Goede en Slechte vaste nieuwslezers op de radio

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

RadioWave

Re: Goede en Slechte vaste nieuwslezers op de radio

Bericht door RadioWave » 28 feb 2018 12:12

Orange schreef:
28 feb 2018 10:44
RadioWave schreef:
28 feb 2018 10:27
Die leest het nieuws veel te veel in de DJ-modus, probeert er krampachtig altijd een dingetje van te maken.
Dit is naar mijn idee precies het punt waarom het vanochtend niet klopte. Hij probeert er zelf een dingetje van te maken. Moet de nieuwslezer bij ESO niet doen.
Ik denk dat ik precies "hoor" wat je bedoelt ja.
Ik vind het een typisch iets aan Bart Jan want hij máákt van nieuwslezen, ongeacht waar hij leest, teveel een dingetje naar mijn mening. Zoals gezegd, sommige mensen zullen precies het tegenovergestelde denken van hem en dat is niet erg, ieder zo z'n smaak en persoonlijke beleving maar ík hoor in hem gewoon geen nieuwslezer. Ik heb altijd het idee bij hem (en nu dik ik het voor de beeldvorming iets aan) dat ik luister naar een Jeroen van Inkel in de rol van nieuwslezer; nieuws op DJ-toon, ram ram ram , alles popi-de-jopi aangezet. Dan haak ik dus af hè...

Orange

Bericht door Orange » 28 feb 2018 12:35

Het hoeft niet persé slecht te zijn natuurlijk. Op een zender die jongeren aan moet spreken (dus ook 538) is dat prima. Maar in het team van ESO past het niet. Gewoon overdag zonder dat er interactie is tussen nieuwslezer en dj vind ik het wel prima kunnen.

RadioWave

Bericht door RadioWave » 28 feb 2018 15:17

GerjanOpDreef schreef:
28 feb 2018 13:11
Dat een nieuwslezer van het nieuwslezen een dingetje maakt is niet zo heel erg vreemd. Het nieuws brengen is immers het enige moment dat die nieuwslezer zichzelf kan profileren.

Of het gepast is, is een tweede. Dat zal ook een beetje per radiostation/programma verschillen.
Nee hoor, je hoéft er geen ander ding van te maken hè?! En (anders) profileren hoef je je als nieuwslezer niet; je bent nieuwslezer, nothing more, nothing less. Nieuwslezen is nieuwslezen, dat wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden, toch?
Even in de juiste context geplaatst, 't wordt anders als het een item wordt/is in een programma, bijvoorbeeld als bij ESO ja.
Mijn punt was meer m.b.t. het stand alone nieuws, op het hele uur. Een Cune dan in "standje DJ" (de enige stand die hij kennelijk heeft) het nieuws horen brengen vind ik zo Inkel-achtig. Man, ga zitten, lees het nieuws op neutrale wijze, klaar. Als je zo graag een showtje wilt opvoeren moet je geen nieuwslezer worden maar radiopresentator...mijn mening hè :wink:

big T

Bericht door big T » 28 feb 2018 17:40

Op Radio 1 gistermorgen een nieuwe nieuws lezer gehoord, ze zijn er nog die het droog voorlezen.
Goed erg goed dus.
Sent from my laptop using Windows

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 12 mar 2018 13:10

GerjanOpDreef schreef:
28 feb 2018 16:45
. Feit is echter dat er de laatste tijd het steeds minder neutraal nieuws is. In vrijwel alle nieuws programma's wordt je lastiggevallen met privé- en/of politiek correcte meningen van journalisten. Dat hoeft inderdaad niet, sterker, het ondermijnd de betrouwbaarheid van de journalistiek.
Nouja, je kan zelf toch ook wel filteren wat nieuws is en wat luchtig is. Bij Jinek en Pauw zitten die vloggende NOS poltiekverslaggevers, dat is ook een mix van hard nieuws en eigen inbreng, het heeft wel wat. Je moet het wel kunnen.

Hoe heet die nieuwslezeres ook weer waar Giel Beelen het in de ochtend vaak mee aan de stok had, die deed daar weer erg krampachtig over.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 12 mar 2018 15:21

Ik bedoelde Fleur Wallenburg, die probeerde haar prive buiten het nieuws te houden wat niet altijd lukte door Giel Beelen, dat was altijd wel spannende radio.

@Gertjan, ik denk dat dat meer en meer gaat gebeuren

Bo Lus

Bericht door Bo Lus » 12 mar 2018 15:24

Het valt mij op dat steeds meer nieuwslezers niet naar het einde van de zin toe lezen. Komt heel knullig over.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 12 mar 2018 18:15

GerjanOpDreef schreef:
12 mar 2018 14:09
Jinek en Pauw is geen nieuws, maar een gesprek over het nieuws. Daar ligt wel iets meer ruimte, maat eigenlijk is het ook daar niet echt passend om een mening te geven.
Een politiek verslaggever kan zich wel meer eigen mening veroorloven dan een nieuwslezer. De nieuwslezer geeft de feiten, de verslaggever duidt de politieke situatie: "Wat betekent dit nou?" En dan kan hij best zeggen dat wat hij er - vanuit zijn deskundigheid - van vindt.

In veel radioshows zijn de nieuwslezers al veel meer dan de brengers van feiten. Soms ontaardt dat in onderbroekenlol. Dat is wel grappig, maar ik zit er niet altijd op te wachten. In andere gevallen vraagt de dj de nieuwslezer(es) of hij/zij wat meer tekst en uitleg over het onderwerp wil geven (ik denk hierbij even aan Bart Arens en Carmen Verheul). Daar word je als luisteraar wel wijzer van.

Plaats reactie