Giel Beelen trapt af op ongeclauseleerd FM kavel

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Gesloten
Oortjes

Re: Giel Beelen trapt af op ongeclauseleerd FM kavel

Bericht door Oortjes » 12 sep 2017 18:50

progmog schreef:
12 sep 2017 16:54
Theoretisch zouden de voorwaarden omgewisseld van kavels kunnen worden maar dat is een beslissing voor de Kamer. En zou die nou net de demissionair zijn.
Een Kamer is nooit demissionair, dat is de regering. Overigens kan de Kamer dat ook niet regelen, maar dat is de discussie ook niet. Talpa mag, als het dat zelf wil, gewoon zijn programmering op een frequentie veranderen. Zolang het binnen de kavelvoorwaarden blijft, is er juridisch geen vuiltje aan de lucht.

Mijn advies aan Talpa zou het niet zijn, zo een kavelruil. Ik zie vooral gedoe richting luisteraars, met risico's voor met name Radio 10. Die discussie is hier echter al 100.000 keer gevoerd en ik vind het prima dat Phoenix e.a. daar anders over denken. En, eerlijk is eerlijk, Talpa heeft in het verleden wel meer gedaan wat ik niet gedaan zou hebben. Gelukkig heeft dat mij geen geld gekost :razz:

Ik ben vooral benieuwd hoe stellig de opening van dit topic blijft op 1 oktober.
Laatst gewijzigd door Oortjes op 12 sep 2017 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Rock 'n roll is better than music!

boxfm

Bericht door boxfm » 12 sep 2017 19:00

Dat voor Radio Veronica het een goede zet zal zijn, dat is overduidelijk. Maar hoe goed is het voor Radio10? Aan de voorwaarden qua muziek kunnen ze wel voldoen, maar de spraakbeperking zal wel een probleem vormen voor Radio10 gok ik. Best een gok met Lex in de ochtend en Rob in de middag. Zijn volle shows met items, gasten, etc.

Overigens kan wel gesteld worden dat de kavelvoorwaarden een mislukking zijn geworden. Alleen 100%NL kan eraan voldoen én winst maken, maar die zijn dan ook low budget begonnen (en nog steeds wel low budget (En hebben wellicht ook schadevergoeding gehad van de overheid, weet iemand dat?)). Een tussentijdse evaluatie vanuit de overheid had geen kwaad gekund. Een nieuwe verdeling had dat niet op kunnen lossen, want partijen bieden juist zo hoog mogelijk (inhoudelijk) om het kavel te krijgen. Als de overheid het bijvoorbeeld mogelijk maakt om een x percentage (niet alles, moet wel een bepaalde norm blijven) van de kavelvoorwaarden 'af te kopen', dan verdient de overheid er aan én maken de zenders kans om eindelijk eens winstgevend te worden.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 12 sep 2017 19:12

Marcosi schreef:
11 sep 2017 18:13
Medewerker Talpa praat zn mond voorbij 1 oktober gaat Veronica verder op een ongeclausuleerd kavel.
Dus het is niet duidelijk op welk ongeclausuleerde FM-kavel Radio Veronica op 1 oktober verder gaat? Talpa Radio heeft drie ongeclausuleerde FM-kavels.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 12 sep 2017 19:51

[quote=boxfm post_id=459118 time=1505235630 user_id=103253]
Dat voor Radio Veronica het een goede zet zal zijn, dat is overduidelijk. Maar hoe goed is het voor Radio10? Aan de voorwaarden qua muziek kunnen ze wel voldoen, maar de spraakbeperking zal wel een probleem vormen voor Radio10 gok ik. Best een gok met Lex in de ochtend en Rob in de middag. Zijn volle shows met items, gasten, etc.
[/quote]

Somertijd is jarenlang succesvol geweest op Radio Veronica, waar het ook te maken had met de spraakbeperking. Dit ging (bijna) altijd gepaard met een personality jock in de ochtend (Curry, Van Inkel, Jensen, Van Velthuyzen). Ik zie niet in waarom dat nu ineens problemen geeft.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 sep 2017 20:19

boxfm schreef:
12 sep 2017 19:00
Overigens kan wel gesteld worden dat de kavelvoorwaarden een mislukking zijn geworden. Alleen 100%NL kan eraan voldoen én winst maken, maar die zijn dan ook low budget begonnen (en nog steeds wel low budget (En hebben wellicht ook schadevergoeding gehad van de overheid, weet iemand dat?)). Een tussentijdse evaluatie vanuit de overheid had geen kwaad gekund. Een nieuwe verdeling had dat niet op kunnen lossen, want partijen bieden juist zo hoog mogelijk (inhoudelijk) om het kavel te krijgen. Als de overheid het bijvoorbeeld mogelijk maakt om een x percentage (niet alles, moet wel een bepaalde norm blijven) van de kavelvoorwaarden 'af te kopen', dan verdient de overheid er aan én maken de zenders kans om eindelijk eens winstgevend te worden.
Het geclausuleerd veilen van kavels is inderdaad een mislukking geworden, dat zijn we eens. De oplossing die je voorstelt, lijkt mij niet goed. Als kavelvoorwaarden af te kopen zijn, verandert het aanbod na gunning. Dan worden partijen benadeeld die ook hadden kunnen bieden, en/of niet gegund hebben gekregen.

De situatie met 100%NL is niet meer dan een bewijs van de mislukking. Schijnbaar was het niet de bedoeling dat partijen serieus met een inhoudelijk bod kwamen, terecht dat de rechter dit gecorrigeerd heeft.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 12 sep 2017 20:59

boxfm schreef:

De beste oplossing is eigenlijk om Sky Radio op het gouwe ouwe kavel te zetten. Radio 10 en Radio Veronica hebben dan geen last van spreektijd beperking. Realistisch is het natuurlijk niet, om te denken dat Sky Radio naar het gouwe ouwe kavel gaat verhuizen. Met het uitzenden van veel actuele muziek, heeft Sky Radio de afgelopen jaren de top van de Nederlandse radiomarkt bereikt.

boxfm

Bericht door boxfm » 12 sep 2017 21:00

Oortjes schreef:
12 sep 2017 20:19
Het geclausuleerd veilen van kavels is inderdaad een mislukking geworden, dat zijn we eens. De oplossing die je voorstelt, lijkt mij niet goed. Als kavelvoorwaarden af te kopen zijn, verandert het aanbod na gunning. Dan worden partijen benadeeld die ook hadden kunnen bieden, en/of niet gegund hebben gekregen.

De situatie met 100%NL is niet meer dan een bewijs van de mislukking. Schijnbaar was het niet de bedoeling dat partijen serieus met een inhoudelijk bod kwamen, terecht dat de rechter dit gecorrigeerd heeft.
In mijn 'voorstel' is er wel sprake van een basis die dan blijft, zo blijft het idee achter de kavelvoorwaarden wel overeind staan. Maar raak je belachelijke dingen kwijt. Zo kan je het kavel van 100%NL voor Nederlandse muziek maken en de regels van 30% Europees, zoveel % Nederlandse artiesten die in een buitenlandse taal zingen, etc dumpen. Zelfde voor de spraakbeperking bij Veronica, etc.

Het aanbod verandert wel na gunning, maar wel jaren later nadat duidelijk is geworden dat de huidige voorwaarden niet werken. Een evaluatie zou op zijn plaats zijn. En partijen benadeeld, ja en nee tegelijk. Nee, omdat de partijen nu en ook de komende jaren geen kans maken op een kavel. Zelfs als Veronica miljoenen blijft verliezen, dan levert Talpa het kavel niet in. Zelfde zal gelden voor de andere zenders, dan wordt het -binnen de voorwaarden- een zo goedkoop mogelijke zender voor een breed publiek (Nonstop popradio).

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 sep 2017 21:22

Aanbestedingsrechtelijk kan dit niet, en terecht. Er wordt gegund op prijs/kwaliteit, na gunning die verhouding wijzigen leidt per definitie tot bevoordeling van de partij die gegund heeft gekregen. Daarmee worden anderen benadeeld.

In jouw voorbeeld zou 100%NL kwaliteit kunnen afkopen. Ongeacht het bedrag, zou het dan uit kunnen komen op het kwaliteitsniveau van RTL FM. Dat lijkt me wel het meest duidelijke voorbeeld, RTL zou het kavel dan weer terug kunnen eisen.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 13 sep 2017 04:42

Patrick03 schreef:
12 sep 2017 20:59
De beste oplossing is eigenlijk om Sky Radio op het gouwe ouwe kavel te zetten. Radio 10 en Radio Veronica hebben dan geen last van spreektijd beperking. Realistisch is het natuurlijk niet, om te denken dat Sky Radio naar het gouwe ouwe kavel gaat verhuizen. Met het uitzenden van veel actuele muziek, heeft Sky Radio de afgelopen jaren de top van de Nederlandse radiomarkt bereikt.
De spreektijd-beperking is niet echt een beperking voor een oldies-zender. Tijdens de werkuren kan er minder gepraat worden zodat de ochtend- en middagspits iets meer tijd kunnen gebruiken voor gesproken woord.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 13 sep 2017 14:46

Oortjes schreef:
12 sep 2017 20:19
boxfm schreef:

De minister heeft al aangegeven dat hij best graag van de programma-clausules af wil, maar dat dat alleen kan door de betrokken kavels opnieuw te veilen. En daar heeft hij gelijk in, aangezien de verdeling juist (ook) door die programma-percentages is bepaald. Als je de clausules loslaat zonder veiling, dan is de verdeling niet eerlijk meer. De stations hebben echter gekozen voor zekerheid en nemen de oude regels dus voor lief, in plaats van dat zij de kans aangrepen om van de clausules af te komen.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 13 sep 2017 15:32

maar zitten de eigenaren vast aan een concept per kavel of kunnen ze het gewoon wisselen?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 13 sep 2017 15:42

RealSunchaser schreef:
13 sep 2017 15:32
maar zitten de eigenaren vast aan een concept per kavel of kunnen ze het gewoon wisselen?
De programma-clausule hoort bij het kavel en dus bij de FM-frequenties. Als een bedrijf meerdere kavels bezit, dan mag een station van kavel wisselen, als het station dan maar voldoet aan de eisen van het nieuwe kavel. Als Radio 10 (nu een vrij kavel) en Veronica (nu een kavel voor oude muziek) van kavel wisselen, dan moet Radio 10 oude muziek gaan draaien en mag Veronica draaien wat ze wil. De stations wisselen dan dus van FM-frequenties.

De programma-clausules van de kavels blijven hetzelfde totdat deze opnieuw geveild worden. De vergunningen lopen tot 1-9-2022

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 13 sep 2017 16:09

Dus ze moeten ook reclame maken voor de nieuwe frequenties

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 13 sep 2017 17:44

Phoenix schreef:
12 sep 2017 19:51
boxfm schreef:

Somertijd is jarenlang succesvol geweest op Radio Veronica, waar het ook te maken had met de spraakbeperking. Dit ging (bijna) altijd gepaard met een personality jock in de ochtend (Curry, Van Inkel, Jensen, Van Velthuyzen). Ik zie niet in waarom dat nu ineens problemen geeft.
Somertijd zou ook gewoon terug kunnen gaan Veronica. Is allebei Talpa dus het ouwe zeer telt niet meer.

Ik ben het met de vergadering eens dat Sky het best op het geclausuleerde kavel zou passen maar dat zie ik niet gebeuren vanwege de kwaliteit van het FM kavel en de resultaten van Sky. Dat stelt Talpa niet in de waagschaal.
Laat Ons Luisteren!

jessica

Bericht door jessica » 13 sep 2017 18:24

hanilascoltatore schreef:
13 sep 2017 17:44
Somertijd zou ook gewoon terug kunnen gaan Veronica. Is allebei Talpa dus het ouwe zeer telt niet meer.

Ik ben het met de vergadering eens dat Sky het best op het geclausuleerde kavel zou passen maar dat zie ik niet gebeuren vanwege de kwaliteit van het FM kavel en de resultaten van Sky. Dat stelt Talpa niet in de waagschaal.
Bovendien lijkt de kavelruil tussen Radio10 en Veronica al sinds het begin van dit jaar te zijn voorbereid met het heel langzaam veranderen van het format van beide stations. Nu lijkt de tijd rijp om over te gaan tot de switch. Ik zou niet raar staan kijken als ze het doen zonder er heel veel ruchtbaarheid aan te geven. Uiteraard wel reclamecampagnes voor beide stations, maar dan vooral voor de muziek, gevoel en uitstraling.

Gesloten