Nieuwe programmering 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
GerjanOpDreef

Re: Nieuwe programmering 3FM

Bericht door GerjanOpDreef » 20 feb 2018 18:44

De NPO had Radio 2 en 3FM moeten laten zoals het was en als er wat veranderd had moeten worden, dan het huidige 3FM format op Radio 5.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 20 feb 2018 21:23

Ik vind het wel interessant om hierover te discussiëren, al dan niet in een ander topic. Had de NPO alles moeten laten zoals het was? De verjonging heeft voor 3FM inderdaad niet goed uitgepakt, maar voor NPO Radio 2 en NPO Radio 5 juist wel. De NPO zal over het algemeen dus best tevreden zijn.

Voor de rest blijft het natuurlijk jammer dat 3FM de extra luisteraars van Serious Request niet weet vast te houden. Dit weekend heb ik veel kunnen luisteren naar 3FM en ik kwam opnieuw tot de conclusie dat er met de DJ’s niks mis is. Rob, Jorien en Herman zijn allang klaar voor de doordeweekse programmering vind ik. De muziekmix is echter zoals hierboven besproken veel te breed, ik hoorde van alles wat en daar zitten jonge luisteraars niet op te wachten lijkt mij. Daar zit dus nog verbetering in, maar ik weet niet waar ze die verbetering vandaan kunnen halen. Terug naar het format van eind 2016 zorgt waarschijnlijk opnieuw voor een daling en ze kunnen ook niet terug naar hun oude format, omdat Radio 2 dit nu grotendeels opvult. Binnen de NPO is er dus niet zoveel ruimte voor verandering.

Ik vraag mezelf nog wel eens af hoe 3FM weer wil gaan stijgen, want op deze manier gaat het gewoon niet werken. 3FM lijkt helemaal vast te zitten qua format en dat is erg pijnlijk als je de luistercijfers weer bekijkt.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 20 feb 2018 22:35

Ik ben benieuwd wat er met de luistercijfers gebeurd als je die van Radio 2, 3FM en Radio 5 bij elkaar optelt. Of de luistercijfers dan ook zijn gestegen of dat de luisteraars gewoon naar een andere omroep luisteren.

Maar ik denk dat 3FM ervoor moet waken een nieuwe Radio Noordzee of Yorin FM te worden. Die blonken uit in het wisselen van formats met als gevolg dat ze beiden niet meer bestaan.

Ik denk dat men het team van radiomakers bij elkaar moet zetten, ze een gezamenlijke stip aan de horizon laten bepalen en vervolgens met geduld laten uitvoeren. Als de mannen en vrouwen radiomakers er allemaal comfortabel mee zijn, dan moet het goed komen met dat radiostation.

density1

Bericht door density1 » 20 feb 2018 22:41

In dit topic kan er uitgebreid verder worden geboomd over het format van 3 FM overigens: viewtopic.php?f=35&t=31004
Dat er iets moet veranderen is wel duidelijk, het is nu echt in een fase gekomen van 'god zegen de greep/baat het niet dan schaad het niet'.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 21 feb 2018 08:28

GerjanOpDreef schreef:
20 feb 2018 22:35
Ik denk dat men het team van radiomakers bij elkaar moet zetten, ze een gezamenlijke stip aan de horizon laten bepalen en vervolgens met geduld laten uitvoeren. Als de mannen en vrouwen radiomakers er allemaal comfortabel mee zijn, dan moet het goed komen met dat radiostation.
Ik denk dat het probleem juist is dat ze dit al hebben gedaan. Sinds de nieuwe programmering vanaf september 2017 en hun huidige muziekmix werkt iedereen keihard om het weer om te draaien, maar dat lukt zo gewoon niet. En dat komt omdat de jonge luisteraars waar op gemikt wordt vooralsnog liever 538/Q-Music luisteren, en de (wat) oudere luisteraars de muziekmix niet kunnen waarderen.

3FM heeft een gelegitimeerd argument om zich op de jonge doelgroep qua muziekmix, maar feit blijft dat binnen die doelgroep er 6 stations zijn die een hoger marktaandeel halen. Dus zullen ze zich echt moeten afvragen hoe zich ervoor kunnen zorgen dat dit aandeel omhoog gaat.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 21 feb 2018 10:27

jordiv30 schreef:
20 feb 2018 21:23
Ik vind het wel interessant om hierover te discussiëren, al dan niet in een ander topic. Had de NPO alles moeten laten zoals het was? De verjonging heeft voor 3FM inderdaad niet goed uitgepakt, maar voor NPO Radio 2 en NPO Radio 5 juist wel. De NPO zal over het algemeen dus best tevreden zijn.

Voor de rest blijft het natuurlijk jammer dat 3FM de extra luisteraars van Serious Request niet weet vast te houden. Dit weekend heb ik veel kunnen luisteren naar 3FM en ik kwam opnieuw tot de conclusie dat er met de DJ’s niks mis is. Rob, Jorien en Herman zijn allang klaar voor de doordeweekse programmering vind ik. De muziekmix is echter zoals hierboven besproken veel te breed, ik hoorde van alles wat en daar zitten jonge luisteraars niet op te wachten lijkt mij. Daar zit dus nog verbetering in, maar ik weet niet waar ze die verbetering vandaan kunnen halen. Terug naar het format van eind 2016 zorgt waarschijnlijk opnieuw voor een daling en ze kunnen ook niet terug naar hun oude format, omdat Radio 2 dit nu grotendeels opvult. Binnen de NPO is er dus niet zoveel ruimte voor verandering.

Ik vraag mezelf nog wel eens af hoe 3FM weer wil gaan stijgen, want op deze manier gaat het gewoon niet werken. 3FM lijkt helemaal vast te zitten qua format en dat is erg pijnlijk als je de luistercijfers weer bekijkt.
De NPO heeft jarenlang alle signalen genegeerd dat de luisteraars van 3FM steeds ouder werden. De "verjonging" waar over gesproken wordt betekent niks anders dan het verplaatsen van de toch al oudere luisteraar van 3FM naar de 2 andere radiozenders. Het probleem is dat de PO gefaald heeft in het aan zich binden van een jongere doelgroep via 3FM. Dat is een strategische blunder die denk ik 10 jaar geleden al ingezet is.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 21 feb 2018 18:12

rutgrrr schreef:
21 feb 2018 10:27

De NPO heeft jarenlang alle signalen genegeerd dat de luisteraars van 3FM steeds ouder werden. De "verjonging" waar over gesproken wordt betekent niks anders dan het verplaatsen van de toch al oudere luisteraar van 3FM naar de 2 andere radiozenders. Het probleem is dat de PO gefaald heeft in het aan zich binden van een jongere doelgroep via 3FM. Dat is een strategische blunder die denk ik 10 jaar geleden al ingezet is.
Ik ben het hier roerend mee eens. Dat is ook duidelijk te zien in de luistercijfers (3FM vergeleken met 538 en Q):

Afbeelding

Hieruit blijkt trouwens ook wel dat de luistercijfers vooral na aug/sep 2015 keihard zijn gekelderd. Maar goed, ze zullen er dus bij 3FM voor moeten zorgen dat ze die jonge luisteraars weer terugkrijgen. Waarom luisteren ze wel naar 538 en Q en niet naar 3FM?

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 21 feb 2018 18:19

Augustus 2015 zijn Ekdom Stenders en Coen en Sander weggegaan.

Ekdom en Stenders op 2. Coen Sander op 538

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 21 feb 2018 21:28

JulesKluivert schreef:
21 feb 2018 08:28
GerjanOpDreef schreef:
Ik denk dat het probleem juist is dat ze dit al hebben gedaan. Sinds de nieuwe programmering vanaf september 2017 en hun huidige muziekmix werkt iedereen keihard om het weer om te draaien, maar dat lukt zo gewoon niet. En dat komt omdat de jonge luisteraars waar op gemikt wordt vooralsnog liever 538/Q-Music luisteren, en de (wat) oudere luisteraars de muziekmix niet kunnen waarderen.

3FM heeft een gelegitimeerd argument om zich op de jonge doelgroep qua muziekmix, maar feit blijft dat binnen die doelgroep er 6 stations zijn die een hoger marktaandeel halen. Dus zullen ze zich echt moeten afvragen hoe zich ervoor kunnen zorgen dat dit aandeel omhoog gaat.
Als het team van radiomakers om de tafel is gaan zitten en gezamenlijk die stip aan de horizon heeft bepaald, dan is het bijzonder vreemd als de ene radiomaker veel dance draait en de ander rock (gezien de reacties hier). Dan moet er een nieuw gesprek komen, want kennelijk hebben de verschillende radiomakers een andere stip op de horizon staan.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 21 feb 2018 21:53

GerjanOpDreef schreef:
21 feb 2018 21:28
JulesKluivert schreef:
GerjanOpDreef schreef:

Als het team van radiomakers om de tafel is gaan zitten en gezamenlijk die stip aan de horizon heeft bepaald, dan is het bijzonder vreemd als de ene radiomaker veel dance draait en de ander rock (gezien de reacties hier). Dan moet er een nieuw gesprek komen, want kennelijk hebben de verschillende radiomakers een andere stip op de horizon staan.
Klopt, maar die uitspraak is ook vrij ongenuanceerd. Tuurlijk draait Michiel niet elke dag alleen pop/rock en Domien elke dag alleen pop/house. Er is een muziekmix waar uiterst goed over wordt nagedacht, en dat is een mix van verschillende genres. En ja; elke DJ kiest natuurlijk soms een plaat die hij/zij graag draait (Domien: John Mayer, Michiel Veenstra: Weezer), maar dat het per programma enorm verschilt is kul.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 21 feb 2018 22:00

JulesKluivert schreef:
21 feb 2018 21:53
GerjanOpDreef schreef:
21 feb 2018 21:28
JulesKluivert schreef:

Klopt, maar die uitspraak is ook vrij ongenuanceerd. Tuurlijk draait Michiel niet elke dag alleen pop/rock en Domien elke dag alleen pop/house. Er is een muziekmix waar uiterst goed over wordt nagedacht, en dat is een mix van verschillende genres. En ja; elke DJ kiest natuurlijk soms een plaat die hij/zij graag draait (Domien: John Mayer, Michiel Veenstra: Weezer), maar dat het per programma enorm verschilt is kul.
In dat geval komen we toch tot het punt wat @rutgrrr al aangeeft, de fout is jaren geleden al gemaakt en nog steeds niet hersteld.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 22 feb 2018 02:33

Begrijp me niet verkeerd hier: Ook de luisteraars van 538 en Q worden steeds ouder. De enige reden dat het zo opvalt bij 3FM is omdat de formatswitch zo radicaal is gemaakt.

De commerciele omroepen zijn ook de strijd om de jongere aan het verliezen. Net als ALLE FM zenders.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 22 feb 2018 08:02

Tsja, maar jongeren luisteren nog steeds radio, en feit is dat die nu vooral 538, Sky en Q-Music luisteren en veel minder 3FM. Dus daar is echt nog wel winst te behalen

Moorkop

Bericht door Moorkop » 22 feb 2018 08:15

Naar mijns inziens zitten de poppetjes op de verkeerde plekken. Waarom zitten talenten zoals Herman Hofman, Jorien Renkema en Rob Janssen in het weekend weggestopt? Zet die in de doordeweekse programmering en wat mij betreft Mark en Ramon, Eva Koreman en Michiel Veenstra naar het weekend. Herman tussen 16:00 u en 19:00 u waar nu Mark en Ramon zitten. De avondshow kan dan om 19:00 u beginnen. Herman zet naar mijn idee een geweldige show neer in het weekend van 16:00 u tot 19:00 u. Als je dan zonodig wil verjongen zet dan Michiel in het weekend neer: Prima DJ hoor: Michiel; Maar NPO Radio 2 past beter bij hem. Jorien kan mooi de uren van Michiel voor haar rekening nemen doordeweeks. Ze heeft voor mij bewezen klaar te zijn voor de doordeweekse programmering. Haar presentatie klinkt strak en fris! Rob Janssen kan dan prima de lunchshow doen want Eva is gewoon echt slecht!! Zal ongetwijfeld een lieve en aardige meid zijn maar radiomaken kan ze niet. Als je dergelijke aanpassingen doet dan kunnen de luistercijfers van NPO 3FM in mijn optiek stijgen.

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 22 feb 2018 08:47

Alweer een nieuwe programmering zal 3FM ook niet veel goeds doen. Dat zou dan de 3e programmawijziging in iets meer dan een jaar zijn. Wat mij betreft ligt het niet aan de DJ’s, maar vooral aan de muziekmix. Al zou ik inderdaad Eva wel omwisselen voor Rob, want de lunchshow die hij maakt vind ik persoonlijk veel leuker om te luisteren.

Plaats reactie