Serious Request 2017

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Oortjes

Re: Serious Request 2017

Bericht door Oortjes » 24 dec 2017 22:43

bobert85 schreef:
24 dec 2017 19:56
Maar ik denk echt dat het verstandig is, die miljoenen die dan opgehaald worden de volgende keer net als in België te verdelen over tal van goede doelen die onder andere dichter bij ons zelf staan.
Dit vind ik jamner, hoewel ik begrijp dat je opmerking past in de tijdgeest. Het rode kruis doet wereldwijd schitterende dingen voor mensen die het veel slechter hebben dan wij in Nederland. Laten we het rode kruis vooral blijven steunen en niet al ons geld bij ons zelf houden. Het is nodig!

Hiermee zeg ik niet dat er binnen Nederland geen goede doelen zijn, maar wel dat het rode kruis het keihard nodig heeft voor mensen in grotere nood dan wij ons in dit stinkend rijke land voor kunnen stellen. Laten we daar de ogen niet voor sluiten.
Rock 'n roll is better than music!

Fiekert123

Bericht door Fiekert123 » 24 dec 2017 22:57

Tja, 5 miljoen daar kun je een hoop voor een hoop mensen voor helpen.
je zou alleen afvragen of bij een zender met kelderende luistercijfers het zin heeft om zoiets te blijven organiseren.
dat je voor het organiseren nog geld moet bijleggen is nou ook niet echt ideaal, zo lijkt mij.
Hebben ze nou echt kunnen verrassen met de opzet? mijns inziens niet, wel kleine "verbeteringen" natuurlijk.
zoals de poppetjes daar zelf ook al zeiden, het ging te lang om de grote namen. Hun muzikale rol is door radio 2 overgenomen, en het nieuwe format kunnen ze niet zomaar meer omkeren. doen ze dit wel, zitten ze in het vaarwater van radio 2. lastig probleem is het.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 24 dec 2017 23:07

rvbracht schreef:
24 dec 2017 22:25
Afgezet tegen de kosten die gemaakt worden om dit allemaal mogelijk te maken moet er dik geld bij.
Kunnen ze beter SR niet houden, en de kosten die daarmee bespaard worden storten, dan was de opbrengst een stuk hoger geweest.
Heb je daar een 'excelletje' van?

Hercule

Bericht door Hercule » 25 dec 2017 00:59

We leven in een land waar gevochten wordt om het instandhouding van tradities maar waar iets als SR de kop om moet worden gedraaid. Ik begrijp de afkeer jegens SR echt niet. Je zou denken dat het inmiddels een kerst traditie is.

Wat iedereen lijkt te vergeten is dat in de begin periode van SR de regering het bedrag verdubbelde of dat ze op zijn minst een paar miljoen gaven. En dat was in een periode waarin 3FM het zeer goed deed als zender. Die 13 miljoen die ze ooit hebben opgehaald was een unicum.

Waar SR momenteel het slachtoffer van is, is voornamelijk de "eigen volk eerst" mentaliteit die er heerst. In dat opzicht is 5 miljoen erg knap.

marbles

Bericht door marbles » 25 dec 2017 01:39

Hercule schreef:
25 dec 2017 00:59

Waar SR momenteel het slachtoffer van is, is voornamelijk de "eigen volk eerst" mentaliteit die er heerst. In dat opzicht is 5 miljoen erg knap.
Absoluut eens!
Minder eenheidsworst op de radio please

David120

Bericht door David120 » 25 dec 2017 04:02

SR is altijd bijzonder net de week zo voor kerst. Ik denk dat als er volgend jaar geen glazen huis meer is, wij het met z'n allen toch weer zullen missen. Maar duidelijk is wel dat er iets moet veranderen, niet alleen bij SR maar vooral bij 3FM zelf. De populariteit van SR lijdt natuurlijk ontzettend door het kwakkelende 3FM. En dat kwakkelende 3FM is weer het gevolg van het slechte team van DJ's bij 3FM en de verkeerde keuzes die er gemaakt worden:

1) Probeer weer echt programma's neer te zetten (met onderwerpen) waar het draait om de luisteraar. Het draait nu te veel om de DJ's, dit volgt alleen al uit het feit dat de programmanamen de namen van de DJ's dragen. De meesten doen ook bijna niets anders dan een plaatje aan- en afkondigen. Neem bijvoorbeeld een programma als 'De Orde van de Nacht' van de AVROTROS elke vrijdagnacht van 03:00 tot 06:00. Dat was nou echt een programma met een stevig fundament. Is zomaar weer geschrapt ten koste van een DJ die maar weer een plaatje aankondigt en een beller aan de lijn heeft, zo saai...

2) De programmering klopt nu gewoonweg niet. De wijzigingen die zijn doorgevoerd brengen niet het beoogde resultaat, namelijk een groei in de luistercijfers. Er moet vooral iets gebeuren met de drive time programma's. Domien kan leuk radio maken, maar vooral als duo. Zet Herman Hofman daar met hem neer en maak er een duo van. Ze deden het hartstikke leuk maanden geleden op de vrijdagavond (veel positieve reacties hier op het forum). Ook moet de ochtendshow een uurtje langer tot 10:00 uur duren. Jongeren zijn niet zo vroeg wakker. Vaak gaan ze rond 09:00 (of later) pas naar college.

De middagshow van Mark & Ramon valt mij erg tegen. Hier moet echt iets veranderen. Ramon is sowieso niet zo'n publiek figuur en ziet het DJ zijn vooral als zijn werk en bron van inkomen en het lijkt helemaal geen hobby of jongensdroom te zijn. Ook moet de middagshow gewoon tot 19:00 duren en de avondshow een uurtje korter.

Verder mogen er van mij een hoop DJ's weg wegens gebrek aan talent en sommige DJ's een betere en prominentere plek krijgen. Het mag allemaal iets jonger en brutaler, weer de randjes opzoeken. En zulke DJ's heb je ook nodig. 3FM is zo een keurige politiek correcte zender geworden met zulke brave DJ's. Ze zijn zo verwisselbaar met die van Q-music bijvoorbeeld.

3) De uitstraling van 3FM is saai en vooral niet stoer. Draai de kleurencombinatie eens om, maakt niet van wit de hoofdkleur, maar maak zwart de hoofdkleur. Dat geeft gelijk een stoerdere en brutalere uitstraling die past bij 3FM. Pas de studio's hier ook meer op aan.

Niet voor niets blijven de luistercijfers maar dalen. Jongeren zijn best bereid naar de radio te luisteren, maar zijn niet bereid te luisteren naar een zender waar het allemaal om hen zelf draait. Tot zover mijn frustraties. Hoop dat iemand zich ook in bovenstaande erkent.

Theimon

Bericht door Theimon » 25 dec 2017 06:28

@David120: Kunnen we zeker een boompje over opzetten, maar wat je nu beschrijft lijkt me eerder geschikt voor het algemene 3FM topic en niet in het SR17 topic :)

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 25 dec 2017 08:55

@David: Je vergeet vooral de belangrijkste factor: De muziek!

Die is vooral fors gedevalueerd.

Stef99

Bericht door Stef99 » 25 dec 2017 10:26

Ik ben zelf 18 en zit op het mbo met klasgenoten van 16/17/18 jaar. Iemand daarvan (leeftijd 17 jaar) is ook een liefhebber van Serious Request en heeft de hele week ook veel gevolgd. Maar zelfs hij vond het dit jaar tegenvallen, vanwege de 'grote' namen die ontbraken voor de sfeer, zoals Gerard Ekdom, Giel Beelen, enzovoort.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf niet behoorlijk veel heb gevolgd via de radio, maar op de momenten dat Serious Request via tv voorbij kwam heb ik toch niet echt kunnen merken dat er sfeer was op het plein in Apeldoorn en in het huis zelf. Ook toen ik er zelf bij was bij afgelopen week op het plein, vond ik de sfeer behoorlijk minder dan in vergelijking met voorgaande jaren. Echter zag het plein er gisteravond wel gezellig uit toen de dj's het huis uitgingen en er live-optredens waren.

Dan vraag ik mij toch af, komt het door de sfeer, de dj's of gewoon door het feit dat er minder interesse is voor Serious Request?

Stef99

Bericht door Stef99 » 25 dec 2017 10:28

bobert85 schreef:
24 dec 2017 19:56
RealSunchaser schreef:
24 dec 2017 17:44
Ze mogen wel eens stoppen met dat rode kruis wmb
Helemaal mee eens.
Jarenlang was ik groot fan van SR, sfeer, ambiance, en natuurlijk radio. Ook heb ik staan roeptoeteren in die mic bij de brievenbus in Groningen jaren geleden, Glazen Huis stond om de hoek van waar ik toen woonde.
Ik woon nu een paar jaar in Apeldoorn, maar heb geen enkele keer deze week SR bezocht. Ik heb het thuis wat gevolgd en that's it.
SR is mij inmiddels al een aantal jaren kwijt, elk jaar weer dat Rode Kruis, ik gun ze van het Rode Kruis het beste maar ze zijn niet het enige goede doel dat Nederland rijk is.

Ik kijk naar Music for Life in België, die hebben doorontwikkeld, het is vergeleken 3FM echt bagger radio wat ze maken, maar buiten dat hebben ze voor dit jaar wel ff bijna 11 miljoen opgehaald, een record, NIET voor het Rode Kruis maar voor tal van goede doelen, denk aan dierenbescherming, mensen met een beperking, welzijn, armoedebestrijding (binnen België), en natuurlijk ook gewoon ontwikkelingssamenwerking. Een hoop van dat geld blijft dus binnen de eigen landgrenzen daar waar het ook keihard nodig is. En dat vind ik heel mooi. Had 3FM dat gedaan, had ik dit jaar ook gewoon op het Marktplein in Apeldoorn gestaan tijdens SR, en had ik wat geld naar binnen geduwd, het is immers maar 5 minuut fietsen.

Verder vind ik dat 3FM wel zoals het Glazen Huis moet blijven, ik vind de aanpak van dit jaar erg leuk er uit zien. Maar ik denk echt dat het verstandig is, die miljoenen die dan opgehaald worden de volgende keer net als in België te verdelen over tal van goede doelen die onder andere dichter bij ons zelf staan.
Mee eens.

soundwave1974

Bericht door soundwave1974 » 25 dec 2017 10:37

Ik vind de 5 miljoen op zich een mooi bedrag. Zeker als je kijkt dat in vergelijking met de topjaren de bedrijven zich steeds minder aanhaken aan SR.
Ik kan me nog herinneren hoe groot Coca Cola een heel marketing campagne er aan besteden. Die tijden zijn geweest.
en ja SR is niet meer vernieuwd maar wordt steeds meer een soort van van traditie.

Ik lees wel dat sommige de actie in België ophemelen maar ik heb er ook een paar keer naar gekeken maar de sfeer die daar is past echt niet 3FM maar meer bij Radio 2. Maar die zender heeft met top 2000 voorlopig goud in handen.

pveelen

Bericht door pveelen » 25 dec 2017 10:44

Ik vond het niet zo handig dat Gerard er was. Uiteraard genoten en een groot “nostalogisch” gevoel dat werd opgeroepen!

Maar 3FM wil vernieuwen, hebben te lang gedraaid op de successen van Gerard, Giel, C&S en dat werd hun eigen ondergang. Wat doen ze nu? De finaledag opleuken met Gerard... hij had een zichtbaar prominentere rol en tijdslot dan de andere stations. Ik vond het super hem in het glazen huis te zien maar het hielp 3FM averechts. Liet alleen maar zien hoe leuk het eerst was en hoezeer het tekort schiet anno 2017

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 25 dec 2017 10:47

de kosten worden betaald door de gemeente en sponsors, niet van de opbrengst (zover ik weet)

De gemeente moet flink betalen.

Overigens wat een vreselijke en vreselijk slechte dj die Angelique. Kent geen oudere muziek (ZZ Top? Nee nooit van gehoord) en denkt dat iedereen boven de 20 dement is

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 25 dec 2017 10:50

pveelen schreef:
25 dec 2017 10:44
Ik vond het niet zo handig dat Gerard er was. Uiteraard genoten en een groot “nostalogisch” gevoel dat werd opgeroepen!

Maar 3FM wil vernieuwen, hebben te lang gedraaid op de successen van Gerard, Giel, C&S en dat werd hun eigen ondergang. Wat doen ze nu? De finaledag opleuken met Gerard... hij had een zichtbaar prominentere rol en tijdslot dan de andere stations. Ik vond het super hem in het glazen huis te zien maar het hielp 3FM averechts. Liet alleen maar zien hoe leuk het eerst was en hoezeer het tekort schiet anno 2017
Helemaal mee eens, hiermee laten zien hoe SR is gedaald sinds Gerard Ekdom weg is, in alle opzichten.

Dixon

Bericht door Dixon » 25 dec 2017 12:53

RealSunchaser schreef:
25 dec 2017 10:47
Overigens wat een vreselijke en vreselijk slechte dj die Angelique. Kent geen oudere muziek (ZZ Top? Nee nooit van gehoord) en denkt dat iedereen boven de 20 dement is
Mee eens. Dramatisch. Echt een "excuus" keuze vrees ik.

Plaats reactie