Nieuwe programmering 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
density1

Re: Nieuwe programmering 3FM

Bericht door density1 » 17 okt 2017 10:41

Dat is een behoorlijke aderlating voor 3 FM. 3 voor 12 is het programma wat eigenlijk de blauwdruk zou moeten zijn zoals 3 FM in zijn geheel zou moeten klinken: alternatief en indie. Michiel zie ik daar ook wel uitstekend op zijn plek om die uren over te gaan nemen ten voordelen van Annemiek die weer terug kan naar 3 FM in deze situatie.

aapdedino

Bericht door aapdedino » 17 okt 2017 11:33

Ook Wijnand zou een kandidaat kunnen zijn denk ik. Dan kan Kevin doorschuiven naar het weekend en een nieuw iemand in de nacht.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 17 okt 2017 11:53

Wijnand heeft, voor zover ik weet, niet echt die "antenne" voor alternatieve muziek, zoals Roos en Michiel die wel hebben. Hij lijkt me toch een minder logische kandidaat. Een andere optie lijkt mij Diederik van Zessen. Momenteel music director bij 3FM, en als oud KinkFM-er volgens mij zeer geschikt op die plek.
KinkFM. Juist nu!

Moorkop

Bericht door Moorkop » 18 okt 2017 00:21

En daar gaat er weer 1 van de oude garde weg: Eeuwige zonde dat Roosmarijn er mee gaat stoppen. Ze pastte goed bij dat programma alleen viel het me op dat ze er regelmatig niet was en dan vervangen werd door Michiel Veenstra. Zou hij de nieuwe presentator worden? Ik vind eerlijk gezegd Michiel prima zitten op dat tijdstip waar hij nu zit: Elke werkdag tussen 09:00 u en 12:00 u. Er blijven niet veel deejays van de oude garde meer over. Het liefst zou ik Eric Corton weer op die plek zien maar dat gaat niet gebeuren denk ik. Zelf zou ik Jorien hier neerzetten denk ik: Ik denk dat ze op dit tijdstip prima haar ding kan doen. Je zou ook Michiel daar weg kunnen zetten maar die hou ik liever op de plek waar hij nu zit: Dan hebben we in ieder geval een ervaren DJ in de dagprogrammering zitten. Er verdwijnen teveel ervaren deejays bij NPO 3 FM: Niet goed voor de zender. In de dagprogrammering zou ik even niets veranderen voorlopig: Anders went de luisteraar nooit! Al met al is het verdwijnen van Roos op NPO 3FM een aderlating!

jessica

Bericht door jessica » 18 okt 2017 00:55

Qua leeftijd zou Michiel het langer uithouden in de avond. Misschien een slimme zet van hem om dat programma te gaan doen. Op radio2 is voorlopig ook geen plaats voor hem en hij houdt teveel van nieuwe muziek. Zou het wel toejuichen als Michiel 3 voor 12 ging doen en Herman Hofman dan van 9-12 in de morgen zou komen op 3FM.

aapdedino

Bericht door aapdedino » 18 okt 2017 10:42

Volgende week maakt Yoeri Leeflang zijn debuut in de nacht (namens AVROTROS). Bij afwezigheid van Matthieu Schotvanger (BNNVARA)

Theimon

Bericht door Theimon » 18 okt 2017 15:57

Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar wat nu als ze Michiel op 3voor12 zouden zetten, maar dan wel op zijn huidige uren?

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 20 okt 2017 20:34

Herman is toch gewoon de gedroomde opvolger? Of Sander H, mag van mij ook. Veenstra niet? Mwoah, ik verwacht niet dat Michiel nog een ander programma dan zijn huidige gaat doen op 3FM, los van invallen.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 20 okt 2017 20:46

Theimon schreef:
18 okt 2017 15:57
Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar wat nu als ze Michiel op 3voor12 zouden zetten, maar dan wel op zijn huidige uren?
Ik denk dat dat niet werkt, omdat 9-12 de 'traffic hours' zijn, mensen zijn aan het werk/bezig en willen dan vooral veel muziek horen, minder aandacht. 3voor12 is echt een programma om nieuwe muziek te ontdekken en ik denk dat het daarom niet werkt op dat tijdstip..

Overigens vorige week een podcast bekeken van Wilde Haren met Angelique Houtveen en Roosmarijn Reijmer (https://www.youtube.com/watch?v=owL5bSKFiSU) waar ook het eea wordt gezegd over muziekkeus, programmering, et cetera. Zal kijken of ik hier nog interessante wetenswaardigheden uit kan halen om hier te posten.

jessica

Bericht door jessica » 21 okt 2017 00:32

Het is bij 3Fm volgens mij fout gegaan naarmate ze meer urban zijn gaan draaien. Daarmee dachten ze jongere luisteraars te binden. Maar jongere luisteraars luisteren vooral via youtube, spotify of voor urban gaan ze wel naar FunX. Wat is gebeurt bij 3Fm is dat ze de oudere luisteraar die een heel ander 3FM gewend was weg hebben gejaagd en geen nieuwe luisteraars aangetrokken.

Een beginnersfout die sommige bedrijven ook maken. Alleen bezig nieuwe klanten te winnen, maar je oude vertrouwde klanten verwaarlozen. UPC heeft dat ook een hele tijd gedaan om maar een voorbeeld te noemen. 3FM heeft dezelfde fout gemaakt. Nu is de helft van de luisteraars weg en die komen niet meer terug.

3FM kon altijd heel breed draaien met zelfs een blik naar de historie. Is zelfs interessant om te laten zien waar bepaalde muziek vandaan komt en welke ontwikkeling het heeft gemaakt. Dat vind ik ook altijd zo kortzichtig aan stations waarbij alleen liedjes van de laatste 10 -15 jaren mogen worden gedraaid. Al de artiesten van deze tijd zijn ook weer geïnspireerd door andere artiesten van een generatie hiervoor. Het is mooi om dat ook juist op je zender te laten horen.

density1

Bericht door density1 » 21 okt 2017 02:00

Klopt maar dan kom je weer in het vaarwater van Radio 2 als je dat doet en dat willen ze niet. Dus je zult jonger moeten programmeren maar dan niet urban, dance/EDM en rap gaan draaien want daar schrik je luisteraars die daar niet van houden alleen maar mee af. Het mag dus wat smaller allemaal. En de breedte juist zoeken in de indie/alternative pop/rock hoek en niet teveel extremen daarin laten horen waardoor het goed luisterbaar blijft binnen de jongere doelgroep. Goed voorbeeld is trouwens hun eigen substation 3 FM Alternative. Dat hoorde ik van de week toevallig even en dat is uitstekend om op 3 FM zelf door te trekken dat format. Jammer dat dit non stop is, maar als het doorgetrokken wordt is dat ook opgelost natuurlijk.

jessica

Bericht door jessica » 21 okt 2017 11:52

density1 schreef:
21 okt 2017 02:00
Goed voorbeeld is trouwens hun eigen substation 3 FM Alternative. Dat hoorde ik van de week toevallig even en dat is uitstekend om op 3 FM zelf door te trekken dat format. Jammer dat dit non stop is, maar als het doorgetrokken wordt is dat ook opgelost natuurlijk.
In Australië was het DAB+ kanaal van een radiostation op een gegeven moment populairder en had meer luisteraars dan hun FM kanaal. Zie hieronder. Eerlijkheid gebied te zeggen dat DAB+ in Australië veel verder is dan in Nederland en ook veel populairder dan luisteren via internet.
Maar bij 3FM zie ik dat niet gebeuren. Feit is wel als 3FM precies het format gaat overnemen dat ze dan hun DAB+ kanaal kunnen opheffen.

Radiostation stopt wegens te veel luisteraars !

Het niet alledaagse feit doet zich voor in Australië...

In Australië is de digitalisering van de radio al goed op weg. Zo goed zelfs dat de eerste digitale radiozender het slachtoffer is geworden van haar eigen succes. Eigenaar Southern Cross Austereo (SCA) trok eerder deze maand de stekker uit Classic Rock Digital, omdat de zender teveel luisteraars had.

Classic Rock Digital is een spin-off van de sport- en rockzender Triple M. Het digitale radiostation startte in november 2013 met uitzenden als “Triple M Classic Rock” via DAB+ in Sydney, Brisbane, Melbourne en Perth. Het station brengt, zoals de naam al doet vermoeden, uitsluitend classic rock muziek.

Inmiddels luisteren al 3,5 miljoen inwoners van de vijf grote steden (Sydney, Brisbane, Melbourne, Perth en Adelaide), ruim 25%, via DAB+ naar de radio. Eén van de populairste digitale radiozender via DAB+ is Classic Rock Digital. Wekelijks luisteren er 144.000 mensen in Sydney, Brisbane, Melbourne en Perth naar het radiostation.

Je zou zeggen dat eigenaar SCA blij is met deze prestatie, maar niets is minder waar. Begin deze maand heeft het radioconcern de stekker uit Classic Rock Digital getrokken. Dit tot groot ongenoegen van de vele luisteraars. Uit onderzoek bleek dat het themakanaal van Triple M luisteraars afsnoepte van de hoofdzender.

Dat dit geen probleem hoeft te zijn bewijst de pop-rock Absolute Radio in het Verenigd Koninkrijk, waar haar digitale spin-off Absolut 80s al jaren één van de populairste digitale zenders is.

Met een speciale afscheidsplaylist nam Classic Rock Digital afscheid van de luisteraars. Dit waren de 14 laatste platen:

Elton John - Funeral For A Friend
Tom Petty and the Heartbreakers - Don’t Come Around Here No More
Pink Floyd - Wish You Were Here
Rainbow - Since You Been Gone
AC/DC - Baby Please Don’t Go (Live)
AC/DC - Ride On
Fleetwood Mac - Go Your Own Way
David Bowie - Ashes To Ashes
Jimi Hendrix - The Wind Cries Mary
The Angels - Am I Ever Gonna See Your Face Again
Neil Young - My My, Hey Hey
Queen - Who Wants To Live Forever
Led Zeppelin - Thank You
The Doors - The End

Om de luisteraars tegemoet te komen heeft Triple M meer classic rock aan haar playlist toegevoegd en draait de zender nu een mix van classic en modern rock.

Op DAB+ is Classic Rock Digital nu vervangen door een nieuw digitaal radiostation met de naam OMG. Het station draait nu een mix van pop, rock en dance uit de jaren ’70 en ’80, waarbij de nadruk ligt op vergeten hits.

De slogan van de zender is “Alles wat je niet verwachtte.” Op de playlist staan bands als Night, Supernaut, Real Life, Elton John, Fleetwood Mac en Karen Young.

Joop

Bericht door Joop » 01 nov 2017 15:02

Stockholm schreef:
17 okt 2017 08:23
- Andere opties? Het is wel de VPRO, dus iets onverwachts zou ook zomaar kunnen, iemand die nu niet op 3FM zit. Denk bijvoorbeeld aan Roos d'r producer, Vera, een alternatief meisje dat volgens mij ooit ook ergens (KX misschien?) te horen is geweest en op Kink wat zou gaan doen, las ik. Zou prachtig zijn als de VPRO vriend en vijand zou verassen met deze of een andere onbekende naam!
Vera zou een goede keus zijn. Ze maakte een goeie alternatieve show op DrechtstadFM en past prima in het 3voor12 plaatje.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 06 nov 2017 19:16

"Donderdag 9 november wordt er bekend gemaakt welke dj's dit jaar voor 3FM Serious Request 2017 in het Glazen Huis trekken. Dit gebeurt tussen 16:00 en 18:00 tijdens het programma van Mark + Rámon."

Op de site van 3FM staat: "Welke drie dj’s gaan het Glazen Huis van 3FM Serious Request 2017 in?" Dus het worden er - na Domien en Frank vorig jaar - dit jaar dus weer drie.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 08 nov 2017 12:21

Roosmarijn vertelde het volgende in Het Parool afgelopen weekend: “Dj’s zijn belangrijk, maar wat mij betreft in de eerste plaats om de luisteraars te vertellen: ‘Dit is tof, dit móét je horen.’ Je bent als dj een kanaal tussen artiest en fan." En: “Kun jij mij vertellen voor wie Giel de afgelopen twee jaar muzikaal een lans heeft gebroken? Kun je een artiest noemen die nu kan zeggen: ‘Giel, mijn succes heb ik aan jou te danken?'”

Ik vind dit wel een interessante discussie. Ik denk namelijk dat mensen niet alleen naar een DJ luisteren om alleen maar nieuwe muziek te ontdekken, maar omdat die DJ een goede show maakt en hij/zij goede muziek draait. En om dit dan te betrekken op Giel: naar mijn idee heeft hij vaak genoeg nieuwe muziek geïntroduceerd of geroepen "dit is toffe, nieuwe muziek". Artiesten die echt hun succes aan Giel te danken via de radio kom ik zelf niet op, maar Douwe Bob, Michael Prins, Nielson en Maaike Ouboter mogen denk ik wel blij met hem zijn vanwege zijn tv-programma in combinatie met de radio.

Plaats reactie