FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
RealSunchaser

FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Bericht door RealSunchaser » 22 nov 2017 18:06

Ik hoorde vandaag dat een reclameburo oppert om de FM frequentie aan Radio5 te geven. Hoe haalbaar of raar is dat idee

Ikzelf luister nooit meer 3FM, ik ben nu wel een racio2 luisteraar, tenminste, Gijs, Rob en Ruud, andere favorieten zijn Jeroen KiDV en een beetje Wout al is hij ook saai. Ekdom niet meer geluisterd sinds ie bij 3FM weg is. Nu van Inkel naar 5 gaat wil ik ook wel aan Radio5 beginnen. Dat kan ik nog via de app luisteren maar op de FM zou t ook fijn zijn

Als 5 zonder FM hetzelfde aandeel in de markt heeft als 3 met FM dan hebben ze er ook recht op. Doen!

Arno1978

Re: FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Bericht door Arno1978 » 22 nov 2017 18:17

Van mij mogen ze NPO 3FM per omgaande vervangen door NPO Radio 5 op de huidige NPO 3FM etherfrequenties. Ten eerste ik ben "muziekliefhebber" en ten tweede de programmering op NPO Radio 5 vind ik velen maler beter dan die van de overbetaalde DJ's op NPO 3FM. NPO Radio 5 is een beetje het oude "Radio 2" van de jaren '90. Dat was altijd prima te beluisteren.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 22 nov 2017 18:24

Ik geloof dat elke dag/weekjock ooit bij 3FM heeft gewerkt. Een paar jaar geleden had Radio2 die stomme formule: jaren60plaat/70/80/90/00/10

Daar zijn ze snek vanaf gestapt gelukkig. Ik heb vandaag de Radio5 app gedownload en de playlist even bekeken, die is best leuk, oud maar verrassend, iit de playlist van Veronica die oud en belegen heeft.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 22 nov 2017 18:25

Wat ik me afvraag, wordt radio4 veel in de ether beluisterd? Dat lijkt me nou net zon zender die je thuis opzet als liefhebber. Die zou ook zo naar Dabb en streamingapps kunnen zeg ik even kort door de bocht :P

Oortjes

Bericht door Oortjes » 22 nov 2017 19:02

Radio5 heeft een doelgroep die commercieel nooit succesvol zal zijn en 3FM voegt in mijn beleving zo ongeveer niks toe. Nieuwe plaatjes van vriendjes promoten kan ook anders. Radio 5 i.p.v 3FM in de ether lijkt me dus het minder slecht maken van de NPO. Doen, zou ik zeggen.
Rock 'n roll is better than music!

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 22 nov 2017 19:15

Arno1978 schreef:
22 nov 2017 18:17
Ten eerste ik ben "muziekliefhebber" en ten tweede de programmering op NPO Radio 5 vind ik velen maler beter dan die van de overbetaalde DJ's op NPO 3FM.
Kansloos argument dat laatste. Daarbij: reken er maar op dat een van Inkel net wat eurootjes meer gaat krijgen dan een Mark vd Molen bijvoorbeeld.

En als je jezelf muziekliefhebber noemt, bedoel je waarschijnlijk 'ik ben liefhebber van datgene dat in m'n straatje past'. Anders zou je ook nieuwsgierig en geinteresseerd zijn in de muziek van 3.

Wat ik interessant vind bij deze vraagstelling: hoeveel zou 5 kunnen stijgen als ze op FM zitten? Is er dusdanig behoefte aan die zender bij mensen die het nu niet weten te vinden online, dab of kabel? Ik denk dat dat in de huidige vorm meevalt.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 22 nov 2017 19:25

Ingebruik schreef:
22 nov 2017 19:15
Wat ik interessant vind bij deze vraagstelling: hoeveel zou 5 kunnen stijgen als ze op FM zitten? Is er dusdanig behoefte aan die zender bij mensen die het nu niet weten te vinden online, dab of kabel? Ik denk dat dat in de huidige vorm meevalt.
Ik denk dat er heel wat 40-plussers in de auto luisteren en dat maakt dit scenario zeer kansrijk.
Rock 'n roll is better than music!

big T

Bericht door big T » 22 nov 2017 19:47

RealSunchaser schreef:
22 nov 2017 18:25
Wat ik me afvraag, wordt radio4 veel in de ether beluisterd? Dat lijkt me nou net zon zender die je thuis opzet als liefhebber. Die zou ook zo naar Dabb en streamingapps kunnen zeg ik even kort door de bocht :P
Nee denk het niet, radio 4 draait muziek wat al eeuwen oud is, en door de ouderdom uitgekauwd is.
En deze muziek heeft meer baad bij een ruis vrij overdracht.
Dus op DAB+ met het spul.
De plek, welke ook nog hoog vermogen zenders zijn, juist om het signaal ruis verhouding zo goed mogelijk te houden bij het ontvangst, kan dan prima naar radio 5 gaan.
Is ook muziek van vroeger, jong belegen zullen maar zeggen :D
Sent from my laptop using Windows

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 22 nov 2017 19:58

Oortjes schreef:
22 nov 2017 19:25
Ingebruik schreef:
22 nov 2017 19:15
Ik denk dat er heel wat 40-plussers in de auto luisteren en dat maakt dit scenario zeer kansrijk.
Ik denk dus dat zoals het nu klinkt maar weinig 40+ ers interesse zullen hebben :-) veel te oubollig. Ik denk eerder aan minimaal 55+, dus dat geeft toch een hele andere uitkomst.

Ef Em

Bericht door Ef Em » 22 nov 2017 20:27

Bij het uitzetten van de AM-zender van Radio 5 heeft dat amper verschil gemaakt in de luistercijfers. Waarom zou het aanzetten van een FM-zender dan opeens zo'n groot verschil maken? De doelgroep is opgegroeid met AM, dus die zouden daar dan ook gewoon naar geluisterd hebben. Het grootste deel van het publiek van Radio 5 luistert volgens mij gewoon thuis via de kabel, en de rest naar de publieke regionale zenders (die wél op FM zitten en gedeeltelijk dezelfde doelgroep bedienen).

Overigens sowieso een non-discussie dit, want 3FM vervangen door Radio 5 is toch wel een van de meest absurde ideeën die ik hier in lange tijd heb gelezen. Het moet wel heel raar lopen wil dat daadwerkelijk gebeuren...

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 22 nov 2017 20:48

Ik ben 46 en ben de laatste jaren steeds meer Radio2 gaan luisteren. Van Radio5 had ik voor de geruchten dat Van Inkel er heengaat niet eens gehoord. Ik vond Hans Schiffers vroeger een erg prettige DJ, Van Inkel is jeugdsentiment en de muziek spreekt me aan. Dus ik zal soms zappen tussen 2 en 5, en ik luister vaak FM op mijn telefoon. Dus ik denk dat 5 zeker zal groeien op de FM. Niet met mij natuurlijk, ,maar de doelgroep die ze voor ogen hebben (40 en 50 ers) zijn opgegroeid met FM. De mensen die in de file staan, het land doorrijden, de werkplekken, in de kantine, het magazijn, etc

3FM luisteraars kun je juist naar DAB verwijzen, die groeien dan daar mee op.
Laatst gewijzigd door RealSunchaser op 22 nov 2017 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 22 nov 2017 20:49

Ef Em schreef:
22 nov 2017 20:27
Bij het uitzetten van de AM-zender van Radio 5 heeft dat amper verschil gemaakt in de luistercijfers. Waarom zou het aanzetten van een FM-zender dan opeens zo'n groot verschil maken?
Omdat niemand meer naar AM luisterde? FM is natuurlijk een upgrade

density1

Bericht door density1 » 22 nov 2017 20:52

Natuurlijk gaat dat nooit gebeuren te populistisch, te veel belangen en omroeppolitiek die dit onmogelijk gaan maken, al vind ik het idee nog niet zo gek hoor.

Moorkop

Bericht door Moorkop » 22 nov 2017 21:00

Ik ben zelf 45 jaar oud en luister doordeweeks meestal naar NPO Radio2 en Radio 10. In het weekend stem ik altijd af op NPO 3FM om op de hoogte te blijven van nieuwe muziek. Ondanks NPO 3FM niet in mijn leeftijdgroep past vind ik de zender in het weekend prima beluisterbaar. Het idee van de frequentiewisseling vind ik zo gek nog niet als NPO Radio 5 het qua luistercijfers beter doet dan NPO 3FM.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 23 nov 2017 11:15

Ouwe luisteraars hebben via de NPO de beschikking over Radio 1, Radio 2 en Radio 4 op de FM. Om nu ook het laatste kavel nog te gaan gebruiken voor de oudjes lijkt mij tegen de doelstelling van de NPO in te gaan.

Dus hou 3FM maar mooi op FM.

Plaats reactie