Het landelijke DAB+ aanbod

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Ane Sybesma

Re: Het landelijke DAB+ aanbod

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef:
20 okt 2017 16:33
Je blijft er maar vanuit gaan dat ik FM wil uitschakelen met dezelfde DAB+dekking als nu. :eek:
Eeh ja, omdat je dat volgens mij al een paar keer hebt geroepen.
EtherScout schreef:
19 okt 2017 13:34
De beste oplossing is FM uit. Als zij dan nog niet voor fatsoenlijke dekking zorgen, (wat gewoon nu al mag,) dan zijn zij op die plaatsen gewoon niet te horen.
EtherScout schreef:
19 okt 2017 18:25
Ane Sybesma schreef:
19 okt 2017 17:46

Ik zat deze zomer in Friesland en kom de regionale omroep niet ontvangen op DAB, wel op FM. Dan is de beste oplossing , eerst Dab zwaar verbeteren en eventueel dan ooit de fm uit....
Ik begrijp jouw redenering. Maar mijn punt is, dat de dekking van DAB+ nu zo beroerd is omdat FM al/nog goede dekking geeft. De stations vinden het wel prima zo. Ze hebben een stok achter de deur nodig en de beste stok-achter-de-deur zijn de luisteraars. Dus: schakel de FM gewoon uit (1 september 2018 is een mooie datum) en dan zul je zien dat DAB+ binnen de kortste keren perfecte dekking krijgt. Ook in Friesland. Anders hebben ze daar straks geen luisteraars meer.
EtherScout schreef:
19 okt 2017 21:24
Het is niet moeilijk, het is een kwestie van doen. Het geklaag is tijdelijk.

De DAB+netten moeten hoe-dan-ook naar een fatsoenlijke dekking en aanbod, anders stapt 'niemand' over en kan je wachten tot sint-juttemis. Het is óf FM uit, óf de radiostations op langdurige en hoge dubbele kosten jagen. Dan zeg ik: maak de keuze en ga ervoor!
En als ik het niet goed begrepen heb bedoel je dus hetzelfde als ik:
Dan is de beste oplossing , eerst Dab zwaar verbeteren en eventueel dan ooit de FM uit....

glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ik denk dat een deel van het probleem met de dekking is dat het AT uitgaat van een norm voor veldsterkte voor indoor dekking die meer dan 20 jaar geleden is opgesteld op basis van een professionele ontvanger. Ook in de nieuwste vergunning voor 11C staat voor indoor dekking een veldsterkte van 66 dbuV/m met de antenne op een hoogte van 10 meter (!). Dat blijkt niet reëel: uit een onderzoek voor OFCOM in de UK is gebleken dat dit minstens 75 dBuV/m moet zijn, en die 10 meter stamt uit de tijd dat men een voor goede FM ontvangst een antenne op het dak had... Het zou goed zijn als er een nieuwe test kwam met gebruikelijke DAB+ ontvangers, en het AT op basis daarvan eisen stelt aan de veldsterkte voor indoor ontvangst.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ane Sybesma schreef:
20 okt 2017 17:40
En als ik het niet goed begrepen heb bedoel je dus hetzelfde als ik:
Dan is de beste oplossing , eerst Dab zwaar verbeteren en eventueel dan ooit de FM uit....
Precies. Wij verschillen slechts op één detail van mening: de snelheid. Ik vind dat die snelheid omhoog moet. Dus niet ooit FM uit, maar een concrete stip aan de horizon. Dat geeft de stations een concrete reden om nu die netwerken volledig uit te bouwen, namelijk om de ontvangst veilig te stellen. Die reden ontbreekt nu. En dat geeft de consumenten vervolgens een reden om DAB+radio's te kopen. Niet alleen als vervanging van analoge toestellen, maar vooral ook vanwege een goede ontvangst, een ruime stationskeuze en het bedieningsgemak. Ook deze redenen zijn nog niet overal voldoende aanwezig. Op deze manier creëer je jaren eerder de benodigde omstandigheden, die het uitschakelen van FM mogelijk maken, dan met het huidige beleid.

DX'r

Bericht door DX'r »

glokhoff schreef:
20 okt 2017 19:40
Ik denk dat een deel van het probleem met de dekking is dat het AT uitgaat van een norm voor veldsterkte voor indoor dekking die meer dan 20 jaar geleden is opgesteld op basis van een professionele ontvanger. Ook in de nieuwste vergunning voor 11C staat voor indoor dekking een veldsterkte van 66 dbuV/m met de antenne op een hoogte van 10 meter (!). Dat blijkt niet reëel: uit een onderzoek voor OFCOM in de UK is gebleken dat dit minstens 75 dBuV/m moet zijn, en die 10 meter stamt uit de tijd dat men een voor goede FM ontvangst een antenne op het dak had... Het zou goed zijn als er een nieuwe test kwam met gebruikelijke DAB+ ontvangers, en het AT op basis daarvan eisen stelt aan de veldsterkte voor indoor ontvangst.
Gerard ben je zelf al on air op 8A?
Lees of hoor er helemaal nix van.

glokhoff

Bericht door glokhoff »

DX'r schreef:
20 okt 2017 21:05
Nog steeds met enige regelmaat testuitzendingen in Eindhoven Noord, ook met SFN. Maar gelukkig zit er nu wat schot in de toestemming om de antenne's te mogen plaatsen...

DX'r

Bericht door DX'r »

glokhoff schreef:
21 okt 2017 09:52
DX'r schreef:
20 okt 2017 21:05
Nog steeds met enige regelmaat testuitzendingen in Eindhoven Noord, ook met SFN. Maar gelukkig zit er nu wat schot in de toestemming om de antenne's te mogen plaatsen...
SFN? Je hebt maar 1 vergunning gekregen van AT!
Den Haag FM heeft vergunning voor 3 locaties dus die mogen met SFN uitzenden.

123

Bericht door 123 »

Heeft iemand nog ervaringen met het inbouwen\vervangen van een DAB+ autoradio.
Moeten er antennes vervangen worden?
Overschakelen naar FM als de dekking weg valt (hoe vaak gebeurt dit eigenlijk)
Waar moet je op letten?

Denniss

Bericht door Denniss »

123 schreef:
25 okt 2017 13:24
Heeft iemand nog ervaringen met het inbouwen\vervangen van een DAB+ autoradio.
Moeten er antennes vervangen worden?
Overschakelen naar FM als de dekking weg valt (hoe vaak gebeurt dit eigenlijk)
Waar moet je op letten?
Ik heb een pioneer dab radio, op zich prima ontvangst hoor! Je moet er echter een aparte plak antenne voor installeren, OF een antenne met 2 uitgangen monteren op je auto, die vervangt de oude antenne.
De plak antenne wordt meegeleverd, die plakt deels op de zwarte stippelrand van het raam, en er is dan een antenne deel dat er 5cm naast komt, dat zie je als een zwart streepje van zo'n 15cm.

Dab antennes hebben een aansluiting die je kent van bijvoorbeeld gps dongels, klein verguld connectortje. Denk eraan dat (als je gaat experimenteren) de radio een spanning meestuurt over deze aansluiting om de antenne van stroom te voorzien.

Er zijn split kabels te verkrijgen om de bestaande auto antenne te kunnen gebruiken, dit werkt echter alleen met de 'lange' antennes (die niet versterkt zijn) de meeste auto's hebben een versterkte antenne (die enkel 87-108 mhz doorlaat) daar werkt dat dus niet.

De radio schakelt automatisch terug naar FM als het signaal wegvalt. Dit gebeurt in de randstad eigenlijk zelden meer.

Denniss

Bericht door Denniss »

Het valt me op dat Radio 1 de enige is die de DAB+ Slideshow serieus neemt met plaatjes, info en nieuwsberichten. Dit kan voor meer radiostations een toegevoegde waarde zijn, de moderne autoradio's hebben vaak een groot scherm. Is dit nog steeds in een experimentele fase?

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Denniss schreef:
27 okt 2017 09:08
Het valt me op dat Radio 1 de enige is die de DAB+ Slideshow serieus neemt met plaatjes, info en nieuwsberichten. Dit kan voor meer radiostations een toegevoegde waarde zijn, de moderne autoradio's hebben vaak een groot scherm. Is dit nog steeds in een experimentele fase?
Diashows op DAB+ kosten bandbreedte en alleen Radio 1 heeft de bandbreedte ervoor (over). De geluidskwaliteit van Radio 1 is ongeveer gelijk aan Radio 2, maar de DAB+bandbreedte van Radio 1 is 32 kb/s groter dan die van radio 2. Die extra ruimte wordt voor de diashow gebruikt. Bij Radio 4 wordt, in tegenstelling tot Radio 1, vrijwel de gehele 128 kb/s voor audio gebruikt, waardoor dit station een hogere geluidskwaliteit heeft dan de andere stations in de NPO-mux.

Wellicht wordt het door het uitgeven van ruimte in nieuwe muxen, zoals in de te veilen Laag 7, voor meer stations mogelijk om geavanceerde diashows door te geven. Regionale stations in nog niet volle muxen zouden dit nu al mogen doen. De niet verdeelde restruimte mogen de vergunninghouders namelijk onderling verdelen (een gelijk deel per vergunning) en in gebruik nemen, totdat deze toch nog aan anderen geveild/verdeeld wordt.

Theimon

Bericht door Theimon »

Tja, leuk en aardig, plaatjes.....maar de volle pijp voor audio zou toch de voorkeur hebben. Je wil toch het beste geluid hebben, alle tierelantijnen komen later wel.

Denniss

Bericht door Denniss »

Wat ik vandaag zat te denken (toen ik probeerde radio 1 te luisteren via dab) is er bij dab+ ook een systeem net als bij satelliet waarbij je meer bandbreedte voor foutcorrectie kunt inzetten? Bij radio 1 is de continuïteit belangrijker als de geluidskwaliteit, terwijl dit bij muziekzenders andersom is.

glokhoff

Bericht door glokhoff »

Denniss schreef:
27 okt 2017 19:33
Wat ik vandaag zat te denken (toen ik probeerde radio 1 te luisteren via dab) is er bij dab+ ook een systeem net als bij satelliet waarbij je meer bandbreedte voor foutcorrectie kunt inzetten? Bij radio 1 is de continuïteit belangrijker als de geluidskwaliteit, terwijl dit bij muziekzenders andersom is.
Ja, je kunt uit verschillende 'protectie profiles' kiezen, waarbij de verhouding audio/redundante bits nogal kan variëren, van 25/75 tot 80/20. Zo gebruiken de meeste lokale experimenten vooral protectie profiel 1A, waarbij de audio bits maar 25% van de capaciteit voor dat station innemen. Hiermee is het bereik groter: immers ook met een minder signaal kan de foutencorrectie er nog goed geluid van maken. De meeste landelijke en regionale stations gebruiken profiel 3A, met een 50/50 verhouding. En de extra kanalen van de NPO gebruiken protectie profiel 3B, met 66/33 verhouding. Zo kan het dus gebeuren dat je b.v. NPO radio 1 wel net kunt ontvangen, maar NPO SterrenNL net niet...

Denniss

Bericht door Denniss »

Aha dat verklaart waarom de thema kanalen vaak eerder wegvallen dan de hoofdkanalen.
Interessante materie

Plaats reactie