FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: FM frequentie Radio3 aan Radio5 geven? Raar idee?

Bericht door jessica »

big T schreef:
21 feb 2020 08:04
Radio 5 had een landelijk dekkend bereik analoog maar dat was niet hip genoeg.
Dus direct door naar het heden landelijk dekkend op DAB+
Conclusie, radio 5 zit al op een platform met landelijke dekking.
Ja dat Radio5 AM zomaar heeft opgegeven en dat ook gelijk die zenderparken zijn vernietigd heb ik ook nooit begrepen. Een groot deel van hun potentiele doelgroep hadden ze nog via AM kunnen bereiken en voor de modernere dan DAB+

Smid70

Bericht door Smid70 »

Luisteren er nog mensen naar AM? Kan ik me niet voorstellen. Zeker niet in aantallen die significant zijn.

Janno

Bericht door Janno »

Ik heb nog weleens radio Caroline aangezet in de auto, maar het geluid was zo belabberd dat ik het bij die ene keer gelaten heb.
AM is iets uit het verleden. Ik heb er geen heimwee naar.

big T

Bericht door big T »

ja en dat lag niet aan de AM of Caroline maar aan je ontvanger.
jammer dat fabrikanten hier geen aandacht meer aan besteden.
Er zijn er nu nog steeds uitzonderingen, ontvangers welke gevoelig en sprankelend klinken.
Sent from my laptop using Windows

paul04

Bericht door paul04 »

Odeon schreef:
20 feb 2020 15:28
Radio5 heeft een relatieve oude doelgroep en is minder aantrekkelijk voor adverteerders dan 3FM. Het vergeven van de FM-frequentie van 3FM aan Radio5 is misschien een leuke discussie, maar niet reëel zolang 3FM nog steeds geld oplevert.
Ja odeon, als het maar geld oplevert. Waarom niet overdag radio 5 op de FM ? De jongeren luisteren toch via de app of smartphone. De ouderen daarentegen luisteren wel overdag naar de radio. De meeste jongeren werken of zitten nog op school. Een scheve verhouding dat de AM zender eruit werd geknikkerd en geen FM frequentie. Zodoende word je dus dubbel gepakt.

jessica

Bericht door jessica »

paul04 schreef:
27 feb 2020 19:51
Odeon schreef:
20 feb 2020 15:28
Radio5 heeft een relatieve oude doelgroep en is minder aantrekkelijk voor adverteerders dan 3FM. Het vergeven van de FM-frequentie van 3FM aan Radio5 is misschien een leuke discussie, maar niet reëel zolang 3FM nog steeds geld oplevert.
Ja odeon, als het maar geld oplevert. Waarom niet overdag radio 5 op de FM ? De jongeren luisteren toch via de app of smartphone. De ouderen daarentegen luisteren wel overdag naar de radio. De meeste jongeren werken of zitten nog op school. Een scheve verhouding dat de AM zender eruit werd geknikkerd en geen FM frequentie. Zodoende word je dus dubbel gepakt.
Ja lekker terug naar de jaren 70 en 80 met 2 zenders op een frequentie. Nee dan de knoop liever helemaal doorhakken. Voor 3FM heeft FM geen toekomst. Voor radio5 nog wel. 3FM lekker laten doorrommelen op DAB+, kabel en internet. Gaat de focus ook van de luistercijfers af.

peellandfm

Bericht door peellandfm »

Ik snap deze discussie niet.
Waarom hebben we eigenlijk Radio5, waarvoor is Radio5 eigenlijk ooit opgericht? Juist ja voor minderheden en speciale doelgroepen.

Ik denk Radio5 snel weer opdoeken. En de overige stations weer meer in de richting van hun eigenlijke functie schuiven.
De verplichte nummertjes van Radio5 mooi verdelen over de overige 3 stations
Radio2 is tenslotte nooit opgericht als hitradio.
De lekkerste op internet
http://listen.radionomy.com/Peelland-FM.m3u

Orange

Bericht door Orange »

peellandfm schreef:
08 mar 2020 18:57
Ik snap deze discussie niet.
Waarom hebben we eigenlijk Radio5, waarvoor is Radio5 eigenlijk ooit opgericht? Juist ja voor minderheden en speciale doelgroepen.

Ik denk Radio5 snel weer opdoeken. En de overige stations weer meer in de richting van hun eigenlijke functie schuiven.
De verplichte nummertjes van Radio5 mooi verdelen over de overige 3 stations
Radio2 is tenslotte nooit opgericht als hitradio.
Commerciele zenders laten ouderen vaak links liggen en daarom vind ik het wel mooi dat de NPO een radiostation heeft voor die doelgroep. Daarom wat mij betreft ook wel echt op ouderen richten. Verjonging als met Van Inkel vind ik dan al wat gek. Dan ga je meer richting Radio 2.

MFM

Bericht door MFM »

Ik zie dat anders. Lang verhaal..

Verjonging of niet meer meegroeien met de leeftijd van de oorspronkelijke doelgroep?
Radio5 mikt op de ruim 50plussers.
Maar dan merk je opeens dat die doelgroep, van bij wijze van spreken de Woodstockgeneratie tot de Beatles/Stones fans, de generatie Nix’ers, late Babyboomers etc. nogal uiteenlopend opgegroeid zijn en zich vooral niet dat stempeltje “oudere radio5 luisteraar” laten opdrukken.

Net zoals dat 3FM op een klein deeltje van de versplinterde doelgroep jongeren richt. Die blijven weg..
Of dat Radio2 zich op een doelgroep middelbaren richt terwijl uit de laatste metingen blijkt dat ze juist een familiezender zijn met ook vrij jonge en oudere luisteraars die je daar niet zou verwachten.

Kortom: de luisteraar identificeert zich met een zender omdat hij zich kan vinden in hun muziekkeuze, format, manier van het uitdragen van het merk enz. Niet omdat ie toevallig 65 is en vroeger de Beatles meegemaakt heeft.

Als je R5 dan toch op het 3FM kavel zou zetten dan hoort de muziek voor een overgroot deel hedendaags doelgroep gericht te zijn, met een gouden greep uit de jaren 60-90.
Horen de items voor een groot deel over de vragen en problemen die op oudere leeftijd spelen te gaan. Terug kijken naar gebeurtenissen uit die tijd op een hedendaagse wijze etc.
En dus hoeven de presentatoren niet alleen uit de oud gedienden voorraad te komen.

Er zijn genoeg redenen om heel die leeftijdindeling te laten vallen. Men is zo jong als men zich voelt als het om “ergens bij horen” gaat. (Het is immers PO ipv commercieel, het hoort niet alleen om opbrengsten uit reclame inkomsten te gaan).

Laat 3FM lekker zitten waar ze zitten en zet er een mix van zich jong voelende presentatoren neer waarmee de zich jong voelende doelgroep zich kan identificeren.
Laat het huidige format los en grijp terug uit het rijke verleden van het merk 3FM ipv telkens krampachtig alles vanuit het oogpunt van “diversiteit” te regisseren van de zender.
Dan kom je al een heel eind verder.

big T

Bericht door big T »

kom uit je hokje en laat je leiden door de muziek.
Ben wat zwakjes geworden van dat anderen altijd denken om mijn muziek behoefte in zender hokjes te willen stoppen.
Ik als oud jongere 'de generatie van nix', en de nakijker van de boomer generatie, bepaal zelf wel naar welke muziek ik luister.
Sent from my laptop using Windows

rocks

Bericht door rocks »

Misschien kort door de bocht:
Laat 2 tm 5 en alle neven zenders vervallen en maak van npo radio 1 gewoon npo radio en combineer npo radio nieuws/sport met muziekgerne.

06.00 - 11.59 arbeidsvitaminen...
12.00 - 21.59 hits
22.00 - 23.59 jazz
00.00 - 02.59 klassiek
03.00 - 05.59 alternatief

Rest kan naar de commerciële zenders of laten vervallen...

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

rocks schreef:
09 mar 2020 10:23
Laat 2 tm 5 en alle neven zenders vervallen en maak van npo radio 1 gewoon npo radio en combineer npo radio nieuws/sport met muziekgerne.

12.00 - 21.59 hits
22.00 - 23.59 jazz
00.00 - 02.59 klassiek

Alsjeblieft, niet terug naar niet hokjesomroep met spruitjesgeur Terwijl er zo hard voor geknokt is om er vanaf te komen!
Radio 5 is er juist gekomen om de andere zenders een beetje "schoon" te houden. Het is al erg genoeg dat Radio5 nog religieuze programma's van de EO uitzendt, terwijl we ook al commerciële religieuze zenders hebben. Radio 6 was trouwens nog erger, maar toen die minderhedenzender werd opgeheven werd Radio5 weer het afvalputje. Die zuiltjes zijn dodelijk voor de zenderkleuring.

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Ik las zojuist het volgende op Radiofreak:

https://www.radiofreak.nl/eddy-keur-zen ... ertrekken/

3FM wordt nog een hele discussie de komende tijd. Een ding is zeker: 3FM kan zo niet doorgaan. Het is geldverspilling.
Radio5 staat er beter voor, en haar doelgroep bestaat uit veel meer FM luisteraars. Dus 3FM maar alleen op dab+ en internet, zoals Radio5 nu.

rocks

Bericht door rocks »

Satfreak13 schreef:
09 mar 2020 10:52
rocks schreef:

12.00 - 21.59 hits
22.00 - 23.59 jazz
00.00 - 02.59 klassiek

Alsjeblieft, niet terug naar niet hokjesomroep met spruitjesgeur Terwijl er zo hard voor geknokt is om er vanaf te komen!
Radio 5 is er juist gekomen om de andere zenders een beetje "schoon" te houden. Het is al erg genoeg dat Radio5 nog religieuze programma's van de EO uitzendt, terwijl we ook al commerciële religieuze zenders hebben. Radio 6 was trouwens nog erger, maar toen die minderhedenzender werd opgeheven werd Radio5 weer het afvalputje. Die zuiltjes zijn dodelijk voor de zenderkleuring.
Ik snap je punt wel... maar er zijn al zoveel van deze zenders als commerciële zenders op de markt...
Of doe dan gewoon een npo radio puur als nieuws/sport zender. radio 2 tm 5 hoef ik niet perse als publiek te hebben. Die hebben geen meerwaarde zoals nporadio1.

Domol2

Bericht door Domol2 »

rocks schreef:
09 mar 2020 11:30
Satfreak13 schreef:
09 mar 2020 10:52
rocks schreef:

12.00 - 21.59 hits
22.00 - 23.59 jazz
00.00 - 02.59 klassiek

Ik snap je punt wel... maar er zijn al zoveel van deze zenders als commerciële zenders op de markt...
Of doe dan gewoon een npo radio puur als nieuws/sport zender. radio 2 tm 5 hoef ik niet perse als publiek te hebben. Die hebben geen meerwaarde zoals nporadio1.
En daar gaan we weer wat iemand wel of niet een meerwaarde vindt is persoon afhankelijk. Persoonlijk zit ik niet op radio 1 te wachten met bijna een hele dag gepraat en andere flauwekul. En radio1 hebben ze ook al een beetje in de vorm van BNR nieuwsradio.

Plaats reactie