeikmaatschappij leven, verwacht ik dat je überhaupt weinig positief bent. Dan was vroeger al gauw alles beter.

Ik hoor nog steeds hele leuke radio met prima muziek. Vroeger vermaakte ik me kostelijk, tegenwoordig op een andere manier nog steeds. Het leven is een feest als je zelf de slingers ophangt!
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 03 jan 2019 20:31

Domol2 schreef:
03 jan 2019 19:16
Ik vindt dit persoonlijk wel een heel leuk punt om het is met jullie over te hebben.
Mag ik naar je leeftijd vragen, voordat ik een inhoudelijke discussie met je aan ga?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Janno

Bericht door Janno » 03 jan 2019 22:15

Tja, wat is spraakmakend? Als je dingen bedoelt als Giel die zich oraal laat bevredigen onder zijn desk of stoned zit te worden achter zijn microfoon dan is het nu gelukkig een stuk saaier. Ik ben best een ouwe l*l, maar ik vind dat er nog heel leuke radio wordt gemaakt. Zowel door jonge als oudere radiomakers. Het hangt er een beetje van af naar welk programma of welke zender je luistert. Qmusic, 538 en Sky vind ik behoorlijk saai en veilig, maar ga je een beetje shoppen bij radio 2 of 3FM dan vind je nog best leuke programma's met niet al te voor de hand liggende muziek. Je moet er wel wat voor doen natuurlijk. En als je vooral oude muziek wilt horen is er altijd nog Spotify of een oneindig aantal internetstations.
Kan de autotune-hype nu klaar zijn alsjeblieft?

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 03 jan 2019 22:33

Ik denk dat het aantal DJs met een uitgesproken karakter (Giel Beelen, Gerard Ekdom, Rob Stenders, Ruud de Wild) onder de 'nieuwe' generatie radiomakers wel minder is dan vroeger. In die zin wordt er misschien wat 'braver' radio gemaakt. Maar het is natuurlijk kwestie van smaak: wil je een DJ waarmee je de hele tijd kan lachen of iemand die je echt kennis van muziek bijbrengt?

Op 3FM had je vroeger natuurlijk Ekstra Weekend, fantastisch programma. Nu doet Rob Jansen het tijdsslot 19-22 uur op vrijdagavond op 3FM en ook dat vind ik echt een vermakelijk programma. Dus zoals Janno ook al zegt denk ik dat er genoeg leuke zenders/programma's zijn!
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

jessica

Bericht door jessica » 04 jan 2019 01:19

Rob Jansen, Herman Hofman en Sander Hoogendoorn vind ik 3 jongere radiomakers die er wel uitspringen. Allemaal op hun eigen manier. Bij Q kan ik er geen een opnoemen en bij 538 vind ik Barend van Deelen een goede uitzondering.

big T

Bericht door big T » 04 jan 2019 09:22

Saaier?
Wel dat het meer op elkaar is gaan lijken.
Vanmorgen wat zenders bij langs gezapt, en allemaal praten en lachen op muziek zenders.
Als dit saaier is, dan denk ik dat het zo is.
Sent from my laptop using Windows

HenkLeppers

Bericht door HenkLeppers » 04 jan 2019 09:41

Vroeger is nauwelijks te vergelijken met nu.

De belangrijkste reden om naar popradio te luisteren vroeger was dat dit de enige mogelijkheid was om muziek te beluisteren en nieuwe muziek te ontdekken.

Dat betekende dat elke dj, hoe middelmatig dan ook, al van een zekere luisterschare verzekerd was. Verder had je alleen TV als media-vermaak, en dat was alleen s'avonds, dus als er op dat pop radiostation dan ook nog een personality jock te horen was had dat meteen een hoge entertainmentwaarde.

Dat is waarom namen uit die tijd nu nog steeds aanspreken (Spits, van Inkel, Maat).

Tegenwoordig komt media-entertainment van alle kanten op ons af, en kun je muziek beluisteren en ontdekken op honderden manieren.

Tegelijkertijd worden radiostations strak geprogrammeerd om zo weinig mogelijk risico te lopen (luisteraars te verliezen). Liever een middelmatige
risicoloze show dan een personality die je of leuk of niet leuk vind. Niet leuk voor ons freaks, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Dus ja, radio was vroeger interessanter. Maar er zijn zoveel andere interessante dingen voor in de plaats gekomen, met name podcasts, dat dat misschien niet zo erg is, en gewoon een gevolg is van de tijd die nu eenmaal niet stil staat. Ik zie in elk geval in mijn omgeving dat de jeugd er niet meer echt mee bezig is, die kiezen gewoon een muziekkanaal op internet dat hun op dat moment aanspreekt, en zijn ze dat zat dan switchen ze even makkelijk naar een van de andere duizenden kanalen. Radio is dus nogal gedevalueerd.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 04 jan 2019 19:45

De topic starter heeft op RF welgeteld drie posts gedaan, waarvan deze topicstart er één van is. Hij/zij vindT het leuk om met ons een discussie aan te gaan, maar laat na de topicstart verstek gaan. Graag zou ik willen weten wat "vroeger" is. Met welke periode, met welke radiomakers, met welke programma's worden de hedendaagse radio vergeleken? Ik zou graag de discussie willen kaderen. Nu roept iemand slechts dat vroeger alles beter was en radio anno nu saai is. Tja, wat moet ik hiermee ...
Phoenix schreef:
03 jan 2019 20:31
Domol2 schreef:
03 jan 2019 19:16
Ik vindt dit persoonlijk wel een heel leuk punt om het is met jullie over te hebben.
Mag ik naar je leeftijd vragen, voordat ik een inhoudelijke discussie met je aan ga?
28-01-08 / 22-04-10

Macdoswindows

Bericht door Macdoswindows » 04 jan 2019 20:52

De tijd van Wilhelmina-kutje van Wim T Schippers gaat nooit meer terugkomen,wat was dat gaaf,maar een Magic Friends gelukkig ook niet.
Radio heeft laatste 15 jaar stil gestaan qua dj’s,
Nog steeds Ekdom, Beelen,Stenders,de Wild, Evers( tot dec), Staverman, Rob ..... ( radio 10 middagshow) ,dat waren toen en nu nog steeds de grootste namen.
Voor de uren 10-12/14-16 nog steeds dj’s die het niet zijn.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 04 jan 2019 20:58

Macdoswindows schreef:
04 jan 2019 20:52
Radio heeft laatste 15 jaar stil gestaan qua dj’s,
Neehoor. Luister eens naar Coen Swijnenberg, Chantal Hutten, Mattie Valk, allemaal goede dj's op drive-time die er korter zitten. En buiten drive-time zijn het er nog heel erg veel meer!

Macdoswindows

Bericht door Macdoswindows » 04 jan 2019 21:07

Die drie hebben bij lange na niet de status van de dj’s die ik op noem.
Mattie Valk is het zwarte schaap van radioland,Coen Swijnenberg is idd een fijne dj. Maar dan wel zonder die pannenkoek van een Lantinga, Chantal Hutten is lees ik net van 100%NL , dat is niet mijn ding.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 04 jan 2019 21:23

Macdoswindows schreef:
04 jan 2019 21:07
Die drie hebben bij lange na niet de status van de dj’s die ik op noem.
Mattie Valk is het zwarte schaap van radioland,Coen Swijnenberg is idd een fijne dj. Maar dan wel zonder die pannenkoek van een Lantinga, Chantal Hutten is lees ik net van 100%NL , dat is niet mijn ding.
Mattie Valk maakt één van de meest beluisterde ochtendshows van Nederland. Je mag hem zwart schaap noemen, maar populair (en spraakmakend) zijn zijn programma's wel. Ik ben het persoonlijk met je eens over Coen Swijnenberg, maar samen met Sander Lantinga maakt hij wel het middagprogramma op de populairste zender van het land. Chantal Hutten is net begonnen, maar dat gaat goed komen met die status.

Ongeacht status, deze d.j.'s zijn de laatste jaren bekend geworden, hebben een eigen stijl en maken goed beluisterde programma's op drive-time. Je kan dan niet stellen dat radio de laatste 15 jaar heeft stil gestaan qua d.j.'s.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 05 jan 2019 12:24

Radio is niet saaier geworden!

Toen ik eind jaren ‘80 naar de radio begon te luisteren was er enkel Radio 3 en op woensdag was Radio 2 het alternatief voor de vreemde radiodag op 3 met EO en VPRO.

Een paar jaar later ontdekte ik de commerciële grenszenders, die vanuit België uitzonden. Zo ontstond al meer keus.

Echt interessant werd het toen Power FM en iets later 538 erbij kwamen. Eindelijk ontstond er keus.

Toen commerciële radio via de ether werd toegestaan, kwam er nog meer keus. En bij de FM verdeling in 2003 werd de keuze maximaal. Zenders waren vanaf toen ook beter te ontvangen door het land heen.

Door online mogelijkheden zijn de keuze en vormen van radio alleen maar toegenomen.

Radio heeft de afgelopen 30 jaar, de periode waarin ik een actieve luisteraar ben geweest, een enorme vlucht genomen. Radio is professioneler geworden en de keuze is oneindig. Het is lastig om daarom te zeggen dat radio saaier is geworden.
28-01-08 / 22-04-10

Oortjes

Bericht door Oortjes » 05 jan 2019 14:43

Phoenix schreef:
05 jan 2019 12:24
Radio heeft de afgelopen 30 jaar, de periode waarin ik een actieve luisteraar ben geweest, een enorme vlucht genomen. Radio is professioneler geworden en de keuze is oneindig. Het is lastig om daarom te zeggen dat radio saaier is geworden.
Helemaal eens. Alleen heb je het nu over de afgelopen decennia, terwijl dit topic gaat over de afgelopen paar jaar.

Plaats reactie