Extra bezuinigingen NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Oortjes

Extra bezuinigingen NPO

Bericht door Oortjes » 27 nov 2017 19:20

De minister van OC&W heeft aangekondigd dat 60 mln euro extra bezuinigd moet worden door de NPO. De STER inkomsten lopen terug en er gaat geen extra overheidsgeld naar de omroep. Wat vinden we ervan en hebben we ideeën waarop bezuinigd kan worden?
Rock 'n roll is better than music!

Eppo

Re: Extra bezuinigingen NPO

Bericht door Eppo » 27 nov 2017 19:44

Dividendbelasting opnieuw invoeren en investeren in de PO, onderwijs en zorg!

Code: Selecteer alles

|\__/,|   (`\
   |o o  |__ _)
 _.( T   )  `  /
((_ `^--' /_<  \
`` `-'(((/  (((/

Orange

Bericht door Orange » 27 nov 2017 21:18

Oortjes schreef:
27 nov 2017 19:20
De minister van OC&W heeft aangekondigd dat 60 mln euro extra bezuinigd moet worden door de NPO. De STER inkomsten lopen terug en er gaat geen extra overheidsgeld naar de omroep. Wat vinden we ervan en hebben we ideeën waarop bezuinigd kan worden?
Een slechte ontwikkeling, want hiermee geeft de overheid het signaal af dat het wel gaat om de kijkcijfers. Want daarmee meer STER-inkomsten en dat voorkomt een bezuinigingsopgave. Het is strijdig met de constructie dat de STER-inkomsten naar de overheid vloeien en dat de subsidie aan de publieke omroep daar dan weer los van staat. Slechte zaak wat mij betreft.

big T

Bericht door big T » 27 nov 2017 21:37

Rechtse hobby's kosten geld. :D
En de PU is toch al een doorn in het oog van het rechts gebral.
Helaas smult het publiek er van.........
Sent from my laptop using Windows

fmonline

Bericht door fmonline » 27 nov 2017 23:06

Waarom doen ze dat gewoon niet zo alleen met de benamingen:
NPO Radio 1 gewoon NPO Radio 1... nieuws
NPO Radio 2 als het vroege NPO Radio 3... Jaren 90 tm nu
NPO Radio 3 wordt NPO Radio 5... jaren 50 tm 80
NPO Radio 4 Classic / soul & jazz.

NPO 3FM laten vervallen....

En op tv alleen NPO 1.

Serieus Request laten vervallen gezien de cijfers....
en in plaats daarvan een goede doel koppelen aan top 2000.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 28 nov 2017 02:46

SR wordt betaald door de gemeentes waar ze aanleggen

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 28 nov 2017 02:47

Radio5 ipv 3 ben ik voor, ik ben nu nog van de radio2 leeftijd (46) maar met van inkel ga ik wel luisteren. Radio3 kan lekker naar dabb

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 28 nov 2017 09:24

big T schreef:
27 nov 2017 21:37
Rechtse hobby's kosten geld. :D
En de PU is toch al een doorn in het oog van het rechts gebral.
Helaas smult het publiek er van.........
Je kunt Arie Slob toch echt niet met droge ogen rechts noemen hoor...

Overigens smul jij blijkbaar net zo goed van de standaard praatjes van 'de andere kant'.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 28 nov 2017 09:46

Ik geloof dat de NPO geld wil gaan vragen aan de providers als Ziggo en KPN voor de doorgifte. De providers hebben weinig keuze want moeten verplicht NPO doorgeven.

Ik heb een andere oplossing: 1 radio zender (Radio 1, de rest weg), 1 tv zender, 1 website (NPO.nl).

Orange

Bericht door Orange » 28 nov 2017 11:09

Ane Sybesma schreef:
28 nov 2017 09:46
Ik heb een andere oplossing: 1 radio zender (Radio 1, de rest weg), 1 tv zender, 1 website (NPO.nl).
Waar is dat dan een oplossing voor? Dalen de STER-inkomsten nog meer, moet er nog meer bezuinigd worden. Gaat lekker dan. Ik ben vooral heel blij met de publieke zenders en in de tijd dat er steeds meer online en on demand gaat, is een discussie over hoeveel zenders steeds zinlozer.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 28 nov 2017 11:10

Volledig terecht dat NPO wordt geacht de eigen broek hoog te houden.
Volgens mij gaat er erg veel geld om in bedrijfsvoering (managementlagen) en in huisvesting+exploitatie... dat zou best wel platter en efficiënter kunnen...
voorbeeld: Als dat zou betekenen dat er 1 manager zou moeten worden aangetrokken voor 400K per jaar welke 4 managers vervangt van 100K per jaar en vervolgens 2000k per jaar oplevert aan efficiëntie zonder te korten op kwaliteit is dat prima te rechtvaardigen binnen de kaders van de Balkenende norm voor(semi) ambtenaren.

Ik zie niet in waarom de (kwaliteit van de) content niet behouden/verbeterd kan worden met een ander verdienmodel ofwel bezuinigingsmodel...
Heeft mijns inziens ook niets met links of rechts te maken, maar puur met efficiëntie, goed bestuur en goede prioriteiten. belastinggeld is ook geen onuitputbare bron immers.

afijn: constructief:
FM is op 't eind... en gaat, volgens ambitie, uitgeschakeld worden. Waarom daar niet al wat eerder aan beginnen?
3FM is op dit moment nogal overbodig (zie ook de cijfers), Terwijl NPO 5 het zonder FM signaal prima doet; en mijns inziens ook geen FM signaal nodig heeft.
Wellicht is het terugschakelen van FM dekking überhaupt al wel een optie... radio 1(nieuwszender) en 2(muziek en entertainment) zijn voldoende om nog een tijdje on-air te houden, de rest kan prima verder op DAB+ of stream lijkt me.
concrete waves...

pietpuk

Bericht door pietpuk » 28 nov 2017 12:49

Ane Sybesma schreef:
28 nov 2017 09:46
Ik geloof dat de NPO geld wil gaan vragen aan de providers als Ziggo en KPN voor de doorgifte. De providers hebben weinig keuze want moeten verplicht NPO doorgeven.
Wat ik niet begrijp is dat ik bij Ziggo extra moet betalen voor Cultura, 101TV etc. terwijl dit zenders van de NPO zijn en ik daar dus ook mede belasting voor betaal.
Maar misschien een beetje offtopic hier... :D

Orange

Bericht door Orange » 28 nov 2017 13:00

DAZradio schreef:
28 nov 2017 11:10
Volledig terecht dat NPO wordt geacht de eigen broek hoog te houden.
Volgens mij gaat er erg veel geld om in bedrijfsvoering (managementlagen) en in huisvesting+exploitatie... dat zou best wel platter en efficiënter kunnen...
voorbeeld: Als dat zou betekenen dat er 1 manager zou moeten worden aangetrokken voor 400K per jaar welke 4 managers vervangt van 100K per jaar en vervolgens 2000k per jaar oplevert aan efficiëntie zonder te korten op kwaliteit is dat prima te rechtvaardigen binnen de kaders van de Balkenende norm voor(semi) ambtenaren.

Ik zie niet in waarom de (kwaliteit van de) content niet behouden/verbeterd kan worden met een ander verdienmodel ofwel bezuinigingsmodel...
Heeft mijns inziens ook niets met links of rechts te maken, maar puur met efficiëntie, goed bestuur en goede prioriteiten. belastinggeld is ook geen onuitputbare bron immers.
Ik begrijp jouw verhaal en persoonlijk heb ik ook niet zo'n heel goed zicht op de bedrijfsvoering, maar waar zie jij bijvoorbeeld goede mogelijkheden om managementlagen weg te halen? Sommigen zeggen weleens maak er 1 publieke omroep van, maar ik denk dat bij een grotere organisatie de bureaucratie eerder toeneemt dan dat het platter en efficienter wordt.

En naar ik begrijp is de Nederlandse publieke omroep ook heel efficient in vergelijking met andere publieke omroepen in Europa. In dat opzicht vraag ik me af of heel veel bezuinigen nog nodig/verstandig is.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 28 nov 2017 13:07

Radio 5 was voor vele ( en mij ) de reden om een DAB+ radio te kopen.

Fun-NIKS ga ook opgeheven worden kost als lokale ook veel te veel lekker ombouwen naar commercieel station of mee stoppen

boxfm

Bericht door boxfm » 28 nov 2017 13:14

Echtwel schreef:
28 nov 2017 13:07
Radio 5 was voor vele ( en mij ) de reden om een DAB+ radio te kopen.

Fun-NIKS ga ook opgeheven worden kost als lokale ook veel te veel lekker ombouwen naar commercieel station of mee stoppen
Als je graag naar Radio 5 luistert, dan snap ik heel goed dat FunX je niet aanspreekt. Maar laten we de discussie dan wel inhoudelijk voeren en niet puur op basis van persoonlijke mening. Als je kijkt waarvoor FunX is opgezet, hoeveel luisteraars ze trekken, hoe bekend/populair het merk is onder de doelgroep, welke onderwerpen ze aansnijden, etc., dan kan je zeker concluderen dat FunX het goed doet. Zij weten hun doelgroep goed te bereiken, dat kan niet van alle NPO-zenders gezegd worden. En de reden dat FunX zich op die doelgroep is gaan richten, is omdat het -in ieder geval toen- commercieel niet aantrekkelijk was.

Je kan beter alle themakanalen goed tegen het licht houden in plaats van de 'hoofdzenders'.

Plaats reactie