Radio 4

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Radio 4

Bericht door Pot »

Ja vreemd, aangezien het nu NPO Radio 1, 2, 3FM en 5 is. Dan mist de 4 in dat rijtje. Bijzondere keuze. En als ze de zender herkenbaarder willen maken, had het toch ook 'NPO Radio 4 Klassiek' van kunnen maken. Net als 'NPO Radio 5 Nostalgia' er ooit was.
Oren open!
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Pot schreef: 28 sep 2022 17:41 Ja vreemd, aangezien het nu NPO Radio 1, 2, 3FM en 5 is. Dan mist de 4 in dat rijtje. Bijzondere keuze. En als ze de zender herkenbaarder willen maken, had het toch ook 'NPO Radio 4 Klassiek' van kunnen maken. Net als 'NPO Radio 5 Nostalgia' er ooit was.
Als ze nu met een merknaam als "Klara" gekomen waren had ik het wel begrepen, maar NPO Klassiek is een behoorlijk lege naam. Alsof jongeren wel opeens meer naar Radio 4 gaan luisteren wanneer ze het "NPO Klassiek" noemen.
Janno

Bericht door Janno »

Wie zegt dat ze hiermee jongeren willen aantrekken? Ik vind het wel duidelijk zo. NPO is de merknaam, die inmiddels al ingeburgerd is, en de toevoeging klassiek maakt volkomen duidelijk wat de bedoeling is van de zender: klassieke muziek draaien. Het zou een voorbode kunnen zijn van nieuwe namen voor alle NPO-zenders (dit is uiteraard puur speculatie mijnerzijds). Radio 5 zou bijvoorbeeld NPO Nostalgie kunnen heten, die naam hebben ze al eens min of meer gebruikt (Nostalgia). Voor de andere zenders is ook vast wel een naam te verzinnen die de lading dekt.
Smid70

Bericht door Smid70 »

NPO klassiek is een duidelijk naam. Dekt precies de lading. Ze draaien klassiek. Mooi simpel
Iets als Klara is net zo’n idiote, door een of ander adviesbureautje bedachte naam als Yorin of Caz!.
Orange

Bericht door Orange »

Ik begrijp uit het bericht dat het een breder platform moet worden dan alleen radio. Dan is het alleen maar logisch dat ze 'radio' uit de naam halen. Ik kan de keuze dus wel volgen.

Overigens denk ik dat de NPO ook een platform voor jongeren zou moeten uitbouwen om daar op termijn (als het platform succes krijgt) 3FM onderdeel van te laten zijn. En dan dus niet met de naam 3FM, maar met de naam van het platform.
Pot

Bericht door Pot »

Orange schreef: 02 okt 2022 21:46 Ik begrijp uit het bericht dat het een breder platform moet worden dan alleen radio. Dan is het alleen maar logisch dat ze 'radio' uit de naam halen. Ik kan de keuze dus wel volgen.

Overigens denk ik dat de NPO ook een platform voor jongeren zou moeten uitbouwen om daar op termijn (als het platform succes krijgt) 3FM onderdeel van te laten zijn. En dan dus niet met de naam 3FM, maar met de naam van het platform.
Ze halen niet alleen de naam, maar ook het cijfer 4 eruit. Dat vind ik eigenlijk nog vreemder.

Ik zat zelf te denken aan een frequentie-verplaatsing van 4 naar 5, maar de reden om dat te doen mis ik. Bovendien staat het ook niet in de plannen.

Mag ik vragen waarom je denkt dat 3FM een onderdeel moet worden van een nieuw platform. Volgens mij zijn er juist plannen om meer te focussen op de radio en minder op jongeren. Dan past niet bij een (nieuw) jongerenplatform.
Oren open!
Orange

Bericht door Orange »

Pot schreef: 02 okt 2022 22:04
Orange schreef: 02 okt 2022 21:46 Ik begrijp uit het bericht dat het een breder platform moet worden dan alleen radio. Dan is het alleen maar logisch dat ze 'radio' uit de naam halen. Ik kan de keuze dus wel volgen.

Ze halen niet alleen de naam, maar ook het cijfer 4 eruit. Dat vind ik eigenlijk nog vreemder.

Ik zat zelf te denken aan een frequentie-verplaatsing van 4 naar 5, maar de reden om dat te doen mis ik. Bovendien staat het ook niet in de plannen.

Mag ik vragen waarom je denkt dat 3FM een onderdeel moet worden van een nieuw platform. Volgens mij zijn er juist plannen om meer te focussen op de radio en minder op jongeren. Dan past niet bij een (nieuw) jongerenplatform.
Waarom zou een breed klassiek platform het cijfer 4 moeten hebben? Een cijfer, welk cijfer dan ook, slaat toch nergens op voor een platform?

Ik weet dat 3FM zich meer richt op radio en minder op jongeren. Dat vind ik een onbegrijpelijke stap, want ik vind dat 3FM daarmee minder toevoegt. Ik zou het logischer vinden dat de publieke omroep zich inzet voor het meer bereiken van jongeren, vooral via andere kanalen dan de traditionele. Bouw dus dat platform via die nieuwe kanalen op met een nieuwe naam en als dat gaat werken, voeg 3FM daar dan aan toe. Die radiozender krijgt dan ook die naam, maar is wel ondergeschikt aan het platform via de meer gebruikelijke kanalen voor jongeren.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Orange schreef: 02 okt 2022 22:23

Waarom zou een breed klassiek platform het cijfer 4 moeten hebben? Een cijfer, welk cijfer dan ook, slaat toch nergens op voor een platform?

Ik weet dat 3FM zich meer richt op radio en minder op jongeren. Dat vind ik een onbegrijpelijke stap, want ik vind dat 3FM daarmee minder toevoegt. Ik zou het logischer vinden dat de publieke omroep zich inzet voor het meer bereiken van jongeren, vooral via andere kanalen dan de traditionele. Bouw dus dat platform via die nieuwe kanalen op met een nieuwe naam en als dat gaat werken, voeg 3FM daar dan aan toe. Die radiozender krijgt dan ook die naam, maar is wel ondergeschikt aan het platform via de meer gebruikelijke kanalen voor jongeren.
NPO 3 is online en via social media een "merk" die steeds meer jongeren weet te bereiken, met binnen dat platform succesvolle programmatitels als BOOS, NOS op 3, de video's van POWNED, Hunted, de FOMO-show, Klikbeet, etc. Ik denk dat het getal 3 hier juist een meerwaarde geeft, aangezien het veel makkelijker te communiceren, tijdlozer en universeler is dan een "hippe" merknaam waar een marketingbureau mee komt. Momenteel wordt alle video-content van de NPO gericht op een jongere doelgroep gelabeld als NPO 3 en alle audiocontent/podcasts als 3FM, als ze deze samenvoegt door de NPO 3 en 3FM apps samen te voegen heb je al een universeel platform voor video en audio.
Orange

Bericht door Orange »

NieuweGebruiker schreef: 05 okt 2022 12:15
Orange schreef: 02 okt 2022 22:23

NPO 3 is online en via social media een "merk" die steeds meer jongeren weet te bereiken, met binnen dat platform succesvolle programmatitels als BOOS, NOS op 3, de video's van POWNED, Hunted, de FOMO-show, Klikbeet, etc. Ik denk dat het getal 3 hier juist een meerwaarde geeft, aangezien het veel makkelijker te communiceren, tijdlozer en universeler is dan een "hippe" merknaam waar een marketingbureau mee komt. Momenteel wordt alle video-content van de NPO gericht op een jongere doelgroep gelabeld als NPO 3 en alle audiocontent/podcasts als 3FM, als ze deze samenvoegt door de NPO 3 en 3FM apps samen te voegen heb je al een universeel platform voor video en audio.
Ik denk niet dat Nederland 3 aansprekend is voor jongeren. Ze wagen een poging en er zitten best leuke programma's tussen. Maar ja, ik ben al heel lang geen jongere meer. Hoezo zou Hunted een programma voor jongeren zijn?

In jouw suggestie wil je Nederland 3 en 3FM gaan combineren. Maar dan redeneer je dus weer heel erg vanuit radio en televisie. Mijn punt is juist dat je dat niet moet doen. Maak een platform waarmee je jongeren bereikt. En ja, daar kan iets op radio en televisie ondersteunend in zijn, maar radio en televisie moeten niet het vertrekpunt zijn van zo'n platform.
Hoi24

Bericht door Hoi24 »

Vanaf januari is npo radio 4 , npo klassiek
Plaats reactie