ntr directeur:schaf radio 2 en radio5-af

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Patrick03

Re: ntr directeur:schaf radio 2 en radio5-af

Bericht door Patrick03 » 13 aug 2017 14:26

kletskous schreef:
13 aug 2017 13:23
Patrick03 schreef:
13 aug 2017 12:33
Programma's en muziek van NPO Radio 5 kunnen verplaatst worden naar NPO Radio 2. In dat geval is NPO Radio 2 geen vervelende concurrent voor Talpa meer. NPO Radio 2 is dan met soulmuziek, jazzmuziek en nostalgische muziek, een zender die zich onderscheidt van commerciële radio. Bovendien zal het publiek het erg waarderen, als de programma's en muziek van NPO Radio 5 overal in Nederland via FM-etherfrequenties te horen zijn.
Maar dan is NPO 3FM er voor de jonkies (zeg maar tot 35) en dan is NPO Radio 2 er voor de oudsten. Dus iedereen tussen pakweg 35 en 60 betaalt dan voor de NPO, maar wordt niet bediend? Vind ik een slechte “oplossing”.
Voor iedereen tussen de 35 en 60 jaar oud die meebetalen voor de publieke omroep, is er NPO Radio 1, die als doelstelling heeft om mensen van informatie te voorzien. Als het om populaire muziek of om vermaak gaat zijn er commerciële zenders genoeg die dat doen.

kletskous

Bericht door kletskous » 13 aug 2017 19:42

Die doelgroep mag dan dus lekker elke dag naar dezelfde rotaties luisteren op Radio 10 of Veronica als ze muziek willen horen. Dat vind ik een enorme verschraling van het aanbod. Bovendien is er op NPO Radio 2 voor die doelgroep inhoudelijk iets meer verdieping (helaas niet heel veel meer) dan bij Radio 10 of Veronica. Dat zou dan ook wegvallen.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 13 aug 2017 20:00

kletskous schreef:
13 aug 2017 19:42
Die doelgroep mag dan dus lekker elke dag naar dezelfde rotaties luisteren op Radio 10 of Veronica als ze muziek willen horen. Dat vind ik een enorme verschraling van het aanbod. Bovendien is er op NPO Radio 2 voor die doelgroep inhoudelijk iets meer verdieping (helaas niet heel veel meer) dan bij Radio 10 of Veronica. Dat zou dan ook wegvallen.
De mensen die populaire muziek niet kunnen waarderen, zoeken hun eigen favoriete muziek wel op via computer of andere middelen.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 13 aug 2017 21:02

Patrick03 schreef:
13 aug 2017 20:00
De mensen die populaire muziek niet kunnen waarderen, zoeken hun eigen favoriete muziek wel op via computer of andere middelen.
Dat blijft toch een misverstand. Een verzameling muziek is nog geen radio. Mensen luisteren niet alleen vanwege de muziek. Als dat zo was, kunnen ze alles wat ze willen horen inderdaad wel op internet vinden.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 13 aug 2017 21:24

Zwarte Stoomboot schreef:
13 aug 2017 21:02
Patrick03 schreef:
Dat blijft toch een misverstand. Een verzameling muziek is nog geen radio. Mensen luisteren niet alleen vanwege de muziek. Als dat zo was, kunnen ze alles wat ze willen horen inderdaad wel op internet vinden.
Een verzameling muziek is nog geen radio, dat is waar. De meeste commerciële radiozenders hebben naast muziek ook veel amusement, met machtige programma's. Het programma Somertijd is een goed voorbeeld, om aan te geven dat commerciële radiozenders inhoudelijk wat te bieden hebben.

123

Bericht door 123 » 13 aug 2017 21:54

Ik heb het interview niet gelezen maar snap de beweegreden als ik het zo lees.
Naar mijn idee gaat het echter niet ver genoeg.

Volgens mij zouden de door de staat betaalde zenders teruggebracht moeten worden tot 1 televisie- en 1 radiozender (en dan uiteraart reclamevrij).
Deze zenders kunnen dan door iedereen gevuld worden met content, niet alleen de huidige omroepen maar een ieder die wat te vertellen heeft. Het uitzendmoment is dan gelijk het moment dat deze online is terug te vinden voor de on demand behoefte.
De mediaconsumptie verandert zeer snel naar on demand kijken en luisteren. Als er al naar bepaalde zenders wordt gekeken dan gaat dit rap naar een abonnementsvorm om reclamevrij te kijken. Wanneer je een nieuwsbulletin zou willen zien dan kan deze met 2 klikken op je scherm vertoond worden.

Entertainment is geen overheidstaak en zou daarom ook niet met belastinggeld op de radio en tv worden gebracht. Daarmee vervalt meer dan de helft van het huidige aanbod, en als je naar de radio kijkt wellicht nog meer.
Met het verdwijnen van de FM binnen nu en enkele jaren vervalt het gebrek (schaarste) aan uitzendmogelijkheden en nu kan elke particuliere (commerciële) partij al een zender via internet en/of DAB+ (ik verwacht dat de techniek hier het aanbod ook verder zal verhogen).

Dit plan zal veel belastinggeld besparen en beter aansluiten op de moderne mediaconsumptie. De markt kan dan de kwalitatieve entertainment oppakken die we zo graag willen horen en zien. Helaas zal dit plan nooit grootschalig door onze politieke vertegenwoordiging worden gesteund aangezien ze hiermee een belangrijk platform voor hun eigen stem verliezen.

Ik geniet dagelijks van de kwaliteit van radio2, een beetje van 3FM, radio1 en een regionale zender maar dit zou net zo goed op elke andere zender kunnen. Als het aanbod van Felix vd Goot zou worden uitgezonden dan ben ik de eerste die hierop afstemt, waar dat dan ook zal zijn.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 13 aug 2017 22:24

123 schreef:
13 aug 2017 21:54
Naar mijn idee gaat het echter niet ver genoeg.
Dat ben ik wel met je eens, maar het zou gek zijn als de directeur van de NTR dat zou bepleiten. Ik vind zijn huidige pleidooi al dapper.

In mijn optiek kan de publieke omroep zich beperken tot:
1) De regionale omroepen;.deze vervullen een belangrijke functie en bereiken een doelgroep die anders niet bediend wordt.
2) Een landelijke radiozender met nieuws, sport, achtergronden en opinie; belangrijk voor pluriforme nieuwsvoorziening.
3) Een landelijke televisiezender met nieuws, sport, achtergronden en opinie; evenzo belangrijk voor pluriforme nieuwsvoorziening.
4) Een landelijke open televisiezender voor omroepverenigingen, waar het expiriment niet geschuwd hoeft te worden; de charme van het Nederlandse bestel.

Wat mij betreft kan dit allemaal reclamevrij.

Inmiddels zijn er via internet zoveel mogelijkheden om boodschappen te verkondigen, dat meer voorzieningen voor omroepverenigingen mij niet nodig lijken. Het staat ze dan natuurlijk wel vrij om, net als volledig private partijen, zelf een radiozender te beginnen en te bieden op een frequentie. Er lijkt me echt niks mis met BNN Radio of Sterren.nl in de landelijke ether, naast 538 en 100%NL! Redenen voor subsidie en bevoordeling zie ik echter niet.
Laatst gewijzigd door Oortjes op 14 aug 2017 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Rock 'n roll is better than music!

Theimon

Bericht door Theimon » 14 aug 2017 05:15

Patrick03 schreef:
kletskous schreef:
Ik kan de bulk van de huidige popmuziek wel schieten en dus zoek ik inderdaad op andere manieren naar muziek. Toch luister ik graag naar Radio 2. Omdat ik tijdens mijn werk ook vermaakt wil worden.

Gaan we in dit topic weer die kant op dat entertainment niet op de NPO hoort? Je wil als publieke omroep alle lagen van het publiek aan je binden. Entertainment hoort daar dan bij. De tijd dat de publieke alleen het Staatsnieuws, waarschuwingen voor de scheepvaart en Langs de Lijn uitzonden zijn voorbij.

Ik wil niet gedwongen worden tot de commerciele omroepen. Nog meer reclame en over het algemeen in een format geforceerde presentatie, daar word ik niet blij van.

big T

Bericht door big T » 14 aug 2017 08:13

Wel jammer dat de taak van de PO en de inhoud door elkaar gehaald worden.
Ik krijg steeds stress als er iemand mij wil gaan vertellen wat vermaak is het wat nieuws en ga zo maar door.
Maar ik begrijp het wel, vermaak kan bij bij de commerciële partijen, en dan het liefst op het SBS6 niveau.
En dan kan de zware kost bij de PO, wel reclame vrij dan.
Weet niet of we deze kant op moeten gaan.
Ben dan meer voorstander van om de buitenlandse commerciële omroep in Nederland af te schaffen.
En hier voor in de plaats Nederlandse zenders die in eigen land belasting betalen en onder Nederlandse omroep regels vallen.
Sent from my laptop using Windows

Jimboe

Bericht door Jimboe » 14 aug 2017 09:32

In dergelijke discussies komen mensen altijd met het idee om zenders op te doeken. Maar jongens, als je écht wil besparen, doek dan alle omroepen op. Geldverslindende gedrochten, met veel te veel bestuurdertjes en eigen redacties en eigen platforms en eigen álles. Weg ermee. Ook met de NTR. Één zendgemachtigde graag: de NPO. Daarmee bespaar je veel meer dan met het opheffen van zenders, met waarborg van inhoud en kwaliteit.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

Felix vd Goot

Bericht door Felix vd Goot » 14 aug 2017 10:00

Geheel eens met Jimboe.

123

Bericht door 123 » 14 aug 2017 10:30

Omroepen zullen uiteraard hun eigen broek moeten ophouden in het nieuwe systeem.
Betaling zal plaatsvinden op basis van uitgezonden programma, daarmee worden omroepen eerder productiehuizen, als ze geen commerciële omroep worden. Niets let ze om met zijn allen een kopie te maken van de huidige structuur en zo verder te gaan. Verwacht dat dit echter financieel niet haalbaar is.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 14 aug 2017 15:12

Theimon schreef:
14 aug 2017 05:15
Patrick03 schreef:
kletskous schreef:
Ik kan de bulk van de huidige popmuziek wel schieten en dus zoek ik inderdaad op andere manieren naar muziek. Toch luister ik graag naar Radio 2. Omdat ik tijdens mijn werk ook vermaakt wil worden.

Gaan we in dit topic weer die kant op dat entertainment niet op de NPO hoort? Je wil als publieke omroep alle lagen van het publiek aan je binden. Entertainment hoort daar dan bij. De tijd dat de publieke alleen het Staatsnieuws, waarschuwingen voor de scheepvaart en Langs de Lijn uitzonden zijn voorbij.

Ik wil niet gedwongen worden tot de commerciele omroepen. Nog meer reclame en over het algemeen in een format geforceerde presentatie, daar word ik niet blij van.
Wat is de reden waarom jij vindt dat amusement via belastinggeld betaald moet worden? Als er genoeg commerciële zenders zijn die amusement uitzenden, dan denk ik dat extra amusement via de publieke omroep overbodig is. In de vorige eeuw jaren tachtig was het nodig dat publieke zenders amusement uitzenden, omdat er toen nog geen commerciële zenders waren die dat konden uitzenden. Er is nu via commerciële zenders groot aanbod amusement, en dat maakt de conclusie dat het aantal publieke zenders kan worden teruggebracht.

Theimon

Bericht door Theimon » 14 aug 2017 18:22

Omdat een publieke omroep het publiek moet aanspreken. De naam zegt het al. En aangezien je alle lagen, rangen en standen wil, moet en kan aanspreken zal amusement daar ook bij horen. Ik wil niet naar een commerciele omroep geforceerd worden (vanwege eerdergenoemde redenen).

Ik heb het hier ook puur over radio trouwens. Op tv kijk ik vrijwel geen enkele Nederlandse zender, commercieel danwel publiek, omdat het aanbod mij niet aanspreekt.

Waarom zou een publieke omroep geen amusement mogen uitzenden? Als het volk het graag wil horen en zien, dan mag daar best belastinggeld heen. Of mag alleen maar nieuws op Radio 1 en de rest van de zenders zoekt het maar uit online? Ik zit niet te wachten op een shitload aan reclame op de commercielen (reclame tout court) of een presentatie die klinkt als een 8 uur durende infomercial.

Trouwens ook eens met het punt van Jimboe.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 14 aug 2017 18:55

Theimon schreef:
14 aug 2017 18:22
Omdat een publieke omroep het publiek moet aanspreken. De naam zegt het al. En aangezien je alle lagen, rangen en standen wil, moet en kan aanspreken zal amusement daar ook bij horen. Ik wil niet naar een commerciele omroep geforceerd worden (vanwege eerdergenoemde redenen).

Ik heb het hier ook puur over radio trouwens. Op tv kijk ik vrijwel geen enkele Nederlandse zender, commercieel danwel publiek, omdat het aanbod mij niet aanspreekt.

Waarom zou een publieke omroep geen amusement mogen uitzenden? Als het volk het graag wil horen en zien, dan mag daar best belastinggeld heen. Of mag alleen maar nieuws op Radio 1 en de rest van de zenders zoekt het maar uit online? Ik zit niet te wachten op een shitload aan reclame op de commercielen (reclame tout court) of een presentatie die klinkt als een 8 uur durende infomercial.

Trouwens ook eens met het punt van Jimboe.
Veel mensen willen graag amusement horen en zien, dat klopt. De commerciële zenders zenden daarom amusement uit. Ik vind dat de publieke omroep vooral informatief moet blijven, en aandacht moet besteden aan muzieksoorten die niet commercieel aantrekkelijk zijn. Zo zullen uiteindelijk alle radioluisteraars zo goed mogelijk bediend worden.

Plaats reactie