Rechtszaak AVRO NPO Radio 2

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
alex..

Re: Rechtszaak AVRO NPO Radio 2

Bericht door alex.. » 06 jan 2018 00:04

Theimon schreef:
05 jan 2018 04:30
Krijgt ze dan ook excuses van de AvroTros dat ze Rob's programma regelrecht moest kopieren? In plaats van dat ze, 'artiest' dat ze is, zelf haar kwaliteit en talent in mocht gaan zetten om een eigen middagshow neer te zetten?
Goh, moet Rob dan ook vermelden dat hij niet de eerste DJ is met een verzoekplatenprogramma.
Iets meer objectiviteit graag.
------------------------

AvroTros had een tijdslot op Radio2 toegewezen gekregen omtrent de mogelijkheid hier een programma neer te zetten wat geapprecieerd wordt (Platenbonanza).
Nu besloot Rob zelf zijn contract niet te verlengen, waardoor AvroTros een slot had op te vullen.

Dit slot hebben ze opgevuld door Annemieke hier neer te zetten. Tot dusver heeft AvroTros zich keurig gedragen en aan alle contracten voldaan.

Nu levert Annemieke geen wanprestatie, in tegendeel zelfs, de luistercijfers stijgen mee met het station. Een logisch gevolg zou dan zijn deze samenwerking voort te zetten.
Er is, puur feitelijk gekeken, geen verweit richting AvroTros of Annemieke mogelijk. Doch, raken ze wel een prominent tijdslot kwijt.

De vraag ligt bij hoe de NPO haar beslissingen maakt bij het vergeven van een tijdslot. Het enige wat bekend is, is dat omroepen zich hiervoor moeten "intekenen" met een aanbod.
Echter lijkt er spraken van dat de NPO dit tijdslot na drie dagen al aan BNNVARA had gegund, wat Annemieke "schade" oplevert.

Een voorbeeld over hoe scheef het hele verhaal is:
Zie de NPO als huisjesmelker. Jij bent huurder (AvroTros) en zorgt iedere maand keurig voor de huur samen met een huisgenoot (Rob).
Vervolgens besluit je huisgenoot dat hij met iemand anders (BNNVARA) gaat huren, dus jij zoekt een nieuwe huisgenoot (Annemieke).

Daarna krijg je te horen dat je oude huisgenoot verwacht dat jij het het pand verlaat, terwijl jij daar nooit behoefte naar had.

Ondertussen betalen jij en je nieuwe huisgenoot weer keurig huur, waarna je (drie dagen later) alsnog te horen krijgt van de huisjesmelker 'we willen liever met je oude huisgenoot samenwerken, zoek maar een nieuw huis'.

In deze situatie zou er huurbescherming in werking treden, een wet die er niet voor niks is.

Los van of je Annemieke of Rob liever hoort, de conclusie kan niet anders zijn dat AvroTros en Annemieke hier slachtoffer zijn geworden van het niet volgens procedure handelen van de NPO.

Dat de AvroTros deze zaak gaat winnen lijkt mij daarom vanzelfsprekend.
Of het ze ook recht geeft op het tijdslot betwijfel ik. De NPO had bij de indieningen voor het nieuwe jaar vast wel een kritiekpunt aan Annemieke kunnen vinden, waardoor ze Rob het slot hadden kunnen geven.

Echter, zoals het nu gegaan is, is simpelweg buiten het boekje en daar zal vooral de NPO last van krijgen.

Theimon

Bericht door Theimon » 06 jan 2018 01:15

alex.. schreef:
06 jan 2018 00:04
Theimon schreef:
Krijgt ze dan ook excuses van de AvroTros dat ze Rob's programma regelrecht moest kopieren? In plaats van dat ze, 'artiest' dat ze is, zelf haar kwaliteit en talent in mocht gaan zetten om een eigen middagshow neer te zetten?
Goh, moet Rob dan ook vermelden dat hij niet de eerste DJ is met een verzoekplatenprogramma.
Zeker niet. Zie het ook meer als een vinger naar de AvroTros. Zij wordt op dit tijdslot neergezet, maar moet wel het concept overnemen. Ook niet echt netjes van de omroep, toch? AvroTros brengt zelf al schade toe aan de artiest door op voorhand al te zeggen wat ze moet gaan doen.

Dan hadden ze gewoon moeten zeggen: hier heb je een toptijdstip, doe je ding. Niet; hier heb je een tijdslot en ga nu maar Rob's programma presenteren.

Ze hadden snel een poppetje nodig en zeker met de vrouwen-op-de-radio discussie toen was Annemieke ineens een prima optie.

Anyway, zoals je zelf ook al aangeeft; ook al zouden ze winnen; is het dan een symbolische overwinning? Geeft het ze daadwerkelijk een stok om me te slaan? Of zien we dadelijk een stukje tijd- en geldverspilling?

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 06 jan 2018 09:23

@Alex: Geheel mee eens. Daarom heb ik dit topic gestart met deze titel. De discussie liep in topic Stenders, die daar netjes de gevolgen van heeft gedragen en van de zender is gegaan/gekickt.

Het lijkt een conflict tussen avrotros en NPO, en geheel terecht (zie ook mijn reacties in augustus/september) dat avrotros dit issue aanspant.

Deze feitelijke informatie is prima gecommuniceerd via de media.

De stellingen die buiten deze informatie gedropt worden, zijn allemaal gebaseerd op meningen van anderen (media/forum), waarbij ik deze nog niet als feiten heb kunnen vinden/traceren.

Feit:
Stenders verlengt contract niet (is zijn recht)
Avrotros wil tijdvak behouden (is hun recht)
Annemieke krijgt tijdvak (is het recht van Avrotros)

Daarna loopt het spaak.

Ps: Ik vind het huisjesmelkerverhaal een mooi voorbeeld.

(Voor insiders op het forum: Ik ben erg subjectief voor Rob Stenders op de radio, maar een beetje objectiviteit kan nooit kwaad)

Acchero

Bericht door Acchero » 06 jan 2018 09:44

Als ik nog even de metafoor van de huisjesmelker mag gebruiken:
Was het niet het geval dat Stenders pas zijn contract opzegde toen hij een soort.... mondelinge toezegging had gekregen dat hij op de radio mocht blijven?
Dus: Had de huisjesmelker (NPO/Bosman) verteld dat hij met een andere verhuurder (BNNVARA) daar mocht gaan wonen?

Overigens neemt dit niet weg dat de NPO nog steeds de foute handelingen heeft gedaan, maar ik kreeg in dit topic het gevoel dat Stenders grotendeels de schuld krijgt.

Overigens vraag ik me af wat de rol van de AVRO TROS nu precies zal zijn in deze rechtszaak. Gaaf het ze om gerechtigheid voor Annemieke, of het behoud van het tijdslot.

Wat ik mij ook afvraag: Als ze Annemieke nou op maandag t/m donderdag hadden gezet en Rob van vrijdag t/m zondag, was de zaak er dan ook gekomen?...

Oortjes

Bericht door Oortjes » 06 jan 2018 11:18

Dat laatste denk ik niet en had ik een chque oplossing gevonden.

@Theimon: wen radiomaker is geen artiest, maar een werknemer die maakt wat hem door zijn werkgever wordt gevraagd. En dat geldt ook voir de dames diw radio maken.
Rock 'n roll is better than music!

RV

Bericht door RV » 06 jan 2018 22:02

alex.. schreef:
06 jan 2018 00:04
Theimon schreef:
------------------------

AvroTros had een tijdslot op Radio2 toegewezen gekregen omtrent de mogelijkheid hier een programma neer te zetten wat geapprecieerd wordt (Platenbonanza).
Nu besloot Rob zelf zijn contract niet te verlengen, waardoor AvroTros een slot had op te vullen.

Dit slot hebben ze opgevuld door Annemieke hier neer te zetten. Tot dusver heeft AvroTros zich keurig gedragen en aan alle contracten voldaan.

Nu levert Annemieke geen wanprestatie, in tegendeel zelfs, de luistercijfers stijgen mee met het station. Een logisch gevolg zou dan zijn deze samenwerking voort te zetten.
Er is, puur feitelijk gekeken, geen verweit richting AvroTros of Annemieke mogelijk. Doch, raken ze wel een prominent tijdslot kwijt.

De vraag ligt bij hoe de NPO haar beslissingen maakt bij het vergeven van een tijdslot. Het enige wat bekend is, is dat omroepen zich hiervoor moeten "intekenen" met een aanbod.
Echter lijkt er spraken van dat de NPO dit tijdslot na drie dagen al aan BNNVARA had gegund, wat Annemieke "schade" oplevert.

Een voorbeeld over hoe scheef het hele verhaal is:
Zie de NPO als huisjesmelker. Jij bent huurder (AvroTros) en zorgt iedere maand keurig voor de huur samen met een huisgenoot (Rob).
Vervolgens besluit je huisgenoot dat hij met iemand anders (BNNVARA) gaat huren, dus jij zoekt een nieuwe huisgenoot (Annemieke).

Daarna krijg je te horen dat je oude huisgenoot verwacht dat jij het het pand verlaat, terwijl jij daar nooit behoefte naar had.

Ondertussen betalen jij en je nieuwe huisgenoot weer keurig huur, waarna je (drie dagen later) alsnog te horen krijgt van de huisjesmelker 'we willen liever met je oude huisgenoot samenwerken, zoek maar een nieuw huis'.

In deze situatie zou er huurbescherming in werking treden, een wet die er niet voor niks is.

Los van of je Annemieke of Rob liever hoort, de conclusie kan niet anders zijn dat AvroTros en Annemieke hier slachtoffer zijn geworden van het niet volgens procedure handelen van de NPO.

Dat de AvroTros deze zaak gaat winnen lijkt mij daarom vanzelfsprekend.
Of het ze ook recht geeft op het tijdslot betwijfel ik. De NPO had bij de indieningen voor het nieuwe jaar vast wel een kritiekpunt aan Annemieke kunnen vinden, waardoor ze Rob het slot hadden kunnen geven.

Echter, zoals het nu gegaan is, is simpelweg buiten het boekje en daar zal vooral de NPO last van krijgen.
Dit is exact hoe ik er tegenaan kijk. De procedure is niet correct gelopen. Ik lees in de reacties heel veel veel emoties over hoe origineel en goed Platenbonanza cq Stenders is. Een verzoekplatenprogramma is overigens al zo oud als de weg naar Rome.

In rechtszaken spelen emoties geen rol. Ik kan mij dan volledig vinden in het huisjesmelkerverhaal.

Ik denk dat de NPO in de vorm van Jurre Bosman hier het meeste last van gaat krijgen. Met zijn gedraai is die intekening niet correct verlopen. Daar kan hij dan ook op worden afgerekend. En misschien is dat wel de bedoeling na al het geklooi.

alex..

Bericht door alex.. » 07 jan 2018 00:19

Allereerst, tof dat het weer over de feiten gaat, het topic is echt enorm interessant (vind ik).
Theimon schreef:
06 jan 2018 01:15
Zeker niet. Zie het ook meer als een vinger naar de AvroTros. Zij wordt op dit tijdslot neergezet, maar moet wel het concept overnemen. Ook niet echt netjes van de omroep, toch? AvroTros brengt zelf al schade toe aan de artiest door op voorhand al te zeggen wat ze moet gaan doen.

Dan hadden ze gewoon moeten zeggen: hier heb je een toptijdstip, doe je ding. Niet; hier heb je een tijdslot en ga nu maar Rob's programma presenteren.
Ik ben zelf actief in een andere (half) creatieve sector. Daar worden mensen aangenomen omdat zij zaken op hun manier aanpakken, maar je moet altijd in je achterhoofd houden dat je een onderdeel uit maakt een groot geheel. Een totale vrijbrief is maar zeldzaam in ieder creatief vak.

Daarnaast heb je te maken met wat de luisteraar wilt, die heeft, door middel van Stenders, laten blijken dat een verzoekplatenprogramma op dit tijdslot een hoge waardering krijgt.
Het zou juist extra aangeprezen moeten worden dat de AvroTros (of wie die beslissing heeft gemaakt) zijn/haar ego opzij heeft gezet en voor de luisteraar heeft gekozen. Eigenzinnigheid moet altijd in balans zijn de behoefte die er speelt.
Theimon schreef:
06 jan 2018 01:15
Anyway, zoals je zelf ook al aangeeft; ook al zouden ze winnen; is het dan een symbolische overwinning? Geeft het ze daadwerkelijk een stok om me te slaan? Of zien we dadelijk een stukje tijd- en geldverspilling?
Het tijdslot voor Annemieke gaan ze nooit in geheel terug krijgen. In theorie is ze er namelijk niet op achteruit gegaan.
Ze heeft nu een dag meer radio op een station wat bijna drie keer zo groot is als waar ze vandaan kwam. Daarnaast zegt ze het enorm naar haar zin te hebben.

Als de rechtszaak er komt, zal het vooral gevolgen hebben voor de zenderbaas (Jurre Bosman). Zijn beloftes vooraf waren volgens Stenders allen mondeling, dus daar is hij niet op te oordelen (welles nietes discussie).
Toch is er wel sprake van machtsmisbruik vanuit zijn kant, omdat hij de uren, drie dagen na Annemieke haar start, alweer aan BNNVARA had gegund (of in ieder geval zware voorkeur heeft uitgesproken en uiteindelijk uitgevoerd) en dus niet volledig via het intekenen en vervolgens beoordelen heeft gewerkt.

Ik heb zelf maar weinig kennis van hoe deze procedure er volledig uit ziet en als er een clausule in staat dat de zenderbaas een veto heeft boven alles, dan kan iedere omroep hoog en laag springen, het is zinloos.
Maar het lijkt mij niet verkeerd als de grens duidelijk getrokken wordt van de macht van de omroep tegenover de macht van één individu binnen de NPO.
(Een beetje een herhaling van wat bovenstaande reacties ook zeiden.)

Btw, zelf heb ik niet echt een partij. Hier is de luxe dat Studio Brussel aan staat, waar de DJ ondergeschikt is aan de muziek :).

Orange

Bericht door Orange » 07 jan 2018 11:46

Alex komt met een helder verhaal, maar vergeet 1 feit op te noemen. Per 1 januari 2018 zou er weer gekeken worden naar de programmering. Omroepen konden weer opnieuw intekenen. Het contract met de huisjesmelker liep dus maar tot 1 januari 2018. Dus het handelen van AVROTROS door dat tijdslot te blijven claimen en Annemieke daar neer te zetten, was volledig terecht per 1 september. De zekerheid over dat tijdslot was er echter maar tot 1 januari 2018. Neemt overigens niet weg dat Jurre Bosman nog gezwalkt heeft, maar AVROTROS heeft niet persé recht op dat tijdslot sinds 1 januari.

En wat betreft Theimon: ik begrijp niet waarom Annemieke alle vrijheid moest krijgen. Het is toch heel normaal om te zeggen dat er een soort verzoekplatenprogramma zat dat succesvol is en dat je als omroep met dat concept door wil gaan. Het draait niet allemaal om de presentator.

Orange

Bericht door Orange » 07 jan 2018 20:14

Op Radiofreak een artikel met Rob Stenders: https://www.radiofreak.nl/rob-stenders- ... -verloren/

Als ik dat lees, kan ik niet anders concluderen dan dat Rob geen zekerheid had over het behouden van zijn tijdslot na het overstappen naar BNNVARA. Die omroep was ervan overtuigd dat het goed kwam, maar naast die overtuiging was er geen garantie. Jurre Bosman gaf een wat politiek correct antwoord, maar verzocht Rob Stenders vooral om niet over te stappen. En met AVROTROS was niet gesproken (rept hij tenminste met geen woord over). Dan vind ik het erg onhandig om al over te stappen zonder die garanties.

jessica

Bericht door jessica » 08 jan 2018 00:58

Orange schreef:
07 jan 2018 20:14
Op Radiofreak een artikel met Rob Stenders: https://www.radiofreak.nl/rob-stenders- ... -verloren/

Als ik dat lees, kan ik niet anders concluderen dan dat Rob geen zekerheid had over het behouden van zijn tijdslot na het overstappen naar BNNVARA. Die omroep was ervan overtuigd dat het goed kwam, maar naast die overtuiging was er geen garantie. Jurre Bosman gaf een wat politiek correct antwoord, maar verzocht Rob Stenders vooral om niet over te stappen. En met AVROTROS was niet gesproken (rept hij tenminste met geen woord over). Dan vind ik het erg onhandig om al over te stappen zonder die garanties.
Rob heeft wel een contract gekregen per 1september bij BNNvara. Dat lijkt me voor een werknemer genoeg zekerheid.

Orange

Bericht door Orange » 08 jan 2018 10:20

Ik zou er niet op vertrouwen gezien de wijze hoe de publieke omroep is georganiseerd. Dat is geen commentaar op ons omroepbestel, maar wel een factor om bij dit soort zaken rekening mee te houden.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 08 jan 2018 14:57

jessica schreef:
08 jan 2018 00:58
Rob heeft wel een contract gekregen per 1september bij BNNvara. Dat lijkt me voor een werknemer genoeg zekerheid.

Precies, daarom ligt de schuld ook niet bij Rob, die heeft een programma, De vara wil hem, krijgt de toezegging dat rob kan blijven op dat tijdstip en dan is t toch niet zo

Orange

Bericht door Orange » 08 jan 2018 15:08

RealSunchaser schreef:
08 jan 2018 14:57
jessica schreef:
08 jan 2018 00:58

Precies, daarom ligt de schuld ook niet bij Rob, die heeft een programma, De vara wil hem, krijgt de toezegging dat rob kan blijven op dat tijdstip en dan is t toch niet zo
Vind ik echt te makkelijk gedacht. Rob weet dondersgoed hoe de publieke omroep werkt.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 08 jan 2018 15:16

Orange schreef:
08 jan 2018 15:08

Vind ik echt te makkelijk gedacht. Rob weet dondersgoed hoe de publieke omroep werkt.
Hij is geen eigenaar van de publieke omroep. Hij is werknemer en heeft een populair programma, alleen zijn salarisstrook heeft een andere naam bovenaan. Als er eerst wordt gezegd je mag blijven en dan toch niet is zijn schuld.

Weten we trouwens of de Avro zijn contract sowieso wou verlengen?

Plaats reactie