Giel Beelen op Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Dixon

Re: Giel Beelen op Veronica

Bericht door Dixon » 12 okt 2017 12:02

Ik luisterde Ekdom In De Ochtend sinds de start. Maar nu Giel terug is stem ik weer op hem af. Hij spreekt me meer aan in de ochtend. Zeker op het gebied van actualiteit. Ekdom heb ik ontzettend hoog zitten maar hij is beter op zijn plaats overdag met een freak programma. Een beetje zoals Stenders maar net even anders.

Het enige probleem na 4 dagen Giel luisteren is zoals al eerder aangegeven toch echt die Veronica playlist. Ik vrees dat ik op een gegeven moment zal moeten opgeven :( Die uitgekauwde pop rock gaat echt vervelend. Wat dat betreft mis ik Ekdom's fijne mix nu al. Dilemma!

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 12 okt 2017 17:12

Jongens snappen jullie nou nog niet dat Giel daar geen radio zit te maken voor jullie, maar voor de doorsnee luisteraar. Dat zijn jullie niet, jullie zijn radiofans en radiofans luisteren nou eenmaal heel anders naar de radio dan de luisteraar waarvoor de adverteerder zijn dure reclamegeld betaald.

1) De gemiddelde luisteraar luistert 's ochtends hooguit 20-30 minuten, wat dat betreft zou Giel makkelijk ieder half uur dezelfde core artists van Veronica kunnen draaien. De Veronica luisteraar zal dit alleen maar fijn vinden en vaker gaan luisteren, want wordt zo nog meer op z'n wenken bediend.

2) In de ochtendshow(s) zit over het algemeen het meeste gesproken woord, dus plan je daar geen 'net niet' liedjes omheen maar je dikste kneiters waar de volumeknop in de file flink door omhoog gaat. En ja dat zijn nou juist de platen die radiofreaks niet speciaal genoeg vinden want al te vaak gehoord.

Ik snap werkelijk niet waarom het zo moeilijk is om je even in een gemiddelde luisteraar te verplaatsen i.p.v. vanuit je eigen (freak) kader te redeneren. Als dat te lastig is, redeneer dan eens zo:

3) Het is -commerciele- radio, vandaar dat de meeste mensen uit een bepaalde doelgroep bereikt -moeten- worden. Geen publiek sponsorgeld voor Veronica. Dus ga je geen risico's lopen met net-niet-muziek en speel je meer op safe dan een publieke omroep zich kan veroorloven.

Overigens wordt in Hilversum (en Amerika) het credo gehanteerd: hoe meer mensen klagen over de herhaling in muziek, hoe beter je rotatie. Dus wat dat betreft is mijn oude cluppie helemaal op de goede weg als ik jullie zo lees :)
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Interviews in video: www.radiohelden.nl WhatsApp groep voor radiofans: www.shockjock.nl

kletskous

Bericht door kletskous » 12 okt 2017 17:38

Evers draait ook veel verschillende muziek in de ochtend en dat scoort ook al jaren als een trein.
Dus nee, zeker geen vage net-niet muziek draaien. Maar je kunt wel meer variëren.
Patrick Kicken schreef:
12 okt 2017 17:12
Ik snap werkelijk niet waarom het zo moeilijk is om je even in een gemiddelde luisteraar te verplaatsen i.p.v. vanuit je eigen (freak) kader te redeneren.
Deze toon helpt overigens enorm mee aan de positieve sfeer op dit forum waar je je zo hard voor maakt. Goed voorbeeld!

Dixon

Bericht door Dixon » 12 okt 2017 20:16

Inderdaad, bedankt zeg. Jeetje.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 okt 2017 20:40

Patrick Kicken schreef:
Overigens wordt in Hilversum (en Amerika) het credo gehanteerd: hoe meer mensen klagen over de herhaling in muziek, hoe beter je rotatie.
Mijn collega's zijn overgestapt van Veronica naar Radio 10 omdat ze de vele herhaling van muziek helemaal zat waren. We hebben het hier echt niet over radiofreaks, maar over heel gemiddelde luisteraars van 20 tot 60 jaar.

Ik weet het: niet representatief, onderzoeken in het altijd gelijk hebbende Amerika wijzen anders uit, de echte gemiddelde luisteraar luistert maar een half uur, commercieel ligt het anders, etc. etc.

Maar toch.....naar Radio 10.

Het is niet het eerste bedrijf waar ik meemaak dat de radio om gaat vanwege te hoge rotarie. Mensen willen hits, maar daar zijn er duizenden meer van dan vierhonderd. Dat heeft Edwin Evers inderdaad heel aardig begrepen, om maar een willekeurige radiomaker te noemen die ooit niet paste in het beleid wat op Amerikaanse onderzoeken was gebaseerd.
Rock 'n roll is better than music!

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 12 okt 2017 21:47

Oortjes schreef:
12 okt 2017 20:40
Patrick Kicken schreef:
Overigens wordt in Hilversum (en Amerika) het credo gehanteerd: hoe meer mensen klagen over de herhaling in muziek, hoe beter je rotatie.
Mijn collega's zijn overgestapt van Veronica naar Radio 10 omdat ze de vele herhaling van muziek helemaal zat waren. We hebben het hier echt niet over radiofreaks, maar over heel gemiddelde luisteraars van 20 tot 60 jaar.

Ik weet het: niet representatief, onderzoeken in het altijd gelijk hebbende Amerika wijzen anders uit, de echte gemiddelde luisteraar luistert maar een half uur, commercieel ligt het anders, etc. etc.

Maar toch.....naar Radio 10.

Het is niet het eerste bedrijf waar ik meemaak dat de radio om gaat vanwege te hoge rotarie. Mensen willen hits, maar daar zijn er duizenden meer van dan vierhonderd. Dat heeft Edwin Evers inderdaad heel aardig begrepen, om maar een willekeurige radiomaker te noemen die ooit niet paste in het beleid wat op Amerikaanse onderzoeken was gebaseerd.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat jouw collega's, een voorkeur hebben voor andere muziek dan de beste popmuziek en rockmuziek? Als je de muziek van een radiostation niet leuk vindt, is het voor te stellen dat dan herhalingen van muziek sneller gaan irriteren. Herhalingen van muziek die wel binnen je smaak valt, is makkelijker te tolereren.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 okt 2017 22:04

Patrick03 schreef:
12 okt 2017 21:47
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat jouw collega's, een voorkeur hebben voor andere muziek dan de beste popmuziek en rockmuziek?
Het zou kunnen, maar het is niet het geval.

Verder heb je natuurlijk gelijk dat muziek binnen de smaak moet vallen, een station als Slam proberen ze niet eens. Dat staat muzikaal te ver van ze af.

peellandfm

Bericht door peellandfm » 12 okt 2017 22:05

jessica schreef:
10 okt 2017 15:29
Jammer dat er niet iets meer durf is bij Talpa en dat Veronica toch voornamelijk oude rock en pop blijft draaien. Er was een uitgelezen kans om met weinig risico een echte concurrent te worden van 3FM - Radio2 en Q.
Gelukkig, jij ziet het ook.
Ik zie op dit kavel ook mogelijkheden.
Ik denk dat ze voorlopig de bestaande Veronica luisteraar niet weg willen jagen.

Maar inderdaad Henley, Adams, en Springsteen inruilen voor Dandy Warhols, Killers, Kooks, Mock Turtles, enz, enz (zeg maar de 3fm classics) zou wonderen doen denk ik.
Daarnaast Countdown café weer in het leven roepen, Veronica komt naar je toe (maar dan op de rock fesitvals) en je gaat scoren.
Volgend jaar nog eens gaan praten ( een aantrekkelijk aanbod doen) met Veenstra en Rijmer, en je bent over twee jaar 3fm ver voorbij.
De lekkerste op internet
http://listen.radionomy.com/Peelland-FM.m3u

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 okt 2017 22:17

Ach, die 0,2% gaat Veronica toch wel halen. En anders verliest 3FM ze wel!

Orange

Bericht door Orange » 12 okt 2017 22:50

Patrick Kicken schreef:
Jongens snappen jullie nou nog niet dat Giel daar geen radio zit te maken voor jullie, maar voor de doorsnee luisteraar. Dat zijn jullie niet, jullie zijn radiofans en radiofans luisteren nou eenmaal heel anders naar de radio dan de luisteraar waarvoor de adverteerder zijn dure reclamegeld betaald.

1) De gemiddelde luisteraar luistert 's ochtends hooguit 20-30 minuten, wat dat betreft zou Giel makkelijk ieder half uur dezelfde core artists van Veronica kunnen draaien. De Veronica luisteraar zal dit alleen maar fijn vinden en vaker gaan luisteren, want wordt zo nog meer op z'n wenken bediend.

2) In de ochtendshow(s) zit over het algemeen het meeste gesproken woord, dus plan je daar geen 'net niet' liedjes omheen maar je dikste kneiters waar de volumeknop in de file flink door omhoog gaat. En ja dat zijn nou juist de platen die radiofreaks niet speciaal genoeg vinden want al te vaak gehoord.

Ik snap werkelijk niet waarom het zo moeilijk is om je even in een gemiddelde luisteraar te verplaatsen i.p.v. vanuit je eigen (freak) kader te redeneren. Als dat te lastig is, redeneer dan eens zo:

3) Het is -commerciele- radio, vandaar dat de meeste mensen uit een bepaalde doelgroep bereikt -moeten- worden. Geen publiek sponsorgeld voor Veronica. Dus ga je geen risico's lopen met net-niet-muziek en speel je meer op safe dan een publieke omroep zich kan veroorloven.

Overigens wordt in Hilversum (en Amerika) het credo gehanteerd: hoe meer mensen klagen over de herhaling in muziek, hoe beter je rotatie. Dus wat dat betreft is mijn oude cluppie helemaal op de goede weg als ik jullie zo lees :)
Als de mensen bij Veronica met dezelfde overtuiging hun rotatie bepalen, snap ik helemaal waarom 'ie al jaren is zoals 'ie is. Jullie praten in hetzelfde cirkeltje en dan ga je het helemaal geloven.
Ik wil niet direct die onderzoeken ter discussie stellen, maar krijg hier de indruk dat een Ekdom (ook een ochtendshow) diverser draait en goed scoort. Veronica kan putten uit een heel rijk verleden met kneiters van hits. Het kan dus prima iets diverser dan dat het nu is waarbij de volumeknop ook omhoog gaat. Hits van nu kan ik wel 3x per dag horen, maar nummers van vroeger niet te vaak. En dat heeft denk ik niet te maken met dat ik ook een radiofreak ben.
Naar mijn idee draaide Veronica in de tijd dat ze een hoger marktaandeel had echt wel diverser. Zegt dat ook niet iets?

RV

Bericht door RV » 12 okt 2017 23:06

Orange schreef:
12 okt 2017 22:50
Patrick Kicken schreef:

Als de mensen bij Veronica met dezelfde overtuiging hun rotatie bepalen, snap ik helemaal waarom 'ie al jaren is zoals 'ie is. Jullie praten in hetzelfde cirkeltje en dan ga je het helemaal geloven.
Ik wil niet direct die onderzoeken ter discussie stellen, maar krijg hier de indruk dat een Ekdom (ook een ochtendshow) diverser draait en goed scoort. Veronica kan putten uit een heel rijk verleden met kneiters van hits. Het kan dus prima iets diverser dan dat het nu is waarbij de volumeknop ook omhoog gaat. Hits van nu kan ik wel 3x per dag horen, maar nummers van vroeger niet te vaak. En dat heeft denk ik niet te maken met dat ik ook een radiofreak ben.
Naar mijn idee draaide Veronica in de tijd dat ze een hoger marktaandeel had echt wel diverser. Zegt dat ook niet iets?
Helemaal mee eens. Daarom blijft Veronica maar op die akelige 4% hangen en haalt radio 2 bijna het drievoudige.

boxfm

Bericht door boxfm » 12 okt 2017 23:14

Patrick Kicken schreef:
De toon helpt inderdaad niet voor een positieve, onderbouwende discussie. Jammer.

On-topic: Wat je zegt klopt, maar Veronica 'lijkt te vergeten' dat er ook een heleboel luisteraars zijn die langer dan 20-30 minuten per dag luisteren. Een boel luisteraars hebben de zender thuis of op het werk op staan en die horen dan steeds dezelfde platen, daarom switchten ze naar een andere zender. De herhaling van Veronica is echt een veelgehoorde klacht (en nog van Echte luisteraars!) in mijn omgeving. En dat is jammer voor een zender met een sterke programmering overdag.

Met hitradio kan je dat veel makkelijker doen. De hits van nu vinden de luisteraars lekker en over een tijdje maken die weer plaats voor andere top 10 hits. Maar met de playlist van Veronica zijn het toch veel dezelfde platen van vroeger.

jessica

Bericht door jessica » 12 okt 2017 23:26

RV schreef:
12 okt 2017 23:06
Orange schreef:
12 okt 2017 22:50
Patrick Kicken schreef:

Helemaal mee eens. Daarom blijft Veronica maar op die akelige 4% hangen en haalt radio 2 bijna het drievoudige.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. De stations die diverser draaien dan Veronica hebben allemaal een hoger marktaandeel. Radio2, Radio10 en ook Qmusic. Hoewel deze laatste misschien slechts iets diverser draait. Dat zegt wel wat.

Een onderzoek uit Amerika kan je niet 1 op 1 naar Nederland kopiëren. In Nederland geldt hoe diverser hoe hoger het marktaandeel. Maar bij Veronica heeft niemand de laatste jaren dat geprobeerd. Soort van cirkelredenatie inderdaad. Alleen maar die uitgekauwde pop en rock liedjes. Altijd dezelfde ook zowel liedjes als artiesten.

Nieuwe hits wil je inderdaad vaker horen dan oude hits. Als je iedere dag dezelfde oude hit hoort gaat dit al snel vervelen. Als je hem 1 x per 2 weken hoort. Kun je hier veel langer mee doorgaan. Ook als je dan het tijdstip van deze hit steeds wisselt.

Countdown Cafe gaat overigens binnenkort bij Radio NoordHolland beginnen dus ik vrees dat dit niet meer lukt.

Overigens valt me ook op dat als Patrick Kicken iets zegt 2 of 3 post later zijn alter ego Patrick03 ook nog even een duit in het zakje doet. Kijk alle eerdere discussies in andere onderwerpen er maar op na. Verder ben ik het volstrekt niet eens met het betoog van Patrick over de herhaling van muziek dat hoe meer dat gebeurt hoe beter het is voor het station. Dit geldt zowel voor de freaks als de gewone luisteraar. Ze worden altijd diezelfde muziek zat. Vandaar dat Veronica nooit boven de 4% uitkomt.

density1

Bericht door density1 » 13 okt 2017 00:05

Eens met laatste posters. Ik vind het ook wel een tikkeltje aanmatigend van toon om mede posters hier alleen als 'freaks' te bestempelen. Ik denk dat we de twee zaken; luisteren als luisteraar of als freak uitstekend gescheiden kunnen houden. En het staat ons vrij hier een mening over te geven anders zou dit radioforum ook niet hoeven te bestaan.
Een zender als Veronica zou het niet van korte luistertijden moeten hebben, daar ga ik in ieder geval niet van uit. Een hitradio station als 538 of Q dan weer wel daar kunnen korte luistertijden wel een rol spelen omdat ze actuele hits in high rotation knallen. Veronica zit op een oldieskavel officieel dus dan mogen de luistertijden wel wat langer vind ik. En we zien het succes inderdaad bij zenders als Radio 10 en Radio 2. Dat geeft toch te denken zou je zeggen. Dus korte luistertijden bij specifieke zenders als Veronica zou juist een reden kunnen zijn waarom de luistercijfers ook tegenvallen. Met daarbij een zeer beperkte rock/pop playlist van toch wel erg veel belegen classic rock tracks uit de 80's zou best aangescherpt kunnen worden door juist meer 90's en zero's te draaien.
Meer over het format van Veronica is dit speciale topic: viewtopic.php?f=35&t=30868&sid=192a48f3 ... 54129d3d9e trouwens.

kletskous

Bericht door kletskous » 13 okt 2017 12:37

Het is overigens niet te verwachten dat Patrick verder inhoudelijk nog in discussie gaat over dit onderwerp. Dat doet ie namelijk nooit.

Plaats reactie