Het Salaris-discusisetopic - zowel feiten als speculaties

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
GerjanOpDreef

Re: Het Salaris-discusisetopic - zowel feiten als speculaties

Bericht door GerjanOpDreef » 15 mei 2018 20:58

boxfm schreef:
15 mei 2018 19:20
Komen de lage salarissen niet vooral voort uit het bedroevende financiële niveau van de Nederlandse radiozenders? Als er (te) weinig geld binnenkomt, is het wel logisch dat je niet de hoofdprijs gaat betalen voor radiomakers. Waar je bij televisie een duur programma nog kan herhalen, is dat bij radio niet het geval. 'Gelukkig' kunnen zenders tegenwoordig dmv video's meer uit hun content halen, waardoor een dj een groter publiek kan trekken.

Qmusic heeft pas vorig jaar voor het eerst winst gemaakt. 100%NL doet het financieel goed door low-budget radio te maken, regionale zenders houden het niet vol vanwege de hoge kosten, etc, etc. Niet bepaald een sterk radiolandschap in Nederland dus.
Als er te weinig geld binnenkomt, dan moeten die radiostations dat geld ook nodig weggooien aan alle randzaken waar ze zich mee bezig houden.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 15 mei 2018 21:19

Het probleem is nog niet eens zozeer het lage bedrag. Dat overigens komt omdat jocks er zelf mee akkoord gaan, dus veel medelijden kan ik daar niet mee hebben. Ik vind de ontwikkeling dat velen als ZZP'er werken bij een mediabedrijf veel zorgwekkender: je gaat er brave radio van maken. Want nul zekerheid. Je kan van het ene op het andere moment niet meer ingehuurd worden. Tuurlijk, je hebt een freelance contract, maar waarschijnlijk een nul uren contract. Ziektedagen, vakantiedagen: vergeet het maar. Pensioenopbouw? Niks daarvan. Dertiende maand? Wat is dat.

Als jock moet je een vangnet hebben. Een programmaleider waar je een potje bij kan breken. Die jou laat experimenteren om tot leuke nieuwe content te komen. Dat is met een vast dienstverband meer het geval. Als je je maar een oproepkracht voelt die zo inwisselbaar is dan ga je je daar naar gedragen ook. Netjes de opdracht uitvoeren, maar meer ook niet.

Ander voordeel van een vast dienstverband: je bouwt meer een band op met de luisteraar van het station. Want je werkt maar voor 1 radiomerk, voor waarschijnlijk lange tijd. En je zet je er ook keihard voor in, omdat je identiteit verbonden is aan de club waar je voor werkt.

Ander nadeel van freelancen is dat je lekker veel uren gaat maken en die uren ook zodanig gaat invullen. Een vervanging? Tuurlijk, uurtje extra faktuurtje. Het wordt lopende bandwerk op die manier. Veel loyaliteit of verbintenis met het merk waar je voor werkt gaat hierdoor verloren.

Die 50 euro is overigens de ondergrens, die is ingevoerd door een jock die het geld goed kon gebruiken naar ik hoorde :D
Je weet als radiomaker dat je er 24 uur per dag mee bezig bent. Als je iets hebt voorbereid kan je het zo weer in de prullenbak gooien als er iets anders aktueel gebeurd. In deze tijd van social media is nieuws van vanochtend alweer oud nieuws. Om maar te zwijgen wat je zelf nog allemaal aan profilering moet doen om je naamsbekendheid op peil te houden. En daar kan je echt geen extra faktuurtje voor sturen hoor ;-) Dat is waarom alleen de uren die je draait belonen eigenlijk de doodsteek voor gepassioneerde radio is. Tenzij je natuurlijk net komt kijken en het ook nog voor niks zou willen doen. Maar waar is dan de motivatie na 3 jaar?

Veel jocks werken met een bonus systeem waarbij als het marktaandeel stijgt van hun shift hun salaris ook. Dat is mooi, vooral omdat je natuurlijk je eigen kansen veel te hoog inschat :) Wat het weer minder mooi maakt is dat jij natuurlijk niet in je eentje kan bepalen hoe snel je stijgt. Marketing, muziek, het aantal commercials, de verplichte akties die je moet doen, die sjagerijnige sidekick of ongemotiveerde producer die alleen maar op z'n telefoon zit te kijken maar waar je toch verplicht mee moet samenwerken: het heeft er allemaal invloed op.

Wel is het zo dat steeds meer jocks dan maar naar bijv. een leasemaatschappij stappen en proberen met hun (relatieve) bekendheid een gratis leasebak of met korting te krijgen. Check bijv. maar eens de instagramaccounts van een paar dagjocks van de commerciële radio. Zo gaat er ook een verhaal over een oudgediende jock die met de jas van zijn radiostation aan een auto ging kopen en om BN'er korting vroeg :-) Jocks die de carwash betalen met hun net verkregen cd's van platenmaatschappijen. Gesponsorde kleding. Wat een armoe :D

Last but not least: leuk hoor, lekker draaien in het land en schnabbelen. Maar komt het je show op zaterdag, zondag of maandagochtend ten goede? Heb wel eens jock met een schorre stem horen zeggen dat ie rechtstreeks van een drive-in show kwam en welgeteld 1 uurtje in de auto had liggen pitten. Nee dat wordt een scherpe radioshow die ochtend!

En wat dacht je van nieuwslezers die dan ook maar Tell Sell commercials gaan inspreken om zo wat bij te verdienen. Mijn God wat wordt ons mooie medium toch in de uitverkoop gegooid als je het zo gaat vergelijk met 10-20 jaar geleden, toen je voor een spotje nog toestemming moest vragen.

Wel weer genoeg uit de school geklapt zo toch? Ik ga maar weer even mijn zuurverdiende geld tellen wat ik netjes gespaard heb twintig jaar lang. Dat is wat je als jock sowieso moet doen: je weet dat er een tijd komt dat je minder in trek bent, dus... op je geld gaan zitten!! -smok , niet te veel uitgeven aan onzin dingen. Anders word je zo'n jock die tot z'n 75e moet doorploeteren omdat je toch nog altijd die grote villa in Aerdenhout moet blijven bekostigen iedere maand!
Laatst gewijzigd door Patrick Kicken op 15 mei 2018 21:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 15 mei 2018 21:31

Kicken, ff voor de zekerheid: over welk soort jocks heb jij het nu? Mensen als bijvoorbeeld Maurice Verschuren, Jasper de Vries, of Albert-Jan Sluijs? Die af en toe invallen/invielen of alleen in het weekend wat deden. Of over bijvoorbeeld mensen als een Mark Labrand of Menno Barreveld die wel gewoon horizontaal op 1 station zitten? Want daar is een groot verschil tussen..

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 15 mei 2018 21:33

Ingebruik schreef:
15 mei 2018 21:31
Kicken, ff voor de zekerheid: over welk soort jocks heb jij het nu? Mensen als bijvoorbeeld Maurice Verschuren, Jasper de Vries, of Albert-Jan Sluijs? Die af en toe invallen/invielen of alleen in het weekend wat deden. Of over bijvoorbeeld mensen als een Mark Labrand of Menno Barreveld die wel gewoon horizontaal op 1 station zitten? Want daar is een groot verschil tussen..
Ik ken weinig landelijke jocks die nog een vast dienstverband hebben. Het meeste is ZZP FM. Lekker goedkoop en risicoloos voor de firma.

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 15 mei 2018 21:45

Oortjes schreef:
15 mei 2018 20:30
Beetje kortzichtig. Bedrijven willen ook betrokken en gemotiveerde medewerkers aan zich binden.
En toch is het zo, het is een feit. Bedrijven als 538 hebben natuurlijk geen enkele moeite om mensen aan zich te binden.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 15 mei 2018 21:46

Patrick Kicken schreef:
15 mei 2018 21:33
Ingebruik schreef:
Ik ken weinig landelijke jocks die nog een vast dienstverband hebben. Het meeste is ZZP FM. Lekker goedkoop en risicoloos voor de firma.
Werken de mensen achter de schermen ook als ZZP-er?

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 15 mei 2018 21:48

GerjanOpDreef schreef:
15 mei 2018 21:46
Patrick Kicken schreef:
De vraag stellen is 'm beantwoorden. Typ voor de grap eens wat namen in die je kent bij LinkedIn of de Kamer van Koophandel. De meesten die je kent zijn CEO.. van hun eigen eenmanszaakje :lol:

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 15 mei 2018 21:54

GerjanOpDreef schreef:
15 mei 2018 20:58
Als er te weinig geld binnenkomt, dan moeten die radiostations dat geld ook nodig weggooien aan alle randzaken waar ze zich mee bezig houden.
Ja, want bedrijven doen niks liever dan bezig zijn met zaken die overbodig zijn. Radiostations zijn daar geen uitzondering op. Vooral zenders waar te weinig geld binnenkomt, doen graag overbodige dingen. Commerciële radiostations doen niets anders dan geld over de balk smijten. Algemeen bekend.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 15 mei 2018 22:10

Patrick Kicken schreef:
Ingebruik schreef:
Ok. En toch vraag ik me af of dat niet maar voor een bepaalde groep geldt. 538 gaat al jaren in zee met Mark. Q al jaren met Menno. Ze zijn helemaal niet voornemens om die als eerste te lozen bij wind tegen. Dus om die als zzp'er in te huren heeft geen meerwaarde in die zin.

Ik weet dat ze er zijn, maar ik ken er ook zat met arbeidscontract.

Zelf werk ik achter de schermen in de productie/organisatie, als zzp'er. Daar heb ik heel bewust voor gekozen jaren geleden. Ik combineer radio dan ook met tv en events. Voor radio ligt mijn uurtarief niet ver onder die genoemde 50 euro, 45 om precies te zijn. En ik ben geen jock. Heb ik het dan gewoon goed gespeeld? Bij tv liggen de tarieven overigens wel significant hoger.

Als ik om me heen kijk dan zie ik zo'n 40/60 verdeling. Loondienst/ZZP.

Orange

Bericht door Orange » 15 mei 2018 22:25

v.ijl schreef:
15 mei 2018 13:55
DJ's hebben niets te klagen m.i. Uitgaande van de € 50,-- p.u. en 4 uur werk per dag krijgen deze lieden ruim € 10.000,-- per jaar meer dan het modaal inkomen.
Bron modaal inkomen: https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-2018/
Verschil tussen de DJ en Jan Modaal zijn de gewerkte uren.
Een totaal verkeerde vergelijking. Een salaris is geen uurtarief. Reken er op dat als je in dienst bent, jouw werkgever het dubbele kwijt is aan lasten tov wat je ontvangt. Er zijn allerlei kosten zoals verzekering, pensioen, vervoer, vakantiedagen, 13e maand, risico op ziekte e.d. Als je 3 uur per dag een programma hebt, verdien je dus half modaal. Om eerlijk te zijn, vind ik dat een dj die in de dagprogrammering van stations als 538 en Q zitten, wel meer dan modaal mogen verdienen. Die zijn van grote waarde voor een station.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 15 mei 2018 23:03

Patrick Kicken schreef:
15 mei 2018 21:48
GerjanOpDreef schreef:
15 mei 2018 21:46
Patrick Kicken schreef:
De vraag stellen is 'm beantwoorden. Typ voor de grap eens wat namen in die je kent bij LinkedIn of de Kamer van Koophandel. De meesten die je kent zijn CEO.. van hun eigen eenmanszaakje :lol:
Ik ken in Hilversum alleen mensen die op zender zitten, dus dat gaat'm niet worden.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 16 mei 2018 17:57

Er zijn hier een aantal users die kennelijk de realiteit van ZZP'er zijn niet bevatten. Dat kan natuurlijk, dus ik zal even wat voorrekenen:

Laten we even uitgaan van 50 euro per uur. Waarvan 18 euro inkomstenbelasting. Die zijn weg. Blijft over: 32 euro. Keer 3 uur per dag. Keer 5 dagen . Keer 4 weken = 1920 euro.

Daar moet je dan je reiskosten zelf van betalen: 10 euro per dag )aan de lage kant!). Je pensioen zelf doen! 200 per maand. Je arbeidsongeschiktheidsverzekering zelf betalen: 250 euro per maand. En dan heb ik het nog niet eens over vakantiegeld of reparaties van je auto oid.

Blijft over: 1270 euro.

Doe je een bedrijfsinvestering, dan kun je de BTW aftrekken, maar het geld voor die thuisstudio moet je gewoon uitgeven. Dus ook DAT gaat van je NETTO inkomen af.

Succes er mee. Het is geen vetpot.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 16 mei 2018 18:36

rutgrrr schreef:
16 mei 2018 17:57
Er zijn hier een aantal users die kennelijk de realiteit van ZZP'er zijn niet bevatten. Dat kan natuurlijk, dus ik zal even wat voorrekenen:

Laten we even uitgaan van 50 euro per uur. Waarvan 18 euro inkomstenbelasting. Die zijn weg. Blijft over: 32 euro. Keer 3 uur per dag. Keer 5 dagen . Keer 4 weken = 1920 euro.

Daar moet je dan je reiskosten zelf van betalen: 10 euro per dag )aan de lage kant!). Je pensioen zelf doen! 200 per maand. Je arbeidsongeschiktheidsverzekering zelf betalen: 250 euro per maand. En dan heb ik het nog niet eens over vakantiegeld of reparaties van je auto oid.

Blijft over: 1270 euro.

Doe je een bedrijfsinvestering, dan kun je de BTW aftrekken, maar het geld voor die thuisstudio moet je gewoon uitgeven. Dus ook DAT gaat van je NETTO inkomen af.

Bedankt voor deze duiding Rutger. De keiharde realiteit.

big T

Bericht door big T » 16 mei 2018 18:54

rutgrrr schreef:
16 mei 2018 17:57
Er zijn hier een aantal users die kennelijk de realiteit van ZZP'er zijn niet bevatten.
Ik hoor in de media niets anders dan dat het heerlijk is om zelf te plannen en dat je eigen baas bent.
Iedereen heeft een flex contract en de vakbonden zijn niet nodig, wat men is mondig genoeg om het zelf te doen.
Tja dan komt het LS woord om de hoek kijken loon slaaf dat is het ergste wat je kan overkomen, is dan de credo.
Sent from my laptop using Windows

Oortjes

Bericht door Oortjes » 16 mei 2018 19:14

big T schreef:
16 mei 2018 18:54
Ik hoor in de media niets anders dan dat het heerlijk is om zelf te plannen en dat je eigen baas bent.
Dan zit jij wel in een hele kleine "bubbel". Ik lees en hoor ook hele andere verhalen.

Praktijk is dat hoger opgeleiden met forse tarieven vaak goed af zijn als ZZP-er, hoewel er over meerdere jaren heen dan niet meer verdient wordt dan bij vergelijkbare functies in loondienst. Het is als ZZP-er dan zaak om de verzekeringen etc. goed te regelen, maar daar is dan ook ruimte voor. Lager opgeleiden kunnen minder hoge tarieven vragen en zijn vaak slecht af als ZZP-er. Voor een tarief van €50,- per uur is het niet mogelijk om zaken als tijdelijke afname van werkaanbod, ziekte en een pensioenvoorziening te regelen. Dan lijkt het goed te gaan als er voldoende werkaanbod is en het fysiek allemaal nog lukt, maar de problemen ontstaan als er even wat minder uren gemaakt kunnen worden.
Rock 'n roll is better than music!

Plaats reactie