De beste stuurlui staan aan wal: 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Ingebruik

Re: De beste stuurlui staan aan wal: 3FM

Bericht door Ingebruik » 27 apr 2018 08:16

Geen538 schreef:
26 apr 2018 23:09
Die Coen en Sander verdienen 3x Balkenende- norm net als de rest van de populaire jongens bij de commerciëlen.
en ze betalen maar 1x Balkenende, dat schiet dus niet op.
Deze snap ik niet?

Geen538

Bericht door Geen538 » 27 apr 2018 08:28

Ingebruik schreef:
27 apr 2018 08:16
Geen538 schreef:
26 apr 2018 23:09
Die Coen en Sander verdienen 3x Balkenende- norm net als de rest van de populaire jongens bij de commerciëlen.
en ze betalen maar 1x Balkenende, dat schiet dus niet op.
Deze snap ik niet?
een commerciële dj gaat niet de helft van zijn salaris inleveren om bij 3FM te werken.
Je hebt hopelijk toch wel van de Balkenende- norm gehoord?????

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 27 apr 2018 08:56

Oh je bedoelt met 'ze' de publieke omroep. Ik dacht dat je het over Coen en Sander zelf had, ik vond het al zo raar. Verkeerd geïnterpreteerd dus.

Uiteraard ken ik die norm.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 27 apr 2018 09:43

Phoenix schreef:
26 apr 2018 19:24
Ik vraag me af of 3FM moet inzetten op personality jocks. Van Radio 2 heeft de publieke omroep een brede popzender gemaakt met personality jocks, terwijl Radio 2 eerder een brede familiezender met inhoud was met keurige presentatoren. De personality jocks zijn verhuisd van 3FM naar Radio 2. Na de leegloop kun je niet verwachten dat er ineens weer een groot aantal personalities opstaan.
Je moet je zender niet willen bouwen rondom de DJs, dat heeft 3FM in het verleden gedaan en na de leegloop zijn luisteraars vertrokken - mede omdat alle vertrouwde gezichten weg waren. Maar zoals Jeroen van Inkel in het Volkskrant-artikel zei: je moet DJs hebben waar je van kunt houden. Het is fijn om een aantal eigenzinnige DJs te hebben. Want als de luisteraars van de DJs houden is dat goed voor het hele station als geheel

Haagsegek

Bericht door Haagsegek » 27 apr 2018 11:20

JulesKluivert schreef:
27 apr 2018 09:43
Je moet je zender niet willen bouwen rondom de DJs, dat heeft 3FM in het verleden gedaan en na de leegloop zijn luisteraars vertrokken - mede omdat alle vertrouwde gezichten weg waren. Maar zoals Jeroen van Inkel in het Volkskrant-artikel zei: je moet DJs hebben waar je van kunt houden. Het is fijn om een aantal eigenzinnige DJs te hebben. Want als de luisteraars van de DJs houden is dat goed voor het hele station als geheel
Spreek je jezelf nu niet tegen? Een zender moet niet teveel waarde hechten aan DJ's maar luisteraars moeten wel van hun houden. 3FM moet gewoon accepteren dat ze een niche doelgroep hebben. Voor 25 minners is (uitzonderingen gelukkig daargelaten) radio niet hun core medium. Natuurlijk mocht je alles mee hebben, juiste dj's, juiste muziekmix, juiste vormgeving, dan stijg je een enkel procentje. Maar de reden dat Radio 10, Radio 2 en Radio 538 zo goed scoren is, naar mijn bescheiden mening, omdat zij in de juiste vijver vissen. Radio 538 zit ogenschijnlijk in dezelfde doelgroep als 3FM maar in werkelijkheid pakken ze veel 30 plus.

Snappen jullie trouwens waarom 3FM zo loopt te fucken met 3voor12? Beide dj's zijn wel okee, maar kies er gewoon één!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 27 apr 2018 13:23

Haagsegek schreef:
27 apr 2018 11:20
JulesKluivert schreef:
27 apr 2018 09:43
Spreek je jezelf nu niet tegen? Een zender moet niet teveel waarde hechten aan DJ's maar luisteraars moeten wel van hun houden. 3FM moet gewoon accepteren dat ze een niche doelgroep hebben. Voor 25 minners is (uitzonderingen gelukkig daargelaten) radio niet hun core medium. Natuurlijk mocht je alles mee hebben, juiste dj's, juiste muziekmix, juiste vormgeving, dan stijg je een enkel procentje. Maar de reden dat Radio 10, Radio 2 en Radio 538 zo goed scoren is, naar mijn bescheiden mening, omdat zij in de juiste vijver vissen. Radio 538 zit ogenschijnlijk in dezelfde doelgroep als 3FM maar in werkelijkheid pakken ze veel 30 plus.
Nee; ik bedoel dus dat een zender niet te afhankelijk moet worden van haar DJs (zodat, als er een hele reeks weggaat, alles in elkaar dondert). Maar je moet denk ik wél een aantal meer uitgesproken types positioneren die aanspreken bij de luisteraars. Maar ja je moet daar een goede balans in vinden.

En over het marktaandeel: eens dat 3FM een niche doelgroep heeft. NPO wou Radio 2 ook bewust als bredere zender positioneren. Maar het is denk ik wel een reëel doel voor 3FM om een marktaandeel van rond de 7-8% te halen (zoals Q bijvoorbeeld). Maar veel meer is inderdaad niet meer realistisch. (Maar goed, eerst maar eens de daling omkeren, dat lijkt nu al moeilijk genoeg..)

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 27 apr 2018 21:17

En toch vind ik Rob Janssen, Mark van der Molen, Rámon en Olivier Bakker best uitgesproken personalities. Ze zitten alleen bijna allemaal niet in de dagprogrammering.
Vooral tussen 12.00 en 16.00 zit veel amateurisme en geen enkel gevoel voor de luisteraar. Daar zit echt een groot probleem, zeker in combinatie met de vreemde muziek. Maar het lijkt wel alsof 3FM doof is voor de kritiek op de muziekmix, ze gaan stug door met wat ze doen.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 28 apr 2018 08:50

Luc van Ostade schreef:
27 apr 2018 21:17
En toch vind ik Rob Janssen, Mark van der Molen, Rámon en Olivier Bakker best uitgesproken personalities. Ze zitten alleen bijna allemaal niet in de dagprogrammering.
Vooral tussen 12.00 en 16.00 zit veel amateurisme en geen enkel gevoel voor de luisteraar. Daar zit echt een groot probleem, zeker in combinatie met de vreemde muziek. Maar het lijkt wel alsof 3FM doof is voor de kritiek op de muziekmix, ze gaan stug door met wat ze doen.
Mark en Rámon zitten dat uiteraard wel, maar kunnen kennelijk ook niet genoeg boeien voor de luisteraar om in te schakelen.

'Amateurisme en geen enkel gevoel voor de luisteraar'. Ben benieuwd wat je daar precies mee bedoelt. Volgens mij doen ze in die shows juist heel veel met de luisteraar; zitten meerdere rubrieken in van luisteraars die een speciaal nummer willen horen (Angelique's Inbox, De Tijdmachine, Artiesten die doen wat ze zeggen, etc) en daarnaast vertellen zowel Eva en Angelique altijd informatie bij specifieke nummers, wat er opvallend aan is, waarom dat nummer nu uitkomt, beetje duiding. Dus ja: je kunt vinden dat ze niet altijd even strak alles instarten, en het kan dat je het niet interessant vindt, maar dat het niet aansluit bij de luisteraar vind ik kolder. Ik luister veel liever naar een jock die inhoudelijk wat kan vertellen over een artiest of een plaat dan een perfecte strakke show met wat gelul tussendoor voor het vermaak

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 28 apr 2018 10:13

Ik bedoel daarmee te zeggen dat Eva en Angelique teveel in hun eigen bubbel zitten en te weinig doorhebben wat de behoeften van de luisteraar is op dat moment. Het is allemaal ik ik ik ik ik radio en ik vind dat niet zo professioneel.

Ze hoeven geen gelikte radio te gaan maken, maar ik mis wat basisvakmanschap om die tijdsloten goed te doen. Simpele zaken als “waar praat je wel doorheen en waar niet?”, vormgevingsgebruik en sfeer maken. Vooral bij Eva zit ik vaak naar veel te ingewikkelde verhalen te luisteren zonder vormgeving e.d.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 28 apr 2018 13:23

Luc van Ostade schreef:
28 apr 2018 10:13
Ik bedoel daarmee te zeggen dat Eva en Angelique teveel in hun eigen bubbel zitten en te weinig doorhebben wat de behoeften van de luisteraar is op dat moment. Het is allemaal ik ik ik ik ik radio en ik vind dat niet zo professioneel.
Noem eens een voorbeeld?

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 28 apr 2018 19:40

Zal van de week even luisteren, kom ik dus op terug.

jswa

Bericht door jswa » 29 apr 2018 00:37

3 dingen moeten sowieso gebeuren:

-Kritische blik op de playlist: er worden teveel genres en teveel hits gedraaid in mijn ogen. Laat de hits lekker bij de commerciëlen, kies voor de hits van morgen + alternatieve muziek. Laat andere muziekgenres die nu in de mix zitten over aan het on demand gedeelte. De reden dat ik ben afgehaakt, is omdat er teveel nummers in een uur mij niet aanspreken.
-Kritische kijken naar DJ's: tussen 12-16 vind ik het te matig. Ik zou graag Sander Hoogendoorn en Rob overdag willen zien.
-Werken aan on demand radio: bijvoorbeeld specials over artiesten en verschillende programma's met verschillende muziekgenres. Zo weet je luisteraars te binden die bijvoorbeeld alleen van hiphop houden, of alleen van metal. DJ's kunnen op dit on demand platform ook meer van zichzelf laten zien, met een minder strak format.

Moorkop

Bericht door Moorkop » 29 apr 2018 07:12

Rob Janssen ben ik steeds meer gaan waarderen: Maakt onderscheidende radio. Maar vergeet ook Jorien niet: Afgelopen donderdag verving ze Michiel: Laat haar daar voorgoed zitten; Maakt goede radio. Is echt een talent! Michiel zou dan 3voor12 kunnen doen van maandag t/m donderdag. Is nu een ratjetoe met 2 presentatoren.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 29 apr 2018 08:15

Laten we niet vergeten dat het on-demand/online gedeelte van de PO de afgelopen jaren en enorme optater heeft gekregen door de commercielen en de politiek onder leiding van de VVD. Onder druk van die groeperingen moest de PO haar online activiteiten inperken. Zo is de PO mede gekortwiekt door haar "concurrenten" binnen de commerciele wereld.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

marbles

Bericht door marbles » 03 mei 2018 11:21

Gisteren Eva weer eens een kans gegeven, wat een saai en ongeïnspireerd programma. Echt niet geschikt voor de dagprogrammering. Oninteressante talks, op geen enkele manier voel ik me betrokken bij het programma.
Minder eenheidsworst op de radio please

Plaats reactie