Interviews van Patrick Kicken met collega's uit het vak

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Interviews van Patrick Kicken met collega's uit het vak

Bericht door jessica »

Dukard schreef:
18 dec 2018 20:39
Patrick Kicken schreef:
18 dec 2018 17:45
Alsof je een soort eigendom bent, een gekochte circusact die vooral z'n kunstje moet doen maar owee als je een keer een extra danspasje doet. Vage ontwikkeling.
Vage ontwikkeling ??? ... dit is al zo oud als de mediawereld zelf :))
Patrick even eerlijk in de (achteruitkijk) spiegel kijken. Toen je bij Veronica zat mochten jij en je collega's (van Erik de Zwart) ook niet meewerken om geïnterviewd te worden over de serie 50 jaar 3FM die door Arjan Snijders werd gemaakt. Het is dus een geval wiens brood men eet wiens woord men spreekt. Je hebt er zelf deel van uitgemaakt. Alleen realiseer je het misschien niet zo als je er midden in zit.

density1

Bericht door density1 »

Was Patrick toen al niet weg?

jessica

Bericht door jessica »

density1 schreef:
19 dec 2018 11:36
Was Patrick toen al niet weg?
Daar kan hij zelf het beste antwoord op geven. Maar het doet er niet zoveel toe of hij al weg was of niet. Er is in ieder geval niets veranderd.

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken »

Ik heb me altijd zoveel mogelijk proberen te verzetten tegen 'gedresseerd worden'. De lol is er snel vanaf als je niet meer authentiek mag zijn. Dat je je een beetje kleurt naar de omgeving waar je werkt is natuurlijk op iedere werkplek, maar mij is nooit iets verboden in mijn radiocarriere. Als er al iets was, ging het in overleg. Goede programmaleiders verbieden ook geen dingen, ze gaan met je in gesprek. Of nog beter: ze vertellen je vooral wat ze wél goed vinden wat je doet, dan ga je dat automatisch meer doen en vallen de mindere dingen steeds meer weg. Of ze vertellen je op voorhand wat ze van je verwachten op een bepaalde shift. Kun jij altijd ook naar vragen en daarna nog nee zeggen.

Moet weer denken aan de man die me met zijn boeken flink geinspireerd heeft, radiogoeroe Dan O'Day. Die zegt ergens 'you don't win by removing negatives, you win by adding more positives'. Veel (radio)bazen denken dat het gaat om het perfectioneren van het product en dus álles wat maar enigszins niet goed zou kunnen zijn proberen de nek om te draaien. Zitten constant op de details. Ze kunnen zich beter bezig houden met de grote lijnen, dingen die wél impact hebben. De sfeer, de flow, de uitstraling van een radioshow/station/jock. Niet 'doe dat maar niet meer'.

On topic: heb je het interview met Eddy Keur al gezien? Staat er sinds vrijdag op. Dit is nou zo'n voorbeeld van een 'dangerous air personality' om Dan O'Day nog maar eens te quoten. Iemand die niet constant hoeft te shockeren om zijn ego te bevredigen, maar bekend staat als grappig en gevat waardoor je geneigd bent om (langer) naar hem te luisteren omdat je anders bang bent iets leuks te missen.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

BDL

Bericht door BDL »

Dankzij een Facebookpost van Arjan Snijders ontdekte ik deze interviews. Ik heb in twee weken tijd de meeste geluisterd en er echt enorm van genoten!
Patrick, ik hoop dat je er ook in 2019 de energie, inspiratie en natuurlijk interessante en openhartige gasten zult vinden en nog veel mooie, lange en diepgaande interviews zult houden.
Zelf zou ik graag een interview zien met Jeffrey Willems, met name over zijn nacht programma's "De overnachting" en "Back to the old school".

(Het interview Eddy Keur kan ik nog niet vinden, staat het als 'unlisted', dat was met Snijders ook zo de eerste dagen)

Patrick Kicken

De link naar het interview met Eddy staat op m'n twitter of op 'die andere radiosite' ;-)
Als het daar van de voorpagina is zet ik hem pas live op YouTube

jessica

Bericht door jessica »

Jeffrey Willems zou ik ook leuk vinden in een interview. Luister nu nog wekelijks naar hem in het weekend op radio mi amigo internationaal. Daar heeft hij om 11 uur op zaterdag en om 15 uur op zondag het programma Lost en Found waarin hij allemaal erg leuke liedjes draait die je niet zo vaak meer hoort op de radio. Fijne radiomaker deze man.

Felix vd Goot

Bericht door Felix vd Goot »

MBT Eddy Keur: toen Tom Mulder in 1988 naar Cable One ging, werd Eddy Keur genoemd als zijn vervanger. Toch benieuwd of hij inderdaad is gevraagd, en waarom hij geweigerd heeft?

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Felix vd Goot schreef:
03 jan 2019 09:53
MBT Eddy Keur: toen Tom Mulder in 1988 naar Cable One ging, werd Eddy Keur genoemd als zijn vervanger. Toch benieuwd of hij inderdaad is gevraagd, en waarom hij geweigerd heeft?
Eddy Keur is nog nooit ergens gevraagd. Zo geeft hij aan in het gesprek met Patrick Kicken. Het was overigens weer een top gesprek. Weer genoten! Gooi er een kwartje in en de man begint te praten. Veel ook over zijn privé leven. Heel erg open.

Wat me opvalt, Patrick, is dat toch relatief veel jocks het op den duur ook zijn gaan “zoeken” in het ‘soort van’ spirituele. Keur geeft aan door Danny Rook te zijn geholpen. Pilarczyk natuurlijk. Jijzelf.

Na afloop van het gesprek, ook nog wat YouTubes met Keur van NH Radio bekeken. Top amusement. Erg jammer dat we dit missen op de landelijke radio. Patrick, ik begrijp je opmerking om hem tot vaste vervanger van Van Someren te bombarderen.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Patrick Kicken

Tsja als radioprogrammeringen puur en alleen op basis van kwaliteit werden samengesteld dan zag het er bij veel stations heel anders uit ;-)

Het gaat er ook om wie je kent, wie je bent en wat je hebt meegemaakt. Ik snap dat ik voor veel programmaleiders simpelweg te lastig lijk, met m'n issues uit het verleden, maar misschien heb je die shizzle juist nodig om tot creatieve uitspattingen te kunnen komen. En net als Eddy kan een mens ook echt wel veranderen en dingen opruimen van binnen, alleen merk ik dat de drang om je dan te bewijzen op de radio weer minder wordt. Raar is dat.

De gunfactor in het radiowereldje is o zo belangrijk. Of je niet eens ooit dit of dat over iemand gezegd (of getwittert) hebt. Hoe je doet op de gang tegen iedereen. Of je geen lul bent tegen je collega's. Wat ik overigens wel snap hoor, je wil geen tiran in je organisatie hebben rondlopen die de sfeer verpest. Maar ik blijf het toch apart vinden dat wat uit de speakers komt niet het állerbelangrijkste is bij iemand wel of niet aannemen of op een plek programmeren. En ik heb nog nooit tijdens een gesprek met een radiobaas gehoord 'welke boeken over radio of welk cursusmateriaal heb je gevolgd en tot je genomen? Heb je een radiocoach gehad? Naar welke seminars ben je geweest? Wat heb je gedaan om jezelf bij te spijkeren?'. Nooit. Never. Toch gek in een business waar zoveel geld in omgaat en die zo onder druk staat.

Wat betreft Eddy als vaste vervanger tijdens vakanties van Rob: zou in een ideale wereld -voor de luisteraar- het perfecte scenario zijn. Maarja, wat heeft de luisteraar nou te vertellen.. Heb jij ergens iets over een onderzoek gehoord wie Evers zou moeten opvolgen volgens de luisteraars? Wie de gunfactor van de luisteraar al heeft en niet nog moet verdienen? Terwijl ze bij Talpa toch echt wel weten (dankzij bijv. The Voice) dat de consument bepaalt of iets een succes wordt. Ze laten zich niks meer in hun muil duwen, als het ze niet raakt op de een of andere manier dan slaat het niet aan.

Osker

Bericht door Osker »

Democratie is prachtig, op papier.
Talpa is een bedrijf, daar wordt beleid eerst uitgezet en wordt vervolgens uitgevoerd. Als je iedereen om een mening vraagt krijg je precies dat, iedereen’s mening. Schattig op papier maar daar kan je een bedrijf niet mee leiden.

Opinions are like assholes, everyone has got one and everyone thinks that the others stink.

Overigens is Keur inderdaad goed.

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade »

Patrick Kicken schreef:
03 jan 2019 12:33
Tsja als radioprogrammeringen puur en alleen op basis van kwaliteit werden samengesteld dan zag het er bij veel stations heel anders uit ;-)

Het gaat er ook om wie je kent, wie je bent en wat je hebt meegemaakt. Ik snap dat ik voor veel programmaleiders simpelweg te lastig lijk, met m'n issues uit het verleden, maar misschien heb je die shizzle juist nodig om tot creatieve uitspattingen te kunnen komen. En net als Eddy kan een mens ook echt wel veranderen en dingen opruimen van binnen, alleen merk ik dat de drang om je dan te bewijzen op de radio weer minder wordt. Raar is dat.

De gunfactor in het radiowereldje is o zo belangrijk. Of je niet eens ooit dit of dat over iemand gezegd (of getwittert) hebt. Hoe je doet op de gang tegen iedereen. Of je geen lul bent tegen je collega's. Wat ik overigens wel snap hoor, je wil geen tiran in je organisatie hebben rondlopen die de sfeer verpest. Maar ik blijf het toch apart vinden dat wat uit de speakers komt niet het állerbelangrijkste is bij iemand wel of niet aannemen of op een plek programmeren. En ik heb nog nooit tijdens een gesprek met een radiobaas gehoord 'welke boeken over radio of welk cursusmateriaal heb je gevolgd en tot je genomen? Heb je een radiocoach gehad? Naar welke seminars ben je geweest? Wat heb je gedaan om jezelf bij te spijkeren?'. Nooit. Never. Toch gek in een business waar zoveel geld in omgaat en die zo onder druk staat.

Wat betreft Eddy als vaste vervanger tijdens vakanties van Rob: zou in een ideale wereld -voor de luisteraar- het perfecte scenario zijn. Maarja, wat heeft de luisteraar nou te vertellen.. Heb jij ergens iets over een onderzoek gehoord wie Evers zou moeten opvolgen volgens de luisteraars? Wie de gunfactor van de luisteraar al heeft en niet nog moet verdienen? Terwijl ze bij Talpa toch echt wel weten (dankzij bijv. The Voice) dat de consument bepaalt of iets een succes wordt. Ze laten zich niks meer in hun muil duwen, als het ze niet raakt op de een of andere manier dan slaat het niet aan.
Ware woorden dit. Je hoort op veel landelijke stations dj’s die daar zitten omdat ze vriendjes zijn met de programmaleiding, niet omdat ze zo goed zijn. Veel baasjes vinden een dj leuk omdat ze die persoon leuk vinden. Maar dat zijn twee verschillende dingen. Je hebt een categorie dj’s waar een radiobaas niet omheen kan (Ekdom, Evers, Stenders, Ruud, Coen en Sander, vergeet ik iemand?), bij die personen is de persoonlijke gunfactor minder belangrijk, zij hebben hoe dan ook wel ergens een mooie plek. Vreemd genoeg zijn dat ook vaak de aardigste mensen in de radiowereld. Niet omdat ze aardig spelen, maar omdat ze het niet nodig hebben zich vreemd te gedragen om op te vallen. Maar in de kring daar omheen zitten aardig wat presentatoren hun tijd en energie te steken in vriendjes-zijn en bar weinig in het verbeteren van hun kwaliteiten. Het is een illusie om te denken dat de luisteraar het uiteindelijk bepaalt, dat doen de managers. Nagenoeg altijd op persoonlijk gevoel.
Alleen alternatief is echte muziek.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Hoewel ik het niet zo zwart-wit en zwaar wil stellen als de heren hierboven (volgens mij is het deels ook "het verhaal", ik zie het om mij heen wel, maar niet zo extreem als geschetst in ieder geval), laten we er eens vanuit gaan dat het zo is: is dat dan zo exclusief voor de radiowereld? Is het niet in elke tak van sport zo dat Ook het feit hoe je ligt bij "de leiding" van belang is voor je carrière? Ik denk dat gewoon is hoe het vaak werkt, waar dan ook.

Overigens ben ik niet van mening dat het zo ook zou moeten werken, maar vaak is dat (helaas) wel zo.

En de luisteraar, tja natuurlijk is die belangrijk. Het belangrijkste, zeker. Daar doe je het voor, maar ik weet niet of je altijd moet raadplegen voor je iets gaat wijzigen voor die luisteraar. Je kunt ze beter tijdens het gehele proces "monitoren" denk ik, als het goed is heb je dan een goed beeld van wat wel en niet gewenst zou kunnen zijn. Hoewel ik een democratie-fan ben, is het wel een illusie dat je alles via die weg zou kunnen regelen :-)

Overigens ben ik het vaak met je eens over "de luisteraar centraal stellen" Patrick, maar persoonlijk vind ik wel dat je er soms iets teveel in doorschiet. Zoals in je opinie-podcast over Evers (eerlijk: ik ben na 20 min. gestopt met luisteren, beetje repeterend verhaal werd het. En daarbij vond ik de bijdrages van je vriendin (hoe heet ze eigenlijk?) iets teveel "calimero", ik kon mij daar totaal niet in vinden). Ik denk juist dat nog eenmaal Evers XXL het beste is dat je de luisteraar kunt geven. Ze naar een Ziggo Dome halen voor een optreden niet, dat is namelijk die andere Evers. Dat staat los van elkaar, de radioluisteraar hoeft geen behoefte aan die andere Evers te hebben. Natuurlijk is het deels ook een stukje zelfbevlekking, maar ik denk dat de balans in deze toch goed was.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Patrick Kicken schreef:
03 jan 2019 12:33
Je definieert kwaliteit veel te eng. Samenwerken is bijvoorbeeld ook een kwaliteit die essentieel is voor iedere organisatie. Een goede sfeer is vaak net zo belangrijk voor het eindresultaat dan kennis en kunde. En kennis en kunde leer je deels uit boeken en op seminars, maar nog veel meer door te doen. In iedere organisatie zal bij werving en selectie dus niet alleen op (theoretische) kennis en kunde worden geselecteerd, maar ook op klik en persoonlijkheid.

Zo te lezen doen managers in de radiowereld dat net zo als managers in de andere werelden. Vervelend als je daardoor buiten de boot valt, maar meestal hoog tijd om een goede spiegel aan te schaffen.

En ja, wie je kent is belangrijker dan wat je kent. Is overal zo, gewoon rekening mee houden, niks aan de hand.

En als je echt heel erg goed bent, gunt aan het einde iedereen je een zwaar overdreven afscheidsfeest. Leuk toch, voor Edwin? Dat vindt echt geen luisteraar jammer, alleen maar leuk.
Rock 'n roll is better than music!

Patrick Kicken

Ingebruik schreef:
03 jan 2019 17:57
Overigens ben ik het vaak met je eens over "de luisteraar centraal stellen" Patrick, maar persoonlijk vind ik wel dat je er soms iets teveel in doorschiet. Zoals in je opinie-podcast over Evers (eerlijk: ik ben na 20 min. gestopt met luisteren, beetje repeterend verhaal werd het. En daarbij vond ik de bijdrages van je vriendin (hoe heet ze eigenlijk?) iets teveel "calimero", ik kon mij daar totaal niet in vinden). Ik denk juist dat nog eenmaal Evers XXL het beste is dat je de luisteraar kunt geven. Ze naar een Ziggo Dome halen voor een optreden niet, dat is namelijk die andere Evers. Dat staat los van elkaar, de radioluisteraar hoeft geen behoefte aan die andere Evers te hebben. Natuurlijk is het deels ook een stukje zelfbevlekking, maar ik denk dat de balans in deze toch goed was.
Je moet mij hoedanook nooit serieus nemen he, ik ben nou eenmaal zwart/wit in mijn meningen. Natuurlijk is er ook grijs, maar daar koop je niks voor. Ik moet toch altijd denken aan mijn helden Howard Stern, Hans Teeuwen, Rene van der Gijp. Die zijn niet voor niks zo goed geworden, omdat ze geen concessies doen. Ze zijn gewoon lekker bot en recht voor hun raap. Hou ik ook van. En zeker in een wereldje waarin iedere muizenisje zo uitvergroot wordt en je kwalijk wordt genomen is een steen in de vijver gooien hard nodig. Podcasts zijn voor mij net zo veel entertainment als watdanook, dus natuurlijk zit ik mezelf daar uit de naad te werken om me te verdedigen, haha! Maar tussen de regels door geef ik toch ook wel aan waarom het misschien wel een beetje zeer deed, zo'n uitgebreid afscheid. Als je hebt over zelfreflectie, check de andere podcastserie 'Praten over Bewustzijn' waar dit oorspronkelijk voor opgenomen was.

Samenwerken kan ik trouwens heel goed. Maar dan wel met mensen die er ook verstand van hebben. Helaas stikt het in het radiowereldje van de stagaires die je nog moet uitleggen hoe een nietmachine werkt. Ook omdat er geen gedegen opleiding voor radio is. Het niks mag kosten. En de huidige generatie niks van je wil aannemen. Nou dan doen we het toch gewoon niet meer, laat het ze lekker zelf uitzoeken :-)

Even on-topic weer, ben bezig met Felix Meurders, Tom Mulder en Jeffrey Willems. To be continued!

Plaats reactie