Interviews van Patrick Kicken met collega's uit het vak

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Herman ven Schippers

Re: Interviews van Patrick Kicken met collega's uit het vak

Bericht door Herman ven Schippers »

jessica schreef: 30 sep 2020 18:00 Leuk gesprek weer. Ik heb het in een keer gekeken. Echt alles wilde ik zien net zoals Thorvald zelf zei in het interview.
Erg fijn om te kijken al deze gesprekken. Een interview is iets anders dan een column. Dus ik kan dat prima scheiden. Een column moet ook iets teweeg brengen anders is het een slechte column. Je kunt alles zeggen maar die columns van Patrick brengen wel iets teweeg.
Dat een column iets te weeg brengt, wil niet meteen zeggen dat het goed imo. Staat vol met mitsen, maren en dingen die hij (zogenaamd?) in de wandelgangen heeft gehoord. En alleen maar om onrust te stoken. Mag hoor, maar dat maakt het voor mij niet goed of prikkelend.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Een goede collumn kan prikkelend zijn, maar is bovenal een goed onderbouwde mening of wetenswaardige observatie. De cillumns van Patrick Kicken zijn niet meer dan roddel en achterklap.

Hij kan beter interviewen. Collumns kan hij beter aan anderen over laten. Plaatjes draaien ook trouwens.
Rock 'n roll is better than music!
Herman ven Schippers

Oortjes schreef: 30 sep 2020 21:44 Een goede collumn kan prikkelend zijn, maar is bovenal een goed onderbouwde mening of wetenswaardige observatie. De cillumns van Patrick Kicken zijn niet meer dan roddel en achterklap.

Hij kan beter interviewen. Collumns kan hij beter aan anderen over laten. Plaatjes draaien ook trouwens.
Of gewoon om te lachen, zie Brusselmans, Marcel van Roosmalen of James Worthy.
Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken »

Het is zo mooi om te zien dat er zich uberhaupt iemand druk maakt over wat ik typ iedere week. Het zegt voor mij iets over hoe serieus we het toch allemaal nemen, dat radiowereldje. Maar ook: hoe velen in hun eigen bubbel zitten. Oke eerlijk: ik schrijf die columns niet alleen voor mezelf, ook voor de vele luisteraars die alles maar moeten slikken voor zoete koek. Er wordt veel radio gemaakt voor de buhne, voor eigen plezier. Beslissingen genomen op 'buikgevoel' in plaats van écht na te denken over wat de luisteraar nou wil en hem/haar dat te geven. Daarom ben ik zo fel, die minachting van de luisteraar staat me zeer tegen en ik zal er altijd tegen blijven ageren.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns
Herman ven Schippers

Ik zit niet in een bubbel, laat staan een radio-bubbel. Deze reactie zegt mij vooral; Patrick mag iedereen de maat nemen, maar bij kritiek moeten we het allemaal niet zo serieus nemen en zitten we allemaal in een bubbel.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Radio maak je in de eerste plaats altijd voor jezelf en daarna voor de luisteraar.Voorbeelden genoeg dat het zo werkt.
Felix vd Goot

Bericht door Felix vd Goot »

Uit het gesprek met Thorvald De Geus blijkt dat Ruud De Wild bijna bij Decibel had gezeten, in plaats van Radio 2.
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

WinnaarRadioring2023 schreef: 02 okt 2020 11:17 Radio maak je in de eerste plaats altijd voor jezelf en daarna voor de luisteraar.Voorbeelden genoeg dat het zo werkt.
En dit is nou wat er mis is met veel radio-dj's. Precies dit.

Een goede DJ zit er vanuit passie voor het zo mooi mogelijk programma maken voor de luisteraar. Natuurlijk moet hij/zij het geweldig vinden om te doen (in die zin doet hij/zij het voor zichzelf), maar er zijn teveel dj's op de radio die uitsluitend voor zichzelf daar zitten en dan van die "ik-radio" maken. Helemaal vol van zichzelf en alleen bezig met "wat vind ik leuk"? De industrie gaat er aan kapot.
wally

Bericht door wally »

Radio maak je in de eerste plaats altijd voor jezelf en daarna voor de luisteraar.Voorbeelden genoeg dat het zo werkt.
Oei..nou haak ik ff aan....In mijn tijd maakte ik mijn programma in mijn eigen studio.
Het was een bandprogramma en ik had er 3 jinglemachines staan waar ik dingen mee uithaalde die ik in de uitzendstudio, waar cassettedecks voor de jingles stonden, niet kon.
Domweg het snel wisselen van de cards...
Dat was een essentie voor mijn programma, waar het een bepaalde dynamiek van kreeg.
Echter...... de smaak van de muziek is door mij altijd in dienst gesteld van de luisteraar.
Natuurlijk is het voor een radiomaker kikken als een overgang mooi loopt, je jingle precies uitkomt, maar dit soort technische, nerdachtige dingen heeft tante Marie niet door. Die wil alleen een leuk gevarieerd muziekpallet voorgeschoteld krijgen.
En de kunst van de goede DJ is daar een balans in vinden...
WinnaarRadioring2023

Lotte van der Neven schreef: 02 okt 2020 13:58
WinnaarRadioring2023 schreef: 02 okt 2020 11:17 Radio maak je in de eerste plaats altijd voor jezelf en daarna voor de luisteraar.Voorbeelden genoeg dat het zo werkt.

Een goede DJ zit er vanuit passie voor het zo mooi mogelijk programma maken voor de luisteraar. Natuurlijk moet hij/zij het geweldig vinden om te doen (in die zin doet hij/zij het voor zichzelf), maar er zijn teveel dj's op de radio die uitsluitend voor zichzelf daar zitten en dan van die "ik-radio" maken. Helemaal vol van zichzelf en alleen bezig met "wat vind ik leuk"? De industrie gaat er aan kapot.
Dan heb je nooit goed naar Radio 2 geluisterd. Daar bepaald de dj wat er gebeurd en knallen de luistercijfers door het dak. Bij Talpa pretenderen ze te doen wat de luisteraar wil horen. Dat is ook terug te zien aan de luistercijfers.
WinnaarRadioring2023

wally schreef: 02 okt 2020 19:48
Oei..nou haak ik ff aan....In mijn tijd maakte ik mijn programma in mijn eigen studio.
Het was een bandprogramma en ik had er 3 jinglemachines staan waar ik dingen mee uithaalde die ik in de uitzendstudio, waar cassettedecks voor de jingles stonden, niet kon.
Domweg het snel wisselen van de cards...
Dat was een essentie voor mijn programma, waar het een bepaalde dynamiek van kreeg.
Echter...... de smaak van de muziek is door mij altijd in dienst gesteld van de luisteraar.
Natuurlijk is het voor een radiomaker kikken als een overgang mooi loopt, je jingle precies uitkomt, maar dit soort technische, nerdachtige dingen heeft tante Marie niet door. Die wil alleen een leuk gevarieerd muziekpallet voorgeschoteld krijgen.
En de kunst van de goede DJ is daar een balans in vinden...
Een radiomaker krijgt het publiek die het verdient. Als jij je bandjes had ingeruild voor smartlappen had je nieuwe luisteraars gekregen.

Wat ik er mee wil zeggen. Maak je programma zoals jij het leuk vind en er zijn luisteraars die het leuk vinden.
wally

Bericht door wally »

Onzin.... Je maakt je programma in dienst van je station. Meest extreme voorbeeld :Tom Mulder maakte een van de meest beluisterde programma's. 50 pop of een envelop. In een interview gaf hij aan er zelf niet naar te kunnen luisteren.....
Phoenix

Bericht door Phoenix »

WinnaarRadioring2023 schreef: 02 okt 2020 21:22

Dan heb je nooit goed naar Radio 2 geluisterd. Daar bepaald de dj wat er gebeurd en knallen de luistercijfers door het dak. Bij Talpa pretenderen ze te doen wat de luisteraar wil horen. Dat is ook terug te zien aan de luistercijfers.
Radio 2 stelt de luisteraar wel degelijk centraal of betrekt de luisteraar erbij. De Platenbonanza, de A-Lijst en Bureau De Wilt zijn de meest duidelijke voorbeelden die me zo te binnen schieten. Ik vind ook dat de ochtendshow van Roodbeen afwijkt van de trend van veel andere programma's met steeds meer sidekicks zodat je enkel maar met elkaar hoeft te lullen. Nee, dat de jocks op Radio 2 enkel radio voor zichzelf maken is pertinent niet waar. Misschien een enkele uitzondering daar gelaten.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
Herman ven Schippers

Phoenix schreef: 03 okt 2020 09:06

Radio 2 stelt de luisteraar wel degelijk centraal of betrekt de luisteraar erbij. De Platenbonanza, de A-Lijst en Bureau De Wilt zijn de meest duidelijke voorbeelden die me zo te binnen schieten. Ik vind ook dat de ochtendshow van Roodbeen afwijkt van de trend van veel andere programma's met steeds meer sidekicks zodat je enkel maar met elkaar hoeft te lullen. Nee, dat de jocks op Radio 2 enkel radio voor zichzelf maken is pertinent niet waar. Misschien een enkele uitzondering daar gelaten.
Eens! Ik moest wel echt wennen aan de nieuwe ochtendshow, omdat het totaal iets anders is dan wat Ekdom deed. Tegenwoordig ben ik wel om, dit programma zit goed in elkaar, de verhoudingen kloppen, de interviews zijn goed voorbereid, luistert lekker weg. Achteraf durf ik zeggen; Ekdom probeert een ochtendshow na te doen, JW&Jeroen máken een ochtendshow.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Herman ven Schippers schreef: 03 okt 2020 10:55
Phoenix schreef: 03 okt 2020 09:06

Eens! Ik moest wel echt wennen aan de nieuwe ochtendshow, omdat het totaal iets anders is dan wat Ekdom deed. Tegenwoordig ben ik wel om, dit programma zit goed in elkaar, de verhoudingen kloppen, de interviews zijn goed voorbereid, luistert lekker weg. Achteraf durf ik zeggen; Ekdom probeert een ochtendshow na te doen, JW&Jeroen máken een ochtendshow.
Van Ekdom in de ochtend op Radio 2 ben ik nooit fan geweest. Ik vond het een totale mismatch met het publieke Radio 2. Toen ik dat destijds hier aangaf was dat als vloeken in de kerk. Bij Radio 10 vind ik Ekdom beter passen. Zijn programma past beter bij het feelgood profiel van 10.

Maar volgens mij was dat niet de discussie hier. Er werd gesteld dat jocks op Radio 2 radio voor zichzelf maken en daardoor veel luisteraars trekken. Zo'n stelling is te ridicuul voor woorden. De luisteraar wordt er bij Radio 2 heel erg bij betrokken. Ik noemde een aantal programma's als voorbeeld maar denk ook aan de collectebonanza en de Top 2000.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
Plaats reactie