Worden programma's nog wel eens vooraf opgenomen?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
RealSunchaser

Worden programma's nog wel eens vooraf opgenomen?

Bericht door RealSunchaser » 25 okt 2018 14:02

Worden programma's nog wel eens vooraf opgenomen? Met visual radio wat lastiger. Je ziet nu al dat vooropgenomen interviews zorgen voor awkward visual radio.

Vroeger ging dat op videoband. In de jaren 90 had Frits Spits een zondagprogramma met een chart, dat was ook opgenomen. En losse aankondigingen voor spookrijders kwamen er tussendoor.

En op een gegeven moment nam Robert Jensen zijn aandeel in de middagshow van te voren op, en werd het live ingeleid door Jan Papparazi. Dat was heel vreemde radio, zeker als de nieuwslezer of een verkeerslezer de fout maakte te reageren op een een opgenomen tekst van Jensen.

Van nu weet ik alleen dat Het Beste van Evers staat op niet live is

Phoenix

Re: Worden programma's nog wel eens vooraf opgenomen?

Bericht door Phoenix » 25 okt 2018 16:30

Ik heb deze week twee keer het item gefelicitering gehoord in de uitzending van Giel. Het leek me dat er overduidelijk geknipt was in deze telefoongesprekken. Het volledige ochtendprogramma van Giel is dan niet voorop genomen, maar deze telefoongesprekken wel. Ik kan me voorstellen dat dit vreemd overkomt op visual radio. Geen idee, want ik "luister" nooit visual radio.

Overigens is visual radio enkel interessant als Celine Huismans ergens aanschuift. Gellukig horen we haar steeds vaker. Op 538, 10 en de laatste tijd ook op Veronica :roll:
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 25 okt 2018 16:39

'Flirt je stijf' werd ook altijd opgenomen, dat zag er dan ook bijzonder vaag uit, omdat Timur en Rámon dan gingen playbacken.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 okt 2018 16:41

Bij 3FM komt dit bijna nooit voor. Volgens mij wel bij de Festival Top 999 waarbij Frank zijn hele programma vooraf had opgenomen. En soms zijn er wel items zoals telefoongesprekken, bij 3FM wordt er op de visual radio dan naar een webcam geschakeld waarbij je de DJ op de rug ziet (zo kun je het in ieder geval minder goed zien).
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 25 okt 2018 18:19

Timur playbackt nu ook nog weleens bij Radio 2. Met de ‘Radio Vergevingsdienst’ bijvoorbeeld. Daar kan hij wat mij betreft net zo goed mee stoppen, want iedereen kan zien dat het geplaybackt is.

Coen & Sander nemen overigens ook weer steeds vaker telefoongesprekken op (helaas). Vooral de faamnaam was vaak van tevoren al opgenomen. Ik vind dan vaak de dynamiek wegvallen in een gesprek. Ik hoor het eigenlijk ook best vaak als een gesprek (op programma) opgenomen is. Het klinkt allemaal veel ‘statischer.’

radiodaan

Bericht door radiodaan » 25 okt 2018 23:00

jordiv30 schreef:
25 okt 2018 18:19
Timur playbackt nu ook nog weleens bij Radio 2. Met de ‘Radio Vergevingsdienst’ bijvoorbeeld. Daar kan hij wat mij betreft net zo goed mee stoppen, want iedereen kan zien dat het geplaybackt is.

Coen & Sander nemen overigens ook weer steeds vaker telefoongesprekken op (helaas). Vooral de faamnaam was vaak van tevoren al opgenomen. Ik vind dan vaak de dynamiek wegvallen in een gesprek. Ik hoor het eigenlijk ook best vaak als een gesprek (op programma) opgenomen is. Het klinkt allemaal veel ‘statischer.’
Dat doen ze, zodat degene die ze bellen dan niet verwachten dat het Coen en Sander zijn. Als ze tijdens hun radioprogramma gaan bellen is die kans groter. Gebeurt volgens mij vooral bij bn'ers.

2unlimited

Bericht door 2unlimited » 25 okt 2018 23:56

Dat gesprekken vooraf opgenomen worden dat is wel normaal maar hele programma's wordt denk ik nu niet vaak gedaan. Hoewel sommige nachtprogramma's nog wel opgenomen zijn. Maar met visual radio dan zie je niks live vanuit de studio alleen maar bumpers

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 26 okt 2018 01:03

Het is ook logisch dat items als Flirt je stijf worden opgenomen. En dat het er dan op de webcam dan twee minuten vaag uitziet, jammer dan. Hoort het grote gros op de radio neks van.

Alleen wij. Wanneer je een telefoon twee keer over hoort gaan.

marco

Bericht door marco » 26 okt 2018 06:58

Wat ik me vroeger altijd afvroeg, is of Ron Flon Flon van tevoren was opgenomen of dat het live was. Weet iemand dat?

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 26 okt 2018 09:25

Dolf Jansen en Simone Walraven.
Soulnacht volgens mij ook
Voorheen shows op Kx Radio
40 up radio ook

jessica

Bericht door jessica » 26 okt 2018 10:45

jordiv30 schreef:
25 okt 2018 18:19

Patrick Kicken is hier een groot voorstander van omdat het programma dan strakker klinkt. Ik vind het persoonlijk helemaal niets. Geef mij maar de manier waarop Rob Stenders het doet en laat af een toe een telefoongesprek maar een beetje moeilijk lopen. Radio maken is net als het leven zelf.

Dennis Dekker

Bericht door Dennis Dekker » 06 feb 2019 23:48

Het inmiddels ter ziele gegane programma 'Juize' (radio 538/Niels Hoogland) werd in het verleden ook altijd vooraf opgenomen op vrijdag. De playlist van dit zondagavondprogramma kwam na de Top 40 online op de website. Niels was toen aansluitend te horen tussen 18-21 uur. Hoe het later bij Slam! ging weet ik niet. Misschien was dat wel live.
'Mesdames, monsieurs, Le disc-jockey ... est de retour'

Phoenix

Bericht door Phoenix » 07 feb 2019 15:26

Hier een duidelijk voorbeeld van een voorop genomen telefoongesprek i.c.m. visual radio: https://www.radioveronica.nl/ochtendsho ... er-ontslag.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Stephan123

Bericht door Stephan123 » 07 feb 2019 15:49

Jurjjen Goffers in het weekend van Veronica ( za-zo 20-24) is opgenomen

Dance department op radio 538 is opgenomen

Toen Erik de Zwart nog een programma deed van 10-12 doordeweeks als ik het goed herinner was ook opgenomen

De zaterdagnacht shows op radio 2 is opgenomen

radiodaan

Bericht door radiodaan » 07 feb 2019 19:32

eveneens op radio 2: Muziekcafé op zondag is ook vooraf opgenomen.

Plaats reactie