De beste stuurlui staan aan wal: 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Luc van Ostade

Re: De beste stuurlui staan aan wal: 3FM

Bericht door Luc van Ostade » 25 apr 2018 09:41

Nuance: Sjors Fröhlich en Florent Luyckx zijn daar duidelijk anders in. Die geven opbouwende kritiek, komen ook met veel betere punten.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 25 apr 2018 11:27

3FM krijgt nooit de luisteraars meer terug. Q en Slam staan al in dit gat, Funx en straks is met Dane in de ochtend ook weer een nieuwe ochtendjock die Domien zn hoofd in de war maakt

big T

Bericht door big T » 25 apr 2018 12:41

Luc van Ostade schreef:
25 apr 2018 09:38
Het meest irritant vind ik die zogenaamde “kenners” die elke maand de luistercijfers aangrijpen om (al dan niet indirect) over zichzelf te praten. Dieptepunt is Patrick Kicken, die heeft gewoon geforceerd een andere mening om een andere mening te hebben. Soms zegt hij rake dingen, maar 90% van zijn columns gaan gewoon over zichzelf en het grote “kijk eens wat ik allemaal weet en kan”.

Je eigen ego strelen over de rug van een slecht lopend radiostation: “Kijk, ik besta nog!” Ik vind dat redelijk walgelijk.
In het verkeerde topic gepost? :))
Sent from my laptop using Windows

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 25 apr 2018 14:55

big T schreef:
25 apr 2018 12:41
In het verkeerde topic gepost? :))
Hahahaha! Dit sloeg op het Volkskrant-artikel. :wink:

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 apr 2018 19:09

Phoenix schreef:
24 apr 2018 21:17

(...)

Echter haakte ik af bij de DJ's Beavis & Butthead oftewel Mark + Rámon. Ik vind deze twee geen verbetering ten opzicht van Frank van der Lende. Bij de PO lopen zeer ervaren DJ's rond (Stenders, Van Inkel, De Wild, Staverman, Van der Goes, Klijn, Rabbering, Kijk in de Vegte, Perlin). Laat de PO deze heren om toerbeurt de jongetjes van 3FM een radiocollege geven. Misschien leren ze er nog wat van.
Eens. Ik vind ze ook niet echt een fris geluid hebben; na Coen & Sander vond ik Timur & Rámon een erg goed duo en erg vermakelijk, en toen Timur wegging hebben ze Rámon bij Mark gezet. Maar ik vind het niveau inderdaad te vaak teveel onderbroekenlol. Ik zou me bijvoorbeeld helemaal niet kunnen voorstellen hoe Mark zou klinken als hij solo een radioprogramma zou maken. Coen was als solo ook ijzersterk, net zoals Gerard Ekdom en Michiel Veenstra. Domien en Herman vond ik bijvoorbeeld heel verfrissend als duo. Ze verkopen Mark en Ramon nu als 'nieuwste duo van de radio', maar ik begrijp heel goed dat - als je drivetime aan het schakelen bent tussen de stations - je nu niet bij Mark en Ramon blijft hangen.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 apr 2018 20:46

Misschien goed voor de discussie om nog even kort de argumenten aan te halen uit het Volkskrant-artikel waar het nou mis is gegaan bij 3FM, en wiens verantwoordelijkheid dat is.

Verantwoordelijkheid van 3FM
- In de hoogtijdagen was de leiding niet alert genoeg op het eventuele vertrek van DJ’s
- DJ’s worden te weinig begeleid (geen ervaren DJ’s, geen vaste zendermanager)
- Zwabberend muziekbeleid (de mix van urban, dance en Nederlandse hiphop schrikte vaste luisteraars af; die ‘nieuwe’ genres gaan niet samen met pop-rock; en de vele wijzigingen leidt tot onduidelijkheid bij de luisteraar)
- 3FM doet nu nog niet genoeg om tieners te bereiken
- Gebrek aan vernieuwing: online/YouTube, maar ook de opzet van Serious Request

Verantwoordelijkheid van de NPO
- De DJ’s zijn te weinig uitgesproken: ze lijken teveel op elkaar, ze zijn te braaf, waardoor de luisteraar zich niet aan hen ergert maar ook niet verknocht aan ze raakt. De huidige NPO-opleiding creëert geen uitgesproken types.

Overige ontwikkelingen
- Het vertrek van vertrouwde gezichten in korte tijd (ook deels verantwoordelijkheid van 3FM-leiding)
- Jongeren kiezen vaker voor YouTube en Spotify

density1

Bericht door density1 » 25 apr 2018 21:33

De DJ's van 3 FM zouden ondergeschikt moeten zijn aan de muziek, no nonsense talks en echt over de muziek en relevante bijzaken zoals festivals en pure passie. Dat hoor je te weinig, er is teveel ego. Ben het dan ook volkomen eens met de laatste column van Patrick Kicken op radio.nl die dit ook al beschreef.

Moorkop

Bericht door Moorkop » 25 apr 2018 21:42

Er zijn gewoon teveel goede deejays vertrokken: Rob Stenders, Gerard Ekdom, Timur Perlin, Paul Rabbering, Giel Beelen en recentelijk ook Roosmarijn Reimer. Zij waren het fundament van NPO 3FM. Neem je teveel stenen uit het fundament dan stort het gebouw in elkaar: En dat is precies wat er gebeurd is bij NPO 3FM. Het is teveel in 1 keer geweest. Daarna is er paniekvoetbal gespeeld door het muziekformaat radicaal om te gooien waardoor de toenmalige 3FM-luisteraar zich niet meer kon identificeren met de zender. De luisteraars herkenden de zender niet meer en probeer ze dan maar eens terug te winnen. En toch.....NPO 3FM heeft goede deejays, alleen zit het gros in het weekend. Rob Jansen, Herman Hofman, Jorien Renkema maar ook Frank van der Lende zouden in mijn ogen mogen verhuizen naar de doordeweekse programmering: Het zijn stuk voor stuk goede en gepassioneerde radiomakers. De uren van 12:00 u tot 18:00 u doordeweeks zijn zeer zwak in mijn ogen. Met Eva Koreman als dieptepunt: Heeft niets zinnigs te melden, praat graag over zichzelf: Wat doet ze daar? Programmeer Rob, Jorien en Herman in die uren: Dat is al een hele verbetering. In het weekend is NPO 3FM best te pruimen: Doordeweeks niet. Zelfs Lieke de Kok op zaterdag- en zondagmorgen ben ik steeds meer gaan waarderen. Dan de muziekmix: NPO 3FM moet zich vooral richten op nieuwe muziek afgewisseld met een bekende hit en een Classic: Wellicht houd je dan de luisteraar meer vast omdat ze de classics en hits herkennen. Er moet nu wel ingegrepen worden want er is in mijn ogen best iets van de zender te maken. Vind het erg dat het zo slecht gaat met NPO 3FM: Gewoon omdat ik opgegroeid ben met deze zender: In mijn jeugd was het DE popzender. Het moet toch mogelijk zijn om iets van deze radiozender te maken? Het doet me oprecht pijn.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 25 apr 2018 21:55

GerjanOpDreef schreef:
25 apr 2018 21:25
JulesKluivert schreef:
25 apr 2018 20:46
Verantwoordelijkheid van de NPO
- De DJ’s zijn te weinig uitgesproken: ze lijken teveel op elkaar, ze zijn te braaf, waardoor de luisteraar zich niet aan hen ergert maar ook niet verknocht aan ze raakt. De huidige NPO-opleiding creëert geen uitgesproken types.
Dit heeft niets met 3FM te maken, want ook bij andere radiostations werken er geen spraakmakende radiomakers van onder de 30 meer. Of het alleen met de radio opleiding te maken heeft waag ik overigens te twijfelen. Mensen met een mening worden momenteel overal de mond gesnoerd, want met al die tere zieltjes van tegenwoordig is er al gauw iemand die zich gekwetst voelt.

Aangezien die tere zieltjes niet meer gekwetst mogen worden krijg je van die brave eenheidsworsten zonder mening. En ja, dat levert enkel saaie radio op.
Ben benieuwd naar wat je spraakmakend vindt, kun je dat definiëren? Wie zijn tussen 2000 en nu bijvoorbeeld nog wel spraakmakend geweest voor jou?

jessica

Bericht door jessica » 26 apr 2018 02:13

3FM had spraakmakende DJ's maar liet die vooral in de nacht zitten. Mark van de Akker en Bert van Lent zijn 2 voorbeelden. Allebei gestopt omdat ze maar in de nacht moesten blijven. Je hebt mensen met een eigenzinnige mening en presentatiestijl in huis maar je durft geen risico's te nemen.

Van zulke DJ's gaat het publiek houden. Net als van Henk Westbroek vroeger, geen standaard DJ, maar wel zeer leuk om naar te luisteren. Waarom geven ze die man nu trouwens geen programma op radio2 of wat mij bertreft op radio5. Van mij mag Westbroek Tineke wel opvolgen in de middag.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 26 apr 2018 09:40

Mark van de Akker was leuk maar zo geen 3FM Dayjock, die man hoorde in de nacht thuis, nergens anders

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 26 apr 2018 10:26

GerjanOpDreef schreef:
25 apr 2018 22:36
Edwin Evers, Rick van Velthuysen, Jeroen van Inkel, Robert Jensen, Ruud de Wild, Giel Beelen, Jeroen Kijk in de Vegte, Rob van Someren, Rob Stenders, Gerard Ekdom, Frank Dane, Coen Swijnenberg

Stuk voor stuk mannen waar je de radio voor aanzet. Dat soort mannen en/of vrouwen zijn de afgelopen jaren simpelweg niet boven komen drijven.
Ik vind dat van het huidige team Frank van der Lende (eigenzinnig, maar misschien niet voor een breed publiek) en Rob Janssen nog het meest bij in de buurt komen. Domien, Michiel, Eva, Angelique, Herman, Wijnand, Jorien: allemaal prima's met een passie voor muziek, maar allemaal een beetje het type Paul Rabbering. De kracht van Paul was dat hij tussen de uitgesproken Gerard Ekdom en Coen en Sander in zat, dan is het juist fijn als je iemand hebt die wat relaxter is. Maar nu is de dynamiek heel vlak

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 26 apr 2018 19:22

GerjanOpDreef schreef:
25 apr 2018 22:36
Spraakmakend is misschien niet helemaal het juiste woord. Maar om wat namen te noemen.

Edwin Evers, Rick van Velthuysen, Jeroen van Inkel, Robert Jensen, Ruud de Wild, Giel Beelen, Jeroen Kijk in de Vegte, Rob van Someren, Rob Stenders, Gerard Ekdom, Frank Dane, Coen Swijnenberg

Stuk voor stuk mannen waar je de radio voor aanzet. Dat soort mannen en/of vrouwen zijn de afgelopen jaren simpelweg niet boven komen drijven.
Ah ok, ja want van die namen die je noemt zou ik alleen Giel spraakmakend willen noemen. De andere zijn stuk voor stuk eigenzinnige DJ's inderdaad (al heb ik dat met Coen (solo) niet, sorry Coen), waar je inderdaad speciaal voor inschakelt.

Mattie en Wietze hadden dat als duo ook. Verder is het nu inderdaad wat meer mainstream geworden, maar waar dat aan ligt en of dat per se slecht is? Radio wordt nu ook wel iets anders geconsumeerd dan bijvoorbeeld eind vorige eeuw, waarin veel van de namen die je noemde op zijn gekomen/groot zijn geworden.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 26 apr 2018 19:24

Ik vraag me af of 3FM moet inzetten op personality jocks. Van Radio 2 heeft de publieke omroep een brede popzender gemaakt met personality jocks, terwijl Radio 2 eerder een brede familiezender met inhoud was met keurige presentatoren. De personality jocks zijn verhuisd van 3FM naar Radio 2. Na de leegloop kun je niet verwachten dat er ineens weer een groot aantal personalities opstaan.

Als we dan toch de huidige generatie 3FM jocks ter discussie stellen, waarom wordt er niet gekeken naar DJ's van concurrerende zenders. In het verleden zijn DJ's van de commerciëlen ook overgestapt naar 3FM: Evers (Veronica), Cobus Bosscha (538), Corné Klijn (538), Wouter van der Goes (Veronica). Timur Perlin (Yorin), Frank Dane (538) en Veenstra (Veronica).
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Geen538

Bericht door Geen538 » 26 apr 2018 23:09

Phoenix schreef:
26 apr 2018 19:24
Ik vraag me af of 3FM moet inzetten op personality jocks. Van Radio 2 heeft de publieke omroep een brede popzender gemaakt met personality jocks, terwijl Radio 2 eerder een brede familiezender met inhoud was met keurige presentatoren. De personality jocks zijn verhuisd van 3FM naar Radio 2. Na de leegloop kun je niet verwachten dat er ineens weer een groot aantal personalities opstaan.

Als we dan toch de huidige generatie 3FM jocks ter discussie stellen, waarom wordt er niet gekeken naar DJ's van concurrerende zenders. In het verleden zijn DJ's van de commerciëlen ook overgestapt naar 3FM: Evers (Veronica), Cobus Bosscha (538), Corné Klijn (538), Wouter van der Goes (Veronica). Timur Perlin (Yorin), Frank Dane (538) en Veenstra (Veronica).
Dan krijg je dj's die in de verloren uren van 538/ Slam/ Veronica/ RADIO10/enz ..zitten.
Daar schiet je niks mee op, want die zitten niet voor niks op dat soort uren, ze voegen namelijk niet zo veel toe aan de zender.
Die Coen en Sander verdienen 3x Balkenende- norm net als de rest van de populaire jongens bij de commerciëlen.
en ze betalen maar 1x Balkenende, dat schiet dus niet op.
Maak er een soort StuBru van met de nadruk op de muziek, dus dj's die vooral aankondigen en af en toe gesprekje met luisteraars, maar geen eigenpijpers als Veenstra en Verschuuren of van die vrouwen die het vooral over hunzelf hebben.

Plaats reactie