Luistercijfers oktober-november 2017

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Gebruikersavatar
MFM
Berichten: 3126
Lid geworden op: 11 jul 2005 16:56

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door MFM » 31 dec 2017 23:31

En in dat crossmediaal denken zit nou precies de fout.
Weer zo een term van 20 jaar geleden.
De realiteit is nu eenmaal dat de 3fm doelgroepen niet per se een autoradio, wekkerradio of tv in hun slaapkamer hebben en dat hun pa en/of ma echt niet meer zo snel die kolereherrie voor hun op zal zetten. De feeling van de ouders met 3fm is er immers niet meer.
Crossmediaal? Neuh. Gooi maar lekker op dab+ en internet-only. Dat zou voor het bereiken van de beperkte doelgroep (jongeren,urban, randstedelijk, studentensteden en festivals) een stuk goedkoper zijn.

Toch vind ik het dan weer grappig dat er opeens gekleurde onderzoeken opduiken waaruit moet blijken dat jongeren wel degelijk naar “fm” luisteren.

Oortjes
Berichten: 4334
Lid geworden op: 22 feb 2004 19:21

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door Oortjes » 31 dec 2017 23:44

MFM schreef:
31 dec 2017 23:31
jjongeren,urban, randstedelijk, studentensteden en festivals
Dat zijn toch niet te combineren doelgroepen op één radiozender?!
Rock 'n roll is better than music!

Gebruikersavatar
MFM
Berichten: 3126
Lid geworden op: 11 jul 2005 16:56

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door MFM » 01 jan 2018 06:14

Waarom deed 3fm dat dan wel?
SR2017 was een mooi voorbeeld van radio voor studenten, randstedelijk en festivalgangers. Acties door heel het land van vnl basisscholieren..

Geen idee waarom het normale format dan meer richting de kindeenvoudige deuntjes van TopNotch artiesten en alternatieve VPROtracks neigde ipv een eenduidige duidelijke doelgroep, jij wel?

Hinkepoten op drie verschillende gedachtes waarin presentatie, format en doelgroep niet bereikt worden. Staat daar de 3 in 3fm tegenwoordig voor?

Gebruikersavatar
boxfm
Berichten: 916
Lid geworden op: 18 jan 2007 22:15

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door boxfm » 01 jan 2018 10:39

MFM schreef:
31 dec 2017 23:31
En in dat crossmediaal denken zit nou precies de fout.
Weer zo een term van 20 jaar geleden.
De realiteit is nu eenmaal dat de 3fm doelgroepen niet per se een autoradio, wekkerradio of tv in hun slaapkamer hebben en dat hun pa en/of ma echt niet meer zo snel die kolereherrie voor hun op zal zetten. De feeling van de ouders met 3fm is er immers niet meer.
Crossmediaal? Neuh. Gooi maar lekker op dab+ en internet-only. Dat zou voor het bereiken van de beperkte doelgroep (jongeren,urban, randstedelijk, studentensteden en festivals) een stuk goedkoper zijn.

Toch vind ik het dan weer grappig dat er opeens gekleurde onderzoeken opduiken waaruit moet blijken dat jongeren wel degelijk naar “fm” luisteren.
Maakt niet uit of een term oud is, het gaat om de uitvoering. 3FM kan zich als jongerenmerk profileren en zorgen dat zij zichtbaar zijn op de kanalen waar hun doelgroep zich bevindt, en hier content voor produceren. Vind het wel grappig dat je zegt dat crossmediaal precies de fout is, maar vervolgens puur radiokanalen noemt. Crossmediaal is meer dan alleen radiokanalen en betekent overigens ook niet direct dat 3FM landelijk op FM hoeft te blijven.

Oortjes
Berichten: 4334
Lid geworden op: 22 feb 2004 19:21

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door Oortjes » 01 jan 2018 10:40

MFM schreef:
01 jan 2018 06:14
Hinkepoten op drie verschillende gedachtes waarin presentatie, format en doelgroep niet bereikt worden. Staat daar de 3 in 3fm tegenwoordig voor?
Haha dat zal het zijn. Op naar de 3% dan!
Rock 'n roll is better than music!

rutgrrr
Berichten: 2929
Lid geworden op: 28 apr 2009 11:25

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door rutgrrr » 08 jan 2018 19:54

Above Media dook in augustus vorig jaar dieper in de cijfers van 3FM. Wat aangetoond wordt is m.i. dat de zender de aansluiting met de jonge doelgroep compleet mist.

Meest onthustsend is wel het staatje met de luistertijd. Die daalt bij jongeren tot het niveau van de 65+ ers. Ook 20-34 zit ZEER laag in de luistertijd.

Afbeelding

Meer statistiekjes en een bepaald niet vrolijkmakend artikel: https://www.abovomedia.nl/nieuws/3fm-vl ... kend-wrak/
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
jessica
Berichten: 5570
Lid geworden op: 05 apr 2002 18:23

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door jessica » 08 jan 2018 23:40

Kortom gemiddeld gezien ligt de luistertijd van 3FM tussen de 20 en de 90 minuten. Conclusie 3FM houdt de gemiddelde luisteraar van hun station nog geen uur vast. Ook de luistertijd per luisteraar is in 4 jaar tijd dus meer dan gehalveerd.

Oortjes
Berichten: 4334
Lid geworden op: 22 feb 2004 19:21

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door Oortjes » 09 jan 2018 18:46

Het gekke is dat alle leeftijdsgroepen dalen, maar de groep 35-49 jaar nu het langst luistert. Dat was eerst 20-34. Dat lijkt me niet heel erg passen bij de ontwikkeling die 3FM nastreeft en waarvan hier wel wordt beweerd dat het de oorzaak is van de daling, namelijk meer focus op jongeren.
Rock 'n roll is better than music!

JulesKluivert
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 sep 2017 13:53

Re: Luistercijfers oktober-november 2017

Bericht door JulesKluivert » 11 jan 2018 08:56

rutgrrr schreef:
08 jan 2018 19:54
Above Media dook in augustus vorig jaar dieper in de cijfers van 3FM. Wat aangetoond wordt is m.i. dat de zender de aansluiting met de jonge doelgroep compleet mist.

Meest onthustsend is wel het staatje met de luistertijd. Die daalt bij jongeren tot het niveau van de 65+ ers. Ook 20-34 zit ZEER laag in de luistertijd.

Afbeelding

Meer statistiekjes en een bepaald niet vrolijkmakend artikel: https://www.abovomedia.nl/nieuws/3fm-vl ... kend-wrak/
Heb het artikel gelezen, erg interessant. Ook vrij opvallend dat de teloorgang al is ingezet begin 2014, en dus niet pas nà het vertrek van Coen, Sander, Gerard Ekdom, Giel. Daaruit kun je wel afleiden dat de luistertijd onder jongeren en de groep 20-34 afneemt, omdat ze zich kennelijk niet kunnen identificeren met het station. Wat zijn de zenders waar deze doelgroepen nu het meeste naar luisteren? Q-Music en 538 denk ik?

Plaats reactie