Rob Stenders naar BNNVARA

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
iJeroen

Re: Rob Stenders naar BNNVARA

Bericht door iJeroen » 12 okt 2017 15:24

Oortjes schreef:
12 okt 2017 14:31
Volledig eens met Rutgrrr. Dit is voor nij een teken van het falliet van get publieke bestel. De charme van het bestel is dat ledenomroepen uitzenden, niet dat een centrale organisatie commercieel aantrekkelijke schema's in elkaar draait. Daar zijn Q, Talpa en Radiocorp beter in.
Het is het failliet van het omroepenbestel, niet het publieke bestel. Het gaat om de kwaliteit van de programma's die de publieke omroep de publieke omroep maken. Vandaar dat de NPO ook productiehuizen, organisaties uitnodigt om met programmavoorstellen te komen (nieuw mediabeleid). Het beste voorstel verdient de voorrang. Aan de NPO is het ervoor te zorgen dat het onderscheidend/pluriform is. In geval van Stenders biedt BNNVara het beste voorstel voor dat tijdsslot. Das gewoon kwestie van meer kwaliteit leveren.
Of wil je terug naar de onsamenhangende omroepdagen uit de jaren 80? Dat radio 2 een aantal DJ's in huis heeft die met hun programma prima bij een commercieel station verder kunnen is een andere discussie. Na 4 dagen Giel vind ik de muziekmix van Radio 2 echt onderscheidend en gedurfder dan de Talpa-stations.

Neemt niet weg dat de Stenderssoap een zeer knullige samenloop van mislukte toezeggingen en afspraken is. Voor de luisteraar is het winst dat kwaliteit van het programma (maker) voorop staat, ipv de afzender. En natuurlijk kun je debatteren over kwaliteit, maar Annemieke wordt gewoon minder gewaardeerd dan Stenders.
Opgegroeid met Veronica op 2 en 3, vergroeid met de publieke zenders

Dirk72

Bericht door Dirk72 » 12 okt 2017 17:07

Persoonlijk ben ik blij dat Rob weer terugkomt. Vind zijn manier van presenteren erg aangenaam. Maar ik blijf Rob alleen beter vinden dan met Carolien. Er zit soms helemaal geen schot in het programma. De feitjes die Rob geeft vind ik leuk om te horen en interessant, maar het is zo slepend om daar elke keer weer een pop quiz van te maken. Geef gewoon de info lijkt mij, zoals Rob op KX deed en in het begin van de Bonanza op zaterdag. Veel leuker om te luisteren.
Ik hoop dat dat het goede voornemen voor 2018 is dat de microfoon van Carolien vaker dicht gaat :D

Janno

Bericht door Janno » 12 okt 2017 17:26

Ik vind Carolien juist een geweldige toevoeging. Als dat mens begint te lachen word je toch helemaal vrolijk? Het mag best een beetje speels zijn en sidekicks zijn niet meer weg te denken tegenwoordig. Wat dat betreft vind ik Carolien een van de besten.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 okt 2017 20:26

iJeroen schreef:
12 okt 2017 15:24
Het is het failliet van het omroepenbestel, niet het publieke bestel. Het gaat om de kwaliteit van de programma's die de publieke omroep de publieke omroep maken. Vandaar dat de NPO ook productiehuizen, organisaties uitnodigt om met programmavoorstellen te komen (nieuw mediabeleid). Het beste voorstel verdient de voorrang. Aan de NPO is het ervoor te zorgen dat het onderscheidend/pluriform is. In geval van Stenders biedt BNNVara het beste voorstel voor dat tijdsslot. Das gewoon kwestie van meer kwaliteit leveren.
Of wil je terug naar de onsamenhangende omroepdagen uit de jaren 80?
Nee, verticale programmering is (overdag) niet om aan te horen. Dat is ook een heel andere discussie.

Falliet van het omroepenbestel of van het publieke bestel, lijkt mij een semantische discussie. Het omroepbestel bestaat nog steeds uit omroepen met leden. Je hebt gelijk dat die omroepen in het nieuwe beleid niet zo gek veel meer in te brengen hebben, maar dat is voor mij dus juist het falliet van het Nederlandse bestel. De charme is voor mij dat verenigingen met (voldoende) leden programma's kunnen maken voor een achterban. Dat het niet moet gaan om het best verkopende tijdschrift en de programma's goed moeten zijn, ben ik eens. Een omroep als BNN kon ik echter zeer waarderen om wat het was. Sinds de verplichte fusiegolf en de andere rol van de NPO, zie ik helemaal geen bestaansrecht meer. Het idee lijkt nu dat de NPO keihard de concurrentie aan gaat mrt Talpa, RTL, etc. Dat kan de befoeling niet zijn, het moet m.i. gaan om mooie, relevante programma's voor specifieke doelgroepen. Dat was vroeger niet anders of beter, maar het beleid leidt m.i. tot afname i.p.v. toename van relevantie van de publieke omroep.

Het het verhaal met Stenders, Stasse, Schollaard en de Nieuwsshow, is volgens mij niet meet dan een uitvloeisel van dit wanbeleid.

Leuke foto van Annemiek op de abri's trouwens, dat dan weer wel. -love
Rock 'n roll is better than music!

RV

Bericht door RV » 12 okt 2017 22:59

waterveenmos schreef:
12 okt 2017 13:36
rutgrrr schreef:
12 okt 2017 12:09
Als ik eerlijk ga opschrijven wat ik van deze hele situatie vind zal dat denk ik neerkomen op karaktermoord. Maar me dunkt dat Stenders eerder karakter-harakiri pleegt.
Waarom? Er wordt hier steeds gedaan alsof het de schuld is van Stenders. Alsof hij willens en wetens de situatie heeft gecreëerd waarbij er met Annemiek heen-en-weer geschoven wordt, en waarbij Stefan Stasse (die hij hoog heeft zitten) geslachtofferd lijkt te worden. Nee, dit lijkt me vooral een staaltje omroeppolitiek, wellicht wat aangejaagd door Stenders' naieve actie, maar zeker niet door hem bewust zo uitgelokt.
Stenders had niet zo moeten drammen met zijn omroeppolitiek. Daar begon het mee. Daarnaast is het een heel goed voorbeeld van heel slecht management. Als je als manager, naar eigen zeggen, 8 uur per dag vergadert en met dit paniekvoetbal de crisis probeert te bezweren dan heb je het niet begrepen. In het bedrijfsleven wordt je voor dit gepruts er heel vlot uitgeflikkerd. Een beetje manager overziet de consequenties.

jessica

Bericht door jessica » 12 okt 2017 23:33

Misschien tijd om AVROTROS, BNNVARA en KRONCRV een eigen net op TV te geven en ook allemaal een eigen radio station.
Verder alleen nog Radio1, Radio4 en Radio5 laten bestaan. Die worden dan ingevuld door de een overkoepelende omroep NPO.
In totaal 6 radiozenders dus.

iJeroen

Bericht door iJeroen » 13 okt 2017 07:40

Oortjes schreef:
12 okt 2017 20:26

Falliet van het omroepenbestel of van het publieke bestel, lijkt mij een semantische discussie. Het omroepbestel bestaat nog steeds uit omroepen met leden. Je hebt gelijk dat die omroepen in het nieuwe beleid niet zo gek veel meer in te brengen hebben, maar dat is voor mij dus juist het falliet van het Nederlandse bestel. De charme is voor mij dat verenigingen met (voldoende) leden programma's kunnen maken voor een achterban. Dat het niet moet gaan om het best verkopende tijdschrift en de programma's goed moeten zijn, ben ik eens. Een omroep als BNN kon ik echter zeer waarderen om wat het was. Sinds de verplichte fusiegolf en de andere rol van de NPO, zie ik helemaal geen bestaansrecht meer. Het idee lijkt nu dat de NPO keihard de concurrentie aan gaat mrt Talpa, RTL, etc. Dat kan de befoeling niet zijn, het moet m.i. gaan om mooie, relevante programma's voor specifieke doelgroepen. Dat was vroeger niet anders of beter, maar het beleid leidt m.i. tot afname i.p.v. toename van relevantie van de publieke omroep.

Het het verhaal met Stenders, Stasse, Schollaard en de Nieuwsshow, is volgens mij niet meet dan een uitvloeisel van dit wanbeleid.

Leuke foto van Annemiek op de abri's trouwens, dat dan weer wel. -love
Beetje Off topic. Ik bedoelde dat het concept van omroepen achterhaald is. Ledenomroepen hebben geen bestaansrecht, gaat om tientjesleden die voor de TV gids (best verkopende tijdschrift) of wat sympathie lid geworden zijn (zo ik ook van VARA en BNN). Nederland individualiseert, verzuiling is weg. Een brede NPO zoals VRT, Duitse PO of BBC is niet per definitie slecht.

Ben eens dat je brede doelgroepen moet bedienen, onderscheidend moet zijn en ook de “niches” moet “bedienen. Maar kwaliteit van radiomakers staat voorop.
Opgegroeid met Veronica op 2 en 3, vergroeid met de publieke zenders

Oortjes

Bericht door Oortjes » 13 okt 2017 15:53

Ik zeg niet dat de landen om ons heen geen goede publieke omroepen hebben, maar vind de ledenomroepen niet achterhaald. Ik vind het de charme van de Nederlandse publieke omroep, als er goed mee omgegaan wordt.

De verzuiling is inderdaad grotendeels verleden tijd. Omroepen als BNN, Max en PowNed zijn van na de verzuiling, maar staan of stonden wel ergens voor. Dat geeft voor nij aan dat ledenomroepen ook na de verzuiling toekomst kunnen hebben.

MFM

Bericht door MFM » 13 okt 2017 18:02

Wat raar dat de directeur van avrotros nu boos is over de gang van zaken rondom RobGate.
Hij wist dat er nog gesprekken met zenderleiding en NPO zouden komen maar had “alvast” die Annemiek geregeld..

Zoals het artikel geschreven is lijkt het wel alsof ze bij avrotros niet eens nagedacht hebben over de consequenties die er zouden zijn wanneer ze overruled zouden worden.
Alsof ze gewoon dachten dat een luistercijferkanon wel “even” vervangen kon worden voor een totaal onbekend iemand.
Alsof ze dachten dat ze daarmee het huidige tijdslot gewoon van hun bleef zonder te hoeven onderhandelen voor de komende periode.
Alsof ze dachten dat ze met dezelfde formule maar dan door een onbekende presentator met minder kwaliteiten hun onderhandelingspositie voor de nieuwe programmering ijzersterk was.

Typische Tros gang van zaken, maar dat mag je geloof ik niet hardop zeggen als je daar werkt. -smok

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 13 okt 2017 19:50

Oortjes schreef:
13 okt 2017 15:53
Ik zeg niet dat de landen om ons heen geen goede publieke omroepen hebben, maar vind de ledenomroepen niet achterhaald. Ik vind het de charme van de Nederlandse publieke omroep, als er goed mee omgegaan wordt.
Dat is dus het punt. Als het goed gaat dan is dat eerder ondanks dan dankzij de omroepen. Als het misgaat krijg je dit soort situaties. De hele boel is ontzettend krampachtig.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 13 okt 2017 20:10

Op dit moment is het zeker ontzettend krampachtig. Werken met ledenomroepen, betekent dat het bestel er ook op ingericht moet zujn. Dat is nu niet, of niet goed.

Dat Rob Stenders van AvroTros naar BNNVara gaat, geeft m.i. wel aan dat er ook voor programmamakers wel verschil is tussen omroepen.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 13 okt 2017 20:20

Ik kan me nog herinneren dar Rob "radiobaas" werd bij Telegraaf/Geenstijl uitvloeisel Powned. Daarna AvroTros en nu weer BNNVARA. Ik zie vooral opportunisme.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

RV

Bericht door RV » 13 okt 2017 22:29

rutgrrr schreef:
13 okt 2017 20:20
Ik kan me nog herinneren dar Rob "radiobaas" werd bij Telegraaf/Geenstijl uitvloeisel Powned. Daarna AvroTros en nu weer BNNVARA. Ik zie vooral opportunisme.
Volledig mee eens, en door de kwestie mag Jan en alleman plaats maken. Ik vind het echt een treurig dieptepunt wat Stenders met zijn hypocriete omroeppolitiek heeft aangericht.

Kan het niet geloven

Bericht door Kan het niet geloven » 13 okt 2017 22:56

MFM schreef:
13 okt 2017 18:02
Wat raar dat de directeur van avrotros nu boos is over de gang van zaken rondom RobGate.
Hij wist dat er nog gesprekken met zenderleiding en NPO zouden komen maar had “alvast” die Annemiek geregeld..

Zoals het artikel geschreven is lijkt het wel alsof ze bij avrotros niet eens nagedacht hebben over de consequenties die er zouden zijn wanneer ze overruled zouden worden.
Alsof ze gewoon dachten dat een luistercijferkanon wel “even” vervangen kon worden voor een totaal onbekend iemand.
Alsof ze dachten dat ze daarmee het huidige tijdslot gewoon van hun bleef zonder te hoeven onderhandelen voor de komende periode.
Alsof ze dachten dat ze met dezelfde formule maar dan door een onbekende presentator met minder kwaliteiten hun onderhandelingspositie voor de nieuwe programmering ijzersterk was.

Typische Tros gang van zaken, maar dat mag je geloof ik niet hardop zeggen als je daar werkt. -smok
Ben het met je eens :D maar zou het niet een prestige kwestie zijn geweest om Annemieke naar radio 2 te halen nadat door de uitspraken van Rosmarijn Rijmer dat er meer vrouwelijke dj's in de dag programmering zouden moeten, er bij 3 FM in de nieuwe uitzend schema's 2 Vrouwelijke dj's in de dag programmering te vinden waren. en dat Radio 2 dan ook niet achter kon blijven om een vrouwelijke dj in de dag programmering te hebben. Misschien had AvrotTros beter kunnen onderhandelen op 3FM om zendtijd te ruilen met een van de andere omroepen want Annemieke past mijn inziens beter bij 3 FM dan bij radio 2.

Janno

Bericht door Janno » 13 okt 2017 23:23

Annemieke is wel oké, ook op 2. Maar ze doet eigenlijk gewoon het programma van Stenders met haar eigen tunes en items om te laten lijken dat het een ander programma is. Ik vind dat ze een eigen programma verdient. Rob terug en Annemieke van 16:00 tot 18:00, blijf ik zeggen. Dan is er toch een vrouw in de dagprogrammering en Stenders is terug. Probleem opgelost.

Plaats reactie