Nieuwe programmering 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Herman ven Schippers

Re: Nieuwe programmering 3FM

Bericht door Herman ven Schippers » 08 apr 2018 17:45

Ik snap eigenlijk niet waar ze Frank niet doorschuiven naar 3voor12? Dat is toch helemaal zijn straatje?

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 08 apr 2018 17:56

Omdat Frank bij de BNNVARA sekte zit en je daar wordt gehersenspoeld om niet weg te gaan. Zelfs als je elders betere dingen zou kunnen doen.
Alleen alternatief is echte muziek.

density1

Bericht door density1 » 08 apr 2018 17:59

Moge duidelijk zijn dat het mede door de muziekmix ligt waardoor de cijfers op sommige dagdelen ondermaats scoren. Weet niet wat Domien dan draait, maar dat is toch niet zoveel verschillend met de uren dat er ondermaats gescoord wordt?

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 08 apr 2018 18:46

Luc van Ostade schreef:
08 apr 2018 17:56
Omdat Frank bij de BNNVARA sekte zit en je daar wordt gehersenspoeld om niet weg te gaan. Zelfs als je elders betere dingen zou kunnen doen.
Oh ja, had ik even niet zo snel aangedacht. Leuk man, omroeppolitiek.

RadioRambo

Bericht door RadioRambo » 08 apr 2018 19:01

Luc van Ostade schreef:
08 apr 2018 17:56
Onzin. Als je kan kiezen tussen een weekendprogramma of 4 dagen in de week met een sterk merk als 3voor12 het gezicht worden van nieuwe muziek, dan is die keuze makkelijk. De VPRO wil Frank niet hebben en kiezen er nu voor om Vera en/of David op te leiden tot opvolgers.

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 08 apr 2018 19:14

Ik durf te wedden dat Frank zelf ook niet wil.
Alleen alternatief is echte muziek.

jvanveene

Bericht door jvanveene » 08 apr 2018 20:12

3voor12 is een groot 'merk' op 3FM, het is logisch als je er een grote DJ neer zal zetten maar 3FM is ook voor talenten. Dus ik denk dat de VPRO, Vera er neer zal zetten. En ook de omroepen zijn een probeem voor een groot aantal presentatoren...

jvanveene

Bericht door jvanveene » 08 apr 2018 20:18

Theimon schreef:
08 apr 2018 06:46
GerjanOpDreef schreef:
07 apr 2018 21:18
Theimon schreef:
07 apr 2018 09:48
Ze wilde bij 3FM toch een versobering van de presentatie? Ook geen programmanamen meer, maar gewoon de voornaam van de dienstdoende DJ. Dan kan ik me voorstellen dat luisteraars minder binding krijgen met een DJ doordat ze in feite stuk voor stuk hetzelfde truukje doen. Als ze allemaal eenvoudig een plaat afkondigen met wat kleine background info, valt er niemand meer op. En krijgt een DJ ook niet de kans om er echt een eigen swing aan te geven.

Iedere DJ uit de hoogtijdagen heeft zijn eigen ding/personality/identiteit wat mensen op een gegeven moment er ook toe bracht om de radio speciaal daarvoor aan te zetten. Dat hebben ze nu bij 3FM vakkundig de nek omgedraaid. "Het moet alleen om de muziek draaien" is wat mij betreft backfired. Ik luisterde 3FM voor het totaalplaatje, als het mij om de muziek zou gaan zou ik geen radio aanzetten. (en de Nederlandstalige auto-tune overkill ben ik ook aardig klaar mee, maar dat is niet alleen 3FM. Dat zet ik bij iedere zender uit)
Identiteit zit niet zozeer in de naam van de radiomakers of het programma. Dus alleen de voornaam, waarom niet.
Hoeft ook niet per se een slecht ding te zijn, alleen lijkt het er nu op dat ze tegelijk met die regel ook een soort uniforme manier van presenteren hebben geïntroduceerd vanuit 3FM. Persoonlijk vind ik het nu een beetje doorkabbelen overdag. Weinig DJs die er nu uitspringen met weinig opvallende muziek.

En het zal ook niet makkelijk zijn voor de nieuwere DJs, want wat ze eventueel ook zelf zouden verzinnen, ze zullen altijd vergelijken worden met de lui uit de hoogtijdagen. Dus ik wil ook zeker niet zeggen dat het makkelijk voor ze is. Ik heb alleen het gevoel dat er weinig ruimte is om zichzelf te kunnen ontplooien, opgelegd van hogeraf. Een van de weinigen die ik wel vind opvallen: Rob Janssen.
Het probleem aan Rob Jansen is dat hij nog een beetje amateuristisch is. Dat hij met Sinterklaas verslag van de intocht ging doen, in de nacht Frans Bauer ging draaien. En maakt hij ook foutjes met o.a. het nieuws. Maar hij probeert het leuk te doen maar het is niet echt het niveau van anderen op 3FM.

Theimon

Bericht door Theimon » 09 apr 2018 04:55

Klopt. Maar het zijn grotendeels nieuwelingen en ik vind hem qua presentatie wel net wat anders klinken dan de rest van de ploeg. Het is nog zeker niet perfect.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 09 apr 2018 08:25

RadioRambo schreef:
08 apr 2018 16:45
Ik zie iedereen inhoudelijke kritiek plaatsen op specifieke programma's van 3FM om ergens een pijnpunt te vinden, maar luistercijfers zijn de beste graadmeter en die verschillen behoorlijk van sommige dingen die forumleden beweren.

Laten we voor het gemak even de periode 'Januari - Februari' pakken. De laatste volle meting.

3FM scoort die meting een 3,4 in 10+. Als we dan kijken naar Domien, volgens velen geen goede ochtendjock, dan scoort hij boven het stationsgemiddelde met een 4,1. Na de ochtendshow storten de cijfers naar 3,2 zodra Michiel Veenstra begint. Bij Eva Koreman blijft dat cijfer gelijk, evenals bij Angelique Houtveen vrijwel hetzelfde met een 3,3. Het herstel komt pas weer bij Mark en Ramon met een 3,9 en stijgt daarna door naar een 4,5 bij Sander Hoogendoorn. 3voor12 zit weer op 2,9 maar dat is moeilijker meetbaar laat op de avond en dat VPRO schip is al sinds oktober vorig jaar stuurloos zonder vaste host.

Het volledige weekend (za + zo van 06-24u), ook volgens velen de redding van 3FM met 'betere DJ's', scoort in 10+ een 2,7. Ver onder het stationsgemiddelde van 3,4. En kijkend naar voorgaande meetperiodes is de trend constant. Zowel wat ik omschreef over de doordeweekse programma's als het weekend. Pijnpunten zitten dus direct ná de ochtendshow tot aan het begin van de middagshow. De avond bij Sander leeft op in de cijfers en misschien is dat wel een indicatie dat de wat rauwere, alternatievere en meer personality gerichte playlist van Sander beter valt bij de luisteraars dan de doodgedraaide hitjes en sandwich formule die overdag wordt gehanteerd.
Eerste vraag: waar kun je deze cijfers zo per uur vinden? Erg interessant om te lezen wel.

Reagerend op je aanname dat Sander een 'rauwere, alternatievere en meer personality gerichte playlist' heeft, ja dat is natuurlijk niet echt zo. Uiteraard kan hij een paar platen zelf aandragen, maar de muziekredactie maakt ook voor die uren gewoon een lijst. Dus het verschil is hoe dan ook niet groot met de andere uren.

Waar ligt het aan dat de cijfers na Domien omlaag gaan? Kennelijk kunnen de luisteraars zijn ochtendshow wel waarderen, maar zodra er bijna alleen maar muziek wordt gedraaid (Michiel) is 3FM gewoon een minder interessante zender. Teveel commerciële muziek, te weinig alternatief. En omdat - zoals ik al eerder aangaf - de lunchshow van Eva weinig dynamisch is (kleine rubriekjes, maar geen echte onderscheidende lunchshow waarin echt dingen gebeuren) gaat de radio rond dat tijdsstip niet terug naar 3FM.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

RadioRambo

Bericht door RadioRambo » 09 apr 2018 08:42

JulesKluivert schreef:
09 apr 2018 08:25
RadioRambo schreef:
08 apr 2018 16:45
Ik zie iedereen inhoudelijke kritiek plaatsen op specifieke programma's van 3FM om ergens een pijnpunt te vinden, maar luistercijfers zijn de beste graadmeter en die verschillen behoorlijk van sommige dingen die forumleden beweren.

Laten we voor het gemak even de periode 'Januari - Februari' pakken. De laatste volle meting.

3FM scoort die meting een 3,4 in 10+. Als we dan kijken naar Domien, volgens velen geen goede ochtendjock, dan scoort hij boven het stationsgemiddelde met een 4,1. Na de ochtendshow storten de cijfers naar 3,2 zodra Michiel Veenstra begint. Bij Eva Koreman blijft dat cijfer gelijk, evenals bij Angelique Houtveen vrijwel hetzelfde met een 3,3. Het herstel komt pas weer bij Mark en Ramon met een 3,9 en stijgt daarna door naar een 4,5 bij Sander Hoogendoorn. 3voor12 zit weer op 2,9 maar dat is moeilijker meetbaar laat op de avond en dat VPRO schip is al sinds oktober vorig jaar stuurloos zonder vaste host.

Het volledige weekend (za + zo van 06-24u), ook volgens velen de redding van 3FM met 'betere DJ's', scoort in 10+ een 2,7. Ver onder het stationsgemiddelde van 3,4. En kijkend naar voorgaande meetperiodes is de trend constant. Zowel wat ik omschreef over de doordeweekse programma's als het weekend. Pijnpunten zitten dus direct ná de ochtendshow tot aan het begin van de middagshow. De avond bij Sander leeft op in de cijfers en misschien is dat wel een indicatie dat de wat rauwere, alternatievere en meer personality gerichte playlist van Sander beter valt bij de luisteraars dan de doodgedraaide hitjes en sandwich formule die overdag wordt gehanteerd.
Eerste vraag: waar kun je deze cijfers zo per uur vinden? Erg interessant om te lezen wel.

Reagerend op je aanname dat Sander een 'rauwere, alternatievere en meer personality gerichte playlist' heeft, ja dat is natuurlijk niet echt zo. Uiteraard kan hij een paar platen zelf aandragen, maar de muziekredactie maakt ook voor die uren gewoon een lijst. Dus het verschil is hoe dan ook niet groot met de andere uren.

Waar ligt het aan dat de cijfers na Domien omlaag gaan? Kennelijk kunnen de luisteraars zijn ochtendshow wel waarderen, maar zodra er bijna alleen maar muziek wordt gedraaid (Michiel) is 3FM gewoon een minder interessante zender. Teveel commerciële muziek, te weinig alternatief. En omdat - zoals ik al eerder aangaf - de lunchshow van Eva weinig dynamisch is (kleine rubriekjes, maar geen echte onderscheidende lunchshow waarin echt dingen gebeuren) gaat de radio rond dat tijdsstip niet terug naar 3FM.
Die cijfers zijn helaas niet openbaar, maar vanwege mijn werkzaamheden in de advertentiewereld krijg ik die wel uitgebreid.

Toch vind ik dat Sander wel degelijk wat scherper wordt geprogrammeerd in z'n playlist. In de avond kan je iets avontuurlijker zijn en in de podcast van David Achter De Molen wordt duidelijk benoemd dat ze overdag de deur open willen zetten voor anderen luisteraars.

Bart144

Bericht door Bart144 » 09 apr 2018 12:04

Programmaleider FunX nieuwe baas noodlijdend 3FM

Sharid Alles (37), programmaleider van de jongerenzender NPO FunX, begint op 1 juli als de nieuwe zendermanager van het noodlijdende NPO 3FM. Dat heeft de publieke omroep laten weten. Jurre Bosman, directeur van NPO Radio, is in zijn nopjes. “Sharid is een allround radiomaker. Als programmaleider heeft ze een grote bijdrage geleverd aan het huidige succes van FunX. Zo heeft ze veel nieuw talent bij de zender binnengehaald en het FunX Verkiezingsdebat georganiseerd.”

Bosman is ‘trots en verheugd dat ze haar vakkennis en inspirerende visie als manager en maker nu gaat inzetten voor NPO 3FM. “Ik heb er alle vertrouwen in dat Sharid samen met het team 3FM daar zal brengen waar de zender hoort: in het hart van ons publiek.”

Sharid Alles is ook enthousiast. “Ik heb jarenlang programma’s gemaakt bij 3FM en de liefde voor de zender en de doelgroep is nooit overgegaan. Ik voel me vereerd dat ik na drie prachtige jaren bij FunX vanaf 1 juli NPO 3FM de volgende fase in mag leiden.”

“NPO 3FM heeft alles wat een goed radiomerk moet hebben: een kloppend muziekhart, zeer getalenteerde dj’s, geweldige eigen evenementen als de 3FM Awards en 3FM Serious Request en een groot online-platform. Ik heb heel veel zin om aan de slag te gaan!”

Diederik van Zessen is op dit moment waarnemend zendermanager van NPO 3FM. Hij zal tot de komst van Sharid Alles de leiding houden over de zender. Na deze datum blijft hij als music director nauw betrokken bij de ontwikkeling van NPO 3FM en zal hij de muzikale koers verder uitstippelen.

gerard909

Bericht door gerard909 » 09 apr 2018 12:19

"NPO 3FM heeft alles wat een goed radiomerk moet hebben: een kloppend muziekhart, zeer getalenteerde dj’s, geweldige eigen evenementen als de 3FM Awards en 3FM Serious Request en een groot online-platform."

Als dit dé quote is waarmee de nieuwe zendermanager zichzelf voorstelt, dan sta je toch al meteen met 1 - 0 achter...
  • 3FM is dankzij zwalkend beleid momenteel geen sterk radiomerk. Zeker niet meer zo sterk als een paar jaar terug.
  • Dat kloppende hart en die getalenteerde DJ's, dat geloof ik wel. Alleen jammer dat de aanvoerder van het team (Domien) net met een raar verhaal op zender naar buiten is gekomen over prestatiedruk.
  • En over die geweldige evenementen zijn de meningen toch wel -op z'n zachtst gezegd - wat verdeeld.
Een betere quote zou zoiets zijn geweest:

"3FM staat er momenteel niet best voor in de luistercijfers. Echter, ik geloof in het team dat keihard én met veel passie voor muziek werkt bij 3FM. Ik ga er samen met dat team mijn schouders onder zetten. En tegelijkertijd zal ik moeilijke beslissingen niet uit de weg gaan. Alleen dan kunnen we de weg naar betere tijden inzetten!"
Radio, maar met je maten.

Iwanvl

Bericht door Iwanvl » 09 apr 2018 12:21

Nou dan kunnen we wel stellen dat het marktaandeel waarschijnlijk niet veel beter gaat worden. FunX is niet de doelgroep welke 3FM voor ogen moet hebben. Dat is leuk in grote steden waar er veel meer vraag is naar dit soort muziek.
Ik heb dit weekend eens naar Stu Bru geluisterd en die playlist (ookal was het niet altijd helemaal mijn ding) luisterde het wel lekker weg.
Ze zouden meer die kant op moeten gaan, maarja met deze benoeming ga ik daar niet al te veel op hopen.

Bart144

Bericht door Bart144 » 09 apr 2018 12:25

Laten we in godsnaam hopen dat ze er geen tweede FunX van gaat maken.

Plaats reactie