NPO waarschuwt: Bezuinigingen raken radiotak hard

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
jessica

Re: NPO waarschuwt: Bezuinigingen raken radiotak hard

Bericht door jessica » 11 jul 2018 16:36

Ik vind die selectieve verontwaardiging over het voetbal altijd wel vreemd. In de wet staat dat Oranje altijd op het open kanaal moet worden uitgezonden. Omdat het belangrijk erfgoed is. Het trekt inderdaad kijkers naar de NPO. Andere programma's profiteren daar ook van mee. Je kan het ook zien als investering voor de zender. Als de wedstrijden bij SBS zitten wordt er weer gezegd dat het niveau van de verslaggeving niet goed is. Dus laat het lekker bij de NOS. Champions League is iets anders dat is echt opgezet voor de commercie. Landenwedstrijden vind ik toch iets anders. Past goed bij de NPO.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 11 jul 2018 17:10

Misschien.... maar moet onze NPO dan ook alle wedstrijden uitzenden nu Nederland niet meedoet aan het WK? Ik erger me persoonlijk dood aan die Heiligenverering van een sport met overbetaalde arrogante vedettes waarin Nederland niks presteert. En alles moet ervoor wijken cq later of op een andere zender uitgezonden worden. Dat geklooi elke keer met switchen van zender voor EenVandaag en het uitstellen van het NOS Journaal... alsjeblieft zeg.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Phoenix

Bericht door Phoenix » 11 jul 2018 18:06

jessica schreef:
11 jul 2018 16:36
Ik vind die selectieve verontwaardiging over het voetbal altijd wel vreemd. In de wet staat dat Oranje altijd op het open kanaal moet worden uitgezonden. Omdat het belangrijk erfgoed is. Het trekt inderdaad kijkers naar de NPO. Andere programma's profiteren daar ook van mee. Je kan het ook zien als investering voor de zender. Als de wedstrijden bij SBS zitten wordt er weer gezegd dat het niveau van de verslaggeving niet goed is. Dus laat het lekker bij de NOS. Champions League is iets anders dat is echt opgezet voor de commercie. Landenwedstrijden vind ik toch iets anders. Past goed bij de NPO.
RTL en Talpa/SBS hebben voldoende open zenders om het Nederlands elftal op uit te zenden. Maar willen niet zoveel bieden als de PO. Maar geloof je niet dat RTL en Talpa niet nadenken over het zenderbreed profiteren. Tuurlijk wel. Alleen de kosten zijn blijkbaar hoger dan de baten. Dat geldt ook voor de PO. Ik begrijp dan ook niet hoe bijvoorbeeld een programma als Andere Tijden (ik noem maar wat) kan profiteren van het Nederlands elftal. Leg dat eens uit.

Wat mij betreft mag het Nederlands elftal zo naar Talpa. Toen de Eredivisie destijds bij Talpa en later RTL zat vond ik dat prima. Het is misschien in eerste instantie onwennig, maar dat is zo over.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 11 jul 2018 18:09

Sport is absoluut een taak voor de NPO, maar het buitenpropotioneel veel geld betalen voor voetbal niet. Daarmee wordt alleen de commercie dwars gezeten.
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 11 jul 2018 18:42

jessica schreef:
Als de wedstrijden bij SBS zitten wordt er weer gezegd dat het niveau van de verslaggeving niet goed is.
Nog even hierop aanhaken. Ik weet niet hoe eng of hoe breed je hier “de verslaggeving” bedoeld? Maar de programma’s, presentatoren, commentatoren, verslaggevers en analisten van de commerciëlen doen zeker niet onder voor die van de NOS.

Persoonlijk vind ik dat voetbalpraatprogramma van Tom Egberts op de zondagavond niet om aan te gluren. Wilfred Genee (RTL/Veronica), Jack van Gelder (Ziggo) en Hélène Hendriks (Fox) zijn stuk voor stuk betere presentatoren/interviewers (persoonlijk mening).

De vaste analisten van de NOS Daniël de Ridder (vrijdagavond) en Rafaël van der Vaart (EK/WK) behoren tot de slechtste van Nederland. De betere analisten zitten bij de commerciëlen. Van der Gijp en Kieft zien hierbij mijn persoonlijke favorieten.

Van de commentatoren zijn er bij de NOS als de commerciëlen even veel goede als slechte. Daar wordt het verschil niet gemaakt.

Ik vind het pure geldverspilling om het voetbal op deze manier te behouden voor de PO, terwijl het zo goed door de commerciëlen gedaan kan worden.
28-01-08 / 22-04-10

Smid70

Bericht door Smid70 » 11 jul 2018 19:42

Doobie schreef:
11 jul 2018 15:21

De meeste redacteuren vallen in salarisschaal G voor omroeppersoneel, dat is tussen 2560 en 3900 euro per maand voor 36 uur. Die schaal geldt overigens voor zowel tv- als radioredacteuren. Incl vakantiegeld en 13e maand verdien je dus al een modaal salaris als je onderin de schaal zit. Inderdaad ga je daar je grootste bezuinigingen niet halen. Maar mijn ervaring met zowel npo als commerciele omroepen is dat commerciele omroepen zowel minder betalen als minder mensen op een programma zetten.
Bedankt voor de info, het eigenlijk een heel normaal salaris. En ik mag aannemen dat de commerciëlen zich ook aan de omroep cao houden? Dan zou er toch geen verschil moeten zijn of is het zo zijn dat RTL/Talpa etc haar personeel kortere contracten biedt waardoor ze minder ver in de schaal komen?

Smid70

Bericht door Smid70 » 11 jul 2018 19:50

jessica schreef:
Oranje, erfgoed??
Niks vreemd aan, de NPO is niet de enige met open kanalen.
En de verslaggeving is overal prima te noemen.

Het gaat om de kosten die het met zich meebrengt, het benne wel onze belastingcenten ;-)
Daarbij ik blijf nooit hangen op een zender omdat daar toevallig voetbal op is, alleen als het iets is wat mij interesseert.
Ik vind eigenlijk dat er voor sport nooit zoveel geld over de balk zou moeten worden gesmeten dat andere programma's daardoor moet sneuvelen.

jessica

Bericht door jessica » 11 jul 2018 21:01

Phoenix schreef:
11 jul 2018 18:42
jessica schreef:
Als de wedstrijden bij SBS zitten wordt er weer gezegd dat het niveau van de verslaggeving niet goed is.
Nog even hierop aanhaken. Ik weet niet hoe eng of hoe breed je hier “de verslaggeving” bedoeld? Maar de programma’s, presentatoren, commentatoren, verslaggevers en analisten van de commerciëlen doen zeker niet onder voor die van de NOS.

Persoonlijk vind ik dat voetbalpraatprogramma van Tom Egberts op de zondagavond niet om aan te gluren. Wilfred Genee (RTL/Veronica), Jack van Gelder (Ziggo) en Hélène Hendriks (Fox) zijn stuk voor stuk betere presentatoren/interviewers (persoonlijk mening).

De vaste analisten van de NOS Daniël de Ridder (vrijdagavond) en Rafaël van der Vaart (EK/WK) behoren tot de slechtste van Nederland. De betere analisten zitten bij de commerciëlen. Van der Gijp en Kieft zien hierbij mijn persoonlijke favorieten.

Van de commentatoren zijn er bij de NOS als de commerciëlen even veel goede als slechte. Daar wordt het verschil niet gemaakt.

Ik vind het pure geldverspilling om het voetbal op deze manier te behouden voor de PO, terwijl het zo goed door de commerciëlen gedaan kan worden.
Wat betreft analisten ben ik het eens. De betere zitten bij de commerciëlen. Van der Gijp en Kieft horen ook bij mijn favorieten evenals Kenneth Perez bij Fox.

Commentatoren vind ik over het algemeen bij NOS wel sterker. Ben totaal geen fan van die commentator Ronald van der Geer die bij Veronica altijd de championsleague doet. Hij zit vaak niet eens in het station. Bij de NOS zaten de commentatoren altijd wel in het station. Verder vind ik het programma om de championsleague ook niet goed bij Veronica altijd Ronald de Boer en dan ook nog een bekende Nederlander erbij. Jammer. Maar goed is ook smaak. Anderen zullen dit weer leuk vinden.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 11 jul 2018 21:32

Wordt er eigenlijk ook veel betaald voor verslaggeving op de radio?

Persoonlijk vind ik sportjournalistiek armoe troef. Schreeuwende verslaggevers, inhoudsloze interviews en heel veel slap gelul er omheen. Dat moet toch anders kunnen, met goede interviews, to the point berichtgeving en puntige analyses die er wel toe doen?

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 11 jul 2018 22:25

Oortjes schreef:
11 jul 2018 21:32

Persoonlijk vind ik sportjournalistiek armoe troef. Schreeuwende verslaggevers, inhoudsloze interviews en heel veel slap gelul er omheen. Dat moet toch anders kunnen, met goede interviews, to the point berichtgeving en puntige analyses die er wel toe doen?
Ik zet ook steeds meer mijn vraagtekens bij sportverslaggevers, met name bij de publieke omroep. De commentatoren van NOS Langs de Lijn zitten er meestal al jaren; weinig vernieuwing, en de kwaliteit laat soms wel te wensen over, vind ik. Kijk maar naar de voetbalcommentatoren; ze lepelen veel feitjes op maar het goed tactisch analyseren van wat er gebeurt kunnen ze meestal niet.

Other than that: de doordeweekse avonduitzendingen van Langs de Lijn vind ik vaak wél erg goed. Dat zijn vaak mooie reportages, goed aangekleed en interessante invalshoeken. Leuk om naar te luisteren

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 jul 2018 15:29

GerjanOpDreef schreef:
12 jul 2018 10:00
. Die schreeuwende verslaggevers, dat hoort er bij.
In sommige landen horen stokslagen erbij. Dat maakt ze nog niet prijzenswaardig. Dat geldt wat mij betreft ook voor schreeuwende verslaggevers. Doe normaal of houd je mond, denk ik dan. Ik vind het echt verschrikkelijke radio, niet om aan te horen.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 12 jul 2018 16:05

Oortjes schreef:
11 jul 2018 21:32
Dat vraag ik me af. Het recht is niet alleen voorbehouden aan de PO. Regionale zenders willen ook aan verslaggeving doen. Radio Veronica heeft ook een tijdje i.s.m. de Telegraaf sportverslaggeving gedaan. Maar dat was zeer beperkt.
28-01-08 / 22-04-10

Phoenix

Bericht door Phoenix » 12 jul 2018 17:09

“Er wordt nu 60 miljoen bezuinigd op de publieke omroep en dan betalen ze negen ton per wedstrijd. Commercieel kan ik je vertellen dat je daar maximaal vierenhalve ton reclame op kan binnenhalen. Dan leg je er elke wedstrijd vierenhalve ton gemeenschapsgeld op in. Negen ton per wedstrijd: dat soort bedragen zijn toch absurd? Het gaat helemaal nergens meer over.” ~ Wilfred Genee
28-01-08 / 22-04-10

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 jul 2018 17:15

Daar heeft Wilfred helemaal gelijk in.

Pot

Bericht door Pot » 12 jul 2018 22:30

Phoenix schreef:
12 jul 2018 17:09
“Er wordt nu 60 miljoen bezuinigd op de publieke omroep en dan betalen ze negen ton per wedstrijd. Commercieel kan ik je vertellen dat je daar maximaal vierenhalve ton reclame op kan binnenhalen. Dan leg je er elke wedstrijd vierenhalve ton gemeenschapsgeld op in. Negen ton per wedstrijd: dat soort bedragen zijn toch absurd? Het gaat helemaal nergens meer over.” ~ Wilfred Genee
Eens met Genee, het kan toch niet zo zijn dat van ons geld alle wedstrijden van het Nederlands elftal opgekocht worden? De NOS kan dit beter uitgeven aan hun programma's met vaste waarde! Ze kunnen beter hun radio- en Tv-programma's laten bestaan/in tact houden waar (waarschijnlijk) bezuinigd op gaat worden.

Plaats reactie