FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Pot

Re: FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Bericht door Pot » 06 mei 2019 06:57

Phoenix schreef:
05 mei 2019 23:09
Dit zegt alles 👇
jessica schreef:
05 mei 2019 10:59
3FM kan nog steeds veel meer reclamegeld binnen halen in vergelijking met Radio5. Interessantere doelgroep om te adverteren.
Maar krijgt geen kans van de PO op FM. En waarom? Vanwege de reclame inkomsten! Adverteeders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
Klopt, maar anders moet de belastingbetaler weer meer gaan betalen. Krijgen we dat gezeur weer.
Als ik NPO was had ik overwogen om R4 met R5 te switchen.

big T

Bericht door big T » 06 mei 2019 09:05

Ik zou de sprong gaan wagen, en als PO de stekker uit het analoge gebeuren trekken.
Alles zetten op DAB+, dan ben je ook weer vooruitstrevend bezig en is de discussie opgelost over wat er in de ether te horen moet zijn.
Plek zat.
Want radio 5 zit al in de ether, DAB+
Sent from my laptop using Windows

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 mei 2019 09:55

big T schreef:
06 mei 2019 09:05
Ik zou de sprong gaan wagen, en als PO de stekker uit het analoge gebeuren trekken.
Alles zetten op DAB+, dan ben je ook weer vooruitstrevend bezig en is de discussie opgelost over wat er in de ether te horen moet zijn.
Plek zat.
En een commerciële FM riskeren met al die FM-only (auto)radio's, die nu nog in gebruik zijn? Wat zou dat doen met de STER-inkomsten? Ik ben het met je eens, maar de commerciëlen moeten mee in de omschakeling. FM uit is voor iedereen FM uit. Geef de frequenties maar, net zoals bij AM, aan hobbyisten met 10W per FM-station.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 06 mei 2019 10:12

Pot schreef:
06 mei 2019 06:57
Phoenix schreef:
Dit zegt alles 👇
jessica schreef:
3FM kan nog steeds veel meer reclamegeld binnen halen in vergelijking met Radio5. Interessantere doelgroep om te adverteren.
Maar krijgt geen kans van de PO op FM. En waarom? Vanwege de reclame inkomsten! Adverteeders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
Klopt, maar anders moet de belastingbetaler weer meer gaan betalen. Krijgen we dat gezeur weer.
vanwege de reclame inkomsten! Adverteerders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!

en zo is het het ware gezicht van de linkse graaiers wordt eindelijk weer eens getoond en en maar de presentatoren 3x de balkende norm betalen -kots
radiofreak.nl - radio-tv-nederland.nl - nrj.com - amsterdamsmostwanted.nl -

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 mei 2019 10:37

Echtwel schreef:
06 mei 2019 10:12
Pot schreef:
06 mei 2019 06:57
vanwege de reclame inkomsten! Adverteerders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!

en zo is het het ware gezicht van de linkse graaiers wordt eindelijk weer eens getoond en en maar de presentatoren 3x de balkende norm betalen -kots
En ja hoor, daar is 'ie weer: 'Links', het stopwoord van dit decennium. Het terugdringen van het aantal topverdieners bij de NPO is al jaren aan de gang. En kan het beter? Ja, 'tuurlijk, maar is dat de oorzaak van het marktdenken? Dat lijkt mij niet. (Marktdenken is overigens verre van links.)

Het marktdenken komt, doordat de NPO daartoe gedwongen wordt door opeenvolgende kabinetten, die niet bepaald links te noemen zijn. Wil je dat wij (weer) een hoog kijk-en-luistergeld gaan invoeren, zodat de NPO zich (weer) puur op de kijkers/luisteraars kan richten? Zo ja, dan is de SP misschien een goede partij om op te stemmen. En van welke politieke richting was die partij ook-al-weer?

Politiek links en politiek rechts zijn keuzes, die allebei bij een gezonde democratie horen. Niks mis mee dus, zolang het maar niet de extreme variant wordt.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 06 mei 2019 10:58

Echtwel schreef:
Adverteerders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
Dus gewoon een uitgebreid aanbod op FM namens de PO.

Zoals nu:

Nieuwszender (Radio 1)
Zender voor senioren (Radio 2)
Zender voor jongeren (3FM)
Zender met klassieke muziek (Radio 4)

Ongeacht de reclameinkomsten lijkt me dit een redelijke verdeling.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 mei 2019 11:05

Ane Sybesma schreef:
06 mei 2019 10:58
Echtwel schreef:
Adverteerders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!

Zoals nu:

Nieuwszender (Radio 1)

Ik ben voor het afschaffen van FM voor de publieke en commerciële omroep. Geef de FM-frequenties aan hobbystationnetjes op laag vermogen. Op DAB+ biedt de NPO nu al een veel betere spreiding aan dan op FM. En kan het aanbod binnen het huidige aantal stations op 12C nog beter? Zeker wel, beter dan op FM ooit mogelijk is.

density1

Bericht door density1 » 06 mei 2019 11:09

Phoenix schreef:
Dit zegt alles 👇
jessica schreef:
Ammehoela dat Radio 2 en 3FM anders, breder, afwijkender, en ga zo maar door, zijn ten opzicht van de commerciële zenders. De PO laat zich overduidelijk leiden door commerciële motieven. Tuurlijk hoort Radio 5 op de FM. De luisteraars van 3FM worden al rijkelijk bediend of vinden anders hun weg wel. Radio 5 richt zich specifiek op een doelgroep die commerciëlen links laten liggen. Maar krijgt geen kans van de PO op FM. En waarom? Vanwege de reclame inkomsten! Adverteeders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
Ik sluit me hier volledig bij aan. Het is de wereld op zijn kop.

big T

Bericht door big T » 06 mei 2019 13:01

EtherScout schreef:
06 mei 2019 09:55
big T schreef:
06 mei 2019 09:05
Plek zat.
En een commerciële FM riskeren met al die FM-only (auto)radio's, die nu nog in gebruik zijn? Wat zou dat doen met de STER-inkomsten? Ik ben het met je eens, maar de commerciëlen moeten mee in de omschakeling. FM uit is voor iedereen FM uit. Geef de frequenties maar, net zoals bij AM, aan hobbyisten met 10W per FM-station.
Gewoon gaan dus naar DAB+, de reden noem je op.
Ik zie ze juist als voordeel, dus gaan.
Wat de commerciëlen doen, is geen taak van de PO.
Ik zie het net zo als met nieuwe muziek stromingen laten horen, dat doen commerciëlen niet.
Die varen op veilig met kleine investering en maximale winst.
Dus deze groep moet gedwongen worden, of het publiek moet er niet meer zijn omdat iedereen over is naar DAB+ waar de PO de mensen wel aan zich weet te binden.
Vernieuwing dus, uitvoeren lijkt me.
Sent from my laptop using Windows

Wouter01

Bericht door Wouter01 » 06 mei 2019 13:44

Waarom moet er gewisseld worden? Radio 2,3 en 4 kunnen opgeheven worden dan hebben we maar 2 netten nodig de rest kan uit of opnieuw verdeeld worden. Dan kan de publieke omroep kleiner worden en zich richten op de doelgroepen die een commerciele omroep niet kan of wil bedienen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 mei 2019 13:51

big T schreef:
06 mei 2019 13:01
EtherScout schreef:
06 mei 2019 09:55
Gewoon gaan dus naar DAB+, de reden noem je op.
Ik zie ze juist als voordeel, dus gaan.
Wat de commerciëlen doen, is geen taak van de PO.
Ik zie het net zo als met nieuwe muziek stromingen laten horen, dat doen commerciëlen niet.
Die varen op veilig met kleine investering en maximale winst.
Dus deze groep moet gedwongen worden, of het publiek moet er niet meer zijn omdat iedereen over is naar DAB+ waar de PO de mensen wel aan zich weet te binden.
Vernieuwing dus, uitvoeren lijkt me.
Misschien heb je gelijk en raken mensen uitgekeken op een eentonige FM en stappen ze de komende jaren allemaal over naar DAB+. Maar men geeft aan, dat de NPO op dit moment nog mede afhankelijk is van deze inkomsten uit de melkkoetjes Radio 2 en 3FM. Wat gaan de adverteerders doen als Radio 2 en 3FM van FM verdwijnen, terwijl de 538'en van deze wereld wel op FM blijven? Ontstaat er dan een financieel gat?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 mei 2019 14:00

Wouter01 schreef:
06 mei 2019 13:44
Waarom moet er gewisseld worden? Radio 2,3 en 4 kunnen opgeheven worden dan hebben we maar 2 netten nodig de rest kan uit of opnieuw verdeeld worden. Dan kan de publieke omroep kleiner worden en zich richten op de doelgroepen die een commerciele omroep niet kan of wil bedienen.
Als Nederland gewoon stopt met FM en over gaat naar DAB+, dan is er ruimte zat voor iedereen. De hoeveelheid commerciële DAB+ruimte gaat binnenkort verdubbelen, terwijl de hoeveelheid ruimte voor de NPO gelijk blijft.

Ben jij (en is de rest van Nederland) bereid om extra omroepbijdrage te betalen, zodat een NPO zonder populair aanbod financieel mogelijk wordt? Nu haalt de NPO ook geld uit reclame bij populaire programma's. En dat is geld, dat nu ook gebruikt wordt om minder populair publiek aanbod mogelijk te maken.

Wouter01

Bericht door Wouter01 » 06 mei 2019 14:15

Ik niet. En dat is het sprookje dat ze blijven vertellen een hogere luisterbijdrage. Er kan nog genoeg bezuinigd op de NPO breng eerst het aantal omroepen maar terug naar 1 moet je eens kijken wat je overhoud als al die directieleden en managers een wandelkaart geeft. En mocht dat ook niet helpen dan maar opheffen een publieke omroep is geen levensvoorziening.

Smid70

Bericht door Smid70 » 06 mei 2019 15:05

Wouter01 schreef:
06 mei 2019 14:15
Ik niet. En dat is het sprookje dat ze blijven vertellen een hogere luisterbijdrage. Er kan nog genoeg bezuinigd op de NPO breng eerst het aantal omroepen maar terug naar 1 moet je eens kijken wat je overhoud als al die directieleden en managers een wandelkaart geeft. En mocht dat ook niet helpen dan maar opheffen een publieke omroep is geen levensvoorziening.
Wat een nonsens. Blij toe dat de PO bestaat. Ik moet er niet aan denken dat ik alleen maar naar commerciële zenders zou kunnen luisteren.

Smid70

Bericht door Smid70 » 06 mei 2019 15:06

Ane Sybesma schreef:
06 mei 2019 10:58
Echtwel schreef:

Zoals nu:

Nieuwszender (Radio 1)

Eeeh, radio 2 voor senioren, bedankt zeg. Ik denk dat je radio 5 bedoeld.

Plaats reactie