FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Theimon

Re: FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Bericht door Theimon » 25 nov 2017 11:33

Oortjes schreef:
25 nov 2017 11:01
Phoenix schreef:
24 nov 2017 20:18
Dat allegaartje op Hilversum 3 had wel iets inderdaad.
Meen je dat serieus? Ik vind het werkelijk schandalig mediabeleid dat dit ooit bestaan heeft. Er waren goede (en heel veel slechte) programma's op de landelijke radio, maar goede radio werd in die tijd uitsluitend gemaakt door de piraten.
De programma's die hij noemt zijn toch wel iconisch in meer of mindere mate. Dat alleen piraten de beste shows maakten destijds......is dat niet persoonlijke smaak die om de hoek komt kijken?

Phoenix

Bericht door Phoenix » 25 nov 2017 13:13

Oortjes schreef:
Phoenix schreef:
Meen je dat serieus? Ik vind het werkelijk schandalig mediabeleid dat dit ooit bestaan heeft. Er waren goede (en heel veel slechte) programma's op de landelijke radio, maar goede radio werd in die tijd uitsluitend gemaakt door de piraten.
Het allegaartje was inderdaad schandalig, maar wat ik ook bedoel te zeggen is dat er destijds onderscheidende programma's werden gemaakt die je nu niet tot zelden meer hoort. De oudere generatie DJ's als Ruud de Wild en Edwin Evers zijn geïnspireerd door programma's als Ronflonflon en Dikvoormekaar. Je hoort dit duidelijk terug in hun programma's. Als er nu nog een onderscheidend programma is op de publieke radio, zoals Spijkers met koppen, wordt daarvan gezegd dat het van Radio 2 af moet, omdat het niet op de muziekzender thuis hoort. Radio 2 en 3FM zijn doorsnee muziekzenders geworden met een "commerciële" programmering en format. Dan mag de verticale programmering van weleer onprofessioneel zijn, maar het leverde soms wel onderscheidende radio op. Dat is wat ik bedoel te zeggen. Hoop dat ik nu wat duidelijker ben
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

rodie

Bericht door rodie » 25 nov 2017 15:57

Oortjes schreef:
22 nov 2017 19:02
Radio5 heeft een doelgroep die commercieel nooit succesvol zal zijn en 3FM voegt in mijn beleving zo ongeveer niks toe. Nieuwe plaatjes van vriendjes promoten kan ook anders. Radio 5 i.p.v 3FM in de ether lijkt me dus het minder slecht maken van de NPO. Doen, zou ik zeggen.
Ik denk juist dat er een grote behoefde is aan een zender als Radio 5 op FM.
Kijk maar eens naar het succes van omroep MAX.

En met 3FM ben ik het ook niet met je eens. Ik zie liever Radio 4 of FunX verdwijnen.
Dat laatste, puur omdat ik het niet met de constructie eens ben hoe die hele zender ooit opgericht is.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 25 nov 2017 17:22

Theimon schreef:
25 nov 2017 11:33
Oortjes schreef:
Phoenix schreef:
De programma's die hij noemt zijn toch wel iconisch in meer of mindere mate. Dat alleen piraten de beste shows maakten destijds......is dat niet persoonlijke smaak die om de hoek komt kijken?
Nee, je leest of begrijpt niet goed wat ik schrijf. Ik schrijf niet dat de piraten de beste shows maakten, ik schrijf dat de piraten betere radiozenders in de lucht hadden. Goede radio is meer dan één goed programma. Goede radio is radio met een format en binnen dat format goede muziek, presentatie, vormgeving, etc. Een allegaartje wordt nooit een goede radiozender, wat voor verschrikkelijk goede programma's daar ook tussen zitten.
Rock 'n roll is better than music!

Oortjes

Bericht door Oortjes » 25 nov 2017 17:24

rodie schreef:
25 nov 2017 15:57
Oortjes schreef:
22 nov 2017 19:02
Radio5 heeft een doelgroep die commercieel nooit succesvol zal zijn en 3FM voegt in mijn beleving zo ongeveer niks toe. Nieuwe plaatjes van vriendjes promoten kan ook anders. Radio 5 i.p.v 3FM in de ether lijkt me dus het minder slecht maken van de NPO. Doen, zou ik zeggen.
Ik denk juist dat er een grote behoefde is aan een zender als Radio 5 op FM.
Kijk maar eens naar het succes van omroep MAX.
Ja, dat zijn we dan toch eens? Het is alleen een behoefte die commercieel niet rendabel is.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 25 nov 2017 23:38

Phoenix schreef:
25 nov 2017 13:13
Het allegaartje was inderdaad schandalig, maar wat ik ook bedoel te zeggen is dat er destijds onderscheidende programma's werden gemaakt die je nu niet tot zelden meer hoort....... Hoop dat ik nu wat duidelijker ben
Ja, je bent duidelijk. Luister eens naar Somertijd, Koen Hansen of de Feelgood Fridaynight. Volgens mij zijn het nog steeds onderscheidende programma's. Ik ben het wel met je eens dat het er wat meer mogen zijn.

Het meest onderscheidende programma ooit is voor mij Avondland met wijlen Arjen Grolleman. Dat was gewoon een horizintaal geprogrammeerd programma op een commercieel station.

MFM

Bericht door MFM » 26 nov 2017 11:27

Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.
Horizontaal programmeren is inmiddels vervangen door ondemand (spotify playlisten enz) door de 3FM doelgroep.
Let wel: HUN doelgroep waar ze zich dus op richten als je hun beleid van het afgelopen jaar gevolgd hebt.
Dan is FM eigenlijk zonde van de belastingcenten.

Radio5 is voor de oudere luisteraar die niet kan wennen aan de te commerciele deuntjes en neigt naar een radiozender waar een beetje gas terug genomen wordt.
Dat zou mooi op FM kunnen.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 26 nov 2017 17:12

Oortjes schreef:
25 nov 2017 23:38
Phoenix schreef:
25 nov 2017 13:13
Het allegaartje was inderdaad schandalig, maar wat ik ook bedoel te zeggen is dat er destijds onderscheidende programma's werden gemaakt die je nu niet tot zelden meer hoort....... Hoop dat ik nu wat duidelijker ben
Ja, je bent duidelijk. Luister eens naar Somertijd, Koen Hansen of de Feelgood Fridaynight. Volgens mij zijn het nog steeds onderscheidende programma's. Ik ben het wel met je eens dat het er wat meer mogen zijn.

Het meest onderscheidende programma ooit is voor mij Avondland met wijlen Arjen Grolleman. Dat was gewoon een horizintaal geprogrammeerd programma op een commercieel station.
Naar Somertijd luister ik dagelijks en naar Feelgood Fridaynight luister ik bij gelegenheid. Dit zijn inderdaad onderscheidende programma's binnen een commerciële, gerformateerde zender. Koen Hansen ken ik niet, maar bedankt voor deze tip.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 27 nov 2017 09:46

RV schreef:
24 nov 2017 22:28
Alleen gaat er een hoop geld naar een station met een marktaandeel wat meer dan gehalveerd is. Enig bestaansrecht moet er ook zijn. Bovendien vult Radio 5 een gat wat door de commercie niet wordt ingevuld.
Jongeren zijn moeilijk bereikbaar. In mijn ogen moet dat niet inhouden dat je als NPO dan enkel op ouderen gaat richten omdat de luistercijfers onder jongeren tegenvallen. Wat mij betreft gaat de NPO door met het proberen te bereiken van jongeren (wat een paar jaar geleden nog prima ging) en anders geven ze het kavel maar aan de markt i.p.v. weer een gesubsidieerde ouderenzender op FM te slingeren.

jessica

Bericht door jessica » 27 nov 2017 10:03

Maar misschien dan niet meer via de oude kanalen FM proberen te bereiken, maar via internet en andere wegen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 27 nov 2017 11:06

Gewoon het DAB+net uitbouwen naar binnenhuisdekking en de FM-netten uitschakelen. Voor de luisteraars is het eenmalig een radio aanschaffen, maar daarna is iedereen blij. Op DAB+ is er namelijk gewoon ruimte voor alle NPO-stations en meer. Als de dekking goed is, dan is DAB+ echt een prima systeem om radio via de ether te ontvangen.

Echte radio is radio die je gratis uit de ether plukt. Radio waarvoor je een abonnement nodig hebt, is geen echte radio.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 27 nov 2017 11:14

jessica schreef:
27 nov 2017 10:03
Maar misschien dan niet meer via de oude kanalen FM proberen te bereiken, maar via internet en andere wegen.
Ben ik het niet mee eens. Zolang FM nog zo belangrijk is moet je daar niet alleen ouderen bedienen als NPO.

Denniss

Bericht door Denniss » 27 nov 2017 22:07

Ane Sybesma schreef:
27 nov 2017 11:14
jessica schreef:
27 nov 2017 10:03
Ben ik het niet mee eens. Zolang FM nog zo belangrijk is moet je daar niet alleen ouderen bedienen als NPO.
Klopt! Jongeren luisteren dan wel misschien naar de app, mijn zoon van 12 tikt het liefst gewoon 's avonds met huiswerk maken zijn stereo aan die vastgeroest staat op 3FM, vaste prik sander hoogendoorn, en 's ochtends tettert Domien hem wakker vanuit een FM wekkerradio. Zo zullen er vast nog heel veel meer jongeren zijn die helemaal niet via de app luisteren.
Ik verwacht, zolang men voornemens is FM helemaal uit te schakelen, ook geen grote veranderingen op FM gebied. Eerder nóg meer, dwingender reclame voor DAB+

fmonline

Bericht door fmonline » 27 nov 2017 22:52

.

VoeJoe

Bericht door VoeJoe » 28 nov 2017 10:55

Mischien eens een goed idee om de luisteraars te laten kiezen met bijvoorbeeld een meer stemmen keuze
(bijv. Most Wanted DJ/programma) welk radioprogramma wat is verdwenen of nieuw talent hoor jij het liefst op de radio,en deze dan op zender op 3FM of radio 5
iedere week een paar uren te horen en om de week te rouleren met andere favoriet vd week.
Veel DJ's zijn met stille trom vertrokken /gesaneerd of opkomend nieuw talent een kans te geven.
Het zou mooi zijn om ze dan eens te horen op de nationale radio mbv de luisteraars.

Plaats reactie