Interviews van Patrick Kicken met collega's uit het vak

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Smid70

Re: Interviews van Patrick Kicken met collega's uit het vak

Bericht door Smid70 »

RadioLove95 schreef: 08 jul 2020 15:31
Smid70 schreef: 08 jul 2020 15:20
RadioLove95 schreef: 07 jul 2020 23:18

Het maakt in een zin alles duidelijk
Alleen maar dat jij een rancuneus persoon bent die privé een appeltje te schilletje heeft met Kicken. Misschien kan je dat dan ook even privé oplossen in plaats van hier het forum te bevuilen met onduidelijk gewouwel.
Geen idee waar je het over hebt. Ik lust niet eens appels. Zo te zien is de fanclub van Kicken boos. Kan het wel verduidelijken natuurlijk :). Dat open en eerlijk zijn wat Kicken hier roept heeft voor hem dus helemaal geen zin gehad want zijn columns klinken nu eerder als frustratie doordat hij het zo persoonlijk en direct op de man opschrijft van mensen die er nog wel toe doen in Hilversum. Ik vind daar net als heel veel anderen mensen iets van. Blijkbaar mag dat dan weer niet?

In dit ene zinnetje haalde ik zijn hele betoog om laag. Bijdeze wat verduidelijking voor de mensen die dat niet begrepen.
Maar wat je vindt vertelde je juist niet, wees nou eens duidelijk.
Maar als ik het zo begrijp vind je dat iemand die een column schrijft vooral niet op de man mag schrijven en al helemaal niet over mensen die er toe doen? Want?
RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

Smid70 schreef: 08 jul 2020 19:02
RadioLove95 schreef: 08 jul 2020 15:31
Smid70 schreef: 08 jul 2020 15:20
Alleen maar dat jij een rancuneus persoon bent die privé een appeltje te schilletje heeft met Kicken. Misschien kan je dat dan ook even privé oplossen in plaats van hier het forum te bevuilen met onduidelijk gewouwel.
Geen idee waar je het over hebt. Ik lust niet eens appels. Zo te zien is de fanclub van Kicken boos. Kan het wel verduidelijken natuurlijk :). Dat open en eerlijk zijn wat Kicken hier roept heeft voor hem dus helemaal geen zin gehad want zijn columns klinken nu eerder als frustratie doordat hij het zo persoonlijk en direct op de man opschrijft van mensen die er nog wel toe doen in Hilversum. Ik vind daar net als heel veel anderen mensen iets van. Blijkbaar mag dat dan weer niet?

In dit ene zinnetje haalde ik zijn hele betoog om laag. Bijdeze wat verduidelijking voor de mensen die dat niet begrepen.
Maar wat je vindt vertelde je juist niet, wees nou eens duidelijk.
Maar als ik het zo begrijp vind je dat iemand die een column schrijft vooral niet op de man mag schrijven en al helemaal niet over mensen die er toe doen? Want?
Stuur me anders een pb dan hebben anderen hier geen last van en kunnen we on-topic
Oortjes

Bericht door Oortjes »

https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicke ... eschreven/

Nu we hier ook collumns bespreken, wat vinden we van de toekomst van digitale radio?
Rock 'n roll is better than music!
Janno

Bericht door Janno »

Nog nooit naar DAB+ geluisterd, dus ik kan alleen zeggen wat ik van anderen hoor en dat is niet onverdeeld positief.
Zelf heb ik me altijd afgevraagd wat de meerwaarde is als je overal internetradio kunt luisteren via wifi.
En dan ook nog een veelvoud aan te beluisteren zenders ten opzichte van DAB+, dus wat voegt het toe?
Smid70

Bericht door Smid70 »

DAB+ luister ik in de auto en ook thuis en ik vind het uitstekend. Luister helemaal geen FM meer.
Internetradio tja, Wifi in de auto? Data kost geld en het signaal van DAB+ en FM niet.
Feivel

Bericht door Feivel »

Smid70 schreef: 09 jul 2020 20:24 DAB+ luister ik in de auto en ook thuis en ik vind het uitstekend. Luister helemaal geen FM meer.
Internetradio tja, Wifi in de auto? Data kost geld en het signaal van DAB+ en FM niet.
Data kost bijna niets meer. Steeds meer mensen hebben een onbeperkt abonnement en dan kun je streamen wat je wilt. En 64 kbps AAC+ valt nog wel mee. Dat is geen grote aanslag op je bundel. WiFi in de auto? Ja, met 5G wel. Dan wordt de capaciteit en de dekking vele malen groter.

Ik denk dat internetradio de toekomst heeft. Je bepaalt straks helemaal zelf waar je naar luistert. Zin in gierende gitaren? Zoek je een hardrock streampje op. Wil je dance horen? Zet je een zender als One World Radio (van Tomorrowland) op. En zo is er voor elk (sub)genre wel een zender.

Dat biedt ook voor adverteerders mogelijkheden. Ze kunnen targeten op hele specifieke groepen en daarmee precies degenen aanspreken die ze willen. Er bestaat zelfs al techniek waarmee je één specifieke luisteraar kunt aanspreken.

DAB+ wordt niks. Kijk maar naar Noorwegen. De grote zenders zijn de helft van de luisteraars kwijtgeraakt, na de afschakeling van FM. Commerciële stations die vroeger goudmijnen waren, kosten nu alleen nog maar geld en leveren vrijwel niets op. Het is alleen gewenst door de overheid zodat dure frequenties geveild kunnen blijven worden en de grote stations (die veel betalen) ook de grote stations blijven. En dan nog de vele regeltjes die erbij komen kijken, en bij internet niet.

Ja, de auteursrechteninstanties in Nederland proberen het bereik in te perken door te eisen dat je geoblocking inschakelt, maar daar houdt ook niemand zich aan. Probleem is wel de versplintering. Er zijn straks meer internetstations zonder luisteraars, dan stations met luisteraars, maar die heffen zichzelf vanzelf wel op.

Ik geloof echt in internetradio. De techniek wordt steeds beter.
RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

Janno schreef: 09 jul 2020 20:03 Nog nooit naar DAB+ geluisterd, dus ik kan alleen zeggen wat ik van anderen hoor en dat is niet onverdeeld positief.
Zelf heb ik me altijd afgevraagd wat de meerwaarde is als je overal internetradio kunt luisteren via wifi.
En dan ook nog een veelvoud aan te beluisteren zenders ten opzichte van DAB+, dus wat voegt het toe?
Ik vind DAB niet zo lekker klinken. Ook bij de kleinste tunneltjes al gedoe.
Calypso

Bericht door Calypso »

Oortjes schreef: 09 jul 2020 18:51 https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicke ... eschreven/

Nu we hier ook collumns bespreken, wat vinden we van de toekomst van digitale radio?
DAB(+) was veelbelovend. Toen de eerste stapjes gezet werden in de wereld. Maar op het moment dat men in Nederland er echt werk van wilde gaan maken, was het al verouderd - ingehaald door Internetradio. Veel meer keuze.

En om de keuze nog wat makkelijker te maken voor de gemiddelde luisteraar: DAB+ werd het ondergeschoven kindje, dus lage bitrates en vaak werd er in de processing ook geen rekening gehouden met het feit dat het ook op DAB+ goed moest klinken. Ik heb ooit een DAB+ station gehoord wat nog veel beroerder klonk dan een 128kbit MP3 met de meest slechte encoder die je ooit kon vinden.

Dan de praktische kant van het verhaal. Ja, ik heb een DAB+ radio in de auto. Hier thuis geen behoefte aan, ik luister via Internet. In de auto trouwens ook meestal - met een goede player op je telefoon hoef je je telefoon niet meer aan te raken om het station te starten en gaat het allemaal prima via de autoradio. DAB+... tja, ik zet m'n radio aan en dan begint-ie op FM. Na 5 seconden gaat-ie naar DAB+, maar daar hoor ik de afgelopen 3 seconden gewoon even opnieuwe i.v.m. vertraging. Ontvangst DAB+ en Internet is redelijk gelijk, en het dataverbruik met goede AAC+ codering is bij Internet stations niet echt schrikbarend hoog.

Het is dat er DAB+ standaard in m'n auto zat, anders had het van mij niet gehoeven. Voor mij is Internetradio de toekomst, en DAB+ valt in de categorie "MiniDisk" en "DCC": leuk bedacht, maar gaat het niet zo lang uithouden als hetgeen het zou moeten vervangen.
Janno

Bericht door Janno »

Smid70 schreef: 09 jul 2020 20:24 DAB+ luister ik in de auto en ook thuis en ik vind het uitstekend. Luister helemaal geen FM meer.
Ik heb een internetbundel van 10 GB per maand, daar kan je echt heel veel uren radio/spotify mee luisteren. Dat doe ik dan ook regelmatig in de auto of als ik buiten wifibereik een klus heb. Het kost relatief weinig data. Om een voorbeeld te geven: vorige maand heb ik zeer regelmatig radio 2 geluisterd via mijn telefoon op een JBL-speaker en het kostte me 890 MB voor de hele maand, nog geen 9% van mijn bundel. Ik heb het aantal niet paraat, maar het zijn best veel uren geweest.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Janno schreef: 09 jul 2020 22:09
Ik heb een internetbundel van 10 GB per maand, daar kan je echt heel veel uren radio/spotify mee luisteren. Dat doe ik dan ook regelmatig in de auto of als ik buiten wifibereik een klus heb. Het kost relatief weinig data. Om een voorbeeld te geven: vorige maand heb ik zeer regelmatig radio 2 geluisterd via mijn telefoon op een JBL-speaker en het kostte me 890 MB voor de hele maand, nog geen 9% van mijn bundel. Ik heb het aantal niet paraat, maar het zijn best veel uren geweest.
Met een bitrate van 256 kbps is dit ongeveer 8 uur luisteren met een verbruik van 890 mb
Calypso

Bericht door Calypso »

Hoort-u-mij schreef: 09 jul 2020 22:26
Janno schreef: 09 jul 2020 22:09 Om een voorbeeld te geven: vorige maand heb ik zeer regelmatig radio 2 geluisterd via mijn telefoon op een JBL-speaker en het kostte me 890 MB voor de hele maand, nog geen 9% van mijn bundel. Ik heb het aantal niet paraat, maar het zijn best veel uren geweest.
Met een bitrate van 256 kbps is dit ongeveer 8 uur luisteren met een verbruik van 890 mb
De "normale" stream is 192 kbps, dus dan is het 12 uur. Volgens mij heeft de publieke omroep echter ook een lagere bitrate stream als je via de mobiele site komt, waarschijnlijk 64 kbps (nu even niet de mogelijkheid dat te kijken) - dan zou het al 32 uur zijn. Als Janno via z'n telefoon geluisterd heeft, is dat waarschijnlijk via de mobiele stream van de publieke omroep geweest.
Janno

Bericht door Janno »

12 uur of meer zou zomaar kunnen. Van de technische details weet ik vrij weinig. Wel dat datagebruik niet per se heel duur hoeft te zijn.

Edit: het was via de radio 2-app
Laatst gewijzigd door Janno op 10 jul 2020 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar »

NPO Radio 2 is zelfs op 32 Kbps te horen: http://icecast.omroep.nl/radio2-sb-aac (gevonden op www.mp3streams.nl).

Maar om het topic weer ON te Kicken:
Dit is volgens mij de zuinigste stream waarop Patrick zelf te horen is: http://radio.wildhitradio.nl/mobile.m3u :D
Laatst gewijzigd door deradioluisteraar op 10 jul 2020 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Greatski

Bericht door Greatski »

Sinds de column van Patrick is Frank niet meer te horen geweest in de show :o
Wist niet dat hij zoveel macht heeft ;)
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Oortjes schreef: 09 jul 2020 18:51 https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicke ... eschreven/

DAB is prima als het te ontvangen is. In huis is de ontvangst nog steeds vaak niet best. Bij mij staat de dab radio meestal uit. Dan liever FM met af en toe wat ruis of via internet.
Plaats reactie