Luistercijfers juli-augustus 2018

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

JulesKluivert

Re: Luistercijfers juli-augustus 2018

Bericht door JulesKluivert » 19 sep 2018 20:01

Oortjes schreef:
19 sep 2018 18:47
JulesKluivert schreef:
19 sep 2018 12:29
Haha, niet kan worden of wil worden? Die commerciële stations bulken uit van het geld..
Je bedoelt de publieke? Bij de commerciële kan dat nog weleens vies tegenvallen....

Natuurlijk heeft de organisatie Talpa geld zat. Dat is voor het grootste deel niet met radio verdient. Bij Q Music, Radiocorp, etc. is het al een ander verhaal.
Ik bedoel op basis van de salarissen die de DJ's verdienen bij de commerciële stations: die liggen hoger dan bij de publieke. Frank Dane 500.000 euro, Mattie Valk 600.000 euro; Gerard Ekdom zal nu ook wel rond de 3-4 ton verdienen. Dan heeft het toch gewoon te maken met prioriteiten stellen ;) een onderzoek kost echt niet meer dan 10.000-20.000 euro
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Oortjes

Bericht door Oortjes » 19 sep 2018 20:08

Ik weet niet wat zo een onderzoek kost, maar je schatting lijkt me erg laag. De financiële positie van organisaties afmeten aan salarissen, is in ieder geval niet de meest betrouwbare methode.

Los daarvan zal het salaris bij partijen als Radiocorp, Sublime en Classic FM ook niet op het niveau liggen wat jij omschrijft.
Rock 'n roll is better than music!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 19 sep 2018 20:55

Dat mag. Ik heb zelf meerdere malen meegewerkt met de uitvoering van een onderzoek dus daar kan ik me op baseren.

En dat salarissen niet alles zeggen klopt wel; maar ik lees net dat Radio 538 een begroting heeft van 55 miljoen euro. Dus een bijdrage leveren aan een jaarlijks onderzoek van 200.000 euro is wel op te brengen lijkt me.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Oortjes

Bericht door Oortjes » 19 sep 2018 20:58

JulesKluivert schreef:
19 sep 2018 20:55
Dat mag. Ik heb zelf meerdere malen meegewerkt met de uitvoering van een onderzoek dus daar kan ik me op baseren.

En dat salarissen niet alles zeggen klopt wel; maar ik lees net dat Radio 538 een begroting heeft van 55 miljoen euro. Dus een bijdrage leveren aan een jaarlijks onderzoek van 200.000 euro is wel op te brengen lijkt me.
Nee, bij Radio 538 zal het probleem zeker niet zitten...
Rock 'n roll is better than music!

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 19 sep 2018 21:40

JulesKluivert schreef:
Radio 538 een begroting heeft van 55 miljoen euro. Dus een bijdrage leveren aan een jaarlijks onderzoek van 200.000 euro is wel op te brengen lijkt me.
Waarom zou 538 200.000 euro stoppen in een nieuw systeem als ze nu de nummer 1 van Nederland zijn met deze

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 19 sep 2018 22:11

RealSunchaser schreef:
19 sep 2018 21:40
JulesKluivert schreef:
Radio 538 een begroting heeft van 55 miljoen euro. Dus een bijdrage leveren aan een jaarlijks onderzoek van 200.000 euro is wel op te brengen lijkt me.
Waarom zou 538 200.000 euro stoppen in een nieuw systeem als ze nu de nummer 1 van Nederland zijn met deze
Geen idee... ik probeerde alleen uit te leggen dat het me vrij onlogisch lijkt dat commerciële stations niet genoeg geld hebben om dit deels te bekostigen.

Het Nationaal Luister Onderzoek is vertegenwoordigd door alle marktpartijen en publieke omroepen, dus die zullen zelf waarschijnlijk ook streven naar een onderzoek van goede kwaliteit dat een goed beeld geeft.

Orange

Bericht door Orange » 19 sep 2018 22:17

De stichting kijk- en luisteronderzoek doet die onderzoeken. Radiostations betalen daarvoor en niet ieder radiostation kan die kosten even makkelijk betalen. Het zorgt ervoor dat de tarieven niet zomaar omhoog kunnen. Als een nieuwe methode duurder is, wordt dat dus niet zomaar ingevoerd. Anderzijds denk ik dat de grotere stations het prima vinden zo. Die kunnen er slechter uit komen. Dus als ik 538 was zou ik met 2 ton iets anders doen dan hierin investeren.

alex..

Bericht door alex.. » 20 sep 2018 09:57

Theimon schreef:
18 sep 2018 16:27
Wat voor mij nog het meest opvalt is dat het maar onder 7144 mensen wordt gemeten. Ook al zou het representatief zijn, is dat niet een beetje weinig?
Hoi, even een stukje statistiek voor dummies.
De meting wordt gedaan door een professioneel bedrijf. Dus hiermee durf ik de aanname te maken dat alle te meten doelgroepen aanwezig zijn in deze 7144 man.

In de statistiek is er de term steekproef. Het heeft zeker zin om een grote steekproef te hebben, maar vanaf een bepaald moment gaan nog meer metingen niet zorgen voor een significant hogere betrouwbaarheid.
Nu weet ik niet hoe de kansverdeling en foutenmarge worden gezien in dit onderzoek, maar met enkele aannames heeft een oneindig grote populatie (alle inwoners van Nederland) voldoende betrouwbaarheid bij een steekproef met 1068 respondenten.

Het aantal mensen wat ondervraagd wordt is kortweg prima.
De methode waarop de informatie verkregen wordt is wel zeer discutabel.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 20 sep 2018 10:57

Dat geldt nog meer voor de kastjes bij je tv. Analoog is nagenoeg verdwenen dus iedere kabelboer weet precies hoeveel kijkers er hoekang kijken. Dan heb je ook nog de eigen streams voor uitgesteld kijken en YouTube waar elke omroep een kanaal heeft. Er is dus echte data ipv kastjes die handmatig bediend worden

progmog

Bericht door progmog » 20 sep 2018 11:09

RealSunchaser schreef:
20 sep 2018 10:57
Dat geldt nog meer voor de kastjes bij je tv. Analoog is nagenoeg verdwenen dus iedere kabelboer weet precies hoeveel kijkers er hoekang kijken. Dan heb je ook nog de eigen streams voor uitgesteld kijken en YouTube waar elke omroep een kanaal heeft. Er is dus echte data ipv kastjes die handmatig bediend worden
Mag je met die data conclusies opmaken? Nee! Een tv aanbieder weet hoeveel kastjes aanstaan en op welke zender (en hoelang). Maar *kijkt* er iemand naar? Dat weet je niet. Misschien dat de tv op de achtergrond aan stond? Of stond het kastje de hele avond op één zender zonder dat de tv aanstond (wat bij ons thuis wel eens gebeurt). Of bleef op de zender staan na kijken? Dus nee, ik vind live tv kijken meten via tv aanbieders/kastjes discutabel.

Daarentegen uitzending-gemist is wel meer feitelijk want iemand kiest bewust voor een uitzending om die te kijken. En volgens mij moet dit een eerste stap/meting zijn voor verbeterde kijkcijfers overzichten.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 20 sep 2018 12:39

Snap niet dat al die eenheidsworst-zenders zo hoog blijven scoren. Ook erg veel praatzieke jocks. Denk dat men die teringherrie van 3 FM nu eindelijk gaat begraven en in de plaats hiervan Radio 5 op FM zet. In plaats van less talk and more music is het meestal omgekeerd. En over de hele lijn draaien de toppers ook nog eens dezelfde top 40 rommel tussen klassiekers door. Een echte classic pop zender zonder actuele muziek en minder dj geblaat zou een welgekomen afwisseling zijn.

marbles

Bericht door marbles » 20 sep 2018 12:42

JulesKluivert schreef:
19 sep 2018 20:01
Oortjes schreef:
19 sep 2018 18:47
JulesKluivert schreef:
19 sep 2018 12:29
Haha, niet kan worden of wil worden? Die commerciële stations bulken uit van het geld..
Je bedoelt de publieke? Bij de commerciële kan dat nog weleens vies tegenvallen....

Natuurlijk heeft de organisatie Talpa geld zat. Dat is voor het grootste deel niet met radio verdient. Bij Q Music, Radiocorp, etc. is het al een ander verhaal.
Ik bedoel op basis van de salarissen die de DJ's verdienen bij de commerciële stations: die liggen hoger dan bij de publieke. Frank Dane 500.000 euro, Mattie Valk 600.000 euro; Gerard Ekdom zal nu ook wel rond de 3-4 ton verdienen. Dan heeft het toch gewoon te maken met prioriteiten stellen ;) een onderzoek kost echt niet meer dan 10.000-20.000 euro
haha 10.000 - 20.000 euro... we hebben het over een bedrag met 6 nullen
Minder eenheidsworst op de radio please

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 20 sep 2018 15:17

ransbeek schreef:
20 sep 2018 12:39
Snap niet dat al die eenheidsworst-zenders zo hoog blijven scoren. Ook erg veel praatzieke jocks. Denk dat men die teringherrie van 3 FM nu eindelijk gaat begraven en in de plaats hiervan Radio 5 op FM zet. In plaats van less talk and more music is het meestal omgekeerd. En over de hele lijn draaien de toppers ook nog eens dezelfde top 40 rommel tussen klassiekers door. Een echte classic pop zender zonder actuele muziek en minder dj geblaat zou een welgekomen afwisseling zijn.
Smaak hè, valt niet over te twisten.

Smid70

Bericht door Smid70 » 20 sep 2018 15:41

progmog schreef:
20 sep 2018 11:09

Mag je met die data conclusies opmaken? Nee! Een tv aanbieder weet hoeveel kastjes aanstaan en op welke zender (en hoelang). Maar *kijkt* er iemand naar? Dat weet je niet. Misschien dat de tv op de achtergrond aan stond? Of bleef op de zender staan na kijken? Dus nee, ik vind live tv kijken meten via tv aanbieders/kastjes discutabel.
Merkwaardige redenatie, radio staat immers eigenlijk ook vrijwel altijd op de achtergrond te spelen. Dus dat telt dan ook niet :D

Ef Em

Bericht door Ef Em » 20 sep 2018 22:19

progmog schreef:
20 sep 2018 11:09
RealSunchaser schreef:
20 sep 2018 10:57
Mag je met die data conclusies opmaken? Nee! Een tv aanbieder weet hoeveel kastjes aanstaan en op welke zender (en hoelang). Maar *kijkt* er iemand naar? Dat weet je niet. Misschien dat de tv op de achtergrond aan stond? Of stond het kastje de hele avond op één zender zonder dat de tv aanstond (wat bij ons thuis wel eens gebeurt). Of bleef op de zender staan na kijken? Dus nee, ik vind live tv kijken meten via tv aanbieders/kastjes discutabel.

Daarentegen uitzending-gemist is wel meer feitelijk want iemand kiest bewust voor een uitzending om die te kijken. En volgens mij moet dit een eerste stap/meting zijn voor verbeterde kijkcijfers overzichten.
Sterker nog, die 'echte data' waar RealSunchaser het over heeft bestaat helemaal niet. Ziggo werkt bijvoorbeeld via DVB-C, waarbij ze gewoonweg een digitaal signaal op een frequentie zetten en iedereen die het wil zien afstemt op die frequentie. Er gaat dus helemaal geen seintje terug waarmee ze kunnen tellen wie er hoelang naar welke zender kijkt. Ook IPTV werkt niet met 1-op-1 streams maar met multicast, wat ongeveer hetzelfde werkt maar dan met een internetstream.

Daarnaast is er inderdaad nog het privacy-aspect (mág je zoiets wel bij iedereen meten) en de vraag of mensen wel echt gekeken hebben en met hoeveel mensen ze voor de tv zaten. Een representatieve steekproef onder een flink aantal mensen is dan toch echt betrouwbaarder.

Plaats reactie