Nieuwe programmering 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
density1

Re: Nieuwe programmering 3FM

Bericht door density1 » 17 feb 2018 10:36

StuBru richt zich ook wel op jongeren meen ik. Maar qua muziek zit er ook niet veel verschil met hoe 3 FM tegenwoordig klinkt hoor. Het is er aardig naar toe gegroeid. StuBru is nog ietsje alternatiever en progressiever in hun muziekkeuze dacht ik.

marbles

Bericht door marbles » 17 feb 2018 11:09

density1 schreef:
17 feb 2018 10:36
StuBru richt zich ook wel op jongeren meen ik. Maar qua muziek zit er ook niet veel verschil met hoe 3 FM tegenwoordig klinkt hoor. Het is er aardig naar toe gegroeid. StuBru is nog ietsje alternatiever en progressiever in hun muziekkeuze dacht ik.
maar vooral ook breder en gevarieerder. Heel z/w geredeneerd: voor een 18 jarige kunnen de Beatles of Supertramp ook nieuwe muziek zijn, muziek die ze nog niet kennen of eerder gehoord hebben. Nieuwe muziek is nu vooral heel 'eng' gedefinieerd als zijnde vooral onbekende artiesten met nieuwe platen. Heel erg gefocust op BBC Radio1 model, alleen doet die zender het ook gewoon heel slecht
Minder eenheidsworst op de radio please

marbles

Bericht door marbles » 17 feb 2018 11:10

En Tessel vd Lugt weg bij BNNVara. Heeft ervoor gezorgd dat BNNVara een (te) grote vinger in de pap heeft qua programmering 3FM waardoor niet op alle tijdvakken de juiste poppetjes zitten.

alex..

Bericht door alex.. » 17 feb 2018 11:31

density1 schreef:
En daarmee verrassender, iets wat de radio wel kan bieden en een eigen gemaakte spotify playlist maar zelden.
Die eigenschap heeft Radio2 momenteel ook verworven met een iets oudere doelgroep.

Binnen 3FM is erg goed te horen hoe hun formule om de playlist te bouwen in elkaar zit. Enkel die eigen keus van de DJ van dienst kan voor verassing zorgen (bij Mark vd Molen vaak harde gitaren). Dit is niet genoeg om lang interessant te blijven.

Los van het feit dat ze nog steeds in een tweedeling zitten tussen de 'Nederlandse hiphop-hoek' (lees doelgroep 12 tot 22) en de 'alternatieve-hoek' (lees 18 tot 35 hoek).
Het is heel simpel, een 538 luisteraar luistert niet naar bijv. Muse (lees: bereikbaar alternatief) en een 3FM luisteraar luistert niet naar Demi Lovato (lees: extreem commercieel). Enkel als het die onregelmatige plaat is, zou hij/zij dit kunnen appreciëren.

Dus waarom wil je die luisteraars tevreden stellen, ze luisteren toch niet?

Domien

Bericht door Domien » 17 feb 2018 11:50

density1 schreef:
16 feb 2018 18:56
Nou, zegt genoeg dat is zijn mening. Ik heb de mijne en dat kan.
Ik wil me echt niet te veel met dit topic bemoeien, want ik vind het vooral interessant wat jullie vinden en denken van/over 3FM, maar mijn ‘juist’ (hierboven) is geen mening, dat is een reactie op het feit dat wij de publieke jongerenzender zijn. We richten ons op jongeren, omdat dat onze publieke taak is. :)
Domien, de ochtendshow: iedere werkdag 06:00 - 09:00 bij BNNVARA op NPO 3FM.

density1

Bericht door density1 » 17 feb 2018 16:07

alex.. schreef:
17 feb 2018 11:31
density1 schreef:
En daarmee verrassender, iets wat de radio wel kan bieden en een eigen gemaakte spotify playlist maar zelden.
Die eigenschap heeft Radio2 momenteel ook verworven met een iets oudere doelgroep.

Binnen 3FM is erg goed te horen hoe hun formule om de playlist te bouwen in elkaar zit. Enkel die eigen keus van de DJ van dienst kan voor verassing zorgen (bij Mark vd Molen vaak harde gitaren). Dit is niet genoeg om lang interessant te blijven.

Los van het feit dat ze nog steeds in een tweedeling zitten tussen de 'Nederlandse hiphop-hoek' (lees doelgroep 12 tot 22) en de 'alternatieve-hoek' (lees 18 tot 35 hoek).
Het is heel simpel, een 538 luisteraar luistert niet naar bijv. Muse (lees: bereikbaar alternatief) en een 3FM luisteraar luistert niet naar Demi Lovato (lees: extreem commercieel). Enkel als het die onregelmatige plaat is, zou hij/zij dit kunnen appreciëren.

Dus waarom wil je die luisteraars tevreden stellen, ze luisteren toch niet?
Liever heb ik een strakke playlist dan eigen keuzes van DJ's. Als Mark van der Molen een eigen keuze draait van een gitaarbandje, en Sander Hoogendoorn bij wijze van spreken een rete commerciële EDM track draait is het einde zoek m.i. Het muziekbeleid moet wel duidelijk zijn. Dat was het voorheen in november 2016 wel, maar toen werd er weer teveel urban/hiphop gedraaid. Nu is het nog diverser en dat is niet altijd goed. Bij een zender als Radio 2 past dat dan weer beter vind ik.

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 17 feb 2018 17:10

marbles schreef:
17 feb 2018 11:10
En Tessel vd Lugt weg bij BNNVara. Heeft ervoor gezorgd dat BNNVara een (te) grote vinger in de pap heeft qua programmering 3FM waardoor niet op alle tijdvakken de juiste poppetjes zitten.
En werkelijk alleen maar flops op haar naam heeft staan de laatste jaren. Frank vd L, Lex Uiting, Kaj van der Ree, Eva Koreman, Anoul Hendriks, enz. Lijkt me een prima idee om haar “te laten gaan”.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 17 feb 2018 20:27

Geen idee of hier behoefte aan is, maar op basis van de podcast van Klap van der Molen heb ik de muziekmix van 3FM enigszins kunnen construeren. Misschien wel handig om te zien welke keuzes ze maken (aangezien de mening hier vooral is dat er teveel hits/top 40 wordt gedraaid)

Ze hebben ongeveer de volgende drie categorieën:

Nieuw
  • Nieuwe muziek (15-16 tracks die 3FM goed vindt of een hit kan worden)
  • A-hits (hits van dit moment)
  • B-hits (iets oudere hits)
Recurrent (Was een grote hit, wil je nu niet zo vaak meer horen)

Modern classics 2012-2017
  • Thrill (Echte '3FM-nummers' en de beste hits)
  • Fill (iets minder breed)
  • Hold (puur eigen suggestie)
En dan nog een vierde categorie met oude classics, ouder dan 2012 (neem ik aan).

En verder werkt de muziekredactie het liefst met blokjes van 3, waarvan 2 uit de categorie 'nieuw' en 1 classic.

alex..

Bericht door alex.. » 18 feb 2018 00:12

density1 schreef:
17 feb 2018 16:07
Liever heb ik een strakke playlist dan eigen keuzes van DJ's. Als Mark van der Molen een eigen keuze draait van een gitaarbandje, en Sander Hoogendoorn bij wijze van spreken een rete commerciële EDM track draait is het einde zoek m.i. Het muziekbeleid moet wel duidelijk zijn. Dat was het voorheen in november 2016 wel, maar toen werd er weer teveel urban/hiphop gedraaid. Nu is het nog diverser en dat is niet altijd goed. Bij een zender als Radio 2 past dat dan weer beter vind ik.
De verhouding in hokjes, zoals genoemd in de podcast, moeten natuurlijk wel wat overeen komen gedurende de dagprogramma's. Ik geloof ook wel dat deze in grote lijnen juist zijn.
Een half uur lang vol harde gitaren, gaat de tij niet keren.

Maar als je weet dat die 'Modern Classic' weer een Kensington is, dan ben je te voorspelbaar als zender om de luisteraar geïnteresseerd te houden (gezien de jongere doelgroep, gaat die op dat moment op Spotify om in iedergeval iets te horen wat diegene wel prettig vind).
Er zijn voldoende andere suggesties die dit vakje ook kunnen vullen, maar dan wel verrassend uit de hoek komen.

Een voorbeeld:
Tijdens Noorderslag vroeg Kensington een nummer van The Golden Earring aan, zeer verassend en kan indentieel prima op 3FM. Echter begon Angelique meteen tegen te stribbelen omdat het niet 'volgens het boekje' was.
Om met pijn en moeite alsnog ingestart te worden (en een diepe zucht, omdat het de lange versie was).
Dat moment geeft exact aan wat er o.a. mis is met de muziek op 3FM.

3FM hoort spannend te zijn, onvoorspelbaar en op de grenzen.
Daarbij hoort het meer alternatieve gerne muziek, wat ook probeert een ander geluid te laten horen dan de standaard pop.

538 en Q zijn hier tegenovergesteld aan, zij draaien juist pop en weten dat hun publiek het voorspelbare enorm kan waarderen. Om die reden is het zo raar dat 3FM beide doet.
Niemand kan dat waarderen (zie de luistercijfers als bewijs).

density1

Bericht door density1 » 18 feb 2018 10:49

"3FM hoort spannend te zijn, onvoorspelbaar en op de grenzen.
Daarbij hoort het meer alternatieve gerne muziek, wat ook probeert een ander geluid te laten horen dan de standaard pop."
En je laatste opmerking ook.

Daar ben ik het dan ook wel weer mee eens. Dat is nu nog onvoldoende en de verkeerde keuzes worden hierin gemaakt.

jessica

Bericht door jessica » 19 feb 2018 00:56

Wat voor mensen zijn er eigenlijk aan het beleid bij 3FM. Ze maken al 4 jaar de verkeerde keuzes. En dit gaat maar door.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 19 feb 2018 21:53

jessica schreef:
19 feb 2018 00:56
Wat voor mensen zijn er eigenlijk aan het beleid bij 3FM. Ze maken al 4 jaar de verkeerde keuzes. En dit gaat maar door.
Tsja; onder meer Diederik van Zessen, Hugo Schaap, Bodine Hordijk, Amir Charles volgens mij helpt Olivier Bakker ook mee op de muziekredactie. Maar ik vraag me echt af of het aan de huidige muziekmix ligt. Dat 3FM jaren boven haar stand heeft geleefd is duidelijk, en voor de doelgroep 15-35 is de huidige muziekmix best te verkopen. Ik vind alleen dat 3FM online niet erg sterk is. Ik weet nog dat de optredens van Giel in de ochtend daarna altijd online te bekijken waren, dat gebeurt bij Domien pas sinds kort. Ik denk dat dit soort dingen veel belangrijker zijn om de jonge doelgroep te bereiken

marbles

Bericht door marbles » 20 feb 2018 14:14

Omdat ik weet dan Domien meeleest: jij moet toch ook wel weer geschrokken zijn. Weer gedaald, ook bij de 'jongeren' terwijl een jongerenzender wil en moet zijn. Ja, jongeren luisteren minder radio maar als ze luisteren gaan ze dus naar andere zenders. Dat moet toch ook een signaal zijn dat je met deze muziekmix en programmering het tij niet gaat keren? Ca. 1,5 jaar bezig en bij jongeren is er ook geen herstel te zien. De 'spotify/youtube' groep haal je niet terug en de rest gaan naar 538, radio2 en zelfs radio10.

jessica

Bericht door jessica » 20 feb 2018 16:05

Dit had ik en met mij nog een paar anderen al voorspeld. Ik hoor Patrick Kicken ook niet meer. Logisch ook als je je beleid als 3FM afstemt op wat concurrentie 538 en Q doet. Ze programmeren muziek die je op 538 en Q ook kunt horen. Dan ben je wel je eigen smoel kwijt.

Mensen die die muziek willen horen gaan daar wel heen. Zorg eens dat je weer een eigen gezicht krijgt 3FM!

gerard909

Bericht door gerard909 » 20 feb 2018 16:47

3FM heeft toch altijd al muziek gedraaid die ook op andere zenders was te horen?

Natuurlijk hebben ze de afgelopen tijd dingen niet goed gedaan. Zoals een format switch (en die weer terug draaien) en een te weinig spraakmakende programmering. In de hoogtijdagen zat er gewoon een aantal mannen die iedereen kende zoals bijv. Giel, Ekdom, Coen/Sander en ook nog een beetje Rob Stenders. Bovendien zaten ze bijna allemaal op een tijdstip waar ze goed tot hun recht kwamen. De wind die er in die jaren waaide op muziekgebied zat mee en paste mooi bij het geheel. De doelgroep is echter ouder geworden, niet als de dj's van weleer. En de DJ's zijn vertrokken, net als de luisteraars.

En dat gecombineerd met een vaag beleid (zwalkend zelfs) heeft de ellende alleen maar groter gemaakt.

Een oplossing is er niet. Als Domien Verschuuren een Sander Lantinga zou hebben, dan zou het nog wat kunnen worden. Zoals ook met Coen en Sander.
Radio, maar met je maten.

Plaats reactie