Stephan Bouwman depressief

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Patrick Kicken

Re: Stephan Bouwman depressief

Bericht door Patrick Kicken » 04 mar 2018 13:37

Luc van Ostade schreef:
04 mar 2018 13:31
Ah, het ging al te lang niet meer over Patrick Kicken. Maar gelukkig heeft ie het weer naar zichzelf kunnen draaien.
Kom kom, niet zo cynisch Luc. Ik bedoel het goed.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 04 mar 2018 13:38

Stephan123 schreef:
04 mar 2018 13:36
Lekker Q-music de grond in boren zijn we hier goed in zo te zien.

Alleen Patrick Kicken moet eens goed onderzoek doen voordat hij iets zegt.

Sorry Patrick maar je bent geen ervaringsdeskundige .....

En of de slogan 'Q is good for you' wel zo waar is.

Q heeft al jaren die Slogan niet meer..
Waardeer het nou eens dat er iemand een kijkje durft te geven achter de schermen. Ik spreek genoeg (ex) Q medewerkers om mijn verhaal ergens op te baseren.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

Stephan123

Bericht door Stephan123 » 04 mar 2018 13:46

Alleen geef jij foute informatie

Niek van der Bruggen ging weg bij Q omdat hij voor het geld naar Veronica ging.

Hij doet nu precies hetzelfde alleen op een zender waar je meer geld vangt. Als je veel geld wil moet je bij Veronica werken.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 04 mar 2018 14:12

Ik weet niet of er hier veel mensen zijn die weten wat een depressie is. Ik had als radiomaker op dat moment helemaal geen zin, moed en kracht een radio te gaan maken. Als mocht dat op een grootse zender zijn en vet betaald. Het hele verhaal Stephan Brouwer geeft mij een dubbel gevoel. Moet dat in je eigen radioprogramma? Is het geloofwaardig als je nadien met je co-host toch glimlacht en je nadien gewoon vrolijk met je show doorgaat? Goed dat er aandacht aan wordt besteed, daar bestaat geen twijfel over, maar het was meer op zijn plaats geweest in een actualiteitsprogramma op een andere zender. Dat de wachtlijsten enorm zijn en er nog steeds vaak "laconiek" over depressief zijn is een feit. Dus als sneer naar de overheid en hulpverleners voor deze problematiek is het wel een goede zaak. Ik heb één ding geleerd; opvang en praten alleen helpt niet. Medicatie alleen evenmin. Je moet beginnen met jezelf. Motiveren, hard doorbijten en wetende dat er ups, maar ook enorme downs zijn. Het is een soort van curve, die in een normale toestand lichtjes wisselt. Bij een depressie is dat een curve met enorme pieken en dalen. Wilde ik nog even kwijt.

RadioFan!

Bericht door RadioFan! » 04 mar 2018 14:45

ransbeek schreef:
04 mar 2018 14:12
Ik weet niet of er hier veel mensen zijn die weten wat een depressie is. Ik had als radiomaker op dat moment helemaal geen zin, moed en kracht een radio te gaan maken. Als mocht dat op een grootse zender zijn en vet betaald. Het hele verhaal Stephan Brouwer geeft mij een dubbel gevoel. Moet dat in je eigen radioprogramma? Is het geloofwaardig als je nadien met je co-host toch glimlacht en je nadien gewoon vrolijk met je show doorgaat? Goed dat er aandacht aan wordt besteed, daar bestaat geen twijfel over, maar het was meer op zijn plaats geweest in een actualiteitsprogramma op een andere zender. Dat de wachtlijsten enorm zijn en er nog steeds vaak "laconiek" over depressief zijn is een feit. Dus als sneer naar de overheid en hulpverleners voor deze problematiek is het wel een goede zaak. Ik heb één ding geleerd; opvang en praten alleen helpt niet. Medicatie alleen evenmin. Je moet beginnen met jezelf. Motiveren, hard doorbijten en wetende dat er ups, maar ook enorme downs zijn. Het is een soort van curve, die in een normale toestand lichtjes wisselt. Bij een depressie is dat een curve met enorme pieken en dalen. Wilde ik nog even kwijt.
Mooi gezegd hoor 'ransbeek' ;-)

Ben dan nu toch wel benieuwd wie jij welleens spreekt van Q, Patrick..

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 04 mar 2018 19:14

Patrick Kicken schreef:
04 mar 2018 13:28
Zo'n zender is er al hoor, vanuit de meterkast bij Dennis Ruyer! Heerlijk stationnetje, luister er zelf ook graag naar.
http://powerstationbuddha.nl

Overigens werd ik door Spreekbuis gevraagd commentaar te geven op het hele depressieverhaal van Stephan, als ervaringsdeskundige. De link:
http://www.spreekbuis.nl/patrick-kicken ... e-business
"Een burn-out is een soort depressie".

Wat een larie, aids is ook geen soort kanker. Als burn-out een depressie was, had het wel depressie geheten. En ja, ik kan weten wat een depressie inhoudt.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 04 mar 2018 19:44

Het feit is Patrick dat je verschillende soorten van depressie hebt, en bovendien zijn de dalen en de pieken bij een depressie vaak bij vele mensen die ermee te maken hebben heel verschillend. Burn-out heeft geen enkele vergelijking met een depressie.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 04 mar 2018 19:59

Burn out is een vorm van overspannenheid, een depressie een stemmingstoornis. Hoewel de symptomen misschien nog wel overeenkomsten vertonen, is het echt wat anders.

Het artikel in Spreekbuis gaat over burn out, niet over depressie. Ik vind het vrij vreemd om iemand die en burn out heeft gehad als deskundige op te voeren over depressies, met ook nog eens veel aannames in het artikel zelf. Het verband met de depressie van Stephan Bouwman lijkt mij ver te zoeken, ondanks dat het artikel anders suggereert.
Rock 'n roll is better than music!

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 04 mar 2018 22:37

big T schreef:
04 mar 2018 11:09
Zo we zijn weer on topic, een DJ heeft last van depressies.
Hoe nu verder met hem? Speciale muziek laten draaien? :D
Jammer dat je zo denigrerend vindt te moeten doen over wat voor honderdduizenden mensen een serieus probleem is.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Stef99

Bericht door Stef99 » 05 mar 2018 06:23

ransbeek schreef:
04 mar 2018 19:44
Het feit is Patrick dat je verschillende soorten van depressie hebt, en bovendien zijn de dalen en de pieken bij een depressie vaak bij vele mensen die ermee te maken hebben heel verschillend. Burn-out heeft geen enkele vergelijking met een depressie.
Inderdaad, niet iedereen ervaart een depressie hetzelfde. De een is bijvoorbeeld depressief en heeft er 'echt' geen zin meer in, de ander juist wel en probeert er dan ook alles aan te doen om weer van die depressie af te komen

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 05 mar 2018 07:14

Stef99 schreef:
05 mar 2018 06:23
ransbeek schreef:
04 mar 2018 19:44
Inderdaad, niet iedereen ervaart een depressie hetzelfde. De een is bijvoorbeeld depressief en heeft er 'echt' geen zin meer in, de ander juist wel en probeert er dan ook alles aan te doen om weer van die depressie af te komen
Een depressie is in een veel gevallen niet iets waar je zelf een hand in hebt om van af te komen. Medicatie kan helpen, mits het aanslaat.

RadioWave

Bericht door RadioWave » 05 mar 2018 09:09

GerjanOpDreef schreef:
04 mar 2018 23:39
rutgrrr schreef:
04 mar 2018 22:37
big T schreef:
04 mar 2018 11:09
Zo we zijn weer on topic, een DJ heeft last van depressies.
Hoe nu verder met hem? Speciale muziek laten draaien? :D
Jammer dat je zo denigrerend vindt te moeten doen over wat voor honderdduizenden mensen een serieus probleem is.
Misschien is het nog zo gek niet om hem speciale muziek te laten draaien. Als het voor hem helend is, dan kan hij die honderdduizenden mensen ook helpen.
...en precies dát brengt ons weer terug bij de eerdere vraagstelling: -moet die "hulpverlening" op de nationale radio?-
Ik wil niets afdoen aan de ernst van het hebben van een depressie. Het is er en vaak ook nog ernstig onderschat. Ik wens het dan ook niemand toe. Persoonlijk ben ik van mening dat de nationale radio echter, op de wijze hoe Stephan dat nu aanpakt, niet het podium moet zijn om dat uit te dragen. En waarom niet? Omdat je je ook bewust moet zijn van het feit dat niet alle luisteraars -ongevraagd- zitten te wachten op het leeggooien van iemand z'n vol gedruppelde emmertje. En dat heeft niets te doen met geen respect hebben of het niet willen erkennen van het fenomeen maar die zetten de radio aan voor amusement en niets meer dan dat.
...terzake mijn mening en ook daar hoeft niemand het mee eens te zijn. :wink:

boxfm

Bericht door boxfm » 05 mar 2018 17:41

RadioWave schreef:
05 mar 2018 09:09
GerjanOpDreef schreef:
04 mar 2018 23:39
rutgrrr schreef:
04 mar 2018 22:37

Misschien is het nog zo gek niet om hem speciale muziek te laten draaien. Als het voor hem helend is, dan kan hij die honderdduizenden mensen ook helpen.
....
Persoonlijk ben ik van mening dat de nationale radio echter, op de wijze hoe Stephan dat nu aanpakt, niet het podium moet zijn om dat uit te dragen. En waarom niet? Omdat je je ook bewust moet zijn van het feit dat niet alle luisteraars -ongevraagd- zitten te wachten op het leeggooien van iemand z'n vol gedruppelde emmertje.
....
Persoonlijk ben ik het met je eens dat een dj niet allemaal persoonlijke verhalen hoeft te vertellen. Zoals je aangeeft is dat een kwestie van smaak. Niet die van ons twee in ieder geval.

Het is wel de stijl van Q. Zij willen zo een persoonlijke band opbouwen met de luisteraar. Een luisteraar kan dus in zekere zin wel verwachten dat dit aan ze wordt verteld. Geheel ongevraagd een emmertje legen is dan ook niet aan de orde, naar mijn mening. Het past namelijk bij die zender en je weet dat het kan komen. Alleen dat het ging over zijn depressie kon je niet verwachten. Vind dit persoonlijke nieuws wel een grotere toevoeging on air dan "Ik ben gister uitgeweest, leuk feestje blabla. Een vriend werd geweigerd blabla. Hoe was jouw weekend? Laat het me weten".

Gezien de band die Q met de luisteraar wil, denk ik dat het wel goed en eerlijk is geweest dit te delen. Het kan namelijk ook voorkomen dat hij daardoor een 'minder goede show' neerzet of uit de running zal zijn. Dan zou het raar zijn als hij afwezig is en er wordt niets over gezegd. Daarnaast wilde Stephan daarmee het 'taboe' doorbreken.

RadioWave

Bericht door RadioWave » 05 mar 2018 20:08

boxfm schreef:
05 mar 2018 17:41

Persoonlijk ben ik het met je eens dat een dj niet allemaal persoonlijke verhalen hoeft te vertellen. Zoals je aangeeft is dat een kwestie van smaak. Niet die van ons twee in ieder geval.

Het is wel de stijl van Q. Zij willen zo een persoonlijke band opbouwen met de luisteraar. Een luisteraar kan dus in zekere zin wel verwachten dat dit aan ze wordt verteld. Geheel ongevraagd een emmertje legen is dan ook niet aan de orde, naar mijn mening. Het past namelijk bij die zender en je weet dat het kan komen. Alleen dat het ging over zijn depressie kon je niet verwachten. Vind dit persoonlijke nieuws wel een grotere toevoeging on air dan "Ik ben gister uitgeweest, leuk feestje blabla. Een vriend werd geweigerd blabla. Hoe was jouw weekend? Laat het me weten".

Gezien de band die Q met de luisteraar wil, denk ik dat het wel goed en eerlijk is geweest dit te delen. Het kan namelijk ook voorkomen dat hij daardoor een 'minder goede show' neerzet of uit de running zal zijn. Dan zou het raar zijn als hij afwezig is en er wordt niets over gezegd. Daarnaast wilde Stephan daarmee het 'taboe' doorbreken.
Ik respecteer je mening hoor, net zoals iedere andere mening hier trouwens.
Aansluitend op die van jou; het gaat mij wat ver om te stellen dat je het in zekere zin kan verwachten op Q. Er is m.i. nergens gezegd dat zij een persoonlijke band met een luisteraar willen opbouwen, althans niet eentje van déze aard. Die conclusie wórdt getrokken. Ieder station streeft er denk ik naar om een band met z'n luisteraars op te bouwen, toch?

Taboe-doorbrekend ben ik vaker in dit draadje tegengekomen maar in de context waarin dat geplaatst werd ga ik persoonlijk niet in mee. JA, er heerst een soort van taboe op het open (kunnen) zijn over het hebben van een depressie maar NEE, ik vind nog steeds dat de nationale radio daarvoor niet de plek is om dat te moeten willen doorbreken. Ik vind aan zijn handelen op de radio niets taboe-doorbrekends. Ik vind het eerder shockerend en in sommige opzichten ongewenst.

Ik probeer het vanuit meerdere invalshoeken te bekijken maar persoonlijk blijf ik terugkomen op dat je er niet omheen kan, ook niet als radiomaker, dat niet iedereen op de inhoud van jouw emmertje zit te wachten. Dat maakt het niets minder rot voor Stephan dat hij gebukt gaat onder het hebben van een depressie hè, dat blijft een vreselijk vervelend gegeven.

Tegelijkertijd bedenk ik me net overigens dat wellicht het juist "de depressie that was talking" was en een rationeler handelen uitschakelde op het moment van-. Heel eerlijk zou ik daar een bevredigender gevoel bij hebben dan bij een weloverwogen bewuste actie...

boxfm

Bericht door boxfm » 05 mar 2018 20:46

RadioWave schreef:
05 mar 2018 20:08
Aansluitend op die van jou; het gaat mij wat ver om te stellen dat je het in zekere zin kan verwachten op Q. Er is m.i. nergens gezegd dat zij een persoonlijke band met een luisteraar willen opbouwen, althans niet eentje van déze aard. Die conclusie wórdt getrokken. Ieder station streeft er denk ik naar om een band met z'n luisteraars op te bouwen, toch?

Taboe-doorbrekend ben ik vaker in dit draadje tegengekomen maar in de context waarin dat geplaatst werd ga ik persoonlijk niet in mee. JA, er heerst een soort van taboe op het open (kunnen) zijn over het hebben van een depressie maar NEE, ik vind nog steeds dat de nationale radio daarvoor niet de plek is om dat te moeten willen doorbreken. Ik vind aan zijn handelen op de radio niets taboe-doorbrekends. Ik vind het eerder shockerend en in sommige opzichten ongewenst.

Ik probeer het vanuit meerdere invalshoeken te bekijken maar persoonlijk blijf ik terugkomen op dat je er niet omheen kan, ook niet als radiomaker, dat niet iedereen op de inhoud van jouw emmertje zit te wachten. Dat maakt het niets minder rot voor Stephan dat hij gebukt gaat onder het hebben van een depressie hè, dat blijft een vreselijk vervelend gegeven.

....
Verwachten in de zin dat je bij Radio Veronica ook een bepaalde muzieksoort hoort. Bij Q, maar ook wel bij andere zenders, worden persoonlijke verhalen vertelt. Dat is wat luisteraars weten en dus kunnen verwachten. Sterker nog: Mede daarom was de ochtendshow van Mattie&Wietze geliefd. Gewone jongens, die gewone dingen meemaken en ook vertellen. Soms heftige, ongewone dingen. Die werden ook gedeeld. "“Alles wat ze meemaken, vertellen ze op de radio. Daardoor ontstaat herkenning bij de luisteraars”", aldus Iwan in een interview met Nu.nl over het (toenmalige) succes.

"Waar een radio-dj vroeger zijn eigen content bepaalde, is het nu essentieel om als dj midden in de samenleving te staan en te voelen wat er leeft onder luisteraars. Dat inzicht maakt onze programma's relevant en persoonlijk", zo zei Iwan eerder. Middenin de samenleving staan toon je onder andere door dit ook te tonen. Mede door een persoonlijke kant te laten horen. Stephan heeft duidelijk zijn menselijke en persoonlijke kant laten spreken.

Bij het doorbreken van een taboe is het (vaak) belangrijk dat er een soort rolmodel opstaat en er openlijk over vertelt. In dat opzicht is de landelijke media daar wel een geschikt podium voor. En het gaat mij, maar ook anderen volgens mij, om het taboe om er openlijk over te spreken. Niet dat zijn handelen taboe-doorbrekend is.

Dat niet iedereen op inhoud van emmertjes zit te wachten, daar ben ik het zeker met je eens. Maar daarbij kies je ook wel (meestal bewust) een radiozender om naar te luisteren. Heb je geen zin in de humor van Coen&Sander of de 'lachband' van Evers, dan geen 538. Heb je geen zin in dancemixen, dan op vrijdag geen SLAM!. Etc. Bij Q draait het nu eenmaal ook om interactie en dialogen, daar staat de zender voor.

Plaats reactie