NPO waarschuwt: Bezuinigingen raken radiotak hard

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Phoenix

Re: NPO waarschuwt: Bezuinigingen raken radiotak hard

Bericht door Phoenix » 10 jul 2018 15:18

Smid70 schreef:
10 jul 2018 13:31
Phoenix schreef:
09 jul 2018 21:07
👏🏻

Hulde voor dit revolutionaire idee.

Ik mag hopen dat dat sarcastisch bedoeld is.

Jullie willen eigenlijk helemaal geen publieke omroep of alleen als ze Radio 1tje spelen.
Raar, dus jullie willen de eenheidsworst van de commerciëlen. Dat wordt een armoedige bende, vind ik tenminste.
Bijzonder.
Nee.

Dit is tenminste een ander, creatiever voorstel. Er wordt ook geopperd om de zenders vanaf 21 uur 's avond non-stop te programmeren. Dat leidt pas tot eenheidsworst en verschraling.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Orange

Bericht door Orange » 10 jul 2018 16:49

Toch nog maar een keer tegen al die bezuinigingsretoriek in: ik wil helemaal geen bezuinigingen. Ik vind dat onze publieke omroep prachtige programma's uitzendt en naar ik begrijp doen ze dat kostentechnisch redelijk efficient in vergelijking met andere publieke omroepen in Europa/de wereld.
Ik kan me wel wat verbeteringen voorstellen, maar doe dat dan om beter te worden, niet omdat er bezuinigingen nodig zijn.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 10 jul 2018 17:11

Orange schreef:
10 jul 2018 16:49
Ik kan me wel wat verbeteringen voorstellen, maar doe dat dan om beter te worden, niet omdat er bezuinigingen nodig zijn.
Of we nou willen of niet, bezuinigingen zijn de politieke realiteit. Ik zie het als een kans om de publieke omroep radicaal om te vormen naar een bestel waarin de Nederlandse uniciteit wordt gecombineerd met een focus op kerntaken, reclamevrij.

De huidige NPO is in mijn beleving niet veel meer dan een van de grote commerciële spelers, met op de radio focus op populaire muziek. Het gevolg is dat het ook zo benaderd wordt. De politiek legt bezuinigingen op als de reclame-inkomsten afnemen en op dit forum wordt non stop muziek geopperd. Dat laatste is Sky Radiio goed in, denk ik dan.
Rock 'n roll is better than music!

Doobie

Bericht door Doobie » 10 jul 2018 17:19

Smid70 schreef:
10 jul 2018 13:26
Ach een studio kost veel minder? Laat me niet lachen.
Waarom zijn er 2 studios bij radio2 bv, totaal overbodig.

Ik vind het altijd wel grappig dat mensen denken dat personeelskosten het hoogst zijn.
De meeste radiostations die ik ken hebben twee (of meer) studio's. Dat is heel handig bij bijvoorbeeld een verbouwing, als er een band komt optreden, bij technische problemen, vorkjes van tevoren semi-live opnemen etc. Daarnaast heeft het bij Radio 2 het praktische voordeel dat een dj in alle rust even zijn uitzending kan voorbereiden en niet alles in een reclameblok hoeft klaar te zetten (items inladen, sheetjes klaarzetten, koptelefoon inpluggen, plopkap vervangen etc.).

Nu kan je dat ook ondervangen door alle NPO-radiostations bij elkaar te zetten zoals nu de plannen zijn natuurlijk, en dan kan je met één of hooguit reservestudio's ook wel af voor 5 zenders lijkt mij.

Personeelskosten kunnen wmbt wel degelijk een stuk lager trouwens. Redacteuren verdienen bij de NPO vaak meer dan bij een commerciële zender en bovendien wordt er vaak met meer man aan een uitzending gewerkt dan bij de commerciëlen. Al ga je daar de grootste winst niet halen.

Smid70

Bericht door Smid70 » 10 jul 2018 19:33

Doobie schreef:
10 jul 2018 17:19
De meeste radiostations die ik ken hebben twee (of meer) studio's. Dat is heel handig bij bijvoorbeeld een verbouwing, als er een band komt optreden, bij technische problemen, vorkjes van tevoren semi-live opnemen etc. Daarnaast heeft het bij Radio 2 het praktische voordeel dat een dj in alle rust even zijn uitzending kan voorbereiden en niet alles in een reclameblok hoeft klaar te zetten (items inladen, sheetjes klaarzetten, koptelefoon inpluggen, plopkap vervangen etc.).

Nu kan je dat ook ondervangen door alle NPO-radiostations bij elkaar te zetten zoals nu de plannen zijn natuurlijk, en dan kan je met één of hooguit reservestudio's ook wel af voor 5 zenders lijkt mij.

Personeelskosten kunnen wmbt wel degelijk een stuk lager trouwens. Redacteuren verdienen bij de NPO vaak meer dan bij een commerciële zender en bovendien wordt er vaak met meer man aan een uitzending gewerkt dan bij de commerciëlen. Al ga je daar de grootste winst niet halen.
Dat het handig is snap ik ook wel, maar het is absoluut overbodig.

Wat redacteuren verdienen en hoeveel er werken weet ik niet. Hoe jij dat weet zou ik dan weer graag willen weten. :wink:

Maar ik vind het altijd zo'n makkelijk MKB-praatje om dan maar te roepen dat er wel personeel uit kan.

Ondertussen werken de echte grootverdieners bij de TV en niet bij de radio.

Wat nou bezuinigen, helemaal niet bezuinigen. Als de NPO de TV rechten van Het Nederlands Elftal kan betalen, waarom moet de radio dan lijden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/09/vo ... n-a1609399

zend-amateur

Bericht door zend-amateur » 10 jul 2018 19:45

laten ze maar eens minder aan al dat voetbal geweld uitgeven, heb gehoord dat de uitgaven hoger zijn hier voor dan de inkomsten...

Oortjes

Bericht door Oortjes » 10 jul 2018 20:39

zend-amateur schreef:
10 jul 2018 19:45
laten ze maar eens minder aan al dat voetbal geweld uitgeven, heb gehoord dat de uitgaven hoger zijn hier voor dan de inkomsten...
Dat staat inderdaad in het artikel in NRC.
Smid70 schreef:
10 jul 2018 19:33
Maar ik vind het altijd zo'n makkelijk MKB-praatje om dan maar te roepen dat er wel personeel uit kan.

Personele kosten zijn vrijwel overal hoog. Dat is geen MKB praatje, dat is realiteit. Daarnaast is huisvesting vaak een hoge kostenpost. Vaak is het lastiger om daarop te bezuinigen, kan er alleen op bezuinigd d worden als minder personeel gehuisvest hoeft te worden... Ik ken de jaarrekening van de NPO niet, maar verwacht dat het daar niet anders is.

Dat TV meer kost dan radio, is duidelijk. Voetbal is bij de TV dan weer een forse kostenpost, afgezet tegen het aantal uren tv dat het oplevert. Ik vind het zelf maar een stom spelletje. Wat mij betreft is het zwaar zonde van ons belastinggeld.
Rock 'n roll is better than music!

big T

Bericht door big T » 10 jul 2018 20:44

Als je ziet wat het budget is bij regionale radio en landelijke radio, dan rijst de vraag: waarom kost het maken van radio in Hilversum zo veel meer geld?
Sent from my laptop using Windows

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 10 jul 2018 22:23

Als de NPO de TV rechten van Het Nederlands Elftal kan betalen, waarom moet de radio dan lijden.
Gezien de resultaten van de afgelopen jaren zal dat niet veel gekost hebben denk ik. Misschien krijgen ze wel geld toe en dat kan je weer mooi voor de radio gebruiken. :))
Lasercom, de betaalbare DAB zender

jessica

Bericht door jessica » 10 jul 2018 23:27

radiogolfje schreef:
10 jul 2018 22:23
Als de NPO de TV rechten van Het Nederlands Elftal kan betalen, waarom moet de radio dan lijden.
Gezien de resultaten van de afgelopen jaren zal dat niet veel gekost hebben denk ik. Misschien krijgen ze wel geld toe en dat kan je weer mooi voor de radio gebruiken. :))
Helemaal eens! TV kost vele malen meer dan radio. Laten ze maar op TV bezuinigen. Radio graag volwaardig houden. Kost in vergelijking met TV maar een schijntje.

fmonline

Bericht door fmonline » 11 jul 2018 08:21

Maar wat ik dan helemaal niet snap als ze bezuinigingen zo hard raken
Gaan ze studio's verhuizen en voetbal Nederlands elftal rechten aankopen enz.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 11 jul 2018 13:26

radiogolfje schreef:
Het voetbal kost in ieder geval zo veel dat de commerciële partijen het niet interessant (rendabel) vinden om meer te bieden dan de PO.
28-01-08 / 22-04-10

Smid70

Bericht door Smid70 » 11 jul 2018 13:32

Phoenix schreef:
11 jul 2018 13:26
radiogolfje schreef:
Het voetbal kost in ieder geval zo veel dat de commerciële partijen het niet interessant (rendabel) vinden om meer te bieden dan de PO.
Ik vind het ook zo raar dat dat goedgepraat wordt met dat dan wellicht kijkers blijven hangen voor andere programma's, echt absurd!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 11 jul 2018 14:00

Smid70 schreef:
11 jul 2018 13:32
Phoenix schreef:
radiogolfje schreef: Gezien de resultaten van de afgelopen jaren zal dat niet veel gekost hebben denk ik. Misschien krijgen ze wel geld toe en dat kan je weer mooi voor de radio gebruiken. :))
Ik vind het ook zo raar dat dat goedgepraat wordt met dat dan wellicht kijkers blijven hangen voor andere programma's, echt absurd!
Als dat zo is dan hadden de commerciëlen wel meer geboden. De commerciëlen investeren er niet in omdat het zichzelf niet terug verdiend.

Als de PO het Nederlands elftal niet uitzend is er wel een andere partij die dat doet. Voor veel andere programma’s geldt dat niet. Deze programma’s sneuvelen of moeten bezuinigen. Jammer en merkwaardig dat PO dus deze keuze maakt.
28-01-08 / 22-04-10

Doobie

Bericht door Doobie » 11 jul 2018 15:21

Smid70 schreef:
10 jul 2018 19:33
Dat het handig is snap ik ook wel, maar het is absoluut overbodig.

Wat redacteuren verdienen en hoeveel er werken weet ik niet. Hoe jij dat weet zou ik dan weer graag willen weten. :wink:

Wat nou bezuinigen, helemaal niet bezuinigen. Als de NPO de TV rechten van Het Nederlands Elftal kan betalen, waarom moet de radio dan lijden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/09/vo ... n-a1609399
De meeste redacteuren vallen in salarisschaal G voor omroeppersoneel, dat is tussen 2560 en 3900 euro per maand voor 36 uur. Die schaal geldt overigens voor zowel tv- als radioredacteuren. Incl vakantiegeld en 13e maand verdien je dus al een modaal salaris als je onderin de schaal zit. Inderdaad ga je daar je grootste bezuinigingen niet halen. Maar mijn ervaring met zowel npo als commerciele omroepen is dat commerciele omroepen zowel minder betalen als minder mensen op een programma zetten.

Plaats reactie