NPO waarschuwt: Bezuinigingen raken radiotak hard

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
waterveenmos

Re: NPO waarschuwt: Bezuinigingen raken radiotak hard

Bericht door waterveenmos » 09 jul 2018 13:16

Wat Smid70 zegt Ane; dat jij nooit midden in de nacht luistert wil niet zeggen dat heel ons land dan ligt te maffen.
KinkFM. Juist nu!

RV

Bericht door RV » 09 jul 2018 14:07

Ane Sybesma schreef:
09 jul 2018 12:07
waterveenmos schreef:
08 jul 2018 10:07
Wederom: waarom de minder beluisterde uren op non-stop draaien?
Omdat er bezuinigd moet worden. Meer is het niet. En op personeel kun je besparen. En dan zou ik kiezen voor de minst beluisterde uren.

Dat is de reden waarom ik dat zo zou doen.
Denk je nu serieus dat die 3 personen met minder dan een modaal salaris zoden aan de dijk zetten. Als je wilt bezuinigen moet je er wat managers wegsturen. Zo'n Antoinette Hertsenberg gaat jaarlijks met een paar ton naar huis. Iedere omroep heeft managementlagen die veel simpeler vereenvoudigd worden door herstructurering. Met dat kruimelwerk in de nacht los je niet serieus bezuinigingsdilemma's op.

Er wordt in de discussie, al dan niet gevoed door persoonlijke emoties, de nadruk gelegd op micro-oplossingen.
Smid70 schreef:
09 jul 2018 12:56
Ane Sybesma schreef:
09 jul 2018 12:07
waterveenmos schreef:
08 jul 2018 10:07
Wederom: waarom de minder beluisterde uren op non-stop draaien?
Omdat er bezuinigd moet worden. Meer is het niet. En op personeel kun je besparen. En dan zou ik kiezen voor de minst beluisterde uren.

Dat is de reden waarom ik dat zo zou doen.
Maar de PO draait niet om luistercijfers, ze behoren programma's te maken "die geschikt zijn voor alle groepen in de samenleving."
dat staat gewoon in de mediawet.

Artikel 2
Publieke mediadiensten zijn in overeenstemming met publieke waarden, waarbij zij voorzien in democratische, sociale en culturele behoeften van de Nederlandse samenleving. Zij verzorgen daartoe media-aanbod dat:gericht is op en een relevant bereik heeft onder zowel een breed en algemeen publiek, als bevolkings- en leeftijdgroepen van verschillende omvang en samenstelling met in het bijzonder aandacht voor kleine doelgroepen;
d. onafhankelijk is van commerciële invloeden en, behoudens het bepaalde bij of krachtens de wet, van overheidsinvloeden;

Ik werk regelmatig in de nacht en ik heb dan de schurft aan non-stop muziekzenders.

En bezuinigen hoeft niet alleen op personeel.
Leuk, een droog stuk uit de Mediawet. De politiek heeft er echter doelstellingen bij geformuleerd en dat komt er in grote lijnen op neer dat ook een maximaal mogelijk publiek moet worden bereikt. Kortom, acceptabele luistercijfers.

Overigens vind ik, met het oog op de vergrijzing en het tanende bestaansrecht van 3FM, een wissel van Radio 5 en 3FM in de ether een logische stap. Het zal echter nog tijd nodig hebben voor die stap gezet wordt. Maar als de ontwikkelingen zich voortzetten is dat een kwestie van tijd. 3FM kan dan vervolgens gereorganiseerd worden.

Smid70

Bericht door Smid70 » 09 jul 2018 14:44

Leuk, een droog stuk uit de Mediawet. De politiek heeft er echter doelstellingen bij geformuleerd en dat komt er in grote lijnen op neer dat ook een maximaal mogelijk publiek moet worden bereikt. Kortom, acceptabele luistercijfers.
Maar wel wet, niet zomaar een stelling.

Bronvermelding aub van die doelstelling die de politiek zou hebben geformuleerd.

Acceptabele luistercijfers zijn het eigenlijk allemaal zelfs die van 3fm.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 09 jul 2018 15:58

Beste mensen, ik gun de publieke omroep en haar luisteraars van alles. Maar als er minder geld beschikbaar wordt gesteld zal er links om of rechts om bezuinigd moeten worden. En als er bezuinigd wordt gaat dat nooit zonder vervelende gevolgen

In mijn reactie stelde ik meer voor dan alleen wat non-stop uurtjes.

Het is een persoonlijke keuze, waarvan ik ook wel snap dat het nooit 100% op die manier gaat gebeuren. Maar ik zou persoonlijk prima naar de PO kunnen blijven luisteren als er wat minder zenders zijn en wat minder dure presentatoren.

Je zou bv de non-stop uurtjes kunnen inruilen voor goedkopere DJ's.
Alle presentatoren die meer dan 60.000 euro verdienen eruit.
Radio 2 en Radio 5 samenvoegen

Radio 1 Nieuws en Sport
Radio 2 Gouwe ouwe
Radio 3 Brede popzender
Radio 4 Klassiek

Na 21.00 uur op alle muziekzenders (2, 3 en 4) Non-Stop.
Themakanalen als FunX KX Sterren enz. enz. weg.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 09 jul 2018 19:32

Smid70 schreef:
Jawel. Materiaal kost veel minder en is ook nog eens aan inflatie onderhevig.

Waarom gaat iedereen uit van die kaasschaaf, enkel en alleen slechtet maken wat er is? Pak het grondig aan, dan staat er weer een goed bestel wat jaren mee kan.
Oortjes schreef:
26 jun 2018 22:23
Met de huidige financiële en politieke situatie is er nog geen noodzaak, maar het zou nog mooier zijn om te gaan naar de kern:
- Radio 1 voor nieuws, sport, achtergronden en opinie op FM, DAB+, kabel en internet
- Een internetstream en DAB+kanaal per ledenomroep
- Per regio een regionale omroep met muziek, cultuur, nieuws, achtergronden en opinie.

En dat allemaal geheel reclamevrij.

Dan wordt er echt bezuinigd en kunnen de reclamegelden naar de commerciële partijen.
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica » 09 jul 2018 20:21

Ane Sybesma schreef:
09 jul 2018 15:58
Beste mensen, ik gun de publieke omroep en haar luisteraars van alles. Maar als er minder geld beschikbaar wordt gesteld zal er links om of rechts om bezuinigd moeten worden. En als er bezuinigd wordt gaat dat nooit zonder vervelende gevolgen

In mijn reactie stelde ik meer voor dan alleen wat non-stop uurtjes.

Het is een persoonlijke keuze, waarvan ik ook wel snap dat het nooit 100% op die manier gaat gebeuren. Maar ik zou persoonlijk prima naar de PO kunnen blijven luisteren als er wat minder zenders zijn en wat minder dure presentatoren.

Je zou bv de non-stop uurtjes kunnen inruilen voor goedkopere DJ's.
Alle presentatoren die meer dan 60.000 euro verdienen eruit.
Radio 2 en Radio 5 samenvoegen

Radio 1 Nieuws en Sport
Radio 2 Gouwe ouwe
Radio 3 Brede popzender
Radio 4 Klassiek

Na 21.00 uur op alle muziekzenders (2, 3 en 4) Non-Stop.
Themakanalen als FunX KX Sterren enz. enz. weg.
Ik zou als ik moest bezuinigen niet met de programma's en programmamakers beginnen. Kijk eerst naar de overhead. Hoeveel omroepen zijn er nog. Best veel. Al die omroepen hebben eigen directeuren, secretaresses, financiele medewerkers etc. etc. Veel dubbele functies nog. Door dit slim te organiseren valt er nog veel te bezuinigen. Een equipe van de publieke omroep gaat met 20 man naar een voetbalwedstrijd, een ploeg van de commerciele doet het met de helft. Dan kun je de mensen best goed betalen, maar je hoeft geen overcapaciteit mee te sturen. Zo zijn er tal van dingen te bedenken zonder dat het de programma's schaadt. Nachtprogrammering zou ik altijd handhaven. Daar onderscheidt je jezelf als publieken mee t.o.v. commercielen. Die doen vaak nonstop.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 09 jul 2018 21:07

👏🏻

Hulde voor dit revolutionaire idee.
Oortjes schreef:
26 jun 2018 22:23
Met de huidige financiële en politieke situatie is er nog geen noodzaak, maar het zou nog mooier zijn om te gaan naar de kern:
- Radio 1 voor nieuws, sport, achtergronden en opinie op FM, DAB+, kabel en internet
- Een internetstream en DAB+kanaal per ledenomroep
- Per regio een regionale omroep met muziek, cultuur, nieuws, achtergronden en opinie.

En dat allemaal geheel reclamevrij.

Dan wordt er echt bezuinigd en kunnen de reclamegelden naar de commerciële partijen.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Smid70

Bericht door Smid70 » 10 jul 2018 13:26

Oortjes schreef:
09 jul 2018 19:32
Smid70 schreef:
Jawel. Materiaal kost veel minder en is ook nog eens aan inflatie onderhevig.
Ach een studio kost veel minder? Laat me niet lachen.
Waarom zijn er 2 studios bij radio2 bv, totaal overbodig.

Ik vind het altijd wel grappig dat mensen denken dat personeelskosten het hoogst zijn.

Smid70

Bericht door Smid70 » 10 jul 2018 13:31

Phoenix schreef:
09 jul 2018 21:07
👏🏻

Ik mag hopen dat dat sarcastisch bedoeld is.

Jullie willen eigenlijk helemaal geen publieke omroep of alleen als ze Radio 1tje spelen.
Raar, dus jullie willen de eenheidsworst van de commerciëlen. Dat wordt een armoedige bende, vind ik tenminste.
Bijzonder.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 10 jul 2018 15:05

Goed lezen Smid. Ik wil ook ruimte voor ledenomroepen en een sterke regionale inbedding.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 10 jul 2018 15:18

Smid70 schreef:
10 jul 2018 13:31
Phoenix schreef:
09 jul 2018 21:07
👏🏻

Ik mag hopen dat dat sarcastisch bedoeld is.

Jullie willen eigenlijk helemaal geen publieke omroep of alleen als ze Radio 1tje spelen.
Raar, dus jullie willen de eenheidsworst van de commerciëlen. Dat wordt een armoedige bende, vind ik tenminste.
Bijzonder.
Nee.

Dit is tenminste een ander, creatiever voorstel. Er wordt ook geopperd om de zenders vanaf 21 uur 's avond non-stop te programmeren. Dat leidt pas tot eenheidsworst en verschraling.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Orange

Bericht door Orange » 10 jul 2018 16:49

Toch nog maar een keer tegen al die bezuinigingsretoriek in: ik wil helemaal geen bezuinigingen. Ik vind dat onze publieke omroep prachtige programma's uitzendt en naar ik begrijp doen ze dat kostentechnisch redelijk efficient in vergelijking met andere publieke omroepen in Europa/de wereld.
Ik kan me wel wat verbeteringen voorstellen, maar doe dat dan om beter te worden, niet omdat er bezuinigingen nodig zijn.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 10 jul 2018 17:11

Orange schreef:
10 jul 2018 16:49
Ik kan me wel wat verbeteringen voorstellen, maar doe dat dan om beter te worden, niet omdat er bezuinigingen nodig zijn.
Of we nou willen of niet, bezuinigingen zijn de politieke realiteit. Ik zie het als een kans om de publieke omroep radicaal om te vormen naar een bestel waarin de Nederlandse uniciteit wordt gecombineerd met een focus op kerntaken, reclamevrij.

De huidige NPO is in mijn beleving niet veel meer dan een van de grote commerciële spelers, met op de radio focus op populaire muziek. Het gevolg is dat het ook zo benaderd wordt. De politiek legt bezuinigingen op als de reclame-inkomsten afnemen en op dit forum wordt non stop muziek geopperd. Dat laatste is Sky Radiio goed in, denk ik dan.

Doobie

Bericht door Doobie » 10 jul 2018 17:19

Smid70 schreef:
10 jul 2018 13:26
Ach een studio kost veel minder? Laat me niet lachen.
Waarom zijn er 2 studios bij radio2 bv, totaal overbodig.

Ik vind het altijd wel grappig dat mensen denken dat personeelskosten het hoogst zijn.
De meeste radiostations die ik ken hebben twee (of meer) studio's. Dat is heel handig bij bijvoorbeeld een verbouwing, als er een band komt optreden, bij technische problemen, vorkjes van tevoren semi-live opnemen etc. Daarnaast heeft het bij Radio 2 het praktische voordeel dat een dj in alle rust even zijn uitzending kan voorbereiden en niet alles in een reclameblok hoeft klaar te zetten (items inladen, sheetjes klaarzetten, koptelefoon inpluggen, plopkap vervangen etc.).

Nu kan je dat ook ondervangen door alle NPO-radiostations bij elkaar te zetten zoals nu de plannen zijn natuurlijk, en dan kan je met één of hooguit reservestudio's ook wel af voor 5 zenders lijkt mij.

Personeelskosten kunnen wmbt wel degelijk een stuk lager trouwens. Redacteuren verdienen bij de NPO vaak meer dan bij een commerciële zender en bovendien wordt er vaak met meer man aan een uitzending gewerkt dan bij de commerciëlen. Al ga je daar de grootste winst niet halen.

Smid70

Bericht door Smid70 » 10 jul 2018 19:33

Doobie schreef:
10 jul 2018 17:19
De meeste radiostations die ik ken hebben twee (of meer) studio's. Dat is heel handig bij bijvoorbeeld een verbouwing, als er een band komt optreden, bij technische problemen, vorkjes van tevoren semi-live opnemen etc. Daarnaast heeft het bij Radio 2 het praktische voordeel dat een dj in alle rust even zijn uitzending kan voorbereiden en niet alles in een reclameblok hoeft klaar te zetten (items inladen, sheetjes klaarzetten, koptelefoon inpluggen, plopkap vervangen etc.).

Nu kan je dat ook ondervangen door alle NPO-radiostations bij elkaar te zetten zoals nu de plannen zijn natuurlijk, en dan kan je met één of hooguit reservestudio's ook wel af voor 5 zenders lijkt mij.

Personeelskosten kunnen wmbt wel degelijk een stuk lager trouwens. Redacteuren verdienen bij de NPO vaak meer dan bij een commerciële zender en bovendien wordt er vaak met meer man aan een uitzending gewerkt dan bij de commerciëlen. Al ga je daar de grootste winst niet halen.
Dat het handig is snap ik ook wel, maar het is absoluut overbodig.

Wat redacteuren verdienen en hoeveel er werken weet ik niet. Hoe jij dat weet zou ik dan weer graag willen weten. :wink:

Maar ik vind het altijd zo'n makkelijk MKB-praatje om dan maar te roepen dat er wel personeel uit kan.

Ondertussen werken de echte grootverdieners bij de TV en niet bij de radio.

Wat nou bezuinigen, helemaal niet bezuinigen. Als de NPO de TV rechten van Het Nederlands Elftal kan betalen, waarom moet de radio dan lijden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/09/vo ... n-a1609399

Plaats reactie