FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Iwanvl

Re: FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Bericht door Iwanvl » 20 jun 2018 19:14

Ik ken welgeteld 2 mensen van de doelgroep 15-35 die wel eens radio luisteren, de rest zit allemaal op spotify/youtube/andere streaming diensten. Hoe jammerlijk ik het ook vind (draag 3fm een warm hart toe) is het of genoegen nemen met een iets boven 'slamfm' marktaandeel, of je zet Radio 5 op deze frequentie neer met het resultaat dat die zender nog hoger zal stijgen in de luistercijfers (buiten mijn mening gezien dat Radio 5 de verkoopaantallen van DAB+ radio's nu flink aan het stuwen is en je daar dus weer een terugloop in gaat zien). Andere optie is het FM net van 3 ontmantelen of verkopen aan een commerciële partij.

Overigens zal 538 in mindere mate ook gaan dalen zodra Evers er definitief weg is, en zal ook deze zender gaan merken dat jongeren over het algemeen dit medium niet langer als interessant beschouwen

En hele andere optie is dat jongerengedeelte helemaal los te laten en er een alternatief station van te maken waarbij je voornamelijk experimentele en onbekende muziek zult horen en waar de DJ ondergeschikt is aan de muziek. Een beetje het stubrussel/kinkfm idee, alhoewel ik dat niet zo snel zie gebeuren.

Edit aanpassing zinsopbouw, persoonlijke mening, geen feit ivm dab+ verkoop
Laatst gewijzigd door Iwanvl op 20 jun 2018 19:39, 4 keer totaal gewijzigd.

Dixon

Bericht door Dixon » 20 jun 2018 19:16

Iwanvl schreef:
20 jun 2018 19:14
buiten het feit gezien dat Radio 5 de verkoopaantallen van DAB+ radio's nu flink aan het stuwen is en je daar dus weer een terugloop in gaat zien
Is dat echt zo? Cijfers van? Ik heb namelijk niet het idee DAB+ radio's goed verkopen maar dat is een gevoel. Kom ze nergens tegen behalve af en toe in een auto.

Iwanvl

Bericht door Iwanvl » 20 jun 2018 19:19

Dixon schreef:
20 jun 2018 19:16
Iwanvl schreef:
20 jun 2018 19:14
buiten het feit gezien dat Radio 5 de verkoopaantallen van DAB+ radio's nu flink aan het stuwen is en je daar dus weer een terugloop in gaat zien
Is dat echt zo? Cijfers van? Ik heb namelijk niet het idee DAB+ radio's goed verkopen maar dat is een gevoel. Kom ze nergens tegen behalve af en toe in een auto.
Mijn grootouders (en vrienden/kennissen van hun) hebben voor in de tuin/camping allemaal een DAB+ radio voornamelijk voor Radio 5. Ik zie ook op dit moment niet veel zenders waarvoor ik als 'gewone' luisteraar zo'n radio aan zou schaffen. Oh en collega's hebben in nieuwe leasebakken zo'n radio zitten maar de helft daarvan weet niet eens dat DAB+ er op zit en luistert nog gewoon FM. Edit cijfers heb ik niet het is echt een gevoel, en gezien nieuwsberichten als deze (http://radio.nl/815935/nederland-meer-d ... s-verkocht) vermoed ik dat het de oudere radioluisteraars zijn welke zo'n radio aanschaffen. Ik heb er puur 1 uit nieuwschierigheid, maar voor het huidige aanbod zou ik er als 'normale' radioluisteraar niet snel 1 aanschaffen.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 20 jun 2018 22:17

Ik heb thuis een DAB+ radio, werkt prima. Ik luister daarop naar dezelfde zenders als op FM in mijn auto.

De meeste auto's hebben nog FM. Zolang dat zo is, hebben zenders als Radio 5 een achterstand.

Verder vind ik Radio 5 nog iets van een publieke functie vervullen, hoewel beperkt. Die heb ik van 3FM nog nooit begrepen, dus van mij mag Radio 5 op de plek van 3FM.
Rock 'n roll is better than music!

Orange

Bericht door Orange » 21 jun 2018 00:09

Ik heb tegenwoordig DAB in de auto incl een goede Bose installatie. Dan is DAB toch ook echt een meerwaarde.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 21 jun 2018 21:24

Orange schreef:
21 jun 2018 00:09
Ik heb tegenwoordig DAB in de auto incl een goede Bose installatie. Dan is DAB toch ook echt een meerwaarde.
Niks mis met een beetje ouderwets gekraak in de auto :razz:
Rock 'n roll is better than music!

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 18 dec 2018 12:15

We zijn een jaar verder en intussen zakt 3FM naar de 12e plek. Geef die frequentie nu eens aan Radio5, dit schiet niet op Jurre Bosman

IkbennlXD

Bericht door IkbennlXD » 18 dec 2018 12:30

Radio 4 heeft 3fm zelfs ingehaald.. Hoe lang gaat dit nog door? BNR laten inhalen?

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 18 dec 2018 13:20

3FM van FM halen wordt de nekslag voor de zender en druist bovendien in tegen de taakomschrijving van de publieke omroep. Mind you, Radio 538 gaat 3FM binnen nu en 10 jaar achterna. De daling zal niet zo radicaal zijn als bij 3FM, maar ook deze zender verliest de aansluiting bij een jonger publiek.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 18 dec 2018 13:24

Dat komt omdat jeugd niet meer via de FM hoeft te luisteren.

density1

Bericht door density1 » 05 mei 2019 10:48

Door de druk van de opinie en zelfs binnen de NPO gelederen zit dit zeker wel in de lijn der verwachtingen. Maar een Radio 4 van FM halen ten gunste van Radio 5 zie ik ook nog wel tot de mogelijkheden behoren.

jessica

Bericht door jessica » 05 mei 2019 10:59

3FM kan nog steeds veel meer reclamegeld binnen halen in vergelijking met Radio5. Interessantere doelgroep om te adverteren. Daarom zullen ze voorlopig nog niet van FM afgaan. Wellicht dat een switch tussen Radio4 en Radio5 qua FM meer voor de hand ligt.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 05 mei 2019 23:09

Dit zegt alles 👇
jessica schreef:
05 mei 2019 10:59
3FM kan nog steeds veel meer reclamegeld binnen halen in vergelijking met Radio5. Interessantere doelgroep om te adverteren.
Ammehoela dat Radio 2 en 3FM anders, breder, afwijkender, en ga zo maar door, zijn ten opzicht van de commerciële zenders. De PO laat zich overduidelijk leiden door commerciële motieven. Tuurlijk hoort Radio 5 op de FM. De luisteraars van 3FM worden al rijkelijk bediend of vinden anders hun weg wel. Radio 5 richt zich specifiek op een doelgroep die commerciëlen links laten liggen. Maar krijgt geen kans van de PO op FM. En waarom? Vanwege de reclame inkomsten! Adverteeders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Theimon

Bericht door Theimon » 06 mei 2019 06:43

Zou je dat dat niet een fout van de overheid vinden? Maak een systeem zonder reclame en je zou je weer kunnen concentreren op de luisteraar. Ik zou het prima vinden, maar de NPO is geen BBC. Een deel van de inkomsten van de BBC komen uit license fees. Het andere deel komt door de verkopen van programma's/formats middels BBC Worldwide (denk aan Top Gear/Great British Bake-Off/etc.).

De NPO heeft niet het budget om wereldwijd aanslaande formats/programma's te ontwikkelen en de Nederlanders willen niet teveel betalen voor hun mediaconsumptie. Dus ze moeten wel adverteren. Dat de directeur van de STER dan laatst in een interview heeft gezegd dat een NPO zonder reclame een absurd idee is, is een gevalletje "Wij van WC Eend..."; dan heeft hij namelijk geen baan meer.

Ik zou het heerlijk vinden als de NPO 0,0 reclame zou uitzenden. En zet Radio 1 tot en met 5 allemaal op de FM, want je bent een publieke omroep en dus moet je alle lagen van de bevolking aan kunnen spreken, van jong tot oud. Dus niet stuivertje wisselen, maar naast elkaar. Maar budgetten worden gekort en de NPO koopt formats in en ontwikkeld verder weinig.

En dus kan ik me voorstellen dat de NPO leiding kijkt waar ze het meeste kunnen verkopen.

Zelfs met dit bovenstaande verhaal in gedachten: waarom 3FM vervangen door Radio 5? Zet ze naast elkaar. Er is vast nog wel een gaatje op de FM band te vinden. En met DAB+ in (langzame) aantocht is die vraag uiteindelijk ook niet meer relevant. Dan kunnen alle zenders de lucht in worden geslingerd.

Plaats reactie