Radio 2 algemeen

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
RealSunchaser

Re: Radio 2 algemeen

Bericht door RealSunchaser »

Hevoolst schreef: 18 nov 2020 11:00 “Er komt een ander soort programma, ik ga wat anders doen in mijn leven. Maar daarover later meer”, zei hij. Ik ga wat anders doen in mijn leven wijst meestal op een verandering van baan. Als het gaat om een wijziging van je programma gebruik je een andere formulering.
Ruud was gisteren sowieso vaag. Begon met geforceerde grapjes rond Cielke en Thijs en beweerde toen dat het een gezamenlijke beslissing was dat ze alle 3 wat anders wilden, toen was het weer de KRO, toen moesten de luisteraars stoppen met zuur doen, daarna weer dat ze alle drie niet zaten te wachten op een afscheidsuitzending.

Het is gewoon raar dat ze per direct van de zender zijn gehaald met nog twee maand te gaan.
Doobie

Bericht door Doobie »

Ja, ben ik het ook mee eens. Ruuds verklaring van gister riep veel meer vragen op dan dat het antwoorden gaf. Boulevard gaf als eerste het nieuws dat de sidekicks zouden vertrekken (op een vrijdagavond) en de volgende werkdag (maandag) is opeens duidelijk dat ze per direct weg moeten. En dat zou dan zo direct zijn gegaan omdat het nieuws dat het programma een andere koers ging varen 'op een heel lelijke manier op straat kwam te liggen'. Dat slaat natuurlijk nergens op. Het is vrij duidelijk nu dat Ruud gewoon van zijn sidekicks afwilde (mag hij doen natuurlijk), maar dat niet zo netjes heeft gedaan. Maar ik snap ook wel weer dat je niet nog 2 maanden vrolijk radio gaat maken met de sidekicks die je eruit gooit. Dus in dat licht is dit een uitermate lelijke, maar ook weer heel effectieve oplossing.
Laatst gewijzigd door Doobie op 18 nov 2020 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

RealSunchaser schreef: 17 nov 2020 23:10 Overigens over Stenders dat hij zo bezig is met vernieuwende muziek ontdekken, de laatste maand plugt hij tijdens de Bonanza dagelijks dat Fliepflap-liedje en daar is nu de mislukte wannabe volkszanger René le Blanc bijgekomen.

Iemand die dat kan plaatsen?
Dat is gewoon een geintje van Stenders. Dit soort dingen heeft ie in het verleden wel vaker geflikt, waarom nu niet? Lijkt mij echt geen poging om ontslagen te worden.
Phoenix schreef: 18 nov 2020 08:05 Toch mooi om te zien. Sommigen blijven stellen dat Radio 2 vernieuwender en alternatiever draait dan landelijke commerciële FM zenders. Ik stel dat Radio 2 'slechts' breder draait en meer Nederlands product van AVROTROS signatuur. Deze voorbeelden onderstrepen mijn bewering.
Bepaald niet hoor. Oké, in de AVROTROS-uren is dat het natuurlijk wel zo dat er iets meer "volksere maar niet platte" Nederlandstalige muziek voorbij komt. Maar als je kijkt naar de uren van Rob Stenders, Annemieke Schollaardt, de Verrukkelijke 15 én het programma van Leo Blokhuis dan zijn die muzikaal gezien een stuk breder en verrassender dan wat de meeste commerciëlen doen (KINK en Sublime uitgezonderd). Leo maakt met zijn zondagavondshow zo ongeveer 3VOOR12-radio zoals het pak 'm beet 10 jaar geleden klonk, met heel veel aandacht voor de wat alternatievere genres (al houdt ie -verstandig- daar de hiphop en Nederhop uit).
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

waterveenmos schreef: 18 nov 2020 11:28 Bepaald niet hoor. Oké, in de AVROTROS-uren is dat het natuurlijk wel zo dat er iets meer "volksere maar niet platte" Nederlandstalige muziek voorbij komt. Maar als je kijkt naar de uren van Rob Stenders, Annemieke Schollaardt, de Verrukkelijke 15 én het programma van Leo Blokhuis dan zijn die muzikaal gezien een stuk breder en verrassender dan wat de meeste commerciëlen doen (KINK en Sublime uitgezonderd). Leo maakt met zijn zondagavondshow zo ongeveer 3VOOR12-radio zoals het pak 'm beet 10 jaar geleden klonk, met heel veel aandacht voor de wat alternatievere genres (al houdt ie -verstandig- daar de hiphop en Nederhop uit).
Al een paar weken probeer ik tot de essentie van deze discussie te komen :-) Hierbij heb ik al aantal maal aangegeven dat wanneer ik de playlist van de uren overdag (dus uitgezonderd de avond/nacht programmering en V15) ik geen verschil hoor tussen de playlist van Radio 2 en wat op commerciële radio gedraaid wordt. Steeds maar weer wordt aangegeven dat Radio 2 vernieuwender en alternatiever draait, maar niemand die het tot op heden feitelijk heeft kunnen onderbouwen.

Een paar jaar geleden heb ik de playlist van Radio 2 langs hetgeen op commerciële radio wordt gedraaid gelegd en daaruit bleek niet dat Radio 2 overdag vernieuwender of alternatiever is. Ik laat me graag overtuigen dat het wel zo is, maar dan graag met feitelijke onderbouwing. Tot op heden is deze uitgebleven.
Phoenix schreef: 25 mei 2015 20:39
jessica schreef:Ik vind dit een heel gevarieerde lijst. 70% van de liedjes zul je nooit op Veronica horen, 60% niet op Radio10 want de hit is niet groot genoeg en 50% niet op Sky want sommige liedjes wijken te veel af.
Kom ik tot de conclusie dat je 50% niet op een andere zender kan horen. Ik daag je uit om te bewijzen dat deze zenders die liedjes allemaal wel draaien.
Uitdaging geaccepteerd. Eén kanttekening: Radio 10 heb ik niet mee genomen, omdat de gegevens hiervan niet worden bijgehouden op watiseropderadio.nl. De gegevens van de andere commerciële zenders (Veronica, Sky, Q Music, 538, 100%NL) heb ik wel meegenomen.

Conclusie: 88% van de muziek die vanmiddag is gedraaid op Radio 2 wordt ook gedraaid door één of meerdere commerciële zenders. Van de 57 nummers worden 7 nummers niet door de commerciële concurrenten gedraaid:

Saun & Starr - Hot Shot
Michael Jackson - P.y.t.
Leon Bridges - Better Man
The Spinners - The Rubberband Man
Herman Brood & Henny Vrienten - Als Je Wint
Eros Ramazzotti - Musica é
Daft Punk - Within

Dus wordt 12% van deze lijst niet door commerciële zenders gedraaid. Moeten we hiervoor Radio 2 publiek houden?
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Phoenix schreef: 18 nov 2020 11:35
waterveenmos schreef: 18 nov 2020 11:28 Bepaald niet hoor. Oké, in de AVROTROS-uren is dat het natuurlijk wel zo dat er iets meer "volksere maar niet platte" Nederlandstalige muziek voorbij komt. Maar als je kijkt naar de uren van Rob Stenders, Annemieke Schollaardt, de Verrukkelijke 15 én het programma van Leo Blokhuis dan zijn die muzikaal gezien een stuk breder en verrassender dan wat de meeste commerciëlen doen (KINK en Sublime uitgezonderd). Leo maakt met zijn zondagavondshow zo ongeveer 3VOOR12-radio zoals het pak 'm beet 10 jaar geleden klonk, met heel veel aandacht voor de wat alternatievere genres (al houdt ie -verstandig- daar de hiphop en Nederhop uit).
Al een paar weken probeer ik tot de essentie van deze discussie te komen :-) Hierbij heb ik al aantal maal aangegeven dat wanneer ik de playlist van de uren overdag (dus uitgezonderd de avond/nacht programmering en V15) ik geen verschil hoor tussen de playlist van Radio 2 en wat op commerciële radio gedraaid wordt. Steeds maar weer wordt aangegeven dat Radio 2 vernieuwender en alternatiever draait, maar niemand die het tot op heden feitelijk heeft kunnen onderbouwen.

Een paar jaar geleden heb ik de playlist van Radio 2 langs hetgeen op commerciële radio wordt gedraaid gelegd en daaruit bleek niet dat Radio 2 overdag vernieuwender of alternatiever is. Ik laat me graag overtuigen dat het wel zo is, maar dan graag met feitelijke onderbouwing. Tot op heden is deze uitgebleven.
In de uren die noemt gebeurt dat dus wel degelijk, en dat zijn nog flink wat uren. Dus over de hele programmering genomen wordt er wel degelijk breder en alternatiever gedraaid. Dat dit niet in alle uren zo is doet niks af aan het feit dat het gemiddeld gezien wel zo is; uitzonderingen tellen net zo goed mee. Voldoende onderbouwing?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

waterveenmos schreef: 18 nov 2020 11:40 In de uren die noemt gebeurt dat dus wel degelijk, en dat zijn nog flink wat uren. Dus over de hele programmering genomen wordt er wel degelijk breder en alternatiever gedraaid. Dat dit niet in alle uren zo is doet niks af aan het feit dat het gemiddeld gezien wel zo is; uitzonderingen tellen net zo goed mee. Voldoende onderbouwing?
Radio 2 draait zeker breder dan landelijke commerciële FM zenders. Ik heb nergens gezegd dat dit niet zo is.
Het klopt dat met programma's van Blokhuis en een programma als V15 Radio 2 gemiddeld alternatiever is dan landelijke commerciële FM zenders. Ook dat betwist ik niet.
Maar in eerdere discussies werd genoemd dat Radio 2 overdag alternatiever klinkt. Dus ook tijdens de dagprogrammering. Vandaar dat ik daar zo specifiek op inzoom en betwist.

Het is altijd lastig om deze discussies weer snel naar boven te halen, maar hieronder één van deze discussies waarin werd aangegeven dat Radio 2 alternatiever klinkt, maar niet is onderbouwd. Sterker nog ik heb dit weerlegd.
Phoenix schreef: 19 sep 2020 17:14
DavyGer schreef: 19 sep 2020 12:22 De ochtendshow vind ik progressiever klinken dan andere ochtendshows in Nederland, maar dat komt ook waarschijnlijk omdat ik veel tussen 7 en 8 luister waar er wat meer aandacht is voor nieuwe muziek die niet persé op de playlist staat. Kijk toch altijd even naar wat op de radar staat van Roodbeen.
Als ik de muziek die gisterenochtend tussen 7 en 8 uur gedraaid is erbij neem, vraag ik me af welke nummers jij als progressief ziet?

Bitter Sweet Symphony - The Verve
Head & Heart (Jwso) - Joel Corry & Mnek
Hip To Be Square - Huey Lewis & The News
Mon Amour - Bzn
Notorious - Duran Duran
Better Off Alone - Alice Deejay
One Too Many - Keith Urban & P!nk
Somebody's Watching Me - Rockwell
DavyGer schreef: 19 sep 2020 12:22 De staat van Stasse volgt in 99% van de gevallen de muziekkeuze van Stenders, wat toch gek is voor een programma waar velen van vinden dat het naar radio 5 moet. :D
Ook hier doe je voorkomen alsof een programma/jock zijn eigen muziek samenstelt, terwijl de muziekredactie bepaalt.

Ook hier pak ik even een willekeurig uurtje De Staat van Stasse erbij. Namelijk eergisteren tussen 20 en 21 uur. Als ik deze lijst bekijk classificeer ik deze niet als progressief en de vingerafdruk van Stenders herken ik ook niet in het bijzonder.

La Grange - Zz Top
Something Got Me Started - Simply Red
We Could Start A Thing - Twan Ray
Belgie - Het Goede Doel
Heart Of Stone - Jonathan Jeremiah
Sara Smile - Hall & Oates
Save Your Tears - The Weeknd
Steppin' Out - Joe Jackson
Embarrassment - Madness
Echte Mannen - Guus Meeuwis
DavyGer schreef: 19 sep 2020 12:22 Staverman klinkt vooral als 3FM in de periode dat het totaal verkeerd ging, daar hoor ik de laatste tijd ook veel Nederrap.
Door de muziek die Staverman de afgelopen dagen heeft gedraaid ben ik even heen gescrolld. Gisteren heeft hij Snelle gedraaid, maar verder zie ik vooral muziek die in de lijn ligt met bovengenoemde lijstjes.

In zijn geheel herken ik geen progressieve muziekmix bij Radio 2. Wel een zeer brede muziekmix die ook nog eens goed uitgebalanceerd is. Er kan eens een vreemde eend of gedurfde keuze tussen zitten, maar direct daarna volgt weer een hele veilige keuze om ervoor te waken dat de luisteraar wegzapt.
Netty

Bericht door Netty »

Terug naar de Wild in de middag, ik vind het eigenlijk wel lekker rustig zonder drie side kicks, leuk programma vanmiddag.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Ik heb moeite met luisteren omdat ik het achterliggende verhaal niet geloof.
Playertwo

Bericht door Playertwo »

Tja, je kan altijd nog naar een ander programma luisteren bij gewetensbezwaren -smok
Phoenix schreef: 14 nov 2020 18:05Ook voor mij was Spijkers met Koppen (cc: Smid70) vandaag een uitschakelmoment toen het programma Sylvana Simons als gast had. :lol:
Ik schakel eigenlijk speciaal in op radio 2,maar ben zaterdag ook even afgehaakt.
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 18 nov 2020 12:40
waterveenmos schreef: 18 nov 2020 11:40 In de uren die noemt gebeurt dat dus wel degelijk, en dat zijn nog flink wat uren. Dus over de hele programmering genomen wordt er wel degelijk breder en alternatiever gedraaid. Dat dit niet in alle uren zo is doet niks af aan het feit dat het gemiddeld gezien wel zo is; uitzonderingen tellen net zo goed mee. Voldoende onderbouwing?
Radio 2 draait zeker breder dan landelijke commerciële FM zenders. Ik heb nergens gezegd dat dit niet zo is.
Het klopt dat met programma's van Blokhuis en een programma als V15 Radio 2 gemiddeld alternatiever is dan landelijke commerciële FM zenders. Ook dat betwist ik niet.
Maar in eerdere discussies werd genoemd dat Radio 2 overdag alternatiever klinkt. Dus ook tijdens de dagprogrammering. Vandaar dat ik daar zo specifiek op inzoom en betwist.

Het is altijd lastig om deze discussies weer snel naar boven te halen, maar hieronder één van deze discussies waarin werd aangegeven dat Radio 2 alternatiever klinkt, maar niet is onderbouwd. Sterker nog ik heb dit weerlegd.
De discussie van anderhalf jaar geleden ging er niet over of radio2 alternatiever draaide dan de commerciele stations maar dat ze breder draaien en dat klopt.

Er waren 4 commerciele stations voor nodig 538, Veronica, Q en Radio10 om aan 80 procent van de gespeelde liedjes van Radio2 te komen. Dan moest je dus naar 4 zenders luisteren. Als je alleen naar radio2 luistert krijg je al deze liedjes en nog 20 procent liedjes die je op geen van de commerciele stations hoort.

Als je houdt van matig tot sterk geformatteerd kan je dus naar een een commerciële zender.
Als je houdt van breed geprogrammeerd kun je luisteren naar radio2
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 18 nov 2020 20:17 De discussie van anderhalf jaar geleden ging er niet over of radio2 alternatiever draaide dan de commerciele stations maar dat ze breder draaien en dat klopt.

Er waren 4 commerciele stations voor nodig 538, Veronica, Q en Radio10 om aan 80 procent van de gespeelde liedjes van Radio2 te komen. Dan moest je dus naar 4 zenders luisteren. Als je alleen naar radio2 luistert krijg je al deze liedjes en nog 20 procent liedjes die je op geen van de commerciele stations hoort.

Als je houdt van matig tot sterk geformatteerd kan je dus naar een een commerciële zender.
Jessica, de discussie die ik hierboven (LINK) aanhaal met DavyGer ging wel degelijk over het wel of niet alternatief draaien van Radio 2.

Jij refereert naar een andere discussie (LINK).

Dat Radio 2 breder draait heb ik nooit betwist. Dat was ook niet de aanleiding (voor mij) om deze vergelijking te maken.
Phoenix schreef: 25 mei 2015 17:57 De playlist van Radio 2 wijkt marginaal af van het commerciële aanbod. Moeten we daarvoor nu een publieke zender in stand houden?
Er werd toen (ook) gezegd dat er bij Radio 2 nummers op de playlist staan die op de commerciële radio niet gedraaid worden. Dat heb ik betwist.
jessica schreef: 25 mei 2015 18:33 Kom ik tot de conclusie dat je 50% niet op een andere zender kan horen.
Dus: Ja, Radio 2 draait breder ten opzichte van de landelijke commerciële FM zenders. Nee, Radio 2 draait (overdag) niet vernieuwender en alternatiever t.o.v. landelijke commerciële FM zenders. Beiden is uit de vergelijking te concluderen.

Persoonlijke voetnoot: Radio 2 zit zowel programmatisch als muzikaal sterk in elkaar, maar door de breedte in zowel programmering en playlist zijn er ook een behoorlijk aantal uitschakelmomenten.
RealSunchaser

Phoenix schreef: 18 nov 2020 21:18
Persoonlijke voetnoot: Radio 2 zit zowel programmatisch als muzikaal sterk in elkaar, maar door de breedte in zowel programmering en playlist zijn er ook een behoorlijk aantal uitschakelmomenten.
Ik zelf luister alleen maar Radio2 en zoveel uitschakelmomenten als het puur om de muziek gaat heb ik niet. Het is wmb 24 uur vrij stabiel met de muziekkeus. Ik hoor weinig verschil als ik Martine ten Klooster hoor, of JW staat op of De Wild. Wat nuance's maar niet veel. Zelfs SmK draait radio2 muziek tussendoor. De enige die echt afwijkt is Leo Blokhuis waar ik veel muziek niet ken.

Waarin Radio2 echt afwijkt is de tone of voice van de DJ's, wat zorgt voor uitschakelmomenten.
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 18 nov 2020 21:18
jessica schreef: 18 nov 2020 20:17 De discussie van anderhalf jaar geleden ging er niet over of radio2 alternatiever draaide dan de commerciele stations maar dat ze breder draaien en dat klopt.

Jessica, de discussie die ik hierboven (LINK) aanhaal met DavyGer ging wel degelijk over het wel of niet alternatief draaien van Radio 2.

Jij refereert naar een andere discussie (LINK).

Dat Radio 2 breder draait heb ik nooit betwist. Dat was ook niet de aanleiding (voor mij) om deze vergelijking te maken.
Phoenix schreef: 25 mei 2015 17:57 De playlist van Radio 2 wijkt marginaal af van het commerciële aanbod. Moeten we daarvoor nu een publieke zender in stand houden?
Er werd toen (ook) gezegd dat er bij Radio 2 nummers op de playlist staan die op de commerciële radio niet gedraaid worden. Dat heb ik betwist.
jessica schreef: 25 mei 2015 18:33 Kom ik tot de conclusie dat je 50% niet op een andere zender kan horen.
Dus: Ja, Radio 2 draait breder ten opzichte van de landelijke commerciële FM zenders. Nee, Radio 2 draait (overdag) niet vernieuwender en alternatiever t.o.v. landelijke commerciële FM zenders. Beiden is uit de vergelijking te concluderen.

Hier kan ik wel in meegaan behalve dat je betwist dat er platen op Radio2 worden gedraaid die je niet op commerciele zenders hoort. Dat is zeker wel het geval. 15% had je zelf uitgezocht hoor je op geen enkele commerciele radio. Of je schrijft het zo dat het het hebt betwist maar nu niet meer. Kwestie van interpretatie en Nederlands. Dan heb ik niets gezegd.
jessica

Bericht door jessica »

Hevoolst schreef: 18 nov 2020 11:00 “Er komt een ander soort programma, ik ga wat anders doen in mijn leven. Maar daarover later meer”, zei hij. Ik ga wat anders doen in mijn leven wijst meestal op een verandering van baan. Als het gaat om een wijziging van je programma gebruik je een andere formulering.
Zou Ruud de Wild naar Veronica gaan en daar een ander programma gaan maken maar er nu nog niets over zeggen en zou het programma op Radio2 sowieso ontmanteld worden en zijn de sidekicks daarom nu al weggegaan. Wellicht met doorbetaling van salaris om al iets anders te kunnen gaan doen ergens op Radio1 (Thijs) of anders?
RealSunchaser

Laten we niet vergeten dat de KRO zowel Cielke als Thijs heeft laten weten dat hun contract niet verlengd zou worden.

Dat lijkt me dan toch niet dat Thijs ontslag nam om naar radio 1 te gaan en Cielke op reis gaat. Wie plant er een reis met man en kind als de wereld al 9 maanden op slot zit. Niemand.
Plaats reactie