Patrick Kicken interviewt Michael Pilarczyk

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Osker

Re: Patrick Kicken interviewt Michael Pilarczyk

Bericht door Osker » 16 feb 2019 00:56

Osker schreef:
16 feb 2019 00:55
Patrick Kicken schreef:
15 feb 2019 13:42
Osker schreef:
15 feb 2019 01:17

Ik snap dat je druk bent met leuke dingen maar, gekke vraag misschien, waar leef je van?

Overigens vind ik het van een wereldvreemdheid getuigen te stellen dat 50 euro per uur onderbetaald is. Het is een beetje lollig plaatjes aan elkaar praten waar geen druppel zweet bij komt kijken. Ik vind het nóg veel voor het uitoefenen van je hobby. Er zitten mensen een hele dag op kantoor te werken voor een fractie van dat bedrag per uur.
Ik leef van de lucht, liefde en aarde ;-) Effe serieus: ik heb goed gespaard door de jaren heen. Kwam er al gauw achter dat die dure spijkerbroek of horloge van 500 euro je niet gelukkig gaat maken. Doe nu wat freelance opdrachtjes als podcaster/interviewer/tekstschrijver. Heb soms wel eens wat medelijden met gasten die radio móeten blijven maken, omdat ze niet zonder een luxe levensstijltje kunnen. En dat maar de hele dag op Instagram laten zien, kijk eens hoe luxe ik leef. Nou poe poe, je moet er wel je ziel voor verkopen door iets te doen wat je nu ondertussen wel kent.

Overigens is radiomaken anno 2019 veel intensiever dan je denkt. Omdat er zo bespaard wordt op alles moet je het allemaal uit jezelf halen. En dat in een omgeving waarin vaak veel angst en wantrouwen heerst, omdat er zoveel verloop is onder het personeel kan er niet echt een hecht team gevormd worden en kiest iedereen voor zijn of haar eigen hachie. Ik durf met zekerheid te stellen dat het succes van een radiostation één op één te herleiden is naar de hechtheid van het team, elkaar wat gunnen, elkaar helpen. Als de middagshow het nooit over de ochtendshow heeft of jocks elkaar alleen maar beconcurreren onderling dan heb je een serieus probleem als stationmanager. Dat werk je in de hand als het gros ZZP'er is, dan ben je ook elkaars concullega (jeukwoord, maar goed). Zou eerst eens proberen daar iets aan te doen in plaats van extra posters in het land en je logo, om maar wat te noemen. Neem die mensen toch in vaste dienst, zodat ze zich voor jaren aan je merk verbinden en 120% geven. Wat je aan vertrouwen geeft krijg je terug.
fair enough, perfect dat je het zo kunt rooien.
Als je werk je hobby is hoef je geen dag te werken.

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 16 feb 2019 11:56

Osker schreef:
16 feb 2019 00:53
]50 euro per uur staat gelijk aan 100k per jaar (op basis van 40 uur per week). Dat is, zelfs als je geen vakantiegeld krijgt en zelf 15% in een pensioenpotje stopt meer dan twee maal modaal voor een baantje dat natuurlijk geen zwaar werk is.
Ik snap je rekensom maar dat is nou juist de doodsteek voor goede radio. Dan ga je die uurtjes radio inderdaad maken als was je aan het vakkenvullen. Zoveel mogelijk uren draaien om een goeie faktuur te kunnen sturen zodat je er nog wat aan overhoudt. Voor ieder goed uur radio moet je er minimaal een uur voorbereiding in stoppen. Wat mij betreft is max 20 uur liveradio per week dan echt de bovengrens voor een jock, zeker als je het alleen doet. Anders ga je het afraffelen, lees je maar weer wat van de teasesheet voor of wikipedia of als je een producer hebt dan laat je hem of haar je teksten helemaal uittypen. Veel ZZP jocks zijn een soort voiceover van hun eigen radioshow. Alsof ze Temptation Island inspreken maar dan live op de radio. Let er maar eens op. Die jocks worden natuurlijk als eerste vervangen als spraaksoftware binnenkort helemaal tip top is.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

richardje

Bericht door richardje » 16 feb 2019 13:02

Hahaha, Osker, ik kom bij jou werken! Je maakt dezelfde fout die veel mensen maken bij je berekening van het jaarsalaris voor ZZP'ers.
Ten eerste: je maakt nooit 40 declarabele uren in een week, dus geen 2000 euri per week x 50 zoals jij stelt.
Ten tweede: vakantie? geen geld, want je bent er niet
Ten derde: ziek? geen geld, want je bent er niet
Ten vierde: feestdagen als Kerst, 2e Paas, 2e pinkster? geen geld, want je bent er niet
Dus laten we eens uitgaan van 52 weken x 5 dagen = 260 dagen minus 25 vakantiedagen, minus 5 feestdagen, minus 5 dagen ziek (als je pecht hebt en je bent langer ziek heb je een slecht jaar)
We houden dan 225 declarabele dagen over. Stel dat je vier uur per dag voor 50 euri per uur werkt, dan ben je spekkoper. Dat maakt 200 euri x 225 = 45.000 euri per jaar (dat is al minder dan de helft van jouw berekening).
Mensen in vaste dienst krijgen soms een eindejaarsuitkering van 2-7 %, maar in ieder geval 8% vakantietoeslag. Dus laten we eens voorzichtig uitgaan van een eindejaarsuitkering van 1% en van die 8% vakantiegeld. Dan delen we die 45K dus eerst door 1,01 en daarna door 1,08. Dan houden we 41.254 euro over. Als we dat dan delen door 12 maanden, komen we op 3437 per maand uit. Een heel normaal salaris, met dien verstande dat je dan nog nakkes aan je pensioen hebt gedaan (doet je werkgever vaak) en een arbeidsongeschiktheidsverzekering zit er ook nog niet bij. Reiskosten? Auto-afschrijving? Voor jouw rekening. Dus als je die er allemaal af haalt, kom je aardig op het meest voorkomende maandsalaris van Nederland uit. Kortom Osker: het valt allemaal best mee met dat geld van de gemiddelde ZZP'er. Of tegen....

jessica

Bericht door jessica » 16 feb 2019 17:21

Osker schreef:
Doobie schreef:
15 feb 2019 09:48
Osker schreef:
15 feb 2019 01:17
Overigens vind ik het van een wereldvreemdheid getuigen te stellen dat 50 euro per uur onderbetaald is. Het is een beetje lollig plaatjes aan elkaar praten waar geen druppel zweet bij komt kijken. Ik vind het nóg veel voor het uitoefenen van je hobby. Er zitten mensen een hele dag op kantoor te werken voor een fractie van dat bedrag per uur.
Je bent zelf geen zzp-er of ondernemer kan ik aan je antwoord zien. 50 euro per uur is inderdaad simpelweg onderbetaald. Jouw baas betaalt je pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, ww-premie, ziektedagen, 13e maand, vakantiegeld etc. etc. etc. Als zzp-er moet je dat allemaal zelf doen. Daarnaast telt elk uurtje dat jij werkt gewoon mee voor je loon. Als zzp-er verdien je geen klap als je bijvoorbeeld je administratie doet, acquisitie doet etc. Simpele vuistregel is dat je ongeveer 1,5x zoveel omzet moet draaien als een vergelijkbare baan in loondienst om alles bijelkaar gezien op hetzelfde uit te komen.

Als je dan slechts 50 euro per uur vangt en dat voor niet meer dan een paar uur op een dag, ben je enkele lichtjaren verwijderd van wat bijvoorbeeld een jock ontvangt die bij een publieke omroep in loondienst zit. Als je als dj enige naam hebt opgebouwd, dan zou ik daar ook voor passen en andere dingen gaan doen waar ik vrolijk van word.

Dan kan je beter wat plaatjes gaan draaien door het land en een veelvoud van die 50 euro per uur vangen.
50 euro per uur staat gelijk aan 100k per jaar (op basis van 40 uur per week). Dat is, zelfs als je geen vakantiegeld krijgt en zelf 15% in een pensioenpotje stopt meer dan twee maal modaal voor een baantje dat natuurlijk geen zwaar werk is.
Daar zit het dingetje. 50 euro per uur en dan 40 uur per week. Maar dat haalt geen enkele zzp'er want je moet jezelf promoten. Je moet boekhouding voeren. Kortom een bedrijf runnen. Meestal worden ze dan voor een programma van 2 uur - 2 uur betaald en als je geluk hebt ook nog een uur voorbereiding. Reistijd niet andere dingen ook niet. Dan moet je wel een dagelijks programma hebben kom je aan 15 betaalde uren per week. Als je alleen in het weekend radio doet is het nog veel minder. Ook al je premies en verzekeringen die je werkgever anders betaald moet je zelf betalen. Dus geen vetpot.

Doobie

Bericht door Doobie » 16 feb 2019 17:38

Osker schreef:
50 euro per uur staat gelijk aan 100k per jaar (op basis van 40 uur per week). Dat is, zelfs als je geen vakantiegeld krijgt en zelf 15% in een pensioenpotje stopt meer dan twee maal modaal voor een baantje dat natuurlijk geen zwaar werk is.
Als je na mijn uitgebreide antwoord (en dat van Jessica en richardje hierboven, die min of meer hetzelfde zeggen), nog steeds zo denkt, houdt het een beetje op vrees ik. Je weet inderdaad niets van zzp-ers. Prima natuurlijk, je kunt niet overal verstand van hebben. Maar verkoop dan geen onzin.

Osker

Bericht door Osker » 18 feb 2019 01:18

richardje schreef:
16 feb 2019 13:02
Hahaha, Osker, ik kom bij jou werken! Je maakt dezelfde fout die veel mensen maken bij je berekening van het jaarsalaris voor ZZP'ers.
Ten eerste: je maakt nooit 40 declarabele uren in een week, dus geen 2000 euri per week x 50 zoals jij stelt.
Ten vierde: feestdagen als Kerst, 2e Paas, 2e pinkster? geen geld, want je bent er niet
Dus laten we eens uitgaan van 52 weken x 5 dagen = 260 dagen minus 25 vakantiedagen, minus 5 feestdagen, minus 5 dagen ziek (als je pecht hebt en je bent langer ziek heb je een slecht jaar)
We houden dan 225 declarabele dagen over. Stel dat je vier uur per dag voor 50 euri per uur werkt, dan ben je spekkoper. Dat maakt 200 euri x 225 = 45.000 euri per jaar (dat is al minder dan de helft van jouw berekening).
Mensen in vaste dienst krijgen soms een eindejaarsuitkering van 2-7 %, maar in ieder geval 8% vakantietoeslag. Dus laten we eens voorzichtig uitgaan van een eindejaarsuitkering van 1% en van die 8% vakantiegeld. Dan delen we die 45K dus eerst door 1,01 en daarna door 1,08. Dan houden we 41.254 euro over. Als we dat dan delen door 12 maanden, komen we op 3437 per maand uit. Een heel normaal salaris, met dien verstande dat je dan nog nakkes aan je pensioen hebt gedaan (doet je werkgever vaak) en een arbeidsongeschiktheidsverzekering zit er ook nog niet bij. Reiskosten? Auto-afschrijving? Voor jouw rekening. Dus als je die er allemaal af haalt, kom je aardig op het meest voorkomende maandsalaris van Nederland uit. Kortom Osker: het valt allemaal best mee met dat geld van de gemiddelde ZZP'er. Of tegen....
zelfs als ik jouw berekening volg zit je nog ruim boven modaal en dat voor 20 uur werken! Wat doe je die andere uren? Terrasje, strand? Als je parttime werkt lijkt het me niet gek dat je minder betaald krijgt.

Osker

Bericht door Osker » 18 feb 2019 01:26

jessica schreef:
16 feb 2019 17:21
Osker schreef:
Doobie schreef:
15 feb 2019 09:48

Je bent zelf geen zzp-er of ondernemer kan ik aan je antwoord zien. 50 euro per uur is inderdaad simpelweg onderbetaald. Jouw baas betaalt je pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, ww-premie, ziektedagen, 13e maand, vakantiegeld etc. etc. etc. Als zzp-er moet je dat allemaal zelf doen. Daarnaast telt elk uurtje dat jij werkt gewoon mee voor je loon. Als zzp-er verdien je geen klap als je bijvoorbeeld je administratie doet, acquisitie doet etc. Simpele vuistregel is dat je ongeveer 1,5x zoveel omzet moet draaien als een vergelijkbare baan in loondienst om alles bijelkaar gezien op hetzelfde uit te komen.

Als je dan slechts 50 euro per uur vangt en dat voor niet meer dan een paar uur op een dag, ben je enkele lichtjaren verwijderd van wat bijvoorbeeld een jock ontvangt die bij een publieke omroep in loondienst zit. Als je als dj enige naam hebt opgebouwd, dan zou ik daar ook voor passen en andere dingen gaan doen waar ik vrolijk van word.

Dan kan je beter wat plaatjes gaan draaien door het land en een veelvoud van die 50 euro per uur vangen.
Daar zit het dingetje. 50 euro per uur en dan 40 uur per week. Maar dat haalt geen enkele zzp'er want je moet jezelf promoten. Je moet boekhouding voeren. Kortom een bedrijf runnen. Meestal worden ze dan voor een programma van 2 uur - 2 uur betaald en als je geluk hebt ook nog een uur voorbereiding. Reistijd niet andere dingen ook niet. Dan moet je wel een dagelijks programma hebben kom je aan 15 betaalde uren per week. Als je alleen in het weekend radio doet is het nog veel minder. Ook al je premies en verzekeringen die je werkgever anders betaald moet je zelf betalen. Dus geen vetpot.
ja maar je werkt ook maar drie uur per dag.
Ik word altijd moe van het gejeremieer van zzp’ers.
Ja je moet “boekhouding” doen. Nou en?
Waarom een zzp meent dat het feit dat hij niet aan 40 declarabele uren komt in zijn tarief verwerkt moet worden ontgaat mij volledig. Ga dan meer werken, duh.
Zzp’ers zijn (terecht) zo opgelucht dat ze niet meer aan een baas vastzitten. Die vrijheid kost geld tenzij je gewoon hard werkt en inderdaad een uurtje boekhouding in de eigen tijd doet. Je kunt niet blazen en het meel in de mond houden.
Een uurtarief van 50 piek is uitstekend betaald, zeker voor een pretbaantje als dj op de radio.

Overigens, terug naar het onderwerp, ik ben het met PK eens dat kwaliteitsradio tijd kost en dat je de heren jocks daar naar behoren voor moet belonen, net zoals je iedere werknemer loon naar werken moet geven. Mijn enige opmerking is dat 50 per uur een prima beloning is.

jessica

Bericht door jessica » 18 feb 2019 02:28

Dag Osker ik adviseer jou per direct zzpér te worden. Dan zul je zien dat de werkelijkheid heel anders is.

Osker

Bericht door Osker » 18 feb 2019 15:11

jessica schreef:
18 feb 2019 02:28
Dag Osker ik adviseer jou per direct zzpér te worden. Dan zul je zien dat de werkelijkheid heel anders is.
20 uur per week werken en een halve ton opstrijken? Graag!

All craziness on a stick. Jessica, Kicken en anderen, ik begrijp natuurlijk best dat het anders is voor zzpers, dat je zekerheid van vast inkomen mist, dat je je eigen werk moet genereren, boekhouding moet doen en dat je uit je beloning pensioengeld moet sparen.
Daar staat vrijheid tegenover.
Allemaal waar maar ga me niet proberen wijs te maken dat 50 euro per uur slecht betaald is want dat is natuurlijk onzin.

richardje

Bericht door richardje » 19 feb 2019 00:35

Osker schreef:
18 feb 2019 01:18
richardje schreef:
16 feb 2019 13:02
zelfs als ik jouw berekening volg zit je nog ruim boven modaal en dat voor 20 uur werken! Wat doe je die andere uren? Terrasje, strand? Als je parttime werkt lijkt het me niet gek dat je minder betaald krijgt.
Dream on Oskertje, je bent blijkbaar niet in staat om redelijk consistent na te denken. Want je zegt aan de ene kant wel dat kwaliteitsradio betaald moet worden, dus je onderschrijft dat er voor elk uitzenduur voorbereidingstijd moet worden ingeruimd (die dan dus niet betaald wordt, want al in het uurtarief verwerkt zit) maar tegelijkertijd spreek je jezelf tegen door net te doen alsof harde werkers buiten hun gedeclareerde (uitzend)uren op het terrasje zitten of op het strand. Tegen zoveel hersens kan ik natuurlijk niet op...;-)

Osker

Bericht door Osker » 20 feb 2019 22:39

De enige vraag is of je denkt dat 50 piek per uur (zelfs als daar wat voorbereidingstijd en boekhouding in verdisconteerd is) een redelijke beloning is. Voor een advocaat is dat erg laag voor een hamburgerbakker bij burger king erg hoog.

Hoe dan ook het is ruim twee maal modaal en dat lijkt mij voor een radiomaker een prima beloning.
In my humble opinion that is....

Dennis Dekker

Bericht door Dennis Dekker » 21 feb 2019 12:12

Patrick Kicken schreef:
19 jan 2019 18:57

Roosmarijn mag mij niet
Ik heb Roosmarijn vanochtend een mailtje gestuurd waarin ik haar heb bedankt voor de jarenlange samenwerking op radiogebied. Zij als personeelslid van 3fm en ik als luisteraar. Ze is trouwens te vinden aan de Wingerdweg 4 te Amsterdam. Daar werkt ze tegenwoordig. En ze staat ook in de ledenlijst van dit mooie forum met drie geplaatste berichten. Het is alweer een hele tijd geleden dat ze heeft ingelogd. Ik heb haar in mijn mail ook uitgenodigd om weer eens te reageren in de diverse topics die hier lopen!
'Mesdames, monsieurs, Le disc-jockey ... est de retour'

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 21 feb 2019 18:23

Osker schreef:
20 feb 2019 22:39
De enige vraag is of je denkt dat 50 piek per uur (zelfs als daar wat voorbereidingstijd en boekhouding in verdisconteerd is) een redelijke beloning is. Voor een advocaat is dat erg laag voor een hamburgerbakker bij burger king erg hoog.

Hoe dan ook het is ruim twee maal modaal en dat lijkt mij voor een radiomaker een prima beloning.
In my humble opinion that is....
Voor veel jocks is 50 euro per uur nog te veel betaald ;-) Nee serieus, het ligt er allemaal maar net aan hoeveel tijd en energie je er zelf in stopt. Ik weet dat ik altijd het maximale eruit heb proberen te halen. Als ik in een Amerikaans radioboek las dat het goed werkt als je zelf als jock je luisteraars terugbelt liet ik dat niet aan een producer over. Ging zelfs zo ver dat ik gewonnen prijzen zelf ging langsbrengen en niet alleen bij hoogblonde dames :) Dit zorgde wel voor veel waardering en extra bekendheid. Idem voor alle aktiviteiten online. Het is en blijft een populariteitswedstrijd, zeker als je op de belangrijke shifts zit. Dan richt je je hele leven in om het radioprogramma heen en komt het altijd op de eerste plek. Dit kon ik ook allemaal doen omdat ik in vaste dienst was en een goed salaris had, dan ga je je naar mijn mening ook keihard inzetten om het waar te maken. En heb het al eerder gezegd: je durft meer te doen on-air als jock als je in vaste dienst bent. ZZP'ers leven toch vaak met de angst dat ze een week later niet meer hoeven te komen.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

Osker

Bericht door Osker » 22 feb 2019 04:24

Ik heb aan beide kanten van de plas gewerkt, in Nederland in een baan met zekerheid tot in de kist en in Amerika waar iedereen “at will” werkt hetgeen zoveel wil zeggen dat je met of zonder opgaaf van reden onmiddellijk ontslagen kan worden en ook zelf op kunt stappen.

Het voordeel van een vast contract is duidelijk, de werknemer is veel zekerder en durft buiten de lijntjes te kleuren waar in Amerika mensen angstig zijn om iets op te pakken wat niet in de functieomschrijving staat.

Het voordeel van het Amerikaanse systeem is dat de arbeidsmarkt veel flexibeler is. Werkgevers nemen sneller mensen aan, zelfs als ze wat ouder zijn, omdat ze er ook zo weer vanaf kunnen. Plus dat je in Amerika minder luiwammesen ziet die op hun gemakje hun tijd volmaken.

Ik heb veel ervaring met beiden en prefereer het Amerikaanse systeem maar we dwalen af het gaat hier over radio :)

Kwaliteit mag betaald worden en de toppers (ala Evers) hoeven het dan ook niet voor 50 per uur te doen.

Orange

Bericht door Orange » 22 feb 2019 12:06

In de Verenigde Staten is een enorme kloof tussen arm en rijk en zijn er veel minder sociale voorzieningen. Ik ben heel blij dat ik in Nederland woon. Ik prefereer het Nederlandse systeem. Daarbij gaat het om meer dan hoe snel je van iemand af kan.

En los van het systeem ging het over het bedrag van 50 euro per uur. In beide systemen kan iemand dat te weinig vinden. Ik vind het in ieder geval weinig in de wetenschap dat die 50 euro niet voor 1 uur werk is, maar dat daar veel meer voor moet gebeuren:
- Voorbereiding
- Reiskosten
- Geen inkomsten tijdens ziekte, vakantie en vrije dagen
- Vakantiegeld
- Niet declarabele werkzaamheden als acquisitie, administratie e.d.
- Premies voor verzekeringen en pensioenen
- Risico van een periode minder of geen werk hebben (daar een spaarpotje voor aanleggen)
- Diverse onkosten (huisvesting, KvK-inschrijving, website maken en hosten, laptop en telefoon, abonnementskosten e.d.)

Het is lekker makkelijk om het aantal uren per jaar maal het uurtarief te doen. Dat lijkt heel veel geld, maar dat slaat echt nergens op. Haal die kosten er maar eens af.

Plaats reactie