NPO waarschuwt: Bezuinigingen raken radiotak hard

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
density1

Re: NPO waarschuwt: Bezuinigingen raken radiotak hard

Bericht door density1 » 26 jun 2018 18:48

Het kan zo simpel inderdaad, maar roept iets over 'heilige huisjes'...

density1

Bericht door density1 » 26 jun 2018 20:38

'Heilige huisjes' als in dat ze er niet vanaf willen (van hoger hand) en dat er maar reddingspogingen ondernomen blijven worden.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 26 jun 2018 20:47

Er zijn maar weinig organisaties die goed kunnen bezuinigen. Over het algemeen kan bij grote, gesubsidieerde organisarie bezuinigd worden op management en ondersteuning. Daar zou ik beginnen.

Als dat onvoldoende is, kan gekeken worden waar vet zit in de uitvoering. Inhuurkrachten, duo functies, dat soort zaken. Dat is meestal niet veel.

De volgende stap is dan meestal de kaasschaaaf: allemaal wat minder. Dat gaat dan meestal ten koste van kwaliteit of mensen, is dus onverstandig. Beter is om te stoppen met activiteiten die te weinig waarde toevoegen. Dat levert heel direct geld op en gaat niet ten koste van de core business. Bij de NPO zou dat bijv. een webpagina of internetstream kunnen zijn. Of 3FM, maar dat zal velen te ver gaan.
Rock 'n roll is better than music!

Orange

Bericht door Orange » 26 jun 2018 20:55

GerjanOpDreef schreef:
26 jun 2018 18:39
Zo'n NPO heeft 17 omroepen, variërend van Radio 1 t/m 4, radio 5 en FunX tot 11 internet streams. Zou het niet logischer zijn dat de NPO gaat snijden in omroepen? Mijn idee zou zijn om alles op Radio 1, 2 en 4 na op te heffen. Levert enorme besparingen op en houdt de drie overgebleven radiostations mooi op peil.
Ik denk dat je radiozenders bedoelt ipv omroepen. Het zijn er aardig wat, maar de vraag is of de kosten zo hoog zijn van het gros van die stations. De non-stop zenders met specifieke muziekstromen zullen niet zoveel kosten. Wellicht dat er 1 tot 3 van die stations weg kunnen, maar ik vraag me af of dat dan voldoende besparingen zijn. Wellicht moet er juist wat gebeuren op de zenders die je noemt als zenders die gehandhaaft moeten blijven. Bijvoorbeeld de nachtprogrammering weg. Of in de avond op Radio 2 twee programma's van 3 uur ipv drie van 2 uur. Eigenlijk wat 3FM nu overdag al lijkt te gaan doen. Daarbij vraag ik me af waarom een Radio 2 wel zou kunnen blijven, maar een Radio 5 of SterrenNL niet. Die laatsten bedienen een specifiekere doelgroep die commercieel minder wordt bediend (alhoewel je daar met SterrenNL nog over kan discussieren). Het lijkt mij iig verstandig om ook keuzes te maken op onderscheidendheid. Dat is Radio 2 wel het minst van alle zenders.

Overigens zou je volgens mij ook kunnen bezuinigen door Radio 2 te handhaven, maar op bepaalde tijdstippen daar de regionalen op uit te laten zenden. Zelfde kan voor TV. Zend op Nederland 2 gedurende bepaalde tijdsblokken de programma's van de regionale omroepen uit.

Wat me ook opvalt is dat als ik in de auto naar de DAB-lijst kijk het barst van de FunX en 3FM kanalen. Dat is allemaal behoorlijk op dezelfde jongere doelgroep gericht. Dat kan denk ik ook wat gestroomlijnder.

Felix vd Goot

Bericht door Felix vd Goot » 26 jun 2018 21:35

In de jaren negentig (?) waren de zenders Radio 1 en Radio 2 gekoppeld; tussen 23.00 en 07.00 uur (o6.uur?). Dat zou nu ook weer kunnen? Moet Frank van 'T Hof naar de UWV..

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 26 jun 2018 21:44

In mijn ogen moet de NPO eerst stoppen met alle webkanalen en deze proberen samen te voegen met de bestaande kanalen. Je zou denken dat voor 3FM Alternative alleen maar een computer met muziek nodig is, maar alleen zo’n klein kanaaltje kost al duizenden euro’s per jaar. KX kan samengevoegd worden met 3FM.

Je houdt op deze manier Radio 1 t/m 5, FunX, NPO Soul & Jazz en NPO SterrenNL over. Dat levert denk ik al een flinke besparing op, zeker als alle losse FunX kanalen verdwijnen (geen idee of dat juridisch mogelijk is).

Edit: overigens zouden wat mij betreft NPO 1, 2 en 3 Extra wel samengevoegd mogen worden. Evenals NPO Nieuws en NPO Politiek. Dat zou ook al den flinke besparing opleveren, maar dat is weer een andere discussie natuurlijk.

oomagent

Bericht door oomagent » 26 jun 2018 22:11

GerjanOpDreef schreef:
26 jun 2018 18:39
Hoewel ik het enerzijds alleen maar toejuich dat er bezuinigd wordt op de publieke omroep, vraag ik me anderzijds af of de vervolg beslissingen wel logisch zijn.

Zo'n NPO heeft 17 omroepen, variërend van Radio 1 t/m 4, radio 5 en FunX tot 11 internet streams. Zou het niet logischer zijn dat de NPO gaat snijden in omroepen? Mijn idee zou zijn om alles op Radio 1, 2 en 4 na op te heffen. Levert enorme besparingen op en houdt de drie overgebleven radiostations mooi op peil.
Best een goed idee.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 26 jun 2018 22:23

Met de huidige financiële en politieke situatie is er nog geen noodzaak, maar het zou nog mooier zijn om te gaan naar de kern:
- Radio 1 voor nieuws, sport, achtergronden en opinie op FM, DAB+, kabel en internet
- Een internetstream en DAB+kanaal per ledenomroep
- Per regio een regionale omroep met muziek, cultuur, nieuws, achtergronden en opinie.

En dat allemaal geheel reclamevrij.

Dan wordt er echt bezuinigd en kunnen de reclamegelden naar de commerciële partijen.
Rock 'n roll is better than music!

Pot

Bericht door Pot » 27 jun 2018 07:40

Even over de TV:
Het lijkt mij beter als er twee televisieomroepen bestaan
(NPO 1 & 2).
Aantal programma's van NPO 2 naar 1 laten gaan.

NPO 2 overdag kinderprogramma's laten uitzenden 's avonds o.a. hun dagelijkse programma's.

Nu heb je vaak van die NOS pagina's met dan het nieuws erin. Dan kunnen ze de tijd beter opvullen lijkt me. Toch weer wat bespaart.

Maar vroeg of laat word er toch op de NPO bezuinigd. Dat het nu op de radio gebeurt is pech.

Ik zou NPO Sterren weghalen en dan maar wat muziek op NPO 5 (of 2) draaien. NPO Soul & Jazz wat meer naar 2 laten gaan en FunX samenvoegen met 3FM.

Dit lijkt mij een oplossing.

Doobie

Bericht door Doobie » 27 jun 2018 08:26

Of nog wat radicaler: ga terug naar je kerntaak en schrap alle dure amusementsprogramma's. Voor de NPO zouden kijk- en luistercijfers niet leidend moeten zijn en ik krijg dat gevoel nu wel. Op die manier kan je makkelijk terug van drie tv-zenders naar twee. Bij de radio zou Radio 2 prima een commerciele zender kunnen worden. 3fm kan zich volledig op jongeren gaan richten en heeft dan geen dure fm-frequentie meer nodig.

Dit gaat nooit gebeuren en dat weet ik wel. Maar janken dat er op je bezuinigd wordt terwijl je heel veel content maakt die puur commercieel is, vind ik al jaren niet meer geloofwaardig.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 27 jun 2018 09:12

Die mevrouw Shula is toch compleet ongeloofwaardig met dat gejammer over die bezuinigingen. Aan de slag ermee, en gauw ook!

Neem nou Sterren NL. Ik ben een liefhebber van Nederlandstalige muziek, maar RadioNL is dan 1000x beter om naar te luisteren. Op Sterren NL hoor je elke dag dezelfde "klassiekers" voorbij komen, op RadioNL krijgt nieuw talent tenminste ook een kans, zij hebben een veel afwisselender playlist. Waar ben je dan met je publieke taak? Ze voegen gewoon totaal niks toe, en proberen op deze manier ook nog de commerciële partijen te beconcurreren.

Ook de dure gratis muziekfeesten van AVRO TROS, waarom moet de belasting betaler daarvoor bloeden als RadioNL en TV Oranje met sponsorgelden gewoon de hele Nederlandse artiestenstal gratis tevoorschijn kunnen halen op hun Zomertoers.

Sowieso zou ik wel eens willen weten hoeveel er nou eigenlijk geluisterd wordt naar Sterren NL, het is alleen via DAB+ en internet te ontvangen. En wat dat "dreigement" met minder presentatie betreft: nu zijn bijna alle programma's ook gevoicetracked, en bijvoorbeeld de shows van Corne Klijn klinken alsof ze in een kwartiertje zijn opgenomen. Dus hoeveel bespaar je daar dan mee? Die man is toch in vaste dienst volgens mij, gaat ie dan een kwartier langer koffie drinken voortaan?

En wie gaat er nu eens met de vuist op tafel slaan en 3FM gewoon opdoeken? Wat kost dat wel niet voor die paar luisteraars die er nog over zijn? Tijden zijn nu eenmaal veranderd!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 27 jun 2018 09:15

Johanneke schreef:
27 jun 2018 09:12
En wie gaat er nu eens met de vuist op tafel slaan en 3FM gewoon opdoeken? Wat kost dat wel niet voor die paar luisteraars die er nog over zijn? Tijden zijn nu eenmaal veranderd!
'Paar luisteraars'. Ze zijn de laatste meting pas onder de miljoen luisteraars gezakt.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 27 jun 2018 10:45

Alle presentatoren die meer dan 60.000 euro verdienen eruit.
Radio 2 en Radio 5 samenvoegen

Radio 1 Nieuws en Sport
Radio 2 Gouwe ouwe
Radio 3 Brede popzender
Radio 4 Klassiek

Na 21.00 uur op alle muziekzenders (2, 3 en 4) Non-Stop.
Themakanalen als FunX KX Sterren enz. enz. weg.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 27 jun 2018 11:06

Ik snap het echt niet: waarom staat iedereen enerzijds zo te springen om de NPO te laten bezuinigen en een marginale publieke taak uit te laten voeren, maar hoor ik vanuit veel van diezelfde mensen (als u zich aangesproken voelt: mooi) de roep om de NPO-radiozenders zo aan te passen dat ze de concurrentie met de commerciëlen aan kunnen gaan? Wees consequent: als er zoveel bezuinigd moet worden kan Radio 2 nooit de best beluisterde zender blijven, en gaat 3FM er zeker nooit meer bovenop komen. Daarbij begrijp ik het holadiee-roepen om de bezuinigingen niet zo: moet het Nederlandse radiolandschap dan helemaal verdeeld worden tussen Q Music en Talpa? Bye bye diversiteit in de ether! En dan hoor je (vaak dezelfde) mensen vervolgens weer klagen dat alle zenders hetzelfde klinken. We mogen blij zijn dat we in ons land een NPO hebben. Natuurlijk, daar kan absoluut wel op bezuinigd worden, bijvoorbeeld door de omroepen in hun huidige vorm om te vormen naar puur productiehuizen, maar zo rigoureus als velen hier voorstellen zou de doodsteek betekenen voor de NPO.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 27 jun 2018 11:07

Ane Sybesma schreef:
27 jun 2018 10:45
Na 21.00 uur op alle muziekzenders (2, 3 en 4) Non-Stop.
Ah, net als 10 en (na 0u) bijna alle andere commerciëlen? Waarom zou een nachtelijke luisteraar geen recht hebben op presentatie?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Plaats reactie