De man achter Frank Dane (Frank Kjærby Jensen)
Frank Dane lijkt de gedoodverfde opvolger van Edwin Evers, maar hoe geschikt is hij eigenlijk voor de ochtend van Radio 538? Een portret.
Hij wordt wel eens ‘het iets lievere broertje van Robert Jensen’ genoemd. De in Den Haag geboren Frank Dane (36) als enfant terrible betitelen, gaat inderdaad net een stap te ver. Brutaal, maar met een warm hart. Soms gewaagd, maar er niet op uit om alles en iedereen te choqueren.
Die vergelijking met zijn broer gaat mank, vond hij zelf ook. Zijn echte naam is eigenlijk Frank Kjærby Jensen. Dane (een Deense naam, het land waar zijn vader vandaan komt) werd verzonnen in de tijd dat zijn broer heel populair was bij Veronica. Alles om de eeuwige vergelijking te voorkomen. ,,Ik wilde vrij en onafhankelijk zijn”, zei Dane daarover.
De radio-dj maakt er geen gewoonte van interviews te geven. Ook niet nu hij door vriend en vijand wordt genoemd als dé gedroomde opvolger van Edwin Evers die straks na 21 jaar stopt met zijn ochtendshow. Het zou niet de eerste keer zijn dat Dane van plek verwisselt. Hij werkte bij Stadsradio Rotterdam, Yorin FM, Radio 538, Slam FM en 3FM voordat hij terugging naar 538. ,,Ik ben een vreselijk onrustig mens. Er moet elke dag iets interessants gebeuren”, zei hij daarover. Dane ging bij 538 van de avond naar de middag en zou dan volgend jaar naar de ochtend verhuizen. ,,Net een voetballer, vind je niet”, zei hij eerder in deze krant.
Norm
Die ‘voetballer’ lonkt naar de Champions League, zoals je de ochtend tussen zes en negen gerust kunt noemen. Daarvoor moet hij waarschijnlijk wel zijn televisiewerk opgeven. Dane is sinds een kleine twee jaar te zien bij RTL Boulevard, waar hij zijn bekendheid vergrootte.
De druk neemt toe. ,,Bij televisie wordt minder vaak een beroep op je presentatie gedaan. Bij radio moet je elke dag die norm halen”, zegt collega Rob van Someren van Radio 10. ,,Als dat te geforceerd gaat, houd je het niet vol. Dit is een periode waarin je een bepaalde hoeveelheid luisteraars bindt van wie je hoopt dat ze zolang mogelijk blijven.”
Jeroen van Inkel, tegenwoordig Omroep MAX-presentator op NPO Radio 5, prijst Danes talent, maar ziet een belangrijk verschil met Edwin Evers. ,,Het publiek is Edwin gewend, die ‘lekker gewone gast die je ook kan treffen bij een voetbalwedstrijd met een sjaaltje van zijn club’. Hij is een man van het volk. Frank is wat sarcastischer, afstandelijker, maar daarmee ook moderner. Ik kan niet goed inschatten of de ochtendluisteraar van Radio 538 dat wil.”
Gunfactor
Daniël Dekker (Avrotros): ,,Uiteraard zullen luisteraars gaan vergelijken, want ze missen iets wat vertrouwd is. In dat opzicht begint hij met een 2-0 achterstand, maar Frank moet een eigen invulling geven aan het programma en vooral niet doen wat Edwin al deed. Het is niet alleen muziek draaien, maar ook een lekkere sfeer, verschillende items en livemuziek. En daar heeft hij de gunfactor, want ik hoor dat artiesten er graag komen, al weet ik dat van zangeres Maan niet meer zeker.”
Dekker refereert aan het recente optreden in Danes studio, waarbij Dane een poedelnaakte man voor Maans neus liet dansen. De zangeres barstte van schrik in tranen uit. Van Inkel: ,,Goed om erbij te zeggen dat Frank elke week al een grap met haar uithaalde. Dit was onderdeel van een running gag. Maar het is typisch Dane. Die is snel, intelligent, heeft gevoel voor het medium en veel lef. Hij maakt stoutejongensradio.''
Lef
Radiobekendheid Erik de Zwart nam Dane ooit aan bij Radio 538. ,,Daar wilde hij per se niet op Robert lijken. Maar ik kan me ook herinneren dat ik op een gegeven moment riep: ‘je moet eens wat gaan doen!’ Frank kon echt een luie flikker zijn. Maar daar heeft hij wel naar geluisterd. Inmiddels kent hij alle facetten van het omroeplandje.”
Concluderend: ,,Ja, ik vind Frank best geschikt voor de plek van Evers. Hij doet RTL Boulevard ook héél goed. Daar zagen we een meer sympathieke Dane. Dat is wel belangrijk, want als je even níet sympathiek bent op de radio, haken mensen af.”
Van Someren vindt Dane ‘de beste opvolger die ze in huis hebben’. ,,Natuurlijk, het zijn grote schoenen om te dragen. Frank moet vooral zichzelf blijven. Dan houd je het het langst vol. Hij is er klaar voor. Hij is creatief, heeft ervaring én lef. Frank durft op z’n bek te gaan. Is meer polariserend: of je vindt hem geweldig, of niks. Een aantal mensen zal afhaken, maar daarom moet hij ook de tijd krijgen.”