FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Smid70

Re: FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Bericht door Smid70 » 06 mei 2019 15:07

Wouter01 schreef:
06 mei 2019 13:44
Waarom moet er gewisseld worden? Radio 2,3 en 4 kunnen opgeheven worden dan hebben we maar 2 netten nodig de rest kan uit of opnieuw verdeeld worden. Dan kan de publieke omroep kleiner worden en zich richten op de doelgroepen die een commerciele omroep niet kan of wil bedienen.
Commerciële kan wel bedienen maar doet het niet.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 06 mei 2019 15:08

Theimon schreef:
06 mei 2019 06:43
En dus kan ik me voorstellen dat de NPO leiding kijkt waar ze het meeste kunnen verkopen.
En heb je dan een PUBLIEKE omroep of een omroep die zich hoofdzakelijk richt op het publiek dat commercieel het interessants is?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 06 mei 2019 15:11

Pot schreef:
06 mei 2019 06:57
Phoenix schreef:
05 mei 2019 23:09
Dit zegt alles 👇
jessica schreef:
05 mei 2019 10:59
3FM kan nog steeds veel meer reclamegeld binnen halen in vergelijking met Radio5. Interessantere doelgroep om te adverteren.
Maar krijgt geen kans van de PO op FM. En waarom? Vanwege de reclame inkomsten! Adverteeders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
Klopt, maar anders moet de belastingbetaler weer meer gaan betalen. Krijgen we dat gezeur weer.
Als ik NPO was had ik overwogen om R4 met R5 te switchen.
Met het risico dat we weer een andere discussie aanzwengelen ... Je zou ook Radio 2 of Radio 3 commercieel kunnen verpachten en van die gelden een FM frequentie van Radio 5 bekostigen.
28-01-08 / 22-04-10

Phoenix

Bericht door Phoenix » 06 mei 2019 15:13

Ane Sybesma schreef:
06 mei 2019 10:58
Echtwel schreef:
06 mei 2019 10:12
Adverteerders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
Dus gewoon een uitgebreid aanbod op FM namens de PO.

Zoals nu:

Nieuwszender (Radio 1)
Zender voor senioren (Radio 2)
Zender voor jongeren (3FM)
Zender met klassieke muziek (Radio 4)

Ongeacht de reclameinkomsten lijkt me dit een redelijke verdeling.
Ik vraag me sowieso af of je als publieke omroep nog wel helemaal bij de tijd bent als je jongeren via FM wilt bereiken. De PO heeft zeker ook nog aparte jongerenpagina's op teletekst? :lol:
28-01-08 / 22-04-10

Pot

Bericht door Pot » 06 mei 2019 15:16

Smid70 schreef:
06 mei 2019 15:05
Wouter01 schreef:
06 mei 2019 14:15
Ik niet. En dat is het sprookje dat ze blijven vertellen een hogere luisterbijdrage. Er kan nog genoeg bezuinigd op de NPO breng eerst het aantal omroepen maar terug naar 1 moet je eens kijken wat je overhoud als al die directieleden en managers een wandelkaart geeft. En mocht dat ook niet helpen dan maar opheffen een publieke omroep is geen levensvoorziening.
Wat een nonsens. Blij toe dat de PO bestaat. Ik moet er niet aan denken dat ik alleen maar naar commerciële zenders zou kunnen luisteren.
Precies, het is alleen maar goed dat de PO bestaat, als de Talpa's en andere commerciële omroepen alleen bestonden zal er nog weer een reclameblok tussen komen en zijn we binnen de kortste keren klaar met radio luisteren omdat er bij de CO geen nieuwe lichting dj's van o.a. de PO komen. Nee, ik moet er niet aan denken. Publieke zenders nu al van FM halen heeft nog geen zin, we weten ook allemaal dat de PO (voorlopig) zeker niet afgeschaft gaat worden. Dus waar hebben we het over.
Dit topic gaat over de FM-frequentie van 3 aan 5 te geven. Laat het daar dan ook bij -dubbel
Oortjes open!

Pot

Bericht door Pot » 06 mei 2019 15:25

Echtwel schreef:
Pot schreef:
06 mei 2019 06:57
Phoenix schreef:
Dit zegt alles 👇

Maar krijgt geen kans van de PO op FM. En waarom? Vanwege de reclame inkomsten! Adverteeders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
Klopt, maar anders moet de belastingbetaler weer meer gaan betalen. Krijgen we dat gezeur weer.
Als ik NPO was had ik overwogen om R4 met R5 te switchen.
vanwege de reclame inkomsten! Adverteerders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!

en zo is het het ware gezicht van de linkse graaiers wordt eindelijk weer eens getoond en en maar de presentatoren 3x de balkende norm betalen -kots
Hoezo ben ik een linkse graaier? Doe even normaal zeg. Je kent me niet eens. Daarbuiten ben ik het met je eens dat Mathijs van Nieuwkerkjes en de Jeroen Pauwtjes van deze wereld inderdaad behoorlijk minder mogen verdienen.
Oortjes open!

jessica

Bericht door jessica » 06 mei 2019 18:20

Phoenix schreef:
Dit zegt alles 👇
jessica schreef:
05 mei 2019 10:59
3FM kan nog steeds veel meer reclamegeld binnen halen in vergelijking met Radio5. Interessantere doelgroep om te adverteren.
Ammehoela dat Radio 2 en 3FM anders, breder, afwijkender, en ga zo maar door, zijn ten opzicht van de commerciële zenders. De PO laat zich overduidelijk leiden door commerciële motieven. Tuurlijk hoort Radio 5 op de FM. De luisteraars van 3FM worden al rijkelijk bediend of vinden anders hun weg wel. Radio 5 richt zich specifiek op een doelgroep die commerciëlen links laten liggen. Maar krijgt geen kans van de PO op FM. En waarom? Vanwege de reclame inkomsten! Adverteeders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!
Ik zeg niet dat ik het hiermee eens ben. Zeg alleen hoe het in elkaar zit. De publieke omroep is van de politiek afhankelijk voor een groot deel van het geld. Als hierop bezuinigd wordt moeten ze wel de keuze maken om Radio2 en Radio3 te laten verdienen voor de rest van de Radio. Radio1 is zeer duur.
3FM heeft absoluut nog 1 miljoen luisteraars. Die heeft Radio 5 niet. Die hebben wel luisteraars die de hele dag naar Radio5 luisteren. Die heeft 3FM dan weer niet. Hun luisteraars luisteren maar kort. Maar het bereik van 3FM is nog steeds groter qua aantal en lucratiever (jongere luisteraars).
Dus min of meer wordt de PO ook tot deze keuze gedwongen.
Ben het wel eens dat je jongeren steeds slechter via de ether bereikt. Vooralsnog is het een kosten - baten analyse en die valt nu nog in het voordeel van 3FM uit.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 06 mei 2019 18:22

Smid70 schreef:
06 mei 2019 15:06
Ane Sybesma schreef:
Echtwel schreef:
Adverteerders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!

Zoals nu:

Nieuwszender (Radio 1)

Eeeh, radio 2 voor senioren, bedankt zeg. Ik denk dat je radio 5 bedoeld.
Nee, ik bedoel radio 2.

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 06 mei 2019 18:29

Phoenix schreef:
06 mei 2019 15:13
Ik vraag me sowieso af of je als publieke omroep nog wel helemaal bij de tijd bent als je jongeren via FM wilt bereiken. De PO heeft zeker ook nog aparte jongerenpagina's op teletekst? :lol:
En hier mis ik dus elke keer de nuance in dit hele verhaal. Wie zegt dat jongeren niet via de FM luisteren? De gemiddelde leeftijd van de luisteraars van 3FM blijkt nog steeds 39 jaar te zijn. Onder die groep zitten ontzettend veel mensen die een (oudere) auto hebben, nog zonder DAB+. Als de FM-frequentie wegvalt, ben je die dus voor een groot deel kwijt. En zelfs onder de jongeren luisteren er nog genoeg mensen via FM. Denk aan jongeren die hun eerste autootje kopen, maar ik ben zelf 15 en luister 3FM bijvoorbeeld 's ochtends via mijn wekkerradio, die alleen maar FM heeft. Volgens mij is het niet zo dat 3FM die FM-frequentie zomaar kwijt kan zonder de aansluiting bij de jongere doelgroep te verliezen, even los van het feit of ze hem nou meer verdienen dan Radio 5.

Tuurlijk luisteren jongeren steeds meer via alternatieven zoals internet en DAB+, maar FM blijft de komende jaren nog een grote rol spelen denk ik.
Wouter01 schreef:
06 mei 2019 13:44
Waarom moet er gewisseld worden? Radio 2,3 en 4 kunnen opgeheven worden dan hebben we maar 2 netten nodig de rest kan uit of opnieuw verdeeld worden. Dan kan de publieke omroep kleiner worden en zich richten op de doelgroepen die een commerciele omroep niet kan of wil bedienen.
Die volg ik niet helemaal. Radio 4 heeft in deze toch ook een redelijk grote publieke taak? Naast Classic FM waar tegenwoordig bijna geen DJ's meer te horen zijn ken ik weinig zenders van dit niveau die de liefhebbers van klassieke muziek bedienen. Qua publieke taak zou ik Radio 4 boven Radio 5 zetten.

Smid70

Bericht door Smid70 » 06 mei 2019 19:19

Ane Sybesma schreef:
06 mei 2019 18:22
Smid70 schreef:
06 mei 2019 15:06
Ane Sybesma schreef:

Zoals nu:

Nieuwszender (Radio 1)

Eeeh, radio 2 voor senioren, bedankt zeg. Ik denk dat je radio 5 bedoeld.
Nee, ik bedoel radio 2.
Je weet dat senioren pas bij 65 jaar begint hè?
Of vind jij dat iedereen tussen de 20 en 65 alleen maar radio 1 of 4 mag luisteren?

castmember

Bericht door castmember » 06 mei 2019 19:27

Ergens denk ik dat als Radio 2 nog ietsje verjongt dat het dan een jongerenzender is . . . ze hebben de afgelopen jaren de stappen gemaakt om juist ook het publiek van halverwege 20 aan te spreken en dat is ze gelukt. Om radio 2 een seniorenzender te noemen vind ik een belediging, of je hebt de afgelopen 5 jaar onder een steen geleefd. Even goed, wanneer radio 2 nog een stukje opschuift en de groep van 20-50 weet te bedienen is er géén ruimte meer voor 3FM en is het logischer om de frequentie te geven aan de echte seniorenzender, Radio 5.

Het publiek van jonger dan 20 verhuizen naar online is misschien zelfs wel een logische keuze :smile:
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 06 mei 2019 19:40

castmember schreef:
06 mei 2019 19:27
Ergens denk ik dat als Radio 2 nog ietsje verjongt dat het dan een jongerenzender is . . . ze hebben de afgelopen jaren de stappen gemaakt om juist ook het publiek van halverwege 20 aan te spreken en dat is ze gelukt. Om radio 2 een seniorenzender te noemen vind ik een belediging, of je hebt de afgelopen 5 jaar onder een steen geleefd. Even goed, wanneer radio 2 nog een stukje opschuift en de groep van 20-50 weet te bedienen is er géén ruimte meer voor 3FM en is het logischer om de frequentie te geven aan de echte seniorenzender, Radio 5.

Het publiek van jonger dan 20 verhuizen naar online is misschien zelfs wel een logische keuze :smile:
Smaken verschillen, ik vind radio 2 echt oudbollig. 1 oudbollige zender met muziek vanuit de po is voldoende op fm . En ik heb niet onder een steen geleefd.

Smid70

Bericht door Smid70 » 06 mei 2019 20:45

Ane Sybesma schreef:
06 mei 2019 19:40
castmember schreef:

Smaken verschillen, ik vind radio 2 echt oudbollig. 1 oudbollige zender met muziek vanuit de po is voldoende op fm . En ik heb niet onder een steen geleefd.
Oubollig niet ouDbollig😂

radiodaan

Bericht door radiodaan » 06 mei 2019 21:14

Ane Sybesma schreef:
06 mei 2019 19:40
castmember schreef:

Laat ik dan maar zeggen dat ik vind dat Radio 2 tussen 3FM en Radio 5 in zit. Het overlapt beide zenders voor een deel. Dan wel nummers uit de laatste twee jaar gedraaid tussen nummers uit de vorige eeuw door, dan wel één programma dat vooral hits draait van nu (16-18) gevolgd door een programma dat dat juist niet doet (18-20)

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 06 mei 2019 23:06

Echtwel schreef:

vanwege de reclame inkomsten! Adverteerders boven luisteraars plaatsen hoort bij een commerciële omroep. Niet bij de publieke!

en zo is het het ware gezicht van de linkse graaiers wordt eindelijk weer eens getoond en en maar de presentatoren 3x de balkende norm betalen -kots
Guttegut. Denk je aan je hart? En ruim je de kots even zelf op? :wink:

Als er meer belastinggeld naar de publieke omroep zou gaan als deze reclamevrij wordt is het ook niet goed. Als de kijk- en luistercijfers dalen omdat er marginaler/moeilijker geprogrammeerd wordt is het ook niet goed. Dat eeuwige gezeik op de PO. Wees blij dat we zo'n relatief goedkope, neutrale PO hebben hier. Want LINKS is 'ie zeker niet. KRITISCH...bij vlagen. Maar absoluut niet links.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Plaats reactie