Radio Anno 2018: Focus op ouderen betaalt zich uit

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
rutgrrr

Radio Anno 2018: Focus op ouderen betaalt zich uit

Bericht door rutgrrr » 30 jun 2018 14:15

Een goed artikel dat aangeeft waar sommige users hier ook al tijden over praten: Radio wordt steeds meer een medium voor ouderen. De luistercijfers van met name Radio 2 en Radio 10 over de afgelopen 4 jaar worden onder de loep genomen, en dit geeft ook gedeeltelijk aan wat de relatieve groei/krimp per zender is. Auteur Niels Bruinsma is nog voorzichtig/algemeen in zijn conclusie, het schemaatje erbij is denk ik duidelijk:

Afbeelding

Hele artikel: http://www.spreekbuis.nl/radio-anno-201 ... t-zich-uit
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

marcelb

Re: Radio Anno 2018: Focus op ouderen betaalt zich uit

Bericht door marcelb » 30 jun 2018 15:49

Het stuk van Bruinsma sluit af met deze conclusie:

"Mijn conclusie is dat zenders moeten kiezen voor een specifieke doelgroep en voor die doelgroep een goed (radio-)product moeten maken. Weet wie je doelgroep is, zorg dat je op deze doelgroep goed scoort, dan gaat je luistertijd omhoog en kom je in een omhoog draaiende verbredende vicieuze cirkel terecht. Uiteindelijk zullen immers nog meer luisteraars het station weten te vinden, ook nog langer blijven hangen, waardoor de spiraal verder verbreed naar een commercieel sterk platform. Het begint wederom bij keuzes maken, iets wat deze twee succesvolle zenders dus kennelijk hebben gedaan!"

Aan de ene kant ben ik het van harte met hem eens. Hij toont aan dat door een keuze te maken voor een bepaalde stijl die aansluit bij een doelgroep succes wordt behaald. Een prima uitgangspunt voor commerciële zenders!
Aan de andere kant krijg ik de kriebels van dit commerciële denken in doelgroepen, zeker waar het de publieke omroepen betreft.

Naar mijn mening sluit dit stuk dan ook aan bij andere discussies op dit forum, namelijk wat is de rol van de publieke omroep en vooral: waar ligt de (commerciële) grens van de publieke omroep. Voor mij wordt steeds meer duidelijk dat npo radio 2 een commercieel product geworden is, waarvan ik steeds meer ga betwijfelen of dit wel binnen de overheidstaken hoort.

Overigens: ik luister voornamelijk naar radio 1 en 2 en ik zou het ook weer betreuren als deze zender uit het bestel gekickt zou worden.....

Oortjes

Bericht door Oortjes » 30 jun 2018 16:41

Ik denk dat deze conclusie goed is, maar ook vrij algemeen. Het geldt voor radio, maar ook voor bijv horecagelegenheden.

Voor commerciële partijen is het evident dat dit belangrijk is. Zelf denk ik dat het voor publieke zenders net zo is. Het verschil zit volgens mij in het doel wat bereikt moet worden. Uiteindelijk zullen ook publieke zenders luisteraars aan zich moeten binden. Denken in doelgroepen is ook daarvoor van belang.
Rock 'n roll is better than music!

floyd100

Bericht door floyd100 » 01 jul 2018 00:15

Miischien is het dan tijd om radio3 voor radio5 te vervangen.Ik denk dat de luisteraars van 3 meer via het internet luisteren.

Plaats reactie